Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Hjælp til det rette pillefyr!

Pillefyr, Stokerfyr eller noget helt andet?
Få hjælp til at finde det anlæg der passer netop til dine behov.
Forumregler
For at få den mest korrekte hjælp, anbefaler vi at du nøje beskriver dine behov og ønsker.
Så bliver det nemmere at hjælpe dig :)
Sparkz
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 4
Tilmeldt: 13 jul 2014 07:21
Mit fyr: Heta Scan-line 300
Areal: 118
Brændsel: Træpiller
Dagligt forbrug: Ved ikke endnu
Årligt forbrug: Ved ikke endnu
Geografisk sted: Sjælland

Hjælp til det rette pillefyr!

Indlæg af Sparkz » 13 jul 2014 09:05

Hej StokerPro brugere, læsere og eksperter.

Konen og jeg har lige købt et nyt hus (fra 1968), hvor der desværre er el-varme (ca. 21.000 .- om året). Huset er 118 kvm i et plan. Jeg har kigget meget rundt på nettet efter den helt rigtige opvarmnings metode og er faldet over træpillefyr, efter som jordvarme ikke er muligt, og jeg ikke vil have varmepumper, naturgas er muligt men tror der vil være en større besparelse med træpiller.
Spørgsmålet er så!

har jeg plads?
hvor meget fylder det ialt?
er der lugt gener?
hvad skal der sættes op for der både er brugsvand og varme?

Fyret skal stå i bryggerset, men pladsen er begrænset (160x200 cm se grundtegning) og det ville være rart hvis vaskemaskinen/tørretumbler også kunne stå der.
Da der er el-varme så skal der sættes nye radiatorer (8 stk.) op i hele huset og trækkes nye rør, men det er ikke noget problem (har en go kammerat som er VVS'er der giver en hånd). Der er 70 cm krybekælder hvor alt kan trækkes.
Til og starte med vil det være manuel påfyldning, da jeg ikke får tid her den første vinter til og bygge en beholder i garagen. Ideen er at der skal være vakum transport (ca. 15-17 m).
[album]2006[/album]
[album]2007[/album] Dette er den originale grundplan for radiatorerne, da der i sin tid var oliefyr (fjernet midt i 90'ne) radiator 6 og 7 på tegning skal ikke op da køkkenet bliver udvidet.
Jeg må indrømme jeg er brændt varm på Hapero HP02 fyrrums versionen, da den er lille men alle foreslag ka bruges.

Håber i ka hjælpe :) og hvis der mangler information så tror jeg at jeg kan svare på det meste omkring huset.


Brugeravatar
DBS
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 546
Tilmeldt: 17 mar 2013 17:02
Mit fyr: 8Kw Scotte VP / 16Kw Scotte pillefyr
Areal: 218m2+36m2 kælder
Brændsel: 8mm
Årligt forbrug: 5,8ton
Geografisk sted: Silkeborg
Givet likes: 16 gange
Modtaget likes: 25 gange

Hjælp til det rette pillefyr!

Indlæg af DBS » 13 jul 2014 11:02

Har du overvejet at sætte fyret i garagen, og så ligge et par kort preioleret rør der fra, til krypekælder, tror ikke der er nogle særlig prisforskel, på at lave vakum transport, eller rør, fordele, fyr er ikke i bryggers, altså ikke plads problemer, fyret står i garagen, mere sikkert, og du for en lille smule varme i garagen,

nemocharley

Hjælp til det rette pillefyr!

Indlæg af nemocharley » 13 jul 2014 11:08

Kompakte pillefyr, der er mange at vælge mellem i prisklasserne fra 20k til 70k ca.

Hapero, Hargassner, Variowin, Biotech, ETA, Pellematic - alle er vel over 60k her? MGM Junior 32k, RTB ca 35k (installeret) , Minibio 23k, Bioheat 45k, Biomax compact (20k), edil kamin (28k)

Du skal ikke over 10kw i størrelse. Mit fyrrum er 185cmx135cm - det går lige til min løsning - et pillefyr med fjernlager og sug ville sagtens kunne stå der.

