Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Udskiftning af Olie som opvarmning, koblet med Dantherm KO18

Pillefyr, Stokerfyr eller noget helt andet?
Få hjælp til at finde det anlæg der passer netop til dine behov.
Forumregler
For at få den mest korrekte hjælp, anbefaler vi at du nøje beskriver dine behov og ønsker.
Så bliver det nemmere at hjælpe dig :)
KingGuru
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 8
Tilmeldt: 23 mar 2014 20:13

Udskiftning af Olie som opvarmning, koblet med Dantherm KO18

Indlæg af KingGuru » 23 mar 2014 20:28

Jeg har erhvervet mig et hus med et hus med et 30 år gammelt varmluftssystem fra Dantherm (ko 18), koblet på et ældre oliefyr, som blæser varm luft ud gennem kanaler i gulvet i alle rum i huset. Dvs der er ikke individuel temp i de enkelte rum, men det kan jeg godt overleve. Der er ydermere en brændeovn i stuen, men det er der i næsten alle boliger i Kbh området.
Men jeg leder efter et mere grønt/bedre økonomisk alternativ til dette. Altså et system der skal levere varm luft gennem kanalerne (og gerne kulde om sommeren om muligt) og levere varmt vand til forbrug. Jordvarme er umiddelbart ikke muligt i en kombo med luftopvarmning, og det er et ret lille frimærke så det ville også kræve en dyr vertikal boring.
Jeg har vaklet omkring luft-luft varmesystem, men er lidt betænkelig ved det at have en blæser stående og støje udenfor.
Men kunne et luft luft system i kombo med et pillefyr til at blæse varm luft ud i huset, og så bruge genveks for at undgå at spilde for meget varme?
Og nogle ide'er til hvordan det kunne sættes sammen?

Huset er fra 67, Energiklasse D. med 134m2 i stueplan og 62 i klæderen


Brugeravatar
Aaen
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1392
Tilmeldt: 16 mar 2012 17:12
Mit fyr: Fjernvarme/brændeovn
Areal: 200
Fremviser gerne i postnummer: 9330
Geografisk sted: 9330 Dronninglund
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 3 gange
Kontakt:

Udskiftning af Olie som opvarmning, koblet med Dantherm KO18

Indlæg af Aaen » 24 mar 2014 21:43

Hejsa og velkommen til. Et skud fra hoften ville være pillefyr og akkumuleringstank. Vil det være muligt at koble dette sammen med din Dantherm? (jeg går ud fra at det er en slags kalorifere).

Her har jeg set bort fra ønsket om at køle ned om sommeren, vi skal jo starte et sted.

KingGuru
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 8
Tilmeldt: 23 mar 2014 20:13

Udskiftning af Olie som opvarmning, koblet med Dantherm KO18

Indlæg af KingGuru » 24 mar 2014 21:54

Om det er muligt at køre på Dantherm'en ved jeg ikke umiddelbart.. Den er fra 83 så den står måske også til udskiftning. Og det er også ok, men jeg vil bare have det koblet på de eksisterende rør og ikke pløje alt op for at få gulvvarme eller radiatorer. Kan godt lide det med luftcirkulation.

Vi havde en ude og kigge på det (anbefalet af HMN naturgas) som sagde at vi med fordel kunne skifte til gas og så udskifteDantherm ud med et Hess anlæg. Har fundet deres side men de er meget sparsomme med oplysninger så hvad det præcis dækker over ved jeg når han har sendt mig nærmere detaljer.

Han var ret hurtig til at affærdige pillefyr men det var pga svineri, og ikke pga problemer så vidt jeg kunne høre.

Der er intet der er sikkert men lige pt er der noget der tyder på at gaspriser kunne blive dyrere i den nærmeste fremtid, så jeg er ikke afvisende for pillefyr. Men hvilket pillefyr det kunne være mv, og hvor meget arbejde der er i et sådant fyr er jeg stadig lidt på gyngende grund omkring.

