Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Biomax eller scotte?

Pillefyr, Stokerfyr eller noget helt andet?
Få hjælp til at finde det anlæg der passer netop til dine behov.
Forumregler
For at få den mest korrekte hjælp, anbefaler vi at du nøje beskriver dine behov og ønsker.
Så bliver det nemmere at hjælpe dig :)
Brugeravatar
thoken
Supporter
Supporter
Indlæg: 1988
Tilmeldt: 21 nov 2007 10:21
Mit fyr: scotte/dor 10 kw
Areal: 140 m2
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 5500
Årligt forbrug: 3,5 t
Geografisk sted: Fyn
Givet likes: 98 gange
Modtaget likes: 46 gange

Biomax eller scotte?

Indlæg af thoken » 23 apr 2014 11:54

Havmand skrev:Vil du køre skoda eller Audi - Det er stort set samme produkt, men det er alle de små detaljer der gør en Audi lækker.

Hej.
Helt enig.

Der er bare ikke så stor prisforskel på Biomax og Scotte, som der er på Skoda og Audi :great:


Mvh thoken
Domptør for en scotte! Tidligere tb mini- kriger!
Scotte 10 kw,V7 styring, keramisk eltænder fra q-Pro, kompressorrens, vvb-prioritering (Metro 110l), trækstabilisator, alpha pro pumpe.
Solcelleanlæg: 5,85 kw, med 2x3kw KLNE invertere.
http://stokercloud.dk/dev/thoken.html


Tom_AT
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4113
Tilmeldt: 20 nov 2009 17:09
Mit fyr: Blacksmith Combi Classic 18 / Atmos DC25
Areal: 182
Brændsel: Piller, Flis og brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Geografisk sted: Kvorning, midt mellem Randers og Viborg.
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 47 gange

Biomax eller scotte?

Indlæg af Tom_AT » 23 apr 2014 12:45

Jeg ville nok også sige at scotte må være skodaen. De dyre østrigske være Audi, og så biomax må være Lada, eller måske de "nye" dacia :D

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5464
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 402 gange
Modtaget likes: 420 gange

Biomax eller scotte?

Indlæg af triumph » 23 apr 2014 13:30

thorpilsner skrev:Biomaxen kan også lave vvb priotering og kører sommerdrift med opstart et par gange i døgnet
Har den indgang for ext. start/stop ?
Ellers ville jeg helt klart tage en scotte (det ville jeg nok alligevel :wink: )

"Nogen" siger at scotten snart kommer på bud, pga RTB modellen. Jeg ved ikke om det passer, men sådan lyder det når man lytter på vandrørene

thorpilsner
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 117
Tilmeldt: 27 sep 2011 19:16
Mit fyr: Ikke udfyldt
Areal: Ca 200
Brændsel: Brænde
Dagligt forbrug: En børefuld
Geografisk sted: Djursland

Biomax eller scotte?

Indlæg af thorpilsner » 24 apr 2014 11:02

Hej alle. Jeg bestiller Scotten når jeg kommer hjem idag :) Glæder mig til at komme igang.

rivjern
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 75
Tilmeldt: 29 sep 2007 19:09
Givet likes: 6 gange

Biomax eller scotte?

Indlæg af rivjern » 29 apr 2014 23:16

nu vil jeg så tage det på mig at tale lidt for at du kan kikke efter fyr og ikke kun scotte. scotte er en lækker mercedes men ud fra min erfaring har MIN scotte ihvertfald lidt ridser i lakken. I efteråret 2012 købte jeg en nedlagt ejendom jeg har total renoveret, med alt det døje der førte med. da jeg skulle vælge varmekilde tænkte jeg mig ikke om to gange og købte et scotte. jeg valgte den nye kedel med semirenst istedet for den gamle og billigere model uden. da jeg og den lokale vvs mand havde sat det hele til og det spillede ville jeg finde ud af hvordan semirens skulle tilkobles. alt det normale tilbehør gik nemt. der stod intet i manualen og jeg kontaktede sælger for at høre ad. Beskeden var at jeg skulle ud og købe et kabel og en form for timer som så skulle sættes i en stikkontakt!!! fed start med mercedesen faktas billige grimme tænd/sluk ur på væggen ( mindede mig om min gamle tb mini med 9002 styring ) da lortet skulle sættes til sprang sikringen. jeg fandt ud af at motoren var brændt sammen plus ledninger og kordensator dertil. jeg kunne godt regne ud at det ikke kunne være min sikrings skab den var gal med da der hverken lugtede svendent eller brændt. fabrikantens svar var " vi tester kedel så det er ikke vores problem. Det tog mig et år at skaffe en ny motor fra sælger som først sendte den forkerte og glemte også lige at få den afsendt pga. sygdom osv. da jeg endelig her for en måned siden cirka modtog min nye motor skulle jeg så også lige lave nye gevind i denne også så den kunne monteres på kedel, heldigvis har jeg en lille smule forstand på at strikke nyt ledningsnet sammen så det fik jeg gjort med en ny kondensator på også den fik sælger aldrig sendt!! jeg har haft tilbagebrand en enkelt gang, da mit nedfalds rør ikke er fast monteret som på min kammerats ældre model. så den trak falsk luft med ind med tilbage brand tilfølge. så er den født med en kæmpe svaghed sneglen er monteret i et plastik rør som har en alt for stor dimension så flexsnegelen går i toppen af røret og smuldet ligger i bunden og pakker med uens tilførsel til følge nogle "løser" dette ved at svejse hamre bore og klister, det kan findes masser mo på diverse forums. på min er der boret huller i bunden af røret så har jeg en gammel marmelade spand til at fange dette. Menuen i min er lidt irriterende, skal man ned i den sidste menu så skal man trykke MANGE gange og MANGE gange tilbage igen, der står i manualen der er varmekompensation på fyret det er bare ikke lykkedes mig at finde ud af hvor i menuen det er, jeg må kontakte producenten og få en forklaring, men de er vist ikke så nemme at komme i kontakt med mere. når det brok så er sagt så ville jeg med 70% sikkerhed vælge samme fyr igen, men jeg ville kikke meget grundigt efter et alternativ og se hvad der ellers er. scotten køre godt og blackstar kedel er en fornøjelse lav røgtemp. nem rengøring og tilmed flot. ps hvis man er til meget udstyr så render man vist hurtigt tør for udgange i version 6. aner ikke hvordan det er i version 7 og 10.


