Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Ny varmekilde

Pillefyr, Stokerfyr eller noget helt andet?
Få hjælp til at finde det anlæg der passer netop til dine behov.
Forumregler
For at få den mest korrekte hjælp, anbefaler vi at du nøje beskriver dine behov og ønsker.
Så bliver det nemmere at hjælpe dig :)
Besvar
Koenigwinch
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 3
Tilmeldt: 13 mar 2013 09:31

Ny varmekilde

Indlæg af Koenigwinch » 31 mar 2014 00:19

Hej

Om ikke ny her på Stoker Pro, så dog mit første indlæg.

Vi skal have skiftet varmekilde og er i tvivl om hvad vi skal anskaffe.

Vi bor 2 familier på en 4-længet landejendom med et samlet boligareal på ca 330m2. 200m2 i stueplan og 130m2 på 1.sal

Stuehuset er bygget omkring 1860 med massive mure på 34 cm, så ingen hulmursisolering. Alle ydervægge er efterisoleret i starten af 1990 med 50mm glasuld. Ved godt at det ikke er meget, men ellers ville vinduerne komme til at ligne ”skydeskår”, så det var et bevidst valg.

I den ene halvdel er der støbt gulv, 150 mm leca, 100mm flamingo, 80mm beton og 50 mm glasuld mellem strø med trægulv.

I den anden halvdel er der krybekælder med 100mm glasuld under trægulv.

1 salen er isoleret med 200mm glasuld i taget/skråvæggene.

Det samlede olieforbrug ligger på ca. 4-4500 liter årligt.

Der er natsænkning på som styrer fremløbstemp. i varmesystemerne efter udetemp.

Fyret skal stå i en længe og der skal trækkes ca 25-40 slange ind til boligen

Hertil er der et værksted på ca. 100 m2 som opvarmes ikke dagligt, men jævnligt. Isoleret med 100 på vægge og loft og 150 mm flamingo i gulvet. Der er lagt varmeslanger i gulvet.

Så sagt. Hvad skal vi vælge?

Piller, stoker, Jordvarme eller hvad ?

Vores egen tanke går lidt på at vi gerne vil have mulighed for at fyre med andet end piller, hvis muligheden byder sig, vi bor jo på landet (Nordvestfyn)

Jeg kunne godt tænke mig at vide hvad I ville vælge hvis I skulle købe nyt nu og IKKE måtte købe det I har nu.

Med venlig hilsen

Lars B Jørgensen
Last edited by 1 on Koenigwinch; edited 31 times in total


Tom_AT
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4113
Tilmeldt: 20 nov 2009 17:09
Mit fyr: Blacksmith Combi Classic 18 / Atmos DC25
Areal: 182
Brændsel: Piller, Flis og brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Geografisk sted: Kvorning, midt mellem Randers og Viborg.
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 47 gange

Ny varmekilde

Indlæg af Tom_AT » 31 mar 2014 00:23

Hvad vil I max bruge af penge på projektet?

Koenigwinch
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 3
Tilmeldt: 13 mar 2013 09:31

Ny varmekilde

Indlæg af Koenigwinch » 31 mar 2014 00:51

Tom_AT skrev:Hvad vil I max bruge af penge på projektet?
Det har vi ikke lagt os fast på, men vel det som det koster.

Lars

Tom_AT
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4113
Tilmeldt: 20 nov 2009 17:09
Mit fyr: Blacksmith Combi Classic 18 / Atmos DC25
Areal: 182
Brændsel: Piller, Flis og brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Geografisk sted: Kvorning, midt mellem Randers og Viborg.
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 47 gange

Ny varmekilde

Indlæg af Tom_AT » 31 mar 2014 00:57

Hvis man nu tager udgangspunkt i et pillefyr kan det jo gøres fra 25.000 og op til over 100.000,- alt afhængig af hvor automatisk det skal være.

Men hvis i vil have mulighed for at fyre med andet end piller kan i jo kigge på denne Twinheat der er til salg her på siden:
viewtopic.php?f=28&t=21581

Den har en noget lavere virkningsgrad end de fleste moderne pillefyr, til gengæld æder den det meste. Men kræver også mere rengøring osv. Der er ikke ret meget automatisk på sådan en.
For de samme penge kan I få et nyt pillefyr med noget højere virkningsgrad der har mere eller mindre automatisk rengøring. Fx MGM eller den nye RTB fra NBE.

Jeg vil vove at påstå tiden er rendt lidt fra stokerfyret, når man for under 30.000 kan få et top-moderne pillefyr der selv starter og stopper, gør rent osv.

Har I meget gulvvarme?
Hvis ikke, tror jeg ikke Jordvarme er egnet til jeres hus. Men jeg kan da tage fejl :)

nemocharley

Ny varmekilde

Indlæg af nemocharley » 31 mar 2014 06:57

her kan i beregne den kedel størrelse i skal have: http://www.biomasse.teknologisk.dk/kedler/beregn.asp

jordvarme kræver ideelt set 3lags vinduer, 300mm på loftet, betongulv med gulvarme og hulmursisolering + de rette jordbundsforhold. Men det er jo nemt at have med at gøre, selvom det er dyrt.

