Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Nyt anlæg (og nyt varmesystem)

Pillefyr, Stokerfyr eller noget helt andet?
Få hjælp til at finde det anlæg der passer netop til dine behov.
Forumregler
For at få den mest korrekte hjælp, anbefaler vi at du nøje beskriver dine behov og ønsker.
Så bliver det nemmere at hjælpe dig :)
Madster
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 41
Tilmeldt: 18 jan 2014 22:16
Mit fyr: RTB16
Areal: 180m2
Brændsel: 6mm HP
Fremviser gerne i postnummer: 4700
Geografisk sted: Næstved

Nyt anlæg (og nyt varmesystem)

Indlæg af Madster » 02 mar 2014 09:05

Okay, der er gået lidt tid siden sidst, blandt andet fordi jeg fik min lejlighed solgt super hurtigt, så vi rykkede i dobbelttempo ud på gården.

Her har jeg så konstateret, at vi med en delvis opvarmet stueetage bruger ca. 150-160 liter olie om ugen, så der er noget at arbejde med, både i forhold til isolering og ny varmekilde.

Jeg har så haft to forskellige firmaer ude, som har givet tilbud på nyt fyr.

Den ene, en VVS'er som vi også bruger til andre opgaver, har foreslået et Baxi TPK 24 med 720 liters pillebeholder.
Primær årsag var, at det var et fyr, som han har god erfaring med.

Den anden, som primært er NBE forhandler, har foreslået et Woody Black Star (BS1016) 16kw med 320 liters pillebeholder.
Spurgte meget NBE forhandleren til RTB, men det har han ikke den store fidus til, da han mener at det primært er lavet til folk med ikke så meget plads, og at det er konstrueret sådan, så det er svært at komme til, når der skal repareres ting. Da vi har rimeligt god plads i kælderen, så foreslår han derfor en Black Star, hvor man nemt kan komme til tingene og hvor reservedele er billigere.

Disse forslag efterlader mig jo i lidt af et dilemma, da jeg som nævnt tidligere i tråden primært har kigget efter mere "avancerede" og selvkørende anlæg, og gerne vil ofre lidt ekstra penge på at have den komfort, at tingene bare kører.

Så ja, nu er jeg meget i vildrede - what to do?


Brugeravatar
HR LUCCA
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1575
Tilmeldt: 11 dec 2012 19:31
Areal: 121 m2
Fremviser gerne i postnummer: 4200
Geografisk sted: Slagelse
Givet likes: 14 gange
Modtaget likes: 47 gange

Nyt anlæg (og nyt varmesystem)

Indlæg af HR LUCCA » 02 mar 2014 10:05

Kan ikke se problemet med RTB (har set den ) der er jo ikke mange nye dele i den ud over kedlen og aske udtag, brænderen er næsten den samme som den de gamle og er super nem og komme til ,styringen er en V7styring som også findes nu , stumper til RTB er stort set de samme på de gamle så prisen på dem må være de samme , ud over det har NBE normalt et meget fornuftig prislege på stumper syntes jeg , meningen med RTB er vel minder servise og rengøring :wink:

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Nyt anlæg (og nyt varmesystem)

Indlæg af triumph » 02 mar 2014 10:25

Med alle nye produkter kan der jo være børnesygdomme. Hvis man laver en 100% selvrensende kedel der rengøres med luft. Så er der jo ingen garntie for det er problemfrit (hvis der f.eks kommer kondens i kedel). Og hvis kedel er ment til og være selvrensende, så er der jo ikke sikkert at den nem at rense manuelt.

Alt det jeg skriver er bare tankespin, men der er altså ingen garentier for at få noget perfekt, når man køber noget nyt og uprøvet.

En TPK er væsentlig mere primitiv end en blackstar.
Hvis det skal være mere automatik er der jo altid MGM.

160 l olie på en uge, svare til 9,5 KW /t. Hvad det giver af forbrug når det er rigtigt koldt, vil jeg ikke byde på

Brugeravatar
pille bruger
Supporter
Supporter
Indlæg: 9830
Tilmeldt: 14 nov 2008 17:57
Mit fyr: RTB
Areal: 160
Brændsel: piller + 30 rør solfanger
Dagligt forbrug: 10 kg.
Årligt forbrug: 3400 kg.
Geografisk sted: Svendborg
Givet likes: 81 gange
Modtaget likes: 275 gange

Nyt anlæg (og nyt varmesystem)

Indlæg af pille bruger » 02 mar 2014 10:32

Madster skrev:Okay, der er gået lidt tid siden sidst, blandt andet fordi jeg fik min lejlighed solgt super hurtigt, så vi rykkede i dobbelttempo ud på gården.

