Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Valg af fyrtype??

Pillefyr, Stokerfyr eller noget helt andet?
Få hjælp til at finde det anlæg der passer netop til dine behov.
Forumregler
For at få den mest korrekte hjælp, anbefaler vi at du nøje beskriver dine behov og ønsker.
Så bliver det nemmere at hjælpe dig :)
mgmone
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 575
Tilmeldt: 06 aug 2012 08:54
Modtaget likes: 60 gange

Valg af fyrtype??

Indlæg af mgmone » 24 aug 2014 14:26

Hej
Med fare for yderlig forvirring jeg prøve at liste op hvad der kræves idag, før den 0107-14 og før 0107-13:
Idag kræves:
1 sikkerheds test/risiko vurdering efter EU 303-5:2012 hvilket betyder at testen skal være udført efter oktober 2012 hvor den nye standard blev kendt.
2:Emissions efter klasse 3 (krav er ens i 303-5:1999 og 303-5:2012)
3: Nyttevirkning efter klasse 5 i 303-5:2012, nytte virkningen kan godt være målt efter 303-5:1999 da metoden er ens.
Før den 0107-2014:
1 sikkerhed efter 303-5:1999
2 emissions efter klasse 3
3 nytte virkning efter klasse 5
Før den 0107-2013
1 sikkerhed efter 303-5:1999
2 emission efter klasse 3
3 nytte virkning efter klasse 3

Grunden til at mange anlæg overlevede den 0107-2013 var at blot de overholdt en kasse 3 fra 1999 og nytte virkningen i klasse 5 var alt ok. Selv om prøven var udført før nogen kendte klasse 5.
Efter den 0107-14 kræves det at der er udført nogle ekstra sikkerheds test under prøven, krav som ikke var kendt før sent i 2012, hvorfor alle anlæg testet før denne dato skal en tur forbi test lab igen og have lavet sikkerheds test og risiko vurdering selvom nyttevirkning og emission opfylder ny standard.
Hilsen Karsten
Hilsen Karsten
Tekniker hos MGM-pillefyr.dk
Bestyrer af biostoker.dk


Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Modtaget likes: 440 gange

Valg af fyrtype??

Indlæg af John Skov Jensen » 24 aug 2014 16:59

Hej Karsten
Tak for forklaringen.
Man må sige at i forhandlere har et noget forskelligt syn på sagerne, jeg vil dog nævne at det du kommer med her lyder ganske troværdigt.
Kan du oplyse om det du nævner af nye regler og krav både gælder pillefyr og fastbrændselskedler?
Her tænker jeg bla på de sikkerhedstest.

mgmone
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 575
Tilmeldt: 06 aug 2012 08:54
Modtaget likes: 60 gange

Valg af fyrtype??

Indlæg af mgmone » 24 aug 2014 17:57

Hej
Jeg har ikke personligt været til test med brændefyr, men vil mene at de følger pillefyrene ret nøje da det er samme standard 303-5:2012 der testet efter, noget af det nye efter 0107-2014 er bla at der skal være lavet risiko vurdering hvor alle mulige og umulige potentielt farlige senarier er tænkt igennem, feks strøm svigt, løbe tom for brændsel, ild går ud, dør åben til brændkammer o.s.v. derudover skal der laves en test med kedel på fuld last hvor strømmen til suger/blæser afbrydes, der må herefter ikke opstå en situation hvor den siger bøvs hvis nogen kunne finde på at åbne lågen for at se hvorfor blæseren ikke kører.
Hilsen Karsten
Hilsen Karsten
Tekniker hos MGM-pillefyr.dk
Bestyrer af biostoker.dk

Michlar
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 34
Tilmeldt: 21 jul 2014 19:59
Mit fyr: Scotte 16kw m. BS1016 +Atmos DC25 fastb.
Areal: 230(130 i grundplan)
Brændsel: piller og diverse træ
Fremviser gerne i postnummer: 7900
Dagligt forbrug: 25 - 35 kg.
Årligt forbrug: Gæt: 8-10 ton.
Geografisk sted: Morsø

Valg af fyrtype??