Stoker ville jeg kun købe, hvis i ved at I vil tage det ekstra bøvl, der er med lager til flis, fyring med korn osv. Plus der kan være nogle problemer med godkendelse ift. de nye nye skærpede krav.

Skulle jeg ud og købe i dag og havde jeg mere plads så jeg på en atmos og et stort solvarmeanlæg med en regulær buffertank. Eller en MGM nok også med solvarme men et mere almindeligt kombianlæg. Solvarmen tjener sig vanskeligt ind med de nuværende træpillepriser, men rigtigt dimensioneret skal du ikke forholde dig til dit pillefyr i de 6 varmeste måneder.

De rigtig dyre pillefyr som Windhager, Biolyt, Biotech, Eta osv. går du heller ikke galt i byen med Etablerer du fjernlager/træpillerum og sug/eller direkte fødning via snegl til sådan et anlæg, så er det næsten lige så nemt som jordvarme. Man kan gøre noget tilsvarende med Atmos og MGM skulle det ønskes - 4500l olie bliver alligevel ca 10 tons træpiller årligt (uden solvarmen).

Hvis I godt kan lide at fyre med træ og have det ekstra arbejde med det, så er det jo muligt at kombinere pillefyr med en gasogen kedel eller sætte et par brændeovne op.


Ollii
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 909
Tilmeldt: 10 jan 2009 19:18
Mit fyr: Jordvarme
Areal: 250
Brændsel: El
Årligt forbrug: 25-30000
Geografisk sted: sdrj
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 3 gange

Ny varmekilde

Indlæg af Ollii » 01 apr 2014 09:27

nemocharley skrev:her kan i beregne den kedel størrelse i skal have: http://www.biomasse.teknologisk.dk/kedler/beregn.asp

jordvarme kræver ideelt set 3lags vinduer, 300mm på loftet, betongulv med gulvarme og hulmursisolering + de rette jordbundsforhold. Men det er jo nemt at have med at gøre, selvom det er dyrt.

Stoker ville jeg kun købe, hvis i ved at I vil tage det ekstra bøvl, der er med lager til flis, fyring med korn osv. Plus der kan være nogle problemer med godkendelse ift. de nye nye skærpede krav.

Skulle jeg ud og købe i dag og havde jeg mere plads så jeg på en atmos og et stort solvarmeanlæg med en regulær buffertank. Eller en MGM nok også med solvarme men et mere almindeligt kombianlæg. Solvarmen tjener sig vanskeligt ind med de nuværende træpillepriser, men rigtigt dimensioneret skal du ikke forholde dig til dit pillefyr i de 6 varmeste måneder.

De rigtig dyre pillefyr som Windhager, Biolyt, Biotech, Eta osv. går du heller ikke galt i byen med Etablerer du fjernlager/træpillerum og sug/eller direkte fødning via snegl til sådan et anlæg, så er det næsten lige så nemt som jordvarme. Man kan gøre noget tilsvarende med Atmos og MGM skulle det ønskes - 4500l olie bliver alligevel ca 10 tons træpiller årligt (uden solvarmen).

Hvis I godt kan lide at fyre med træ og have det ekstra arbejde med det, så er det jo muligt at kombinere pillefyr med en gasogen kedel eller sætte et par brændeovne op.
Lidt samme komfort som de dyre østrigske fyr kunne man også få med cellesluse på eks. Gejs og Ksm fyr.
Jeg har en 3 ton udendørs silo og efter den er fyldt med træpiller passer fyret sig selv indtil den er tom. Efter 3 ton skal der tømmes for aske. Og jeg renser ca fyr 2 gange om året. Derudover har jeg mulighed for at fyre med fastbrændsel hvis jeg gider. Lovligt eller ej.
Mvh. Ole.
Når du taler kan du kun sige noget du allerede ved. Når du lytter kan du lære hvad andre ved.

M.v.h. Olli.

timkenneth
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 723
Tilmeldt: 01 dec 2010 00:49
Mit fyr: SK STOKER
Areal: 169
Brændsel: flis/korn/piller
Fremviser gerne i postnummer: 6980
Årligt forbrug: ca 2500 kr.
Geografisk sted: vestjylland
Modtaget likes: 3 gange

Ny varmekilde

Indlæg af timkenneth » 02 apr 2014 11:10

velkommen til.

fin detaljeret tråd hvor man slipper for mange spørgsmål.

synes lidt det ender ud med hvor meget i er villige til at ofre jer ift alternative brændsler end piller.
både hvad angår fyringskomfort og hvad angår arbejdet med skaffte træ, flis, korn.
hvordan er opbevaringsforhold?
har i mulighed for selvforsyning af råtræ?


Besvar