Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Hjælp til det rette pillefyr!

Pillefyr, Stokerfyr eller noget helt andet?
Få hjælp til at finde det anlæg der passer netop til dine behov.
Forumregler
For at få den mest korrekte hjælp, anbefaler vi at du nøje beskriver dine behov og ønsker.
Så bliver det nemmere at hjælpe dig :)
Brugeravatar
MichaelK
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4672
Tilmeldt: 20 okt 2007 03:15
Mit fyr: BioWin 100 Eksklusiv
Areal: ca. 300kvm.
Brændsel: Træpiller 6 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 8410
Årligt forbrug: ca 5,5 t.
Geografisk sted: Feldballe-Djursland
Givet likes: 333 gange
Modtaget likes: 333 gange

Hjælp til det rette pillefyr!

Indlæg af MichaelK » 13 jul 2014 22:14

Brandteknisk set har man, fra myndighedernes side, altid betragtet biomassefyr som værende
mere brandfarlige, end ditto olie- og gasfyr. Se bare på reglerne omkring brandsikring af de
forskellige fyrrum, som adskiller sig væsentligt fra hinanden.

Ved nogle anlæg, til afbrænding af biomasse, giver det rigtig god mening at kræve ekstra
sikkerhed omkring anlæget. Noget anlæg, især ældre modeller, har jo en vis risiko for en
tilbagebrand. Noget som er bevist gentagne gange, og nogle anlæg er ligefrem sprunget i
luften. Derfor giver det god mening at opbevare brandfarlige vædsker andetsteds.

At den teknologiske udvikling har bidraget til en minimering af brandfaren, uden at kravene
til brandsikring af fyrrummet er blevet tilsvarende lempet, skyldes nok at reglerne skal være
lidt bredere formuleret, for at dække alle aspekter af opvarmning med biomasse.

Men skal vi drage en konklusion på dette, så må vi nok erkende, at olie- og gasfyr anses for
mere sikre, og derfor er der ikke de samme krav til driften af disse, kontra et anlæg til afbrænding
af biomasse.


Mvh.

»Jo mere Jeg lære om mennesker, jo mere elsker Jeg min hund«

Citat: Mark Twain


Brugeravatar
kovas
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1748
Tilmeldt: 10 feb 2012 09:06
Mit fyr: Ekoheat 1500
Areal: 160+40
Brændsel: Polar Power 8mm
Dagligt forbrug: 22,19 dec 15
Årligt forbrug: 4992 år 2016
Geografisk sted: Løgstør
Modtaget likes: 17 gange

Hjælp til det rette pillefyr!

Indlæg af kovas » 13 jul 2014 22:45

levi skrev:
Kovas - du må ikke misforstå mig - men jeg gider simpelthen ikke gennemtæske bøger for at finde det på skrift.

Jeg kan dog sige - jeg er 100 procent sikker i min sag, - og du kan få det bekræftet hos din skorstensfejer hvis du spørger ham :)

Du skal være klar over - hvis uheldet er ude - og der går ild i dit fyrrum - og det viser sig du har haft brandbare væsker i dit fyrrum - OG at forsikringen forlanger en undersøgelse af branden - så kommer der en brandteknikker - han vil kunne spore disse væsker - Tro mig det kan give en hulens ballade med din forsikring............ Så det kan godt være du tror du har været "snu" - men det er som regel forsikringen der vinder i sidste ende i sådanne sager...........

Og nu vil jeg altså se VM - Kom så Tyskland!
Hej levi.
Jeg skal nok lade være at misforstå dig :wink: Og for min skyld behøver du ikke at svare midt i vm i bold. Det gør du jo frivilligt. Det kan da godt være at der kan blive problemer med forsikringen i tilfælde af brand. Men man kan jo også gøre livet for besværligt for sig selv. I praksis ville det jo betyde at jeg ikke kunne bruge min garage som værksted for mine biler, og det er jo lissom ideen med en garage. Da jeg satte fyret derud havde jeg godt set det med brændbare vædsker, men ikke selv fortolket det som en bil. Det har jeg stadig ikke. Hvis det kun er et spørgsmål om forsikring så kunne jeg for min skyld opsige forsikringen på garagen. Desværre er der nok ikke meget sparet ved det.
Mange hilsner Kovas.

Nu med 4900w solceller på taget.Fronius 3,5kw inverter.
1. år produceret 4782kwh år 2014= 4657kwh, år 2015=4656kwh

coctail
Stoker VIII
Stoker VIII
Indlæg: 334
Tilmeldt: 16 apr 2007 20:05
Mit fyr: Passat C1 plus
Areal: 114
Brændsel: træpiller
Dagligt forbrug: 16,5
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 15 gange

Hjælp til det rette pillefyr!

Indlæg af coctail » 13 jul 2014 22:55

pille bruger skrev: Lige til info. jo der er også regler for afstand til skel og nabo.
Kig her http://www.nbe.dk/fejlfinding/opsaetnin ... rhold.html
eller her http://bygningsreglementet.dk/br10_02_id122/0/42
Tak for Linket, så blev jeg så meget klogere, men kan se at i hans tilfælde vil det ikke blive noget problem, hvis skorstenen bliver placeret i højre side af bygningen.
Kun en tåbe rydder op. Et geni behersker kaos!


Besvar