Hvis du ved du vil have fjernlager så ville jeg nok finde pengene og så få det lavet i første hug - evt vælge et billigere fyr end haperoen og brug de ekstra penge på fjernlagere (RTB og MGM er oplagte tænker jeg)

En Metro 110l combi varmtvandsbeholder vil være et fint valgt til det varme brugsvand. Medmindre du vil have solvarme oveni på sigt.

Jeg er enig med DBS - kan fyret står i garagen, så er det en god løsning. Du kan måske også spare pengene til fjernlager på den måde.

coctail
Stoker VIII
Stoker VIII
Indlæg: 334
Tilmeldt: 16 apr 2007 20:05
Mit fyr: Passat C1 plus
Areal: 114
Brændsel: træpiller
Dagligt forbrug: 16,5
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 15 gange

Hjælp til det rette pillefyr!

Indlæg af coctail » 13 jul 2014 11:12

Hej og velkommen til :)

Den bedste placering til et pillefyr vil være i din garage, da du ikke kan undgå at det vil svine lidt, samt installation af skorsten, påfyldning af piller, askeudtagning mv. vil være lettere.

Du skal dog være opmærksom på, at du ikke må have en bil stående i samme rum som pillefyret.

når du har krybekælder, er det nemt at trække et isoleret rør derfra og ind til dine brugsvandsinstallationer. Man kan evt. placerer varmtvandsbeholderen i krybekælderen tæt på badeværelset, bryggers mv, så der er lynhurtigt varmt vand i vandhanerne uden at brugsvandstcirkulation.
Denne placering vil tilgengæld ødelægge lagdelingen i tanken, men hvor meget det har at sige ved jeg ikke, men det er der måske andre i forummet der kan svare på?
En beholder med indbygget elpatron vil være det bedste, da du så kan slukke for fyret om sommeren.

Ved en placering i garagen, åbner du også op for flere fyrmodeller.

Jeg vælger helt bevidst at undlade at nævne navne på andre fyrproducenter, da folk kan være meget religiøse, hvad det angår..
Kun en tåbe rydder op. Et geni behersker kaos!

Brugeravatar
HR LUCCA
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1575
Tilmeldt: 11 dec 2012 19:31
Areal: 121 m2
Fremviser gerne i postnummer: 4200
Geografisk sted: Slagelse
Givet likes: 14 gange
Modtaget likes: 47 gange

Hjælp til det rette pillefyr!

Indlæg af HR LUCCA » 13 jul 2014 12:34

Jeg ville også sige garagen , det giver nogle andre fordel end det der er skrevet om ,plads til et stort magasin og det nemt og læsse en palle piller af ved magasinet , jeg har det på den måde , mit magasin står i garagen , så er der et hul i vægen til sneglen og fyret står på der anden side af vægen ,det virker :great: det giver også mulighed for opsætning af andre fyr til en lavere pris , men samme kvalitet , vælg et der er solgt mange af , så er det også nemmere og få hjælp til det her inde , hvis du har tid og lyst så tag ud og se nogle stykker i drift , en ting er og se et fyr på nettet ,noget andet er og se det live , man køber jo normal heller ikke en ny bil over nette , i nu :)


Sparkz
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 4
Tilmeldt: 13 jul 2014 07:21
Mit fyr: Heta Scan-line 300
Areal: 118
Brændsel: Træpiller
Dagligt forbrug: Ved ikke endnu
Årligt forbrug: Ved ikke endnu
Geografisk sted: Sjælland

Hjælp til det rette pillefyr!