nemocharley

Biomax eller scotte?

Indlæg af nemocharley » 29 apr 2014 23:23

og der er en del alternativer :)

Atmos, MGM, Ekoheat, Mini-bio, Bioheat, RTB, MG 15+, Variowin, Hargassner, Lindner og Somner - osv osv osv.

Tom_AT
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4113
Tilmeldt: 20 nov 2009 17:09
Mit fyr: Blacksmith Combi Classic 18 / Atmos DC25
Areal: 182
Brændsel: Piller, Flis og brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Geografisk sted: Kvorning, midt mellem Randers og Viborg.
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 47 gange

Biomax eller scotte?

Indlæg af Tom_AT » 30 apr 2014 00:04

Jeg tror ikke nogen her på SP ellers ville sammenligne Scotte pillefyret med en Mercedes :) Nærmere end Skoda, solid og meget for pengene..

Hvad skulle de østrigske fyr til 80.000-100.000,- så sammenlignes med :)

Brugeravatar
pille bruger
Supporter
Supporter
Indlæg: 9824
Tilmeldt: 14 nov 2008 17:57
Mit fyr: RTB
Areal: 160
Brændsel: piller + 30 rør solfanger
Dagligt forbrug: 10 kg.
Årligt forbrug: 3400 kg.
Geografisk sted: Svendborg
Givet likes: 81 gange
Modtaget likes: 275 gange

Biomax eller scotte?

Indlæg af pille bruger » 30 apr 2014 06:52

rivjern skrev:nu vil jeg så tage det på mig at tale lidt for at du kan kikke efter fyr og ikke kun scotte. scotte er en lækker mercedes men ud fra min erfaring har MIN scotte ihvertfald lidt ridser i lakken. I efteråret 2012 købte jeg en nedlagt ejendom jeg har total renoveret, med alt det døje der førte med. da jeg skulle vælge varmekilde tænkte jeg mig ikke om to gange og købte et scotte. jeg valgte den nye kedel med semirenst istedet for den gamle og billigere model uden. da jeg og den lokale vvs mand havde sat det hele til og det spillede ville jeg finde ud af hvordan semirens skulle tilkobles. alt det normale tilbehør gik nemt. der stod intet i manualen og jeg kontaktede sælger for at høre ad. Beskeden var at jeg skulle ud og købe et kabel og en form for timer som så skulle sættes i en stikkontakt!!! fed start med mercedesen faktas billige grimme tænd/sluk ur på væggen ( mindede mig om min gamle tb mini med 9002 styring ) da lortet skulle sættes til sprang sikringen. jeg fandt ud af at motoren var brændt sammen plus ledninger og kordensator dertil. jeg kunne godt regne ud at det ikke kunne være min sikrings skab den var gal med da der hverken lugtede svendent eller brændt. fabrikantens svar var " vi tester kedel så det er ikke vores problem. Det tog mig et år at skaffe en ny motor fra sælger som først sendte den forkerte og glemte også lige at få den afsendt pga. sygdom osv. da jeg endelig her for en måned siden cirka modtog min nye motor skulle jeg så også lige lave nye gevind i denne også så den kunne monteres på kedel, heldigvis har jeg en lille smule forstand på at strikke nyt ledningsnet sammen så det fik jeg gjort med en ny kondensator på også den fik sælger aldrig sendt!! jeg har haft tilbagebrand en enkelt gang, da mit nedfalds rør ikke er fast monteret som på min kammerats ældre model. så den trak falsk luft med ind med tilbage brand tilfølge. så er den født med en kæmpe svaghed sneglen er monteret i et plastik rør som har en alt for stor dimension så flexsnegelen går i toppen af røret og smuldet ligger i bunden og pakker med uens tilførsel til følge nogle "løser" dette ved at svejse hamre bore og klister, det kan findes masser mo på diverse forums. på min er der boret huller i bunden af røret så har jeg en gammel marmelade spand til at fange dette. Menuen i min er lidt irriterende, skal man ned i den sidste menu så skal man trykke MANGE gange og MANGE gange tilbage igen, der står i manualen der er varmekompensation på fyret det er bare ikke lykkedes mig at finde ud af hvor i menuen det er, jeg må kontakte producenten og få en forklaring, men de er vist ikke så nemme at komme i kontakt med mere. når det brok så er sagt så ville jeg med 70% sikkerhed vælge samme fyr igen, men jeg ville kikke meget grundigt efter et alternativ og se hvad der ellers er. scotten køre godt og blackstar kedel er en fornøjelse lav røgtemp. nem rengøring og tilmed flot. ps hvis man er til meget udstyr så render man vist hurtigt tør for udgange i version 6. aner ikke hvordan det er i version 7 og 10.

