Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Valg og Køb af pillefyr

Pillefyr, Stokerfyr eller noget helt andet?
Få hjælp til at finde det anlæg der passer netop til dine behov.
Forumregler
For at få den mest korrekte hjælp, anbefaler vi at du nøje beskriver dine behov og ønsker.
Så bliver det nemmere at hjælpe dig :)
Besvar
DennisP
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 17
Tilmeldt: 15 feb 2014 19:36

Valg og Køb af pillefyr

Indlæg af DennisP » 05 aug 2014 22:30

Godaften på Stokerpro :)

Jeg skal have fat i et pillefyr, som skal sættes i serie med mit jordvarme anlæg (Se evt. mit tidligere indlæg) for at kunne booste fremløbs temperaturen i de kolde måneder af året, og derved spare på de dyre kWh fra el-måleren til Jordvarmepumpen.

Se evt. vedhæftede diagram, for oversigt om den ønskede installation.
Varmesystem (m. Pillefyr) m Sidebygning.pdf
(289.09 KiB) Downloadet 126 gange
MEN HVILKET FYR??

Krav til fyret:

Størrelse
Vores Jordvarmepumpe er på 14 kW hvilket helt fint modsvare vores behov. Ved dog ikke om man kan nøjes med et 10 kW pillefyr, når det indskydes i en kombinations løsning? Ellers skal fyret kunne opvarme 200 m2 bolig, samt kunne holde ca. 130 m2 fildesal frostfri.

Brugervenlig og Vedligeholdelses venligt
Ved dog godt at jeg aldrig undgår rens, osv. men hvis muligheden er der, så der ikke skal pilles hver dag, vil det være optimalt.

Mulighed for VV prioritering
Da min VV beholder er placeret i stuehuset, og Jordvarmepumpe er placeret i sidebygning, hvor pillefyr også vil blive installeret, vil det være optimalt hvis fyret selv kan starte op når der er behov for VV, også gerne i sommermånederne, hvor jeg ellers bruger el-spiral.

Gerne mulighed for opstart fra eksternt signal
Allerhelst fra ude temperatur, så fyret sluttes ind, når den rette temperatur opnås og jordvarmepumpen normalt går i "Vintermode"
Men ellers kan jeg også overkomme at starte det op når vinteren kommer og slukke når sommeren er på vej :)

Forholdsvis Kompakt
Da fyret skal placeres i eksisterende fyrerum, hvor jordvarme pumpe allerede står, vil det være rart hvis fyret ikke er overdrevet stort. Standart størrelser alla Woody og Scotte er dog intet problem. Samtidig skal fyret også have snegl til silo ved siden af fyr, eller være sammenbygget med fyr.- Altså ingen behov eller mulighed for transport af piller fra ekstern silo eller ligende.

Ellers vil jeg da gerne bare have så mange muligheder som muligt (Man vil vel ikke gå ned på udstyr :) )

Men hvilket fyr vil i foreslå?

Har ikke fastlagt et egentlig budget, men da fyret skal indsættes som en kombinations løsning, med et allerede ret så dyrt jordvarme anlæg, vil det da selvfølgelig være rart hvis fyret ikke sprænger budgettet fuldstændig, men omvendt skal det heller ikke være 1000.- der skiller kvalitet fra skrammel.

Og når dette så er sagt, hvor er det så billigst at købe netop det fyr du foreslår?
Da det skal indsættes i en allerede "Grøn" installation, har jeg nok ikke mulighed for de store tilskud :(

Kom frisk med jeres meninger og erfaringer og endnu engang stor tak, til de der hjalp mig videre med mit sidste indlæg :)


nemocharley

Valg og Køb af pillefyr

Indlæg af nemocharley » 05 aug 2014 22:50

Scotten har mange muligheder - hedestoker, dvs m.fl (RTBén bliver måske lidt dyr i din sammenhæng)
Den nye Biomax compact kunne også være interessant, den er ret billig - vvs eksperten
MGM-Junior (MGM-Pillefyr) - den nok dyreste af de nævnte, men med "østriger-opbygning" og en ret god track-record efterhånden.
Ekoheat 900

tror måske dette er de mest oplagte ift. det du skriver.

en joker kunne måske være ctc ecoflex som såvidt jeg er orienteret har en styring der går i spænd med deres varmepumper.

nemocharley

Valg og Køb af pillefyr

Indlæg af nemocharley » 05 aug 2014 22:52

vølunds pellux 100 - kunne det også være

- har du været ude og se nogle pillefyr ved private?

DennisP
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 17
Tilmeldt: 15 feb 2014 19:36

Valg og Køb af pillefyr

Indlæg af DennisP » 07 aug 2014 20:41

Hej igen.

Tak for de første indspark.

Ja, har været ude og "Sparke" til et par anlæg, bla. Scotte og en Ekoheat.
Har også kigget på den gamle Biomax, men synes at styringen var meget mangelfuld på denne, kan dog godt se der er kommet nogle flere muligheder på den nye model.

Er Pellux ikke udviklet til Stoker? Vil den så være velegnet i min sammenhæng, hvor der vil være megen pausefyring og selv opstart?

nemocharley

Valg og Køb af pillefyr

Indlæg af nemocharley » 07 aug 2014 20:50

pellux 100 er et pillefyr - ikke et stokerfyr. Jeg tror man kan få den til at gå ml 3-4kw og 10-11kw via de rette indstillinger (men her må du hellere få snakket med en pellux ejer). Den stopper hvis der ikke er nok varmeaftag. Dens tændelement er ret stærkt, mener at huske at den er testet til 50.000 tændinger.


DennisP
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 17
Tilmeldt: 15 feb 2014 19:36

Valg og Køb af pillefyr

Indlæg af DennisP » 09 aug 2014 18:18

Okay, det er nok bare mig der har læst forkert så :) Mener bare at Hedestoker, havde beskrevet den som en Stoker PB20

Var i går forbi VVS-experten for at se den nye Biomax Compact, men tror næsten jeg viste mere om fyret, ved blot at at have læst på hjemmesiden, end ekspedienten gjorde :roll:

Så er der nogen der rent faktisk har købt den nye Biomax Solo eller Compact, som har noget feetback på den??

nemocharley

Valg og Køb af pillefyr

Indlæg af nemocharley » 09 aug 2014 18:41

der er et par stykker med den nye biomax herinde - søg inde i biomax forummet.


Besvar