Indlæg af Michlar » 24 aug 2014 20:21

nemocharley skrev:Modulation og iltstyring ift. Pellux - jeg mener at huske at fyret modulerer trinvist uden iltstyring, men den er mere effektiv i forbrændingen uagtet træpilletype m. iltstyring - jeg kan ikke huske det, detaljerede spørgsmål er nok bedst stillet inde på deres underfora.

Hvis du napper en scotte - så gør som Triumph har gjort (han har bevist at der er store besparelser ved det) - scotten skal køre uden om akkutank - ligesom dit oliefyr gør nu - er min fornemmelse.

Pellux 100 uden iltstyring - tja lad den varme i den øverste del af tanken (alt efter hvor stor tanken er) - tænd/sluk. På sigt køb en vejrkompenseringskit og få måske sammenlignelige besparelser på sigt.

Der hvor jeg købte mit fyr var anbefalingen 300-500l vand at fyre 15-20kw ind i - men jeg har hørt om 1000l lige så. Balancen er - færre tændinger = besparelser, varmetab fra et stort vandlager = øgede omkostninger. Det er ikke uvæsentligt hvor akkutanken står er min konklusion - altså om spildvarmen kan bruges?
Altså......bær over med mig, hvis jeg skriver noget vrøvl, men jeg er altså noget forvirret nu :oops:
- Du skriver atr jeg skal lade den varme i den øverste del af tanken?..........jamen mit oliefyr kører fuldstændig uden om akkum. tank, når den sættes i drift. Mit oliefyr har ingen varmvandsbeholder til brugsvand. Jeg har en 110L Metro kombi varmvandsbeholder(kan varmes op via mit fyringsanlæg el. via el(kraft) patron) til at sidde inde i selve mit hus. Om sommeren, senforår(på varme dage) lukker jeg for enstrengs-systemet i stueetagen....så jeg kun skal varme varmvandsbeholderen op, så jeg kan nøjes med at fyre hver 3. dag til varmt vand.
Jeg forestiller mig altså, at jeg kan sætte sådan et pillefyr direkte på mit anlæg uden om akkum tanken(ligesom mit oliefyr), da jeg tænker, at det, ligesom ved oliefyret, vil blive alt for dyrt at varme op, hvis jeg også skal køre det igennem akkum. tanken.
Jeg har en eller anden form for el -styret lukke- og åbne mekanisme til at sidde på mit anlæg(en metalboks med en ledning på til 220V), der lukker for retur til akkum. tank og åbner for retur til Oliefyret, når mit Oliefyr startes op.

Jeg har en justerbar termostat påsat mit anlæg på returrøret fra min varmvandsbeholder inde i huset. Vil det ikke gøre, at Pillefyret(ligesom Oliefyret) kun går igang, når det er nødvendigt....dvs. ved brug af varmt vand el. fald i temp. i brugsvand ??

Kan jeg sætte en styring på sådan en varmvandsbeholder ala det du taler om?

Mvh.
Michael L.
Jeg har både fastbrændsel(Atmos DC25) og Scotte 16kw med Blackstar BS1016 keddel og 500 L silo.
Jeg har en automatisk strengskifter(ved ikke hvad det rigtige navn er), der blokerer for akkum. tanken, når jeg tilslutter og tænder mit pillefyr. Installeret d. 10 dec. 2014 og er rigtig glad for det :-)

nemocharley

Valg af fyrtype??

Indlæg af nemocharley » 24 aug 2014 21:50

hvis du kører uden om akkutank så er den høje mindste-effekt noget som kan give mange start/stop, som Triumph er inde på. Det koster ekstra piller at starte op, slid på tænder etc (Pelluxens er dog testet til 50.000 tændinger)

jo som du beskriver det, så vil pillefyret kun gå igang når termostaten tillader det - som oliefyret. Det skal nok fungere.

Der er folk som har pellux uden vandlager (det er vel nærmest flertallet herinde) og det fungerer udmærket. Og det er klart at de har flere start/stop end ved en scotte som stadig kan have høj effektivitet ved 2kw.

jeg forstår det sådan at fyret kun starter op når der kaldes på varme og så skal slukke når ønsket setpunkt er nået?