Du er altid velkommen til at stille spørgsmål til styringen eller andet.
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/

N P K
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 122
Tilmeldt: 23 feb 2014 08:07
Mit fyr: Scotte 16 kw bs1016
Areal: 230
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 5863
Dagligt forbrug: Ca 30 kg
Årligt forbrug: 6200 kg
Geografisk sted: Rolfsted Fyn

Biomax eller scotte?

Indlæg af N P K » 30 apr 2014 06:59

rivjern skrev:nu vil jeg så tage det på mig at tale lidt for at du kan kikke efter fyr og ikke kun scotte. scotte er en lækker mercedes men ud fra min erfaring har MIN scotte ihvertfald lidt ridser i lakken. I efteråret 2012 købte jeg en nedlagt ejendom jeg har total renoveret, med alt det døje der førte med. da jeg skulle vælge varmekilde tænkte jeg mig ikke om to gange og købte et scotte. jeg valgte den nye kedel med semirenst istedet for den gamle og billigere model uden. da jeg og den lokale vvs mand havde sat det hele til og det spillede ville jeg finde ud af hvordan semirens skulle tilkobles. alt det normale tilbehør gik nemt. der stod intet i manualen og jeg kontaktede sælger for at høre ad. Beskeden var at jeg skulle ud og købe et kabel og en form for timer som så skulle sættes i en stikkontakt!!! fed start med mercedesen faktas billige grimme tænd/sluk ur på væggen ( mindede mig om min gamle tb mini med 9002 styring ) da lortet skulle sættes til sprang sikringen. jeg fandt ud af at motoren var brændt sammen plus ledninger og kordensator dertil. jeg kunne godt regne ud at det ikke kunne være min sikrings skab den var gal med da der hverken lugtede svendent eller brændt. fabrikantens svar var " vi tester kedel så det er ikke vores problem. Det tog mig et år at skaffe en ny motor fra sælger som først sendte den forkerte og glemte også lige at få den afsendt pga. sygdom osv. da jeg endelig her for en måned siden cirka modtog min nye motor skulle jeg så også lige lave nye gevind i denne også så den kunne monteres på kedel, heldigvis har jeg en lille smule forstand på at strikke nyt ledningsnet sammen så det fik jeg gjort med en ny kondensator på også den fik sælger aldrig sendt!! jeg har haft tilbagebrand en enkelt gang, da mit nedfalds rør ikke er fast monteret som på min kammerats ældre model. så den trak falsk luft med ind med tilbage brand tilfølge. så er den født med en kæmpe svaghed sneglen er monteret i et plastik rør som har en alt for stor dimension så flexsnegelen går i toppen af røret og smuldet ligger i bunden og pakker med uens tilførsel til følge nogle "løser" dette ved at svejse hamre bore og klister, det kan findes masser mo på diverse forums. på min er der boret huller i bunden af røret så har jeg en gammel marmelade spand til at fange dette. Menuen i min er lidt irriterende, skal man ned i den sidste menu så skal man trykke MANGE gange og MANGE gange tilbage igen, der står i manualen der er varmekompensation på fyret det er bare ikke lykkedes mig at finde ud af hvor i menuen det er, jeg må kontakte producenten og få en forklaring, men de er vist ikke så nemme at komme i kontakt med mere. når det brok så er sagt så ville jeg med 70% sikkerhed vælge samme fyr igen, men jeg ville kikke meget grundigt efter et alternativ og se hvad der ellers er. scotten køre godt og blackstar kedel er en fornøjelse lav røgtemp. nem rengøring og tilmed flot. ps hvis man er til meget udstyr så render man vist hurtigt tør for udgange i version 6. aner ikke hvordan det er i version 7 og 10.
Version 7 og 10 har 6 ekstra udgange til udstyr

rivjern
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 75
Tilmeldt: 29 sep 2007 19:09
Givet likes: 6 gange

Biomax eller scotte?

Indlæg af rivjern » 30 apr 2014 16:25

Tom_AT det er ikke sikkert nogen laver en sammenligning med mercedes og scotte, men der bliver i starten af dette indlæg lavet sammenligning mellem scotte og audi, er det bedre? i min verdenen er audi da lige et stykke mere lækker :)


Besvar