Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Ny "vedligeholdelsesfri" varmekilde til 400+ m2 landejendom

Pillefyr, Stokerfyr eller noget helt andet?
Få hjælp til at finde det anlæg der passer netop til dine behov.
Forumregler
For at få den mest korrekte hjælp, anbefaler vi at du nøje beskriver dine behov og ønsker.
Så bliver det nemmere at hjælpe dig :)
Brugeravatar
Brian B
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1051
Tilmeldt: 23 dec 2006 09:12
Mit fyr: Alcon 3A Pellx P21
Areal: 150
Brændsel: RW
Årligt forbrug: 8 ton
Geografisk sted: Aabybro

Ny "vedligeholdelsesfri" varmekilde til 400+ m2 landejendom

Indlæg af Brian B » 30 jun 2014 11:45

Hej
Hvis det skal være nemt så vil jeg sige en rtb, mgm eller lig med div selv rens og en stor silo så er du godt kørende.. Men ud og kig nogen fyr.
Og fragten fra Tyskland er ikk så stor på piller når du bor
Der er osse billiger 2,5 på dba
Mvh Brian
26 stk himin HG-250S og kostal piko 7.0
Nu med renseblæs på pellx


timkenneth
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 723
Tilmeldt: 01 dec 2010 00:49
Mit fyr: SK STOKER
Areal: 169
Brændsel: flis/korn/piller
Fremviser gerne i postnummer: 6980
Årligt forbrug: ca 2500 kr.
Geografisk sted: vestjylland
Modtaget likes: 3 gange

Ny "vedligeholdelsesfri" varmekilde til 400+ m2 landejendom

Indlæg af timkenneth » 30 jun 2014 18:33

dsleren skrev:Tak for input - meget værdsat, omend jeg stadig synes jeg føler mig på dybt vand med alle de muligheder der er :-)

I forhold til budget, så hedder det "så lidt som muligt" - men jeg havde forventet omkring en 75-80.000. 100+ synes jeg lyder af meget desværre, så det kan være jeg må gå på kompromis med vedligeholdelsen :(
jeg synes du skal ringe til top 3 forhandler af de mere automatiske stokere, nogen hvor du kan komme ud og se nogle anlæg i funktion. spørg efter dem som blandt andet har udendørs silo og evt. automatisk askeudtømmer.
du kommer ingen vegne med 80 k, jo, måske heldig med selve anlægget, men det er på ingen måde sikekrt dit nuværende fyrrum kan håndtere et sådan anlæg.
alternativt er et anlæg til et mindre budget, men så skal du selv gøre alt arbejdet. og jeg satser en kasse øl på du ikke gider slæbe flis og aske ud fra de kvadratmeter som i skal opvarme.
hvordan er opbevaringsforhold for flis? det skal som min. på betondæk og overdæk.
du har tidligere skrevet du vil fyre med hestemøg, er det fordi de går på spånner/træpiller?

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Ny "vedligeholdelsesfri" varmekilde til 400+ m2 landejendom

Indlæg af triumph » 30 jun 2014 19:30

Normalt kan det jo give god mening og fyre med flis, korn eller ligende. Når man har 500 m2 halvdårligt isoleret bolig, og har mulighed for at få fat i brændslet.
Men du skal tænke det hele igennem. Flis laver ikke sig selv. Hvor mange timer tager det. Hvad skal der bruges af udstyr. (flishugger, motorsav, staldkat til påfyldning af magasin) hvor skal det opbevares, skal det være under tag. Der skal fyres meget flis af med 40% vand. Flis indeholder svampespore der kan give stenlunger, hvordan skal det håndteres.

Prøv og regn alle udgifter med når du lægger buget. Og husk at du måske ikke gider helt så meget slæb i virklighedden, som når du tænker over hvad du behøver. En udgift forsvinder ikke fordi den udskydes 3 år.

Hvis du så kommer frem til at flis anlægget bliver 100.000 dyrre end et pillefyr. Og du så spare 15.000 om året ved flis, ifh til at fyre med træpiller. Så husk at pillefyret også kan lave VV om sommeren, tænde og slukke i overgangsperioder, så du spare elén til vvb om sommeren, og skal ikke ud og tænde op i overgangsperioder. Så reelt spare du måske kun 10.000 om året, samt får en masse arbejde. Arbejdet får du kun noget for, efter merprisen er tilbagebetalt.
I denne her tænkte situation, efter 10 år.
Hvis anlægget holder 15 år (det gør flishuggeren ikke uden vedlighold, og motorsaven slet ikke) så har du sparet 50.000 på 15 år = 3333 kr/år.
Men hvis du flytter efter 8 år, så har det kostet dig 20.000

dsleren
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 13
Tilmeldt: 28 jun 2014 13:29

Ny "vedligeholdelsesfri" varmekilde til 400+ m2 landejendom

Indlæg af dsleren » 05 jul 2014 22:11

Efter at have taget alle jeres guldkorn til mig, samt taget en runde med samtlige fyrproducenter på dyrskuet i Herning, så har vi besluttet at satse på et rent pillefyr. Når alt kommer til alt har i nok ret i, at selvom det virker fleksibelt og idylisk at kunne blive selvforsynende, så er det nok ikke realistisk når det kommer til stykket. Slet ikke når man gerne vil have så selvkørende en løsning som muligt.