Indlæg af Sparkz » 13 jul 2014 15:34

Tak for de hurtige svar (DBS, nemocharley, coctail og HR LUCCA) og mulige løsninger.
Solvarme er ikke en løsning jeg kigger på da der er for mange store træer på nabo grundene.
Tror ikke garagen er en mulig løsning da den er uisoleret med sprækker imellem brædderne (fra 1968) og jeg mener også der er nogle brand regler med afstanden til skel og nabo. Skellet er ca 10 cm til venstre for garagen. Men ideen er god. Hvis det er muligt mht brand regler så skal jeg bygge garagen om og isolerer den (større arbejde og dyrt).
Mht til vandvarmer med el patron så havde jeg ikke overvejet det, god ide! Da i har ret i at om sommeren er der nok ikke så stor brug for den kører.
Igen hvis garagen er mulig og jeg kan ombygge den! Så har i ret i at det åbner op for en masse muligheder for lager ved siden af! Jeg vil prøve og undersøge hvad der skal til for og ombygge den så det ka lade sig gøre.
Til coctail! Jeg er ikke predisponeret ud i hvilket fyr det skal være, grunden til Hapero var kun fordi det var det mindste på markedet, meget lidt arbejde forbundet og pladsen ikke var stor.
Hvis i har andre og bedre (læs billigere) løsninger er jeg meget åben for forslag. Eneste krav er at der skal være så lidt arbejde forbundet med fyret som muligt.

nemocharley

Hjælp til det rette pillefyr!

Indlæg af nemocharley » 13 jul 2014 16:00

jeg tror nu der er en del der kan konkurrere med Haperos dimensioner (søg lidt på dem jeg har nævnt). Da jeg ledte efter pillefyr var jeg ude ved to som begge havde deres bioheat i bryggers - begge sagde at det oplevede de ingen problemer ved. Personligt valgte jeg at mure en væg mellem fyrrum og bryggers, da jeg ikke helt troede på at jeg kunne holde rummet så støvfrit (med mit fyr), som de kunne med deres bioheater.

Variowin fylder ikke meget - men magasinet er lille. Biotech Toplight er det fyr jeg har set in real life med 150-170kg magasin som fyldte mindst på gulvet. Men hverken MGM eller RTB fylder ret meget, såvidt jeg kan se på billeder af disse her fra forum.

coctail
Stoker VIII
Stoker VIII
Indlæg: 334
Tilmeldt: 16 apr 2007 20:05
Mit fyr: Passat C1 plus
Areal: 114
Brændsel: træpiller
Dagligt forbrug: 16,5
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 15 gange

Hjælp til det rette pillefyr!

Indlæg af coctail » 13 jul 2014 16:50

Hej Sparkz

Så vidt jeg ved er der ingen brandregler mht. naboskel, egenligt heller ikke til selve bygningen. Tilgengæld er der regler for RUMMET som fyret står i og i de fleste tilfælde vil det hedde sig, at det skal være beklædt med en "klasse 1" beklædning, altså 1 lag gips plade and that's it! eller andet ikke ikke brandbart materiale.

Mit fyrrum er også en garage (dog muret) med gips loft, banket op under spærene og helt uden isolering.. Tagudhænget er i skel ind mod naboen og det hele er godkendt..

I princippet kan du lave 2 på 1 beklædning med vindpap under udvendig, 100mm isolering (eller hvor meget der nu er plads til) og gipsplader indvendigt. Det er ikke så frygteligt dyrt, og du vil sikkert blive mere tilfreds med den løsning i længden, end have fyret til at stå inde i et lille bryggers..
Nu har du muligheden for at placere fyret hvor du vil, det har du ikke næste gang (om 15-20 år) uden at det bliver dyrere end højst nødvendigt.

Men spørg din skorstensfejer, han kender de reglerne ned til det mindste komma mht. brand bekendtgørelsen

Det er generelt en meget dyr omgang du skal i gang med, så gør udvalget af fyrer større, og prisen mindre, uden at gå på kompromis med kvaliteten, ved at flytte det ud i garagen - de penge du sparere på fyret kan du bruge på garagen/herrerummet.
Kun en tåbe rydder op. Et geni behersker kaos!

Sparkz
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 4
Tilmeldt: 13 jul 2014 07:21
Mit fyr: Heta Scan-line 300
Areal: 118
Brændsel: Træpiller
Dagligt forbrug: Ved ikke endnu
Årligt forbrug: Ved ikke endnu
Geografisk sted: Sjælland

Hjælp til det rette pillefyr!