Det er sådan mit anlæg kører. Sædvanligvis undgår man dette med træpiller, da det ikke er så let antændeligt som det flydende olie. Deraf tanken om et opsparet varme-vandlager, lig med færre start/stop.

Din kedel skal jo også have en vis retur temp. for at undgå kondens og tæring. Jeg kan ikke huske den maximale temp.difference ml fremløb og returløb for pellux

Men måske vi taler forbi hinanden?

ud fra det du skriver ville jeg ikke tænke i klimastyring/vejrkompensering førend jeg har fulgt forbruget over et par sæsoner -

jeg ved ikke om der er særlige ting man skal være opmærksom på når man har et en-strengs-system


nemocharley

Valg af fyrtype??

Indlæg af nemocharley » 26 aug 2014 15:16

En strøtanke...når du nu helst vil køre startstop efter set-temperatur.

Har du mulighed for at sætte en træpillebrænder på din nuværende kedel (en som er bygget til at starte og stoppe ofte - Iwabo, PB20, Pellx, Viking Bio - m.fl)? Og ellers lade alt være som det er? Det er en billig løsning - men ikke så energi-effektiv, og der er en del mere rensearbejde ved det.

Michlar
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 34
Tilmeldt: 21 jul 2014 19:59
Mit fyr: Scotte 16kw m. BS1016 +Atmos DC25 fastb.
Areal: 230(130 i grundplan)
Brændsel: piller og diverse træ
Fremviser gerne i postnummer: 7900
Dagligt forbrug: 25 - 35 kg.
Årligt forbrug: Gæt: 8-10 ton.
Geografisk sted: Morsø

Valg af fyrtype??

Indlæg af Michlar » 28 aug 2014 20:04

Hej og undskyld mit sene svar.........men der har været tryk på mit arbejde :oops:
nemocharley skrev:hvis du kører uden om akkutank så er den høje mindste-effekt noget som kan give mange start/stop, som Triumph er inde på. Det koster ekstra piller at starte op, slid på tænder etc (Pelluxens er dog testet til 50.000 tændinger)

jo som du beskriver det, så vil pillefyret kun gå igang når termostaten tillader det - som oliefyret. Det skal nok fungere.

Der er folk som har pellux uden vandlager (det er vel nærmest flertallet herinde) og det fungerer udmærket. Og det er klart at de har flere start/stop end ved en scotte som stadig kan have høj effektivitet ved 2kw.Vil det sige, at hvis jeg vælger en Scotte, så kan jeg stadigvæk fyre effektiv uden en miniakkum./vandlager? ..... Det er fordi, at pladsen i mit fyrrum, hvor mit Oliefyr er, er ikke ret stort....tror faktisk at både Pellux'en og Passat'en er for bred.....de er jo begge godt 50 cm. bredde på kedlen....og min nuværende kedel på Oliefyret er kun 40 cm. bred....og den må helst ikke blive bredere :oops: Ellers er der ikke plads til at komme ind bag mit fastbrændselsfyr og rengøre.....og i den anden side skal jeg også have den plads, der er nu, for at kunne komme ind til en hane, der sidder inde bag gips-og spånplade væggen i et ekstra tilgængeligt rum, som kun er fyldt med rockwool...i det andet rum, hvor selve Akkum. tanken er, er der fyldt med flamingo-granulater....det er noget hjemmegjort noget...for at spare penge istedet for en skumning af akkumtanken....og det er mindst lige så isolerende 8) . Derfor er jeg faktisk måske også på udkig efter et andet godt pillefyr, med en smallere kedel, der kan opvarme mit hus....har I nogle idéer til dette også? Findes der en smal kedel, der vil fungere til en Scotte?

jeg forstår det sådan at fyret kun starter op når der kaldes på varme og så skal slukke når ønsket setpunkt er nået? Jeps....det er helt korrekt :D

Det er sådan mit anlæg kører. Sædvanligvis undgår man dette med træpiller, da det ikke er så let antændeligt som det flydende olie. Deraf tanken om et opsparet varme-vandlager, lig med færre start/stop. OK