Brugeravatar
Aaen
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1392
Tilmeldt: 16 mar 2012 17:12
Mit fyr: Fjernvarme/brændeovn
Areal: 200
Fremviser gerne i postnummer: 9330
Geografisk sted: 9330 Dronninglund
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 3 gange
Kontakt:

Udskiftning af Olie som opvarmning, koblet med Dantherm KO18

Indlæg af Aaen » 24 mar 2014 22:06

Jeg tror at du vil blive overrasket over hvor lidt arbejde der er med at pillefyr. der kræver måske 1 times vedligeholdelse om ugen. Og så skal du have lidt plads til at opbevare piller. som minimum vil jeg anbefale at der kan stå en alm palle på ca 1,5 i højden.

KingGuru
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 8
Tilmeldt: 23 mar 2014 20:13

Udskiftning af Olie som opvarmning, koblet med Dantherm KO18

Indlæg af KingGuru » 24 mar 2014 22:13

der er pt en indendørs olietank pt som skal væk.. det giver lidt plads.. men det er vel et 25 m2 rum så der er lidt plads at gøre med.. omend det skal også være mit cykelværksted :)


KingGuru
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 8
Tilmeldt: 23 mar 2014 20:13

Udskiftning af Olie som opvarmning, koblet med Dantherm KO18

Indlæg af KingGuru » 25 mar 2014 09:15

Btw..
En times rengøring/påfyldning mv, er det tommelfingerreglen for pillefyr (set over en sæson, med mere vinterarbejde og mindre om sommeren)

pendec

Udskiftning af Olie som opvarmning, koblet med Dantherm KO18

Indlæg af pendec » 25 mar 2014 09:30

KingGuru skrev:Jeg har vaklet omkring luft-luft varmesystem, men er lidt betænkelig ved det at have en blæser stående og støje udenfor.
Men kunne et luft luft system i kombo med et pillefyr til at blæse varm luft ud i huset, og så bruge genveks for at undgå at spilde for meget varme?
Og nogle ide'er til hvordan det kunne sættes sammen?
Jeg har en VP som du nævner, i stuen, med blæser udenfor på terassen, og støj? Der er sgu virkelig stille her omkring og den blæser hører du ikke meget til. andre fugle er sgu værre end den blæser der :)

Har den så i kombi med pillefyr, og i mit hus med 180m2, så har jeg ikke kunne finde det rentabel at have den på om vinteren, der er den så kun tændt forår/efterår nogen tid indtil fyr startes igen. Andre har mere success med dette, de supplerer dog også strømmen med solceller på gammel ordning, så kan de godt leve med høj elregninger jo.

jeg er btw, også ved at finde nyt pillefyr, og rengøring som loves der, skulle ikke eksistere indenfor måneder, der er dog en askebakke som holder til 2-3tons træpille afbrænding, så skal den tømmes. ellers skulle det bare køre år efter år, som nogle her i forum forsøger at sælge mig løsningen :) Så 1 time om ugen, det er når man har en bio18 som mig, tror jeg. så matcher det meget godt.

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5464
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 402 gange
Modtaget likes: 420 gange

Udskiftning af Olie som opvarmning, koblet med Dantherm KO18

Indlæg af triumph » 25 mar 2014 19:38

I min verden er det eneste rigtige og skrotte varmekanaler, og få sat nogen radiatore op.

KingGuru
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 8
Tilmeldt: 23 mar 2014 20:13

Udskiftning af Olie som opvarmning, koblet med Dantherm KO18

Indlæg af KingGuru » 25 mar 2014 20:02

Der er 3 grunde til at det ikke bliver lavet om.
1. Pris. Der er kun kælder under halvdelen af huset, så resten skulle pløjes op for at have kabler, eller også skulle de føres synligt.
2. Ham VVS manden vi havde forbi sagde at han kendte til en del af de anlæg. Deres forbrug lå tæt på af radiatorer.
3. Dette giver en automatisk cirkulation af luft, som ser ud til at klæde huset. Ikke en eneste kuldebro at finde, og generelt lugter det ganske godt i forhold til meget andet vi har set.

pendec

Udskiftning af Olie som opvarmning, koblet med Dantherm KO18

Indlæg af pendec » 25 mar 2014 20:30

KingGuru skrev:3. Dette giver en automatisk cirkulation af luft, som ser ud til at klæde huset. Ikke en eneste kuldebro at finde, og generelt lugter det ganske godt i forhold til meget andet vi har set.
undskyld lugter? jeg har set luftkanaler i ældre huse baseret på en brændeovns løsning, og jeg ved ikke helt om det "duftede" godt ;)


Besvar