Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Jordvarme kombineret med Stoker

Pillefyr, Stokerfyr eller noget helt andet?
Få hjælp til at finde det anlæg der passer netop til dine behov.
Forumregler
For at få den mest korrekte hjælp, anbefaler vi at du nøje beskriver dine behov og ønsker.
Så bliver det nemmere at hjælpe dig :)
Brugeravatar
lamborg
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2672
Tilmeldt: 07 nov 2011 02:01
Mit fyr: woody 30kw. Opop 30 kw blackstar med V10
Areal: 587kvm + 80kvm Kld
Brændsel: forskellige typer
Fremviser gerne i postnummer: 7200
Dagligt forbrug: en hulen masse
Årligt forbrug: ca12-14 tons
Geografisk sted: Urup , Grindsted
Givet likes: 271 gange
Modtaget likes: 361 gange
Kontakt:

Jordvarme kombineret med Stoker

Indlæg af lamborg » 27 feb 2014 12:46

Nu er jeg ikke ekspert i jordvarme selvom jeg har en stående bygget sammen med mit pille fyr. Den bruges dog kun til at lave 150l ekstra varmt vand i weekenden.
Jeg har en 24kw og den kan overhovedet ikke fyre huset op til mere end 18 gr.
Jeg tror din jordvarme er alt for lille.
Du skal IKKE have en buffer tank på jordvarme anlæg når du ikke har en fungerende solvarme.
Jordvarmen fungere på den måde at alle radiatorer og gulvvarme kredse skal stå fuldt åbne og så regulere den selv gennemstrømningen via retur temp.
MVH
Claus
Fyrmester på lamborghus
"hvor høj dine trone end er vil du altid sidde på din egen røv"
30Kw scotte. opop 30kw blackstar. 500l pilletank. Magna 25-100. V10
16kw jordvarme og 7kvm solfanger til sommerdrift med samlet 500L VVB


DennisP
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 17
Tilmeldt: 15 feb 2014 19:36

Jordvarme kombineret med Stoker

Indlæg af DennisP » 27 feb 2014 20:28

Hej igen.

Lad os slå fast fra start at jordvarme bestemt ikke er den optimale løsning til min ejendom, men som tidligere skrevet er det den tidligere ejer der har monteret anlægget, stort set lige før vi købte ejendommen. Hans grundlag for skiftet skulle være, at jordvarme krævede så meget mindre arbejde, hvilket nok også er helt sikkert.

Og igen i de varme måneder er jeg også langt hen af vejden godt tilfreds med løsningen, da det jo er hammer nemt.

Min varme kurve er i dag indstillet som det ses i den vedhæftede fil, og altså med fremløbs temperatur på 35,9 grader ved 0 grader udenfor.
Fremløbstemperatur - Vinterdrift.pdf
(50.05 KiB) Downloadet 112 gange
Dette helt fint til min gulvvarme, og holder i disse rum en ret så konstant temperatur på ca. 21,5 grader, hvilket vi også selv finder meget passende.

Men hvor høj fremløb er nødvendig for at radiatorerne også klare opvarmningen??
Mht. returen, så er det mig lidt en gåde, for synes slet ikke den er så lav, som fx. Steen foreskriver. Fx. falder temperaturen på retur tit kun 4-5 grader ift. fremløb, selv om alle radiatorer står på fuld skrald.

Hvorvidt der kan skabes en billigere løsning i det lange løb eller ej, er jeg heller ikke helt sikker på, men da jeg jo pt. synes jeg har et ret så højt forbrug til VP og stadig finder den utilstrækkelig til at lave den fornødne fremløbs temperatur i de kolde måneder er det jeg søger nok også mere en løsning der kan klare opvarmningen bedre når det er koldt og som kan etableres til en fornuftig pris, og sammenlagt stadig holde et forbrug der ihvertfald ikke overstiger det vi har nu.

