Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Nyt anlæg (og nyt varmesystem)

Pillefyr, Stokerfyr eller noget helt andet?
Få hjælp til at finde det anlæg der passer netop til dine behov.
Forumregler
For at få den mest korrekte hjælp, anbefaler vi at du nøje beskriver dine behov og ønsker.
Så bliver det nemmere at hjælpe dig :)
Madster
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 41
Tilmeldt: 18 jan 2014 22:16
Mit fyr: RTB16
Areal: 180m2
Brændsel: 6mm HP
Fremviser gerne i postnummer: 4700
Geografisk sted: Næstved

Nyt anlæg (og nyt varmesystem)

Indlæg af Madster » 19 jan 2014 00:13

Hej,

Først og fremmest tak for et super fedt og rigtigt inspirerende forum! Har allerede læst en masse, men da jeg er totalt nybegynder inden for området, så har jeg stadig en masse spørgsmål.

Projektet
Har netop købt en gammel gård på landet, der er bygget i 1923.
Gården har i øjeblikket et centralvarme anlæg med oliefyr. Rør + radiatorer er mindst 50 år gamle (ingen termostater), og oliefyret er også udskiftningsmodent.
Derudover er der ikke gjort noget på gården, hvilket betyder at næsten alt skal rives ud og laves om, hvorfor vi har frie hænder (dog ikke helt fri økonomi) til at skræddersy det fra start.

Gården består lige nu af ca. 230 m2 temmeligt uisolerede kvadratmeter i 2 etager.
Når vi om max 3 år er færdige med de væsentligste opgaver, så forventer jeg at den består af 280-290m2 fornuftigt isolerede kvadratmeter.

Herudover har vi 60 m2 rigtig god, tør kælder med fin loftshøjde.

Ejendommen er et dødsbo, og inden da har der boet en ældre mand, som kun har varmet få rum ordentligt op (og slet ikke 1. salen, hvor der aldrig har været installeret varme), så derfor er der desværre ikke nogle brugbare tal for nuværende olieforbrug.

Og nu til mine spørgsmål.

1. Modulerbareffekt eller automatisk tænd/sluk - hvilken fyrtype er bedst og billigst på lang sigt?

2. Hvilken maxeffekt har jeg brug for?
Er selv kommet frem til 18-20kW.

3. Hvor stor pilletank med indblæs eller sække?
Har mulighed for at afsætte op til ca. 20m2 plads i kælderen til pilleopbevaring på den ene eller anden måde.

4. Bør anlægget suppleres med solfanger, eller er det spild?

5. Hvis varmen hovedsageligt bruges som gulvvarme, skal der så træffes andre valg/forholdsregler?
1. salen vil helt sikkert primært blive varmet op med gulvvarme, men i stueetagen vil de meget flotte, gamle trægulve måske forhindre os i at gøre det alle andre steder end i badeværelset.

6. Hvilken størrelse varmtvandsbeholder passer til at hus med op til 6 beboere og sandsynligvis et badekar?

7. Anbefaling af systemer på baggrund af software til nørderi?
Jeg er meget nørdet anlagt, og vil derfor elske at kunne følge løbende med i pilleforbrug, effekt etc. på min computer, så hvilke systemer har ekstra interessante løsninger på det punkt.

8. Andet?
Hvad ærgrer du dig over at du ikke fik gjort/valgt/købt da du lavede din løsning, eller hvad er du mest tilfreds med at have betalt lidt ekstra for?


Umiddelbart bud
På baggrund af hvad jeg lige selv har søgt mig frem til, så synes jeg at et MGM Comfort Lux umiddelbart lyder som et godt bud, da jeg gerne betaler lidt ekstra for at det er (næsten) selvkørende. Men, glæder mig til at høre jeres bud.

Mange spørgsmål, så på forhånd tusind tak for alle input!


nemocharley

Nyt anlæg (og nyt varmesystem)

Indlæg af nemocharley » 19 jan 2014 08:15

Hej og velkommen til

Her er min holdning

1: Efter lidt over et år på forum kan jeg se at folk får gode resultater med begge løsninger. De fire pillefyr til under 30k som jeg selv ville kigge på er MGM, Atmos med Iwabo S2 brænder, Scotte eller Vølunds Pellux 100. Du skriver selv MGM comfort lux (som er et godt bud) - hvilket peger på at du gerne går over 40-50k, i det niveau finder du også Passats Bioheat, Baxis MG15 og Thermorossi. Med solvarme ville jeg holde mig til et fyr under 30k. Styringsmulighederne giver mulighed for besparelser - f. eks hvis du får gulvvarme, så kan buffereffekten i betongulvet udnyttes godt med timerstyring.