Indlæg af Sparkz » 13 jul 2014 18:42

coctail skrev:Hej Sparkz

Så vidt jeg ved er der ingen brandregler mht. naboskel, egenligt heller ikke til selve bygningen. Tilgengæld er der regler for RUMMET som fyret står i og i de fleste tilfælde vil det hedde sig, at det skal være beklædt med en "klasse 1" beklædning, altså 1 lag gips plade and that's it! eller andet ikke ikke brandbart materiale.

Mit fyrrum er også en garage (dog muret) med gips loft, banket op under spærene og helt uden isolering.. Tagudhænget er i skel ind mod naboen og det hele er godkendt..

I princippet kan du lave 2 på 1 beklædning med vindpap under udvendig, 100mm isolering (eller hvor meget der nu er plads til) og gipsplader indvendigt. Det er ikke så frygteligt dyrt, og du vil sikkert blive mere tilfreds med den løsning i længden, end have fyret til at stå inde i et lille bryggers..
Nu har du muligheden for at placere fyret hvor du vil, det har du ikke næste gang (om 15-20 år) uden at det bliver dyrere end højst nødvendigt.

Men spørg din skorstensfejer, han kender de reglerne ned til det mindste komma mht. brand bekendtgørelsen

Det er generelt en meget dyr omgang du skal i gang med, så gør udvalget af fyrer større, og prisen mindre, uden at gå på kompromis med kvaliteten, ved at flytte det ud i garagen - de penge du sparere på fyret kan du bruge på garagen/herrerummet.
Ok...tak for info mht skorstensfejeren. Han bliver bestilt til et besøg lige så snart vi overtager huset. Og efter og ha gået og tænkt over tingene det meste af dagen så er garage løsningen den bedste selv om det måske kommer til og koste lidt mere. Jeg bliver i bund og grund nød til og rive det gamle og bygge et nyt da det er pil råddent. Men hvis fyret koster 15-30.000 mindre så er det også muligt og gøre. Og så ka jeg i samme omgang udvide det lidt så der bliver plads til et værksted :wink: .

Brugeravatar
pille bruger
Supporter
Supporter
Indlæg: 9824
Tilmeldt: 14 nov 2008 17:57
Mit fyr: RTB
Areal: 160
Brændsel: piller + 30 rør solfanger
Dagligt forbrug: 10 kg.
Årligt forbrug: 3400 kg.
Geografisk sted: Svendborg
Givet likes: 81 gange
Modtaget likes: 275 gange

Hjælp til det rette pillefyr!

Indlæg af pille bruger » 13 jul 2014 18:43

coctail skrev:Hej Sparkz

Så vidt jeg ved er der ingen brandregler mht. naboskel, egenligt heller ikke til selve bygningen. Tilgengæld er der regler for RUMMET som fyret står i og i de fleste tilfælde vil det hedde sig, at det skal være beklædt med en "klasse 1" beklædning, altså 1 lag gips plade and that's it! eller andet ikke ikke brandbart materiale.

Mit fyrrum er også en garage (dog muret) med gips loft, banket op under spærene og helt uden isolering.. Tagudhænget er i skel ind mod naboen og det hele er godkendt..

I princippet kan du lave 2 på 1 beklædning med vindpap under udvendig, 100mm isolering (eller hvor meget der nu er plads til) og gipsplader indvendigt. Det er ikke så frygteligt dyrt, og du vil sikkert blive mere tilfreds med den løsning i længden, end have fyret til at stå inde i et lille bryggers..
Nu har du muligheden for at placere fyret hvor du vil, det har du ikke næste gang (om 15-20 år) uden at det bliver dyrere end højst nødvendigt.

Men spørg din skorstensfejer, han kender de reglerne ned til det mindste komma mht. brand bekendtgørelsen

Det er generelt en meget dyr omgang du skal i gang med, så gør udvalget af fyrer større, og prisen mindre, uden at gå på kompromis med kvaliteten, ved at flytte det ud i garagen - de penge du sparere på fyret kan du bruge på garagen/herrerummet.
Lige til info. jo der er også regler for afstand til skel og nabo.
Kig her http://www.nbe.dk/fejlfinding/opsaetnin ... rhold.html
eller her http://bygningsreglementet.dk/br10_02_id122/0/42
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/


Besvar