Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Det svære valg i byggeprojektet

Pillefyr, Stokerfyr eller noget helt andet?
Få hjælp til at finde det anlæg der passer netop til dine behov.
Forumregler
For at få den mest korrekte hjælp, anbefaler vi at du nøje beskriver dine behov og ønsker.
Så bliver det nemmere at hjælpe dig :)
Besvar
mgmone
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 575
Tilmeldt: 06 aug 2012 08:54
Modtaget likes: 60 gange

Det svære valg i byggeprojektet

Indlæg af mgmone » 23 feb 2014 13:27

Hej
Flis med 30% vand giver 35% større kilo forebrug end piller, så alt ialt er varmen i flis til ca halv pris af piller.Til gengæld er flisfyr ca. 50 % dyrere end pille-fyr med samme komfort udstyr.

Hilsen Karsten
Hilsen Karsten
Tekniker hos MGM-pillefyr.dk
Bestyrer af biostoker.dk


Brugeravatar
KristianVilhelm
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 480
Tilmeldt: 07 jun 2011 21:44
Mit fyr: Benekov S25
Areal: 120
Brændsel: Flis
Årligt forbrug: Ca. 50m3
Geografisk sted: Nordvestsj (Odsherred)
Modtaget likes: 4 gange

Det svære valg i byggeprojektet

Indlæg af KristianVilhelm » 23 feb 2014 17:40

From skrev:
Korrekt - Hvis altså at der er samme vandindhold - og det kommer nok til at knibe med at få tørret filsen ned til 5%
Ja, der er selvfølgelig vandprocenten.
Jeg tør faktisk ikke udtale mig om hvor langt den kommer ned, jeg fliser kun når træet er nogenlunde tørt. Det kunne være sjovt at lave en prøve af det engang. Jeg gætter på mit er omkring 10% sommertør, og 15-20% vinteropbevaret.

4400-himself
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 58
Tilmeldt: 09 dec 2013 08:57
Mit fyr: Eco Climax
Areal: 250
Brændsel: Pille
Fremviser gerne i postnummer: 4400
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: ?
Geografisk sted: Kalundborg

Det svære valg i byggeprojektet

Indlæg af 4400-himself » 23 feb 2014 20:15

Ja en stoker der kan håndtere flis, er noget dyrere også derfor at det skal kunne forrente sig inden for en fornuftig årrække ellers er det ikke sjovt nok ;)

Blinky
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 155
Tilmeldt: 29 okt 2012 01:26
Mit fyr: MGM Comfort 15 KW
Areal: 200 + 60
Brændsel: DLG Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 7100
Årligt forbrug: ca. 8 ton.
Geografisk sted: Vejle
Givet likes: 23 gange
Modtaget likes: 10 gange

Det svære valg i byggeprojektet

Indlæg af Blinky » 24 feb 2014 10:34

4400-himself skrev:Ved jeg.. kæresten er fortaler for scotten grundet mulighed for 500l magasin der kan placeres i maskinhallen ved siden fyrrummet... da hun ikke ville kunne fylde piller på når jeg ikke er hjemme, ved godt at mgm leverer en udvidelse af silo, men det koster vidst også 5000 kontra 800kr for at gå op i størrelsen af silo på scotten...
Når du har en hal ved siden af fyrrummet har du jo mulighed for at installere en ordentlig silo, der kan indeholde piller for en længere periode. Pillerne blæses ind i siloen af din leverandør og et MGM fyr har ingen problemer med at håndtere den ekstra smuld der kan opstå.
MGM fyret trækker selv pillerne når der er behov for det. En langsomt gående snegl fra f. eks. BM silo fungerer rigtigt stabilt.
Siloen fåes til en fornuftigt pris som brugt,- se f. eks. http://www.dba.dk/andet-varme-piillesil ... 003653814/
Det hele kan formentlig arrangeres for ca. 10.000,- ( og du sparer den store 500l silo du ellers havde tænkt dig at købe.)
Glæden over ikke fremover at skulle rode med paller og poser (og de støvproblemer der følger heraf) varer meget længere end ærgelsen over udgiften til at stille det hele op ! Det er ikke her du skal spare de sidste 5-6.000.
Karsten tilslutter det hele for dig med brandspjæld osv.