2: Tja - det er nok deromkring, måske lidt mindre kan gøre det i et godt isoleret hus.

3: Hvis du har råd og plads til at lave et rum, hvor du enten kan hælde eller få blæst piller ind så er det da en rigtig dejlig komfort. Jeg har set et 2½ tons lagerrum til dette formål, hvilket gjorde at vedkommende selv kun skulle fylde op 1½ gang årligt cirka. Pillerne fra lageret kan tages med snegl fra fyret eller suges ind via slange - det første tror jeg er billigere. Hvis det er fjernlager med sug og transport så taler vi andre priser end bare et rum ved siden af pillefyret.

4: De fleste synes det er spild, fordi det er uokønomisk med de nuværende træpillepriser (som er stigende). Hvis du har brug for den varme der produceres om sommeren til andet end bare brugsvand, så er det knap så tosset. Dit valg af solvarmeanlæggets type kommer an på dit valg af pillefyr (start/stop pillefyr ville jeg kun sætte en regulær akkutank på, mens de fuldt modulerende fint kan køre ind i toppen på en solvarmevvb med to spiraler eller måske endda helt uden om?). Det vil være godt om du kunne have det hele samlet i kælderen sammen med fyret (pånær fangerne self. som skal være mod syd skyggefrit i 40-70 grader)

5: hmm - se ihvertfald 1 og 4. Måske rumtemp følere og varmtvandsprio er bedre.

6: Hvis brugsvandsforbruget er meget stort så er det ikke en dårlig idé at investere i et rent solvarme brugsvandsanlæg, da disse er billigere - 60rør og 500lvvb, så er du rigtig godt kørende. Jeg ville ikke gå under 200l.

7: Atmos/Iwabo tilbyder dig ikke disse features - noget kan du sikkert købe dig til udover, men det er ikke integreret i fyrløsningen. Scotte lyder oplagt her, NBE kommer også med en ny kedel til april RTB hedder den. Både MGM og Pellux 100 har forsk. muligheder i den retning, men jeg tror ikke de slår NBE på den front. MGM er dog det eneste fyr som i sin opbygning nærmer sig de dyre "østrigere", det er en sammenbygget enhed med en kort fast snegl, og de bruger ikke meget strøm har jeg læst mig til. Selv tror jeg at en Comfort 15kw (i test går den op på 17.4kw) vil tilbyde dig rigeligt med nemhed - især hvis der smides solvarme oveni.

8: Jeg er meget glad for mit solvarmeanlæg og at min "svenske" kombiløsning integrerer overskudsstrøm fra solcellerne til rumvarme på en nem måde - jeg savner en mere intelligent styring af min varmefordeling. Du skal huske at få en god snak med fejer inden du går igang og tænke på at have en god skorsten til formålet (især med NBE´s pillefyr).
Last edited by 5 on nemocharley; edited 19 times in total

Brugeravatar
Ugelvig
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1354
Tilmeldt: 18 sep 2012 12:19
Mit fyr: Atmos D14P/Iwabo Villa S2
Areal: 212+70
Brændsel: Stampemøllen
Dagligt forbrug: 16 kg pr. døgn
Årligt forbrug: 6 ton
Geografisk sted: Sønderjylland
Kontakt:

Nyt anlæg (og nyt varmesystem)

Indlæg af Ugelvig » 19 jan 2014 08:22

Velkommen til!

1. Det behøver jo ikke være enten eller. De fleste træpillefyr i dag er automatisk modulerende samtidig med at de har automatisk tænd/sluk. Det kunne være MGM, Vølund, Baxi eller Scotte/Woody. Derudover vil både timerfunktion, VVB-Prio, rumføler eller vejrkomp. kunne hjælpe med god drift. Når det så er sagt, har jeg selv et setup, hvor brænderen ikke selv modulere op og ned, den står fast på 6,5 Kw (10 kW) og fungere som et oliefyr/gasfyr.

Hvorvidt det koster mig ekstra energi i forhold til, at have haft en brænder der kunne gå længere ned, måske med lavere nyttevirkning ved jeg ikke. Derudover kunne jeg overveje en akku tank på mit anlæg, det ville give nogle længere pauser imellem opstarterne (svensker løsning). Det overvejer jeg at eftermontere.

