Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Ny "vedligeholdelsesfri" varmekilde til 400+ m2 landejendom

Pillefyr, Stokerfyr eller noget helt andet?
Få hjælp til at finde det anlæg der passer netop til dine behov.
Forumregler
For at få den mest korrekte hjælp, anbefaler vi at du nøje beskriver dine behov og ønsker.
Så bliver det nemmere at hjælpe dig :)
dsleren
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 13
Tilmeldt: 28 jun 2014 13:29

Ny "vedligeholdelsesfri" varmekilde til 400+ m2 landejendom

Indlæg af dsleren » 28 jun 2014 14:19

Vi har købt en to-families landejendom på lidt under 500 m2 bolig i alt. De 200+ m2 vil stå ubenyttet hen de første par år, men skal på sigt også opvarmes til stuetemperatur. Ejendommen har tidligere kørt på et Baxi Multi-Heat 2.5 fra 2006, dette har dog stået ubenyttet hen i nogle år og er tydeligt frostsprængt. I følge den installatør jeg har haft ude, står det ikke til at redde. I mellemtiden kører ejendommen så på et oliefyr, hvilket vi skal have fundet en erstatning for inden vinter. Ejendommen står pt. tom, så olieforbruget er ukendt.

1) Vi har overvejet jordvarme da der er masser af jord, men ejendommen er dårligt isoleret og har ikke gulvvarme overalt. Så er det vel ikke rigtigt en mulighed?

2) Vores umiddelbare mavefornemmelse er derfor for et stokerfyr.
Ønskerne i den forbindelse er mulighed for eksternt depot til træpiller/flis, mulighed for højt fugtindhold, så intelligent/selvkørende som muligt og gerne så fleksibelt/fremtidssikret som muligt. Bliver det på et tidspunkt lovligt at fyre med hestemøg som i Sverige, ville jeg også være glad for at have et anlæg der var egnet til dette. Men hvad skal man gå efter af mærke, og hvilken størrelse? Blot så jeg ikke hopper på det første og det bedste en sælger forsøger at prakke mig på :-)
Har selv kigget på nogle modeller fra KSM-Stoker, REKA og Twinheat, men føler desværre ikke jeg ved nok om det.

3) Hvad skal jeg i øvrigt stille op med det gamle fyr, findes der folk der vil pille den slags ned gratis (eller endnu bedre, betaler for det :)) i håb om at de får brugbare stumper eller kan få det til at virke igen?

På forhånd tak :-)


Brugeravatar
Brandsen
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 3485
Tilmeldt: 21 okt 2009 23:02
Mit fyr: Baxi Multi Heat 2.5 + Scotte BS1016 Mini
Areal: 425 m2
Brændsel: Spildkorn - Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4300
Årligt forbrug: ca 10 tons
Geografisk sted: Holbæk
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 136 gange

Ny "vedligeholdelsesfri" varmekilde til 400+ m2 landejendom

Indlæg af Brandsen » 28 jun 2014 18:59

Halløj i forum,

Velkommen til.

Jeg har en Baxi 2.5 til 325m2, og der er Baxi 2.5 klart for stor, den kunne snildt klare 500m2,
og nok også derfor det er sådan en fætter der er installeret, så det kan du bare omsætte til 25kW,
så ved du hvilken størrelse stoker du skal kikke efter 8)

En frostsprængt Baxi fra 2006 er næppe til andet end skrot, men bor der en Baxi mand i nærheden, vil
han utvivlsomt gerne hjælpe dig af med styringen, den kan jo altid bruges som reservedele.

Vil foreslå du udfylder lidt mere i din profil, blandt andet hvor i landet.
__________________________________________________________________
Med venlig hilsen, Brandsen
Baxi Multi Heat 2.5 med 600l tank, iltstyring, prom 1.08 ( Installeret Oktober 2005 )
Scotte BS Mini 10kw ( Installeret Juni 2013 )

nemocharley

Ny "vedligeholdelsesfri" varmekilde til 400+ m2 landejendom

Indlæg af nemocharley » 28 jun 2014 20:44

KSM og Twinheat har ry for at lave rigtig gode stokerfyr. Der findes også udenlandske mærker som f.eks Biotech og ETA, som også laver stokerfyr af høj kvalitet.

nemocharley

Ny "vedligeholdelsesfri" varmekilde til 400+ m2 landejendom

Indlæg af nemocharley » 28 jun 2014 23:27

Jordvarme kræver godt isoleret hus, gulvvarme, ordentlige jordbundsforhold. Så der skal bygges om, hvis det skal virke.

Vedligeholdelsesfri stoker m. flis? Uanset hvor selvrensende stokeren er og hvor stort og velfungerende fjernlageret og transporten derfra er, så er der ekstra arbejde med flis. Men man kan jo spare noget hvis det er noget flis man selv laver.

Men du skal være helt sikker på at du får brugt stokerens muligheder for at fyre de forsk. billigere brændsler af. Hvis ikke så køb et pillefyr, evt. med solvarme hvis du vil have forbruget så langt ned som muligt (selvom solvarme ikke rigtig tjener sig ind med de nuværende pillepriser). Intelligent varmestyring kan også give store besparelser.