Din kedel skal jo også have en vis retur temp. for at undgå kondens og tæring. Jeg kan ikke huske den maximale temp.difference ml fremløb og returløb for pellux OK

Men måske vi taler forbi hinanden? Jeg tror jeg forstår dig

ud fra det du skriver ville jeg ikke tænke i klimastyring/vejrkompensering førend jeg har fulgt forbruget over et par sæsoner OK -

jeg ved ikke om der er særlige ting man skal være opmærksom på når man har et en-strengs-system
HMM....det kunne være, at jeg ved lejlighed(når jeg har fået lidt ryddet op :lol: ) skal tage et billede af mit fyrrum, så er det nok lidt nemmere at tale ud fra

Mvh.
Michael
Jeg har både fastbrændsel(Atmos DC25) og Scotte 16kw med Blackstar BS1016 keddel og 500 L silo.
Jeg har en automatisk strengskifter(ved ikke hvad det rigtige navn er), der blokerer for akkum. tanken, når jeg tilslutter og tænder mit pillefyr. Installeret d. 10 dec. 2014 og er rigtig glad for det :-)

Michlar
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 34
Tilmeldt: 21 jul 2014 19:59
Mit fyr: Scotte 16kw m. BS1016 +Atmos DC25 fastb.
Areal: 230(130 i grundplan)
Brændsel: piller og diverse træ
Fremviser gerne i postnummer: 7900
Dagligt forbrug: 25 - 35 kg.
Årligt forbrug: Gæt: 8-10 ton.
Geografisk sted: Morsø

Valg af fyrtype??

Indlæg af Michlar » 28 aug 2014 20:05

nemocharley skrev:En strøtanke...når du nu helst vil køre startstop efter set-temperatur.

Har du mulighed for at sætte en træpillebrænder på din nuværende kedel (en som er bygget til at starte og stoppe ofte - Iwabo, PB20, Pellx, Viking Bio - m.fl)? Og ellers lade alt være som det er? Det er en billig løsning - men ikke så energi-effektiv, og der er en del mere rensearbejde ved det.
Tror først og fremmest at jeg vil have et energieffektiv system.....men en god tanke, som jeg ikke vil afvise...det vil jo nok stadigvæk være meget billigere end Olie...men ville jo gerne ned på min. ½ pris :oops:

Mvh.
Michael L.,
Jeg har både fastbrændsel(Atmos DC25) og Scotte 16kw med Blackstar BS1016 keddel og 500 L silo.
Jeg har en automatisk strengskifter(ved ikke hvad det rigtige navn er), der blokerer for akkum. tanken, når jeg tilslutter og tænder mit pillefyr. Installeret d. 10 dec. 2014 og er rigtig glad for det :-)

nemocharley

Valg af fyrtype??

Indlæg af nemocharley » 28 aug 2014 20:22

de fuldt modulerende pillefyr - skal ikke have akkutank for optimal drift - med fuld modulation mener jeg typisk en spændvidde fra mindst 3 til ca 10-12kw.

Det var altså ikke meget plads.....

Passats Bioheat kan måske være et bud - men den koster altså knap 50k (brugerne er meget glade for dette pillefyr er mit indtryk)
MGM Junior 28k fylder virkelig ikke ret meget
Edil Kamin 28k
Mini Bio 23k (230l magasin placeret oven på kedel)

medmindre magasinet kan stå lidt forskudt? Den lille scotte kedel er nemlig heller ikke ret stor i sig selv, men har brænderen på siden. Passaten c1+ er 50cm i bredde, men ret høj og har brænder for til.

Jeg kender ikke målene på den nye Biomax solo - men den ser smal ud - ca 17k

Jeg tror - uden at være helt sikker - at det kan blive svært at holde dig på den nuværende kedels størrelse.