2. Ved 20 kW kan du tildele ca. 68 watt pr. kvm, hvilket svarer til et middel isoleret hus. Det syntes jeg lyder fornuftigt, når du måske også vil have en radiator eller to i kælderen.

3. Det er helt klart et spørgsmål om temperament. Ingen tvivl, der er penge at spare ved at kunne tage træpiller i løsvægt og blæse dem i en silo. Men om det er 50 eller 100,- kr. pr. tons ved jeg ikke. Derudover er det jo dejlig nemt, at have en silo stående med 6 - 12 tons og fylde dem automatisk over til træpillefyret. Men udstyret til stor silo og træpillesug koster også noget.

4. Det er et spørgsmål vi har været igennem mange gange, tilbagebetalingstiden er 15 - 20 år, når det holdes op mod træpiller. Kan det betale sig, skal du afgøre? Det vil give en nem hverdag i sommerhalvåret, da du stort set kan slukke fyret i 4 - 6 mdr. Var det et gammel stokeranlæg, der ikke kunne sommerdrift var jeg ikke i tvivl! Men de moderne, der selv kan starte ved f.eks. timer eller VVB-prio er straks mere økonomiske.

5. Gulvvarme er helt klart at foretrækker. Det giver et godt indeklima samtidig med en teoretisk besparelse, da temperaturen oftest sænkes en grad eller to. Kan I ikke lave gulvvarme, så installere så store radiatorer som muligt, så kan det være at I kan sænke fremløbs temp og derved spare noget rørtab.

6. Vi har 200l her i husstanden, 5 personer. Vi kan tømme den, men vi er også nogle svin med varmt vand. Badebassin til ungerne om sommeren fyldes med varmt vand og jeg vasker bil om vinteren i varmt vand - hader at få kolde fingre... :S Så jeg ville helt sikkert gå efter min. 200 l, evt. kunne I vælge en større med spiral til solvarme? Så er I lidt "fremtidssikret"?!

7. Ingen tvivl om, at vi ikke kommer uden om NBE anlæg, når det kommer til nørderi. De er vel nærmest indbegrebet af det? ;) Men mange østrigere har faktisk interessante løsninger også. Men både setup via LAN/HTTP og via APP's.

8. Akkutank, jeg overveje meget kraftigt at smide en akku på mit anlæg og lave det til en "ren" svensker løsning. Evt. sammenholdt med noget solvarmeveksler nu anlægget er skildt af... Ellers er jeg faktisk rigtig godt tilfreds. Jeg kigger til mit anlæg hver 2 - 3 uge om vinteren og hver 5 - 6 uge om sommeren. Man glemmer næsten at det står der.

Ingen tvivl en MGM Comfort Lux er et lækkert anlæg! Det ville helt klart også være i min "bruttotrup" hvis jeg skulle vælge i dag. Men jeg ville også overveje en "rigtig" østrigere som f.eks. Ökofen, ETA, Windhager, Hapero m.fl.
/AJU

Atmos D14P med påmonteret Iwabo Villa S2 og 750l træpiller i Mafa Midi silo fremvises gerne :)

Madster
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 41
Tilmeldt: 18 jan 2014 22:16
Mit fyr: RTB16
Areal: 180m2
Brændsel: 6mm HP
Fremviser gerne i postnummer: 4700
Geografisk sted: Næstved

Nyt anlæg (og nyt varmesystem)

Indlæg af Madster » 19 jan 2014 09:50

Foreløbigt tak for de rigtigt gode svar, super nyttig læsning!

ÖkoFEN pillefyr 6-20 kW er blevet tilføjet til min brutteliste, det lyder som et spændende fyr.

I forhold til NBE, så kan jeg ikke rigtig finde nogen information om deres RTB nogen steder - nogen som har et link, eller mere information?
Men ja, deres system til nørderi ser rigtig interessant ud.

I forhold til brugsbehov i sommerhalvåret, så vil vi helt sikkert gerne have gulvvarme på badeværelserne, men derudover kun brug for almindeligt brugsvand.

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5464
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 402 gange
Modtaget likes: 420 gange

Nyt anlæg (og nyt varmesystem)

Indlæg af triumph » 19 jan 2014 09:57

Nemo og ulevig har kommet med mange rigtige meinger, jeg har dog et par kommentare mere.