Brugeravatar
Smut 25
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 637
Tilmeldt: 02 jul 2007 18:24
Mit fyr: Scotte 10 kw blackstar 1016bs v7 styring
Areal: 178 dårlig isolering
Brændsel: 6 mm Barlinek..
Fremviser gerne i postnummer: 5450
Årligt forbrug: 7500kg
Geografisk sted: Roerslev Fyn
Modtaget likes: 1 gang

Det svære valg i byggeprojektet

Indlæg af Smut 25 » 24 feb 2014 11:43

Blinky skrev: Når du har en hal ved siden af fyrrummet har du jo mulighed for at installere en ordentlig silo, der kan indeholde piller for en længere periode. Pillerne blæses ind i siloen af din leverandør og et MGM fyr har ingen problemer med at håndtere den ekstra smuld der kan opstå.
MGM fyret trækker selv pillerne når der er behov for det. En langsomt gående snegl fra f. eks. BM silo fungerer rigtigt stabilt.
Siloen fåes til en fornuftigt pris som brugt,- se f. eks. http://www.dba.dk/andet-varme-piillesil ... 003653814/
Det hele kan formentlig arrangeres for ca. 10.000,- ( og du sparer den store 500l silo du ellers havde tænkt dig at købe.)
Glæden over ikke fremover at skulle rode med paller og poser (og de støvproblemer der følger heraf) varer meget længere end ærgelsen over udgiften til at stille det hele op ! Det er ikke her du skal spare de sidste 5-6.000.
Karsten tilslutter det hele for dig med brandspjæld osv.

Tyv stjålet fra et andet indlæg men det var også en mulighed og vil så sige at så følsom er scotten heller ikke over for støv
http://www.atmos.cz/english/instalece-kotelny-na-pelety


4400-himself
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 58
Tilmeldt: 09 dec 2013 08:57
Mit fyr: Eco Climax
Areal: 250
Brændsel: Pille
Fremviser gerne i postnummer: 4400
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: ?
Geografisk sted: Kalundborg

Det svære valg i byggeprojektet

Indlæg af 4400-himself » 24 feb 2014 11:51

Jeg har faktisk allerede en gammel silo stående i hallen som tidligere har Været brugt til piller, hvor der kun mangler suge systemet fra silo til fyr..
Så den mulighed har jeg også gået og summet lidt over ;)

nemocharley

Det svære valg i byggeprojektet

Indlæg af nemocharley » 24 feb 2014 16:13

mgm laver iøvrigt også et flisfyr så jeg i en anden tråd - der er sgu nok af valg muligheder. Vi har talt om det før men det skader vel ikke at nævne KSM og Twinheat igen, når vi nu taler stokere.

men det er dyrt - benekoven til 30k er ret billig set i det lys. Men om det er samme kvalitet tør jeg ikke sige. En næsten nabo har en Goliath som han købte ved vvs-eksperten, den kører bare (mest på træpiller) efter solvarmen kom på (han havde problemer med den om sommeren, 18kw til et 11kw hus) - 21k gav han for den for snart 7år siden. Så man kan jo være heldig (ikke alle har ligefrem smertefrie oplevelser med Goliath). Goliathen er ikke lovlig nu skal lige siges.

mgmone
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 575
Tilmeldt: 06 aug 2012 08:54
Modtaget likes: 60 gange

Det svære valg i byggeprojektet

Indlæg af mgmone » 24 feb 2014 17:30

Hej
For undgå misforståelser vil jeg lige nævne at vor Benekov til 30 kilo "kun" er til piller og korn ikke skovflis (G50) Men det er MGM HD 20 der til gængæld koster 78 kilo men så har den også hele molevitten, tænding, selv rens af kedel/brænder askesnegl, ilt styring,røgsuger og cirkel ud mader ø 3 meter.
Hilsen Karsten
Hilsen Karsten
Tekniker hos MGM-pillefyr.dk
Bestyrer af biostoker.dk

nemocharley

Det svære valg i byggeprojektet

Indlæg af nemocharley » 24 feb 2014 17:33

Karsten jeg læste i den anden tråd at MGM HD havde en stor sten indbygget - er det som en slags varme akkumulator eller hvad?

4400-himself
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 58
Tilmeldt: 09 dec 2013 08:57
Mit fyr: Eco Climax
Areal: 250
Brændsel: Pille
Fremviser gerne i postnummer: 4400
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: ?
Geografisk sted: Kalundborg

Det svære valg i byggeprojektet

Indlæg af 4400-himself » 24 feb 2014 18:52

Twinheat har jeg godt siddet og luret lidt på ;)
Den M50 er lidt sød..
KSM har jeg kigget en smule på, men hold da op stokere er lige så stor en jungle som pillebrændere :)

Tak for afklaringen Karsten


Besvar