Så nu er næste fase gået i gang, indsnævring af pillefyr. Er der nogen der kender til andre sammenligninger eller tests, end http://www.biomasse.teknologisk.dk/kedl ... egning.asp fra Teknologisk Institut?

Hvis der er nogen anbefalinger af hvad man bør kigge efter af producenter, så modtages råd med kyshånd. Nøgleordene er stadig selvkørende/vedligeholdelsesfri. Magasinstørrelse er ikke af betydning, da jeg kan placere en silo lige udenfor fyrrummet.
En af sælgerne nævnte i øvrigt elforbrug som et ofte overset sammenligningskriterie. Er der andet specielt jeg skal være opmærksom på?

nemocharley

Ny "vedligeholdelsesfri" varmekilde til 400+ m2 landejendom

Indlæg af nemocharley » 05 jul 2014 23:10

Jamen vi kan godt liste nogen af dem op. (der er mange flere end dem jeg nævner)

De dyre og absolut selvkørende - windhager, hoval, hargassner, Biotech, Eta og andre "østrigere" i den klasse.

Mindre pricy men også selvstændige: Passats Bioheat, Thermorossi, RTB, MGM

En billig selvkørende kunne måske være den nye Biomax compact - men den er som RTBén helt ny på markedet

Alle pillefyr har et eller andet omfang af vedligehold - rensning for hver tredje ton piller f.eks.

MGM har meget lavt elforbrug - ved ikke hvor de andre ligger henne.


Brugeravatar
pille bruger
Supporter
Supporter
Indlæg: 9830
Tilmeldt: 14 nov 2008 17:57
Mit fyr: RTB
Areal: 160
Brændsel: piller + 30 rør solfanger
Dagligt forbrug: 10 kg.
Årligt forbrug: 3400 kg.
Geografisk sted: Svendborg
Givet likes: 81 gange
Modtaget likes: 275 gange

Ny "vedligeholdelsesfri" varmekilde til 400+ m2 landejendom

Indlæg af pille bruger » 06 jul 2014 07:36

Kig her http://www.readytoburn.dk/
Styringen er velafprøvet, og der er opdateringer på nettet,
og den kan styres fra mobilen.
Brænderen er velafprøvet af mange, i rigtig mange år.
Kedlen er ny, men også velafprøvet.
Hjælp kan hentes her på forum, eller andre steder på kort tid.
Skal det kunne køre af sig selv, så kig på ( VAC ) modellen med pillesug.
Til eksempel, har min kørt i 5 mdr. uden at jeg har pillet i det.
Er det sådan noget du søger ?
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/

nemocharley

Ny "vedligeholdelsesfri" varmekilde til 400+ m2 landejendom

Indlæg af nemocharley » 10 jul 2014 10:24

dsleren skrev:Efter at have taget alle jeres guldkorn til mig, samt taget en runde med samtlige fyrproducenter på dyrskuet i Herning, så har vi besluttet at satse på et rent pillefyr. Når alt kommer til alt har i nok ret i, at selvom det virker fleksibelt og idylisk at kunne blive selvforsynende, så er det nok ikke realistisk når det kommer til stykket. Slet ikke når man gerne vil have så selvkørende en løsning som muligt.

Så nu er næste fase gået i gang, indsnævring af pillefyr. Er der nogen der kender til andre sammenligninger eller tests, end http://www.biomasse.teknologisk.dk/kedl ... egning.asp fra Teknologisk Institut?

Hvis der er nogen anbefalinger af hvad man bør kigge efter af producenter, så modtages råd med kyshånd. Nøgleordene er stadig selvkørende/vedligeholdelsesfri. Magasinstørrelse er ikke af betydning, da jeg kan placere en silo lige udenfor fyrrummet.
En af sælgerne nævnte i øvrigt elforbrug som et ofte overset sammenligningskriterie. Er der andet specielt jeg skal være opmærksom på?
Det er iøvrigt en rigtig god idé, at besøge private og se på pillefyrene i drift - efter at have udvalgt en lille håndfuld ud fra den research du er igang med nu. Held og lykke med det, det er en sjov proces :)


Besvar