Her har jeg så konstateret, at vi med en delvis opvarmet stueetage bruger ca. 150-160 liter olie om ugen, så der er noget at arbejde med, både i forhold til isolering og ny varmekilde.

Jeg har så haft to forskellige firmaer ude, som har givet tilbud på nyt fyr.

Den ene, en VVS'er som vi også bruger til andre opgaver, har foreslået et Baxi TPK 24 med 720 liters pillebeholder.
Primær årsag var, at det var et fyr, som han har god erfaring med.

Den anden, som primært er NBE forhandler, har foreslået et Woody Black Star (BS1016) 16kw med 320 liters pillebeholder.
Spurgte meget NBE forhandleren til RTB, men det har han ikke den store fidus til, da han mener at det primært er lavet til folk med ikke så meget plads, og at det er konstrueret sådan, så det er svært at komme til, når der skal repareres ting. Da vi har rimeligt god plads i kælderen, så foreslår han derfor en Black Star, hvor man nemt kan komme til tingene og hvor reservedele er billigere.

Disse forslag efterlader mig jo i lidt af et dilemma, da jeg som nævnt tidligere i tråden primært har kigget efter mere "avancerede" og selvkørende anlæg, og gerne vil ofre lidt ekstra penge på at have den komfort, at tingene bare kører.

Så ja, nu er jeg meget i vildrede - what to do?
Hvis du er til pille nørderi og elsker at pille, så er Black Star et godt valg.
RTB er et kedeligt fyr for nørder.
Når det er kørt ind, er der ikke mere at lave før askeskuffen skal tømmes om 2 til 4 ton piller.
Reserve delene til de to fyr er de samme, så der er ikke noget nymodens tingeling.
Alle dele kan skiftes lige så let på Black Star som på RTB.
Al service og vedligehold på RTB, foregå ind ad lågen og forfra på fyret.
Kun kedlen er forskellig, og det er ikke tit man skal skifte den icon_cheesygrin.gif
Last edited by 1 on pille bruger; edited 2 times in total
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/

Flammen
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1521
Tilmeldt: 02 feb 2012 02:07
Mit fyr: Woody 20kw 6.69 m. iltstyring og komp re
Areal: 170
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 6990
Geografisk sted: vestjylland, Ulfborg
Givet likes: 15 gange
Modtaget likes: 53 gange

Nyt anlæg (og nyt varmesystem)

Indlæg af Flammen » 02 mar 2014 11:27

de 20m2 i kælderen som du har påtænkt som pillebeholder, du bør nok opsætte et hygrometer der for at undersøge der ingen fugt er. træpiller og fugt spiller ikke max sammen.

jeg ville selv gå efter RTB eller mgm comfort. det skal bare kunne passe sig selv, for når glæden over besparelserne og nørderierne har lagt sig, så vil ethvert driftstop kun give grobund til irretation ligesom kloak, vand, og strøm også skal virke


nemocharley

Nyt anlæg (og nyt varmesystem)

Indlæg af nemocharley » 02 mar 2014 14:50

Madster skrev:Okay, der er gået lidt tid siden sidst, blandt andet fordi jeg fik min lejlighed solgt super hurtigt, så vi rykkede i dobbelttempo ud på gården.

Her har jeg så konstateret, at vi med en delvis opvarmet stueetage bruger ca. 150-160 liter olie om ugen, så der er noget at arbejde med, både i forhold til isolering og ny varmekilde.

Jeg har så haft to forskellige firmaer ude, som har givet tilbud på nyt fyr.

Den ene, en VVS'er som vi også bruger til andre opgaver, har foreslået et Baxi TPK 24 med 720 liters pillebeholder.
Primær årsag var, at det var et fyr, som han har god erfaring med.

Den anden, som primært er NBE forhandler, har foreslået et Woody Black Star (BS1016) 16kw med 320 liters pillebeholder.
Spurgte meget NBE forhandleren til RTB, men det har han ikke den store fidus til, da han mener at det primært er lavet til folk med ikke så meget plads, og at det er konstrueret sådan, så det er svært at komme til, når der skal repareres ting. Da vi har rimeligt god plads i kælderen, så foreslår han derfor en Black Star, hvor man nemt kan komme til tingene og hvor reservedele er billigere.