Men omvendt ville det jo være skønt hvis VP systemet til godt 150 af de lange stadig kunne indgå, da jeg synes det er lige rigeligt til blot at kassere. Er trods alt kun 3 år gammelt :shock:

Jeg kunne naturligvis blot justere VP'ens varmekurve højere op, så fremløb bliver højere når det er koldt, men igen så synes jeg i forvejen at VP tage rigtig meget strøm, så kan ikke forestille mig at de ekstra grader bliver billige.

Jeg vil som Steen nævner naturligvis vende en evt. løsning ed VVS'eren, men er bare rart at være lidt forberedt på mulige løsninger, så man ikke er sat helt af, når han begynder at snakke :)

Hvor stort et PF vil I tro jeg skal have, for at det er tilstrækkelig, til evt. at klare opvarmningen alene i de koldeste måneder, samt supplere til VV opvarmningen hen over sommeren?

Og endelig, er der nogen der har en ide om hvor mange piller man skal forvente at bruge, hvis vi forestiller os, at PF skal klare opvarmning 5 måneder om året, samt hjælpe med VV produktion ca. 1-2 timer i døgnet, det resterende tid.
(Ved at det naturligvis ikke kan blive et nøjagtig svar, men et bud er også velkommen, blot så jeg får en fornemmelse :) )

Og til Lamborg:
Jeg kan slet ikke lige følge dig i at VP skulle være alt for lille?! Flere ejendomme opvarmes med kun en 10kW varmepumpe, og min er da på 14 kW. Hvordan du benytter en 24 kW til kun VV skal jeg være usagt, men synes det lyder noget voldsomt.
Og hvorfor mener du ikke der skal være buffer på VP systemet? Hvad kan det skade?

pendec

Jordvarme kombineret med Stoker

Indlæg af pendec » 27 feb 2014 20:55

DennisP skrev:Men hvor høj fremløb er nødvendig for at radiatorerne også klare opvarmningen??
det må være lidt af en smagssag , bare pillefyr er over de 60g så skulle det være forsvarligt. har selv 63g på prøve her , det har gået rimlig ok igennem denne varme vinter.

Andersen
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 77
Tilmeldt: 21 maj 2007 12:51
Mit fyr: 12 Kw varmepumpe
Areal: 223
Brændsel: El
Geografisk sted: Svendborg
Givet likes: 7 gange
Modtaget likes: 7 gange

Jordvarme kombineret med Stoker

Indlæg af Andersen » 28 feb 2014 10:37

Hej Dennis,

Du få lige et forslag mere til et nyt setup, hvori der ikke indgår et pillefyr.

Det kan vi kalde komfortløsningen!

Så har du endnu et løsningsforslag, du kan spille ind med hvis du søger professionel rådgivning.

Var der ikke noget med at sidebygningen kun blev holdt på 13 grader pga at det er en gillesal bygningen indeholder?

For at få en lavere returtemp. på vandet til varmepumpen flyttes til og afgangen fra sidebygningen til varmevekseleren forberedt til solvarme.
I det nye kredsløb indsættes en lille ekspansionsbeholder samt en pumpe der startes og stoppes af en rumtermostat.
Få at sikre at du kan varme gillesalen op på 20-22 grader, når der er behov for det, installeres en luft/luft varmepumpe.

På stuehusets første sal er du nød til at få opsat nogle større radiatorer eller hæve antallet af dem.

Når du skriver at termostaterne står på ”fuld skrald” siger det mig at de er for små, når du kun har en
fremløbs temp. på 35 grader. (hvis pillefyr vælges er de sikker store nok)

Returtemp. vil altid blive relativ høj, når en radiator står på ”fuld skrald”

Ps Jeg må nok erkende at komme ned på en retur temp. på 20-22 grader er nok lidt for optimistisk!
Men ved ovenstående løsning vil du komme meget tættere på!