Jeres budget bestemmer jo pillefyrets mærke
Priser for fyret alene:

Billigst: Biomax, scotte, passat, Atmos, Pellux

Dyrere: MGM, RTB, Thermorossi, Bioheat

Dyrest: Windhager, Biotech og alle de andre kvalitets østriger-fyr.

Størrelse til 500m2 som du ikke har nogen forbrugstal på er svært at sige - der skal nok flere detaljer til førend der kan siges 20 eller 25kw...

Flammen
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1521
Tilmeldt: 02 feb 2012 02:07
Mit fyr: Woody 20kw 6.69 m. iltstyring og komp re
Areal: 170
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 6990
Geografisk sted: vestjylland, Ulfborg
Givet likes: 15 gange
Modtaget likes: 53 gange

Ny "vedligeholdelsesfri" varmekilde til 400+ m2 landejendom

Indlæg af Flammen » 29 jun 2014 01:14

@nemocharley hvorfor forsørger du at vejlede en der forspørger på et stokerfyr. jeg læser dig som kun have erfaring med en type pillefyr!!!
på et forum som dette, trækker man på andres erfaring, og har man ingen bør man melde klart ud.
jordvarme er en fin løsning, hvis du kan klare dig med 40-42gr i fremløb. det kræver gulvvarme eller meget store radiatorer i alle rum.
med 500kvm vil et stokerfyr komme til sin rette. den baxi 2.5 lyder ikke som et dårligt valg. en reka med trappe rist lyder også som et rigtigt godt valg.
ps. jeg har aldrig selv haft en reka. kun drømt om en

som smed + lidt vestjysk nærrighed ville jeg slå koldbøtter for at redde den baxi kedel


Brugeravatar
Brian B
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1051
Tilmeldt: 23 dec 2006 09:12
Mit fyr: Alcon 3A Pellx P21
Areal: 150
Brændsel: RW
Årligt forbrug: 8 ton
Geografisk sted: Aabybro

Ny "vedligeholdelsesfri" varmekilde til 400+ m2 landejendom

Indlæg af Brian B » 29 jun 2014 08:53

Hej
Find en brugt 2,5 på den blå, sæt den op i stedet for den der har fået tromsyge og kør et par år så kan du lege med flis og piller og hvad du ellers lyster så kan du bestemme dig for og du skal smide 100000+ efter det store flis fyr eller et jordvarme anlæg eller bare et pillefyr det står og passer sig selv
Mvh Brian
26 stk himin HG-250S og kostal piko 7.0
Nu med renseblæs på pellx

Brugeravatar
MichaelK
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4674
Tilmeldt: 20 okt 2007 03:15
Mit fyr: BioWin 100 Eksklusiv
Areal: ca. 300kvm.
Brændsel: Træpiller 6 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 8410
Årligt forbrug: ca 5,5 t.
Geografisk sted: Feldballe-Djursland
Givet likes: 334 gange
Modtaget likes: 333 gange

Ny "vedligeholdelsesfri" varmekilde til 400+ m2 landejendom

Indlæg af MichaelK » 29 jun 2014 08:58

Hej

Den her er altså også en potentiel mulighed: http://www.hargassner.dk/flipbook/2014_flis/index.html


Mvh.

»Jo mere Jeg lære om mennesker, jo mere elsker Jeg min hund«

Citat: Mark Twain

nemocharley

Ny "vedligeholdelsesfri" varmekilde til 400+ m2 landejendom

Indlæg af nemocharley » 29 jun 2014 09:10

Brian B skrev:Hej
Find en brugt 2,5 på den blå, sæt den op i stedet for den der har fået tromsyge og kør et par år så kan du lege med flis og piller og hvad du ellers lyster så kan du bestemme dig for og du skal smide 100000+ efter det store flis fyr eller et jordvarme anlæg eller bare et pillefyr det står og passer sig selv
er godkendelsen kommet i orden for Baxi 2.5? Eller er det ligemeget hvis der står en på matriklen i forvejen?

Brugeravatar
Aaen
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1392
Tilmeldt: 16 mar 2012 17:12
Mit fyr: Fjernvarme/brændeovn
Areal: 200
Fremviser gerne i postnummer: 9330
Geografisk sted: 9330 Dronninglund
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 3 gange
Kontakt:

Ny "vedligeholdelsesfri" varmekilde til 400+ m2 landejendom

Indlæg af Aaen » 29 jun 2014 09:28

Tror at man skal finde en brugt og så flytte alle delene over ;-)

Brugeravatar
Brian B
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1051
Tilmeldt: 23 dec 2006 09:12
Mit fyr: Alcon 3A Pellx P21
Areal: 150
Brændsel: RW
Årligt forbrug: 8 ton
Geografisk sted: Aabybro

Ny "vedligeholdelsesfri" varmekilde til 400+ m2 landejendom

Indlæg af Brian B » 29 jun 2014 09:39

Tja uanset hva så var det den vej jeg ville tage, om du flytter type skiltet eller flytter kedelkroppen må du selv om.. Man må gerne reparere
Mvh Brian
26 stk himin HG-250S og kostal piko 7.0
Nu med renseblæs på pellx


Besvar