Disse forslag efterlader mig jo i lidt af et dilemma, da jeg som nævnt tidligere i tråden primært har kigget efter mere "avancerede" og selvkørende anlæg, og gerne vil ofre lidt ekstra penge på at have den komfort, at tingene bare kører.

Så ja, nu er jeg meget i vildrede - what to do?
Tillykke med det hurtige salg :)

Forvirringen kan jeg nikke genkendende til - det eneste der vireklig hjælper er at besøge nogle private og høre om deres erfaringer.

find en håndfuld pillefyr, som virker interessante via netresearch (heriblandt det du gør her på stokerpro).

Både scotte og tpk er da gode valg synes jeg - men de er meget forskellige. Og som før nævnt er der mgm, atmos og pellux 100 til under 30k.

er du villig til at betale mere så er der mange flere produkter passats bioheat, baxis mg 15+ osv osv.

Men ud og lav nogle fyrspark.

Madster
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 41
Tilmeldt: 18 jan 2014 22:16
Mit fyr: RTB16
Areal: 180m2
Brændsel: 6mm HP
Fremviser gerne i postnummer: 4700
Geografisk sted: Næstved

Nyt anlæg (og nyt varmesystem)

Indlæg af Madster » 02 mar 2014 18:07

pille bruger skrev: Hvis du er til pille nørderi og elsker at pille, så er Black Star et godt valg.
RTB er et kedeligt fyr for nørder.
Når det er kørt ind, er der ikke mere at lave før askeskuffen skal tømmes om 2 til 4 ton piller.
Reserve delene til de to fyr er de samme, så der er ikke noget nymodens tingeling.
Alle dele kan skiftes lige så let på Black Star som på RTB.
Al service og vedligehold på RTB, foregå ind ad lågen og forfra på fyret.
Kun kedlen er forskellig, og det er ikke tit man skal skifte den icon_cheesygrin.gif
Jeg elsker ikke at pille, må meget gerne være så selvkørende som muligt, men vil gerne kunne følge godt med i forbruget, mængden af piller tilbage i beholderen og alle den slags aflæsninger. Hvis jeg kan slippe for at stille på fyret, når først det er sat op, så er jeg en glad mand :-)

Madster
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 41
Tilmeldt: 18 jan 2014 22:16
Mit fyr: RTB16
Areal: 180m2
Brændsel: 6mm HP
Fremviser gerne i postnummer: 4700
Geografisk sted: Næstved

Nyt anlæg (og nyt varmesystem)

Indlæg af Madster » 02 mar 2014 18:19

Flammen skrev:de 20m2 i kælderen som du har påtænkt som pillebeholder, du bør nok opsætte et hygrometer der for at undersøge der ingen fugt er. træpiller og fugt spiller ikke max sammen.
Jeg tror jeg starter med at købe hjemme i sække, som jeg vil opbevare i en ladebygning indtil de kommes i selve pillesiloen.
Hvis jeg over tid bliver for træt af den model, så kan det godt være at de kommer før ned i kælderen, men tror at jeg venter med det.

Brugeravatar
pille bruger
Supporter
Supporter
Indlæg: 9830
Tilmeldt: 14 nov 2008 17:57
Mit fyr: RTB
Areal: 160
Brændsel: piller + 30 rør solfanger
Dagligt forbrug: 10 kg.
Årligt forbrug: 3400 kg.
Geografisk sted: Svendborg
Givet likes: 81 gange
Modtaget likes: 275 gange

Nyt anlæg (og nyt varmesystem)

Indlæg af pille bruger » 02 mar 2014 18:32

Madster skrev:
Jeg elsker ikke at pille, må meget gerne være så selvkørende som muligt, men vil gerne kunne følge godt med i forbruget, mængden af piller tilbage i beholderen og alle den slags aflæsninger. Hvis jeg kan slippe for at stille på fyret, når først det er sat op, så er jeg en glad mand :-)
Det kan du på StokerCloud eller en app. på mobilen.
Kig her http://www.readytoburn.dk/
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/

nemocharley

Nyt anlæg (og nyt varmesystem)

Indlæg af nemocharley » 02 mar 2014 18:36

hvis du vil være helt fri for at skulle stille på fyret efter opsætning så tror jeg du skal se på nogle dyrere modeller - uden jeg dog ved hvordan det er med MGM

mit fyr, baxi, scotte, atmos skal der altså stilles på i ny og næ for optimal forbrænding - f.eks ved skift af pillemærkat.


Besvar