Mvh
Steen

Andersen
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 77
Tilmeldt: 21 maj 2007 12:51
Mit fyr: 12 Kw varmepumpe
Areal: 223
Brændsel: El
Geografisk sted: Svendborg
Givet likes: 7 gange
Modtaget likes: 7 gange

Jordvarme kombineret med Stoker

Indlæg af Andersen » 07 mar 2014 18:24

Hej Dennis,

Er du kommet længere i dine overvejelser?

Mit sidste forslag kan du også kombinere med mit første!

Se nedenstående!

Fra første forslag: VP og PF i "serie drift".
Fra andet forslag: For at få en lavere returtemp. på vandet til varmepumpen, flyttes til og afgangen fra sidebygningen til
varmevekseleren forberedt til solvarme. (Derved vil V.P. bidrage med en større andel, hvilket medfører
mindre pilleforbrug).
Hvis der i enkelte perioder er behov for 20 til 22 grader installeres en luft/luft varmepumpe.

Angående størrelse på pillefyr: Hvis det skal opvarme bygningerne alene vil jeg mene at du skal have et fyr med en effekt mellem 16 og 24kw
(gæt på et årligt pilleforbrug: Max 10 tons)
Hvis det skal køre serie drift med VP, vil jeg mene at du skal have et fyr med en effekt mellem 10 og 16kw
(gæt på et årligt pilleforbrug: Max 3 tons)

P.s. Jeg har kikket lidt i manualen for din V.P. Jeg kan se at det koster omkring 35% mere i el at hæve fremløbstemperaturen
fra 35 grader til 50 grader. Det er så vel og mærket uden at du får tilført huset mere varme.
Dvs. at det er ekstremt dyrt at hæve fremløbstemperaturen, grundet at man ikke kan tilføre huset nok energi ved de
35grader, for at opretholde en behagelig temperatur.

For at sikre flow gennem V.P. anvender man buffer tank.

Normal diff. temp på fremløb og retur 6 til 9 grader. (Dine 4 grader er for lidt)

Mvh
Steen


DennisP
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 17
Tilmeldt: 15 feb 2014 19:36

Jordvarme kombineret med Stoker

Indlæg af DennisP » 30 mar 2014 21:25

Hej igen.

Nu er det vist ved at være tid til en update på tråden.

Jeg har, som mange her i forummet har rådet til, været ude og kigge på forskellige typer Pillefyr og det har været alt lige fra det forholdsvis enkelte Biomax til de (som jeg ser det) lidt mere avancerede typer, som fx. Ekoheat.
Dette har givet mere blod på tanden til at kaste mig ud i denne form for opvarmning, men også givet lidt flere spørgsmål.

Spørgsmål 1
Alle de pillefyr jeg har kigget på, har været monteret med Shunt, så returløb ikke kom under ca. 50 grader
Men hvordan vil jeg kunne klare det, hvis jeg køre et pillefyr i serie med min Varmepumpe?
Varmepumpen vil jo typisk komme med en fremløbstemperatur til pillefyret på mellem 25 og 30 grader, idet fyret kobles ind i serie løsningen.

Spørgsmål 2
Fx. Biomax fyret, er som jeg set det, helt uden muligheder for at starte op på ekstern signal. Den starter kun når temperaturen kommer under en given temperatur. Dette fyr, dur vel således ikke til min løsning, hvor jeg ønsker at koble fyret ind i serie med varepumpen, når fx. ude temperaturen kommer under en hvis temperatur, og varmepumpen normalt går i "vintermode"
Hvilket fyr vil være bedst at kigge efter, hvis man skal have den opstarts mulighed og også gerne have mulighed for at lade fyret køre varmtvand protiering, så jeg kan spare min dyre el-vandvarmer væk?

Spørgsmål 3
Da hele projektet jo går ud på dels, at få mere varme i radiatorerne, men ikke mindst også på sigt, gerne at spare lidt penge, har jeg naturligvis også kigget på forskellige brugte pillefyr.
Men er det ikke korrekt forstået, at med den løsning jeg ønsker, hvor fyret selv kan starte op, så er det et pillefyr, og ikke en stoker jeg skal gå efter?
Endvidere, hvad er det så for godkendelser et fyr skal have, for at det må gen opstilles?


