Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Det svære valg i byggeprojektet

Pillefyr, Stokerfyr eller noget helt andet?
Få hjælp til at finde det anlæg der passer netop til dine behov.
Forumregler
For at få den mest korrekte hjælp, anbefaler vi at du nøje beskriver dine behov og ønsker.
Så bliver det nemmere at hjælpe dig :)
Besvar
Brugeravatar
Smut 25
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 637
Tilmeldt: 02 jul 2007 18:24
Mit fyr: Scotte 10 kw blackstar 1016bs v7 styring
Areal: 178 dårlig isolering
Brændsel: 6 mm Barlinek..
Fremviser gerne i postnummer: 5450
Årligt forbrug: 7500kg
Geografisk sted: Roerslev Fyn
Modtaget likes: 1 gang

Det svære valg i byggeprojektet

Indlæg af Smut 25 » 20 feb 2014 19:10

4400-himself skrev:Det ville også blive planen hvis jeg kan overtale både mig selv og min bedre halvdel om at det er den vej vi skal gå :)
Du bliver så træt af din stoker hvis der skal fyres med alt muligt og du ikke er hjemme
hun bliver så sur når hun ringer og siger nu virker den ikke.....en frue i huset der fryser
det er ikke positivt og det går ud over humøret og dertil flg lagen gymnastik her i huset.... :)

Nu har vi haft 2 stoker i vores 2 foregående leje huse og jeg var 122% sikker da vi købte det hus her at der skulle en
scotte ind mange af de problemer der påståes der er på scotten dem kender jeg ikke ved godt der bliver spurgt til
nogen ting men er også sikker på at mange af dem opstår fordi vi lige skal prøve noget for og se om den nu ikke lige ku spare
lidt mere på dem.

Nu ligger jeg ude fra onsdag til lørdag og fra søndag til onsdag og det er dejligt lige og kan klikke ind enten på
pc eller tlf og tjekke om den passer sit arbejde....

Mandag aften gik vores ud silo tom og ikke nogen piller på lager jeg fik bare en sms kl 21 siloen tom af fruen
den så jeg kl 01 da jeg stod op kl 7 ringede jeg og fik sendt hende i brugsen efter nogen piller da den havde kørt en times tid
var jeg inde og kigge næ det var ikke helt optimalt så jeg ringede og spurgte øhh hvad str piller havde de
hun svarede det er 6 mm okay så måtte hun slukke og jeg fik hende via tlf guidet igennem og afveje
og taste ind også trykkede hun på tænd....

Hun er absolut ikke til og røre sådan noget havde det stået til hende havde hun tændt elvandvarmen
til vand og siddet med tæppe til jeg kom hjem onsdag men i går da min far var her fortalte hun stolt
om hun havde været fyrbøder så tænk dig godt om....

Dette indlæg skrevet med hjertet og min egen mening om scotte....


4400-himself
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 58
Tilmeldt: 09 dec 2013 08:57
Mit fyr: Eco Climax
Areal: 250
Brændsel: Pille
Fremviser gerne i postnummer: 4400
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: ?
Geografisk sted: Kalundborg

Det svære valg i byggeprojektet

Indlæg af 4400-himself » 20 feb 2014 21:35

Gode tanker omkring det :)
og har haft og har stadig nogle af de samme tanker omkring scotten i hovedet, og det er også en stærk fordel i det..
Fordelene jeg så ved stokeren ville være billig brændsel, og mulighed for at få noget seriøs magasin størrelse :)

Brugeravatar
Smut 25
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 637
Tilmeldt: 02 jul 2007 18:24
Mit fyr: Scotte 10 kw blackstar 1016bs v7 styring
Areal: 178 dårlig isolering
Brændsel: 6 mm Barlinek..
Fremviser gerne i postnummer: 5450
Årligt forbrug: 7500kg
Geografisk sted: Roerslev Fyn
Modtaget likes: 1 gang

Det svære valg i byggeprojektet

Indlæg af Smut 25 » 20 feb 2014 21:42

4400-himself skrev:Gode tanker omkring det :)
og har haft og har stadig nogle af de samme tanker omkring scotten i hovedet, og det er også en stærk fordel i det..
Fordelene jeg så ved stokeren ville være billig brændsel, og mulighed for at få noget seriøs magasin størrelse :)
jo jo men en 500 liters silo med ca 30 cm oversidder hvor af den ene kan tages af når man fylder
så det kun er de sidste 6-7 sække der skal højt så
kan der godt være 550 kg i den
vi kører ca 3 uger om vinteren på sådan en tankfuld men
det er op til dig hvad du skal ha en men jeg har ikke fortrudt nit valg

Brugeravatar
KristianVilhelm
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 480
Tilmeldt: 07 jun 2011 21:44
Mit fyr: Benekov S25
Areal: 120
Brændsel: Flis
Årligt forbrug: Ca. 50m3
Geografisk sted: Nordvestsj (Odsherred)
Modtaget likes: 4 gange

Det svære valg i byggeprojektet

Indlæg af KristianVilhelm » 21 feb 2014 07:16

jo jo men en 500 liters silo med ca 30 cm oversidder hvor af den ene kan tages af når man fylder
så det kun er de sidste 6-7 sække der skal højt så
kan der godt være 550 kg i den
vi kører ca 3 uger om vinteren på sådan en tankfuld men
det er op til dig hvad du skal ha en men jeg har ikke fortrudt nit valg
Jeg har kørt over 3 mdr på min tankfuld, der kan være omkring 3 tons uden den sidste overdækning. Jeg har ikke ren gjort den siden i sommers, kun brugt det semiautomatiske rengøring.
Askeskuffen er tømt en enkelt gang, det meste var godt nok flis fra i sommers.