1. Modulerbare pillebrænder har også tænd/sluk

3. Jeg forstår godt at du overvejer indblæs, hvis du skal have magasin i kælderen, men der er 2 ting du skal være opmærksom på. Den ene er at det støver helt vildt i HELE huset hvis ikke den er 1.000.000 % tæt. Dernæst er specielt anlæg med flexsnegl følsomme over for smuld/støv. Nogen tømmer deres silo og støvsuger den (jeg har aldrig gjort det) andre tilsætter madolie sammen med pillerne for at opsamle smuld, således at for f.eks hver 4 sæk, kommes ½ dl. olie i silo. Det kan man ikke i en 15 tons silo. Smuld kan blive et problem.
En MGM har ikke flex snegl, og skulle ikke være ligeså følsom over for smuld.
4. Solvarme: Med en velfungerende pillebrænder, så ligger tilbagebetalstiden på et solvarmeanlæg på + 20 år. Jeg kan lave vv for 3 kg piller om dagen. Dvs. på 4 md = 120 dage. har jeg brugt 360 kg piller. Altså skal jeg fylde piller på 1 gang, tømme askeskuffen en gang, og renser hærden 1 gang. På 4 md. Det sparede arbejde er altså minimalt
5. Gulvarme: Normalt syntes jeg anlæg bør styres af rumtermostater. Men gulvvarme støbt ned i beton er langt tid om og regulere, så en on/off rum trermostat vil ikke fungere. Huse med gulvarmen støbt ned har nok en bedre varmefordeling i gulvet, end huse med gulvarme i fordelerplader. Men tilgændgæld har de også ca. 20% højere energiforbrug. Fordi man ikke kan "skrue ned" for varmen, når der først ligger 30 tons beton, der er blevet for varm. Jeg foretrækker fordelingsplader.
7. Hvis det er et anlæg med mulighed for nørderi. Så er det klart NBE/Scotte/RTB du skal vælge. Som uglevig skriver, så er der også Østriske anlæg der giver disse muligheder. men det er altså til 3-4 gange prisen.
8. Uglevig og Nemo skiver om AKU tanke. Jeg mener personligt at et anlæg skal være fuldt modulerede, og indeholde så lidt vand så muligt. Da det giver mulighed for at køre start/stop via rumtermostater i overgangsperioder. Jeg mener at du skal opbygge anlæg således at det starter/stopper via rumtermostat/termostat i vvb (denne funktion bruges kun sommer og i overgangsperioder om vinteren køre fyr konstant) NBE´s styring, og vist nok også MGM´s styring giver mulighed for dette.

MGM er et godt bud på et fyr, derudover ville jeg kigge på scotte/RTB, vølund/iwaboe

Jeg vedhæfter diagram på min far´s fyr
Vedhæftede filer
fyr-Model %281%29.pdf
(25.81 KiB) Downloadet 123 gange


nemocharley

Nyt anlæg (og nyt varmesystem)

Indlæg af nemocharley » 19 jan 2014 10:35

mht til dybere info om RTB så tror jeg du pænt må vente til 1/4, de holder kortene rimelig tæt ind til kroppen.

Rent økonomisk er det bedst med en MGM 15kw eller scotte 16-20kw, og styring/setup som Triumph beskriver det. Selv for solvarme entusiaster er det svært at argumentere for solvarme i forbindelse med de to pillefyr. Jeg har lettere ved det ift. Iwabo og Vølunds Pellux 100 (medmindre du køber iltstyring til den). Det var ikke min mening at antyde at modulerende pillefyr ikke starter og stopper, det gør de (men de kan ikke prale af 50.000 tændinger, som de svenske løsninger - hvilket de så heller ikke behøver grundet modulation = færre tændinger). Det er mit og Ugelvigs simplere pillefyr som ikke modulerer, hvilket er en af grundene til at en akkutank er en god idé......og så kører møllen for så er solvarmen det tættere på.

Lidt firkantet så kan du rigge en MGM 15 comfort til med forstørret magasin, 200l vvb, passende skorsten, ekspansionssæt, trækstabilisator, brandsikret fyrrum og lagerrum (et pillelager - sække som kan føres gennem et sliske-system udefra ned i kælderen - hvorfra du så hælder sækkene i magasinet) - hvis du skal have et meget stort lager ved siden af fyret, så skal der særlig brandsikring til. Men det behøver du strengt taget ikke, da jeg mener man må have en pæn slat piller ved siden af fyret inden der skal ekstra foranstaltninger til. Uden det ekstra lager kan alt dette gøres for...tjaa 50-60k. Det løber hurtigt op, men det er måske også værd at se det som en del af den totale renovering i er ude i.

Solvarme oveni - ca 30k (men skal så modregnes det 200l vvb koster). Jeg ved ikke hvad de forsk styringsmuligheder koster - men det gør Triumph