Endelig har jeg flere gange forsøgt at få oplyst hos Bosch, hvorvidt min Jordvarmepumpe, kan håndtere en returtemperatur på måske 50 grader, men desværre uden held. Så hvis nogen, har nogen ide om, hvorvidt en sådan pumpe kan håndtere den noget højere retur temperatur eller ej, så høre jeg også meget gerne om dette!


Udover min rejse ud i pillefyrets verden, har jeg også overvejet en løsning med solceller, som jo pt. kan købes til fornuftige priser, men jo så desværre også er den nye time for time afregning. Denne investering vil jo være noget dyerer end investering i et pillefyr.
Men hvad er jeres holdning? Vil serieløsningen kunne give mig den fornødne ekstra fremløbstemperatur i de kolde måneder, og derved forhåbentlig skåne min varmepumpe for de dyre grader? Eller er det en bedre løsning, at rode i strømproduktion, så som solceller eller vindmølle, og så lade varmepumpen klare den høje fremløbstemperatur?

Kom frisk, og på forhånd tak :wink:

nemocharley

Jordvarme kombineret med Stoker

Indlæg af nemocharley » 30 mar 2014 21:36

jeg har læst at NBE´s RTB kedel kan klare fremløb på 45 grader, men jeg ved ikke om den temp. også gælder selve kedlen.

time for time afregningen gør solceller til en noget dårligere idé en tidligere - hvis du går all in og laver ø-drift m vindmølle og eller solceller, så er driften naturligvis gratis - men investering og vedligehold er høj udgiftsmæssigt.

Brugeravatar
HR LUCCA
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1575
Tilmeldt: 11 dec 2012 19:31
Areal: 121 m2
Fremviser gerne i postnummer: 4200
Geografisk sted: Slagelse
Givet likes: 14 gange
Modtaget likes: 47 gange

Jordvarme kombineret med Stoker

Indlæg af HR LUCCA » 31 mar 2014 00:26

Svar på spørgsmål 1 : Grunden til der er en shunt på et pillefyr er for at undgå kondens i skorsten ,røgrør og kedel , det kan sejle i vand hvis den ikke er på . hvis retur vandet er feks 25 grader er det shuntens opgave og blande varmt vand fra udgangen af kedlen i retur vandet så den bliver 50-55 grader .

Svar på spørgsmål 2 : Se på et andet fyr end biomax det kan for lidt i styringen til det du vil bruge det til :wink: vælg feks et Scotte eller et andet med en styring med mange muligheder i , jeg vil tro et Scotte er det med flest muligheder i ,og hvor der er en stor viden om hvad det kan , også her på dette forum :lol: næsten alle de nye fyr kan køre VV priotering og starter selv op ,

Svar på Spørgsmål 3 : Glem og se på brugte fyr , chancen for at finde et der har en styring du skal bruge er = 0 , de pille fyr der er til salg er næsten alle ældre fyr simple fyr eller nogle der er problemer med , folk sælger de gamle fordi de vil have noget nyt og bedre :wink:

Jeg har et forslag til dig :wink: kan du ikke sælge jordvarme anlægget , til den pris sådan et anlæg koster må man da kunne få lidt for det , jeg er godt klar over en stor del af ny prisen er fordi der skal graves rør ned mm , de penge du får for det kunne du smide i et pille fyr , der er lidt arbejde ved et pillefyr ,men det ville der jo også blive ved jordvarme/pillefyr , om pillefyret køre om vinteren eller hele året er der ikke den store forskel i arbejdet , jeg renser og fylder piller på mit ca 1 gang om måneden om vinteren og en gang om sommeren :) det syntes jeg ikke er slemt icon_cheesygrin.gif


Besvar