Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Kombifyr

Pillefyr, Stokerfyr eller noget helt andet?
Få hjælp til at finde det anlæg der passer netop til dine behov.
Forumregler
For at få den mest korrekte hjælp, anbefaler vi at du nøje beskriver dine behov og ønsker.
Så bliver det nemmere at hjælpe dig :)
Besvar
Saup
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 3
Tilmeldt: 15 maj 2014 22:20

Kombifyr

Indlæg af Saup » 16 maj 2014 23:48

Hej derude.
Er der nogen der har erfaring med kombikedler piller/ træ. Har set at Titan-heating sælger 3 forskellige slags.
Erfaringer og alternativer modtages med glæde. Ønsker til lige at supplere med solfanger til varmt vand.


levi

Kombifyr

Indlæg af levi » 16 maj 2014 23:56

Saup skrev:Hej derude.
Er der nogen der har erfaring med kombikedler piller/ træ. Har set at Titan-heating sælger 3 forskellige slags.
Erfaringer og alternativer modtages med glæde. Ønsker til lige at supplere med solfanger til varmt vand.
Combi = skidt!

Hold dig til brænde eller Piller!

Brugeravatar
Brandsen
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 3485
Tilmeldt: 21 okt 2009 23:02
Mit fyr: Baxi Multi Heat 2.5 + Scotte BS1016 Mini
Areal: 425 m2
Brændsel: Spildkorn - Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4300
Årligt forbrug: ca 10 tons
Geografisk sted: Holbæk
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 136 gange

Kombifyr

Indlæg af Brandsen » 17 maj 2014 08:32

Halløj i forum,

Almindelig visdom her på Stoker Pro har det, at man enten skal fyre med brænde,
eller med piller, ikke en combi. Der er fordi man ender med en alt for lav virkningsgrad
på de kedler hvor man har forsøgt sig med at kombinere begge dele.

Så enten nøjes med den ene kedeltype,eller alternativt to kedler i serie, ét til brænde og ét
til træpiller. Har selv to kedler, en Scotte pillebrænder og en Baxi Stoker.

Velkommen til i øvrigt 8)
__________________________________________________________________
Med venlig hilsen, Brandsen
Baxi Multi Heat 2.5 med 600l tank, iltstyring, prom 1.08 ( Installeret Oktober 2005 )
Scotte BS Mini 10kw ( Installeret Juni 2013 )

nemocharley

Kombifyr

Indlæg af nemocharley » 17 maj 2014 08:41

jeg har ikke nogen personlig erfaring men kan da fortælle at min gamle studiekammerat er rigtig glad for denne her: http://www.varmebaronen.se/biomax-pellets-ved/

som han også har med solvarme i øvrigt.

der er også den danske stoker KSM, som er kommet i en hel ny tuxedo serie.

De fleste som fyrer med piller og træ gennem vandbåren centralvarme sværger til at købe to adskilte enheder - altså et pillefyr og en gasogenkedel.

Når man fyrer med brænde er det typisk at man har et større vandlager/buffertank (ca 10l pr opvarmet m2). Med den mængde vand ville jeg i forhold til solvarmen tænke på et større anlæg end bare til brugsvand.

Det er således nogle ret heftige samlede omkostninger vi ser på, hvilket gør det naturligt at gøre det i etaper (start med pillefyret - og find et til under 35k). De kombikedler jeg har set koster typisk fra 50k og op.

Titanheating - jeg har selv været dernede et par gange. Han er fin at snakke med, men jeg har hørt fra flere at det kniber med servicen, når behovet opstår. Var det i øvrigt stadig hans Atmos kombikedel, som stod fremme?

Træ kan jo også fyres af i en brændeovn?

Hvis du fortæller lidt om dit hus, dit nuværende forbrug og i hvilken region du bor - så kan du få meget mere præcis hjælp :)


Besvar