Michlar
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 34
Tilmeldt: 21 jul 2014 19:59
Mit fyr: Scotte 16kw m. BS1016 +Atmos DC25 fastb.
Areal: 230(130 i grundplan)
Brændsel: piller og diverse træ
Fremviser gerne i postnummer: 7900
Dagligt forbrug: 25 - 35 kg.
Årligt forbrug: Gæt: 8-10 ton.
Geografisk sted: Morsø

Valg af fyrtype??

Indlæg af Michlar » 30 aug 2014 15:46

nemocharley skrev:de fuldt modulerende pillefyr - skal ikke have akkutank for optimal drift - med fuld modulation mener jeg typisk en spændvidde fra mindst 3 til ca 10-12kw.
Hvad nu hvis den kan gå helt nede fra 4 - 23 KW ? Har nemlig haft kig på Passats C2, som "kun" er 48cm bred og m. brænder i for....dvs. at jeg "kun" mister 4 cm i hver side. Men jeg er jo også nervøs over, at de ikke har deres fyr på DTIs liste over typegodkendte fyr. Nu har jeg sendt dem en mail,hvor jeg forlanger en forklaring over dette. Her kan du se et datablad på fyret: http://www.hedestoker.dk/content/Passat ... %20gul.pdf

Det var altså ikke meget plads..... Nej jeg ved det godt. Har også overvejet en scotteløsning, da blackstarkedlen kun er 45cm bred...men det var indtil jeg så, at brænderen sidder i siden på den :cry:

Passats Bioheat kan måske være et bud - men den koster altså knap 50k (brugerne er meget glade for dette pillefyr er mit indtryk) Ok.....godt nok mange penge....og sidder pillemagasinet ikke i bag på den, hvilket ville være virklig bøvlet i mit fyrrym...skal helst have påfyldning i for med en snegle fra et magasin som står foran...og som jeg evt. kan montere nogle hjul på, så jeg kan fjerne den, hvis jeg skal til fyret og rengøre mm.
MGM Junior 28k fylder virkelig ikke ret meget Umiddelbart kan jeg ikke se, at den vil passe godt i mit fyrrum
Edil Kamin 28k Den smaleste jeg har kunnet finde er godt 54 cm bred
Mini Bio 23k (230l magasin placeret oven på kedel)Kedlen er henv. 60 og 70 cm bred afhængig af ydelsen...altså desværre for bred

medmindre magasinet kan stå lidt forskudt? Den lille scotte kedel er nemlig heller ikke ret stor i sig selv, men har brænderen på siden. Ja ....har jeg desværre set.....men overvejer også at placere pillebrænderen et andet sted i fyrrummet(det eneste andet sted, hvor det kan stå) og så sætte en lille stålskorsten op dér.....men så skal der jo trækkes nogle meter rør .......et slag på tasken....ca. 4 meter m. en vinkling på....før det kan komme på frem og retur...der, hvor Oliefyret pt. nu står....og vil der så ikke gå meget varme tabt..selvom jeg isolere rørene med rørskåle?Passaten c1+ er 50cm i bredde, men ret høj og har brænder for til.ER i tvivl om den er godkendt...men venter på svar

Jeg kender ikke målene på den nye Biomax solo - men den ser smal ud - ca 17k Skulle efter sigende være 30 cm bred på kedlen....men brænderen sidder desværre også på siden af den.....dog ser den ud til at fylde meget lidt....men har ikke info. på hvor meget......eller om det er et pålideligt anlæg....der det ikke VVS-ekspertens eget mærke?

Jeg tror - uden at være helt sikker - at det kan blive svært at holde dig på den nuværende kedels størrelse.Ja....er godt klar over det...men håber det kan lade sig gøre...eller jeg kan flytte fyret til det andet sted i mit skur....uden for meget varmetab...pga. de ekstra mange meter rør, der skal trækkes i så fald
Mvh. Michael
Jeg har både fastbrændsel(Atmos DC25) og Scotte 16kw med Blackstar BS1016 keddel og 500 L silo.
Jeg har en automatisk strengskifter(ved ikke hvad det rigtige navn er), der blokerer for akkum. tanken, når jeg tilslutter og tænder mit pillefyr. Installeret d. 10 dec. 2014 og er rigtig glad for det :-)


Besvar