Hvilke stokerfyr er det du har haft, [tag]Smut[/tag] ? - Det er jo ikke helt uvæsentligt, som jeg tidliger skrev, er der mange stokere der reelt ikke er andet end et pillefyr, ofte hænger det jo desværre sammen med prisen.

4400-himself
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 58
Tilmeldt: 09 dec 2013 08:57
Mit fyr: Eco Climax
Areal: 250
Brændsel: Pille
Fremviser gerne i postnummer: 4400
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: ?
Geografisk sted: Kalundborg

Det svære valg i byggeprojektet

Indlæg af 4400-himself » 21 feb 2014 21:12

Hvor stor silo har du på din S25 Kristian ?
For det der lyder helt vildt :)

Og hvor mange ton har du igennem om året ca ?
For nu sidder jeg og kigger lidt rundt, og de brændværdier jeg kan finde på skovflis, der ser det ud til at der skal den dobbelte mængde ton igennem årligt i forhold til piller ? Også virker det lidt som om at besparelsen er væk :)


Brugeravatar
KristianVilhelm
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 480
Tilmeldt: 07 jun 2011 21:44
Mit fyr: Benekov S25
Areal: 120
Brændsel: Flis
Årligt forbrug: Ca. 50m3
Geografisk sted: Nordvestsj (Odsherred)
Modtaget likes: 4 gange

Det svære valg i byggeprojektet

Indlæg af KristianVilhelm » 22 feb 2014 08:11

Tror det er på omkring 4.7m3 nu, jeg har stadig en overbygning på omkring 20cm der skulle på, men så kan min lille bobcat ikke nå op i.
Det er rigtigt dejligt man bare kan fylde skidtet op, og ikke skal gå og være bekymret for om det løber tør.

De sidste par år har jeg vinterfyret med træpiller (Ca. 3.5-4 tons), og sommer fyret med flis, da jeg ikke har haft den nødvendige opbevaring. Det skal helst være nogenlunde tør flis jeg skal have igennem, ellers begynder det at drille for meget.

Skovflis er lige groft nok til mit fyr, min erfaring er at der kan nærmest være mursten størrelse med i mellem.

Jeg vil tro det flis jeg plejer at køre igennem vejer ca. 200-250kg per m3. Dvs. 4-5 gange så meget som piller. Så det stiller naturligvis krav til beskaffenhed samt opbevaring.

4400-himself
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 58
Tilmeldt: 09 dec 2013 08:57
Mit fyr: Eco Climax
Areal: 250
Brændsel: Pille
Fremviser gerne i postnummer: 4400
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: ?
Geografisk sted: Kalundborg

Det svære valg i byggeprojektet

Indlæg af 4400-himself » 22 feb 2014 21:45

Okay.. Ja, den størrelse magasin lyder som ren luksus :)

Nu har jeg prøvet at regne lidt på det, og hvis man skal bruge den dobbelte mængde flis i Kg, for at få samme effekt som piller.. Så kan jeg ikke se den store økonomi i det, hvis man samtidigt skal give omkring 200kr per m3.. Tjaah så kan jeg ikke se den store økonomi i det, hvis altså at der skal to tons flis igennem, for hvert tons piller man kunne have benyttet :)

Brugeravatar
KristianVilhelm
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 480
Tilmeldt: 07 jun 2011 21:44
Mit fyr: Benekov S25
Areal: 120
Brændsel: Flis
Årligt forbrug: Ca. 50m3
Geografisk sted: Nordvestsj (Odsherred)
Modtaget likes: 4 gange

Det svære valg i byggeprojektet

Indlæg af KristianVilhelm » 23 feb 2014 08:13

Sådanne kan du ikke regne det ud. Der er samme brændværdi i et tons flis som et tons træpiller. Hvis man altså antager der ikke er for meget jord/sand i flisen.
Træ har (ca. tal) halv brændværdi af olie, så 1 tons træpiller svare til 500L olie.

Jeg påstår ikke stokerfyr er for alle, men at nogen kan godt holde en rigtig fin økonomi på det. Hvis man altså har muligheden for billig flis, masser af opbevaring, og lidt maskiner til håndtering. Dertil kommer jo også at fyret er en del dyrere.

Umiddelbart vil jeg mene har fyre mindst lige så bekvemmeligt som de fleste pillefyre.

4400-himself
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 58
Tilmeldt: 09 dec 2013 08:57
Mit fyr: Eco Climax
Areal: 250
Brændsel: Pille
Fremviser gerne i postnummer: 4400
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: ?
Geografisk sted: Kalundborg

Det svære valg i byggeprojektet

Indlæg af 4400-himself » 23 feb 2014 12:30

Okay, jeg gik bare ud fra en liste jeg fandt her inde med nogle forskellige værdier.. og der så det ikke positivt ud for flis'en..
Jeg har mulighed for opbevaringen af det, og flisen ville jeg undersøge om jeg kunne skaffe til en fornuftig pris, men ved bare ikke hvor nemt det er at flis til en god pris på denne side af broen ;)

From
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 496
Tilmeldt: 17 jan 2007 14:07
Mit fyr: Woody 24kw ver 6.69+ Opop 418
Areal: 125 bolig+200 garage
Brændsel: Træpiller
Dagligt forbrug: 25 kg
Årligt forbrug: 7-8 ton
Geografisk sted: Gravlev
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 16 gange

Det svære valg i byggeprojektet

Indlæg af From » 23 feb 2014 13:00

KristianVilhelm skrev:Sådanne kan du ikke regne det ud. Der er samme brændværdi i et tons flis som et tons træpiller.
Korrekt - Hvis altså at der er samme vandindhold - og det kommer nok til at knibe med at få tørret filsen ned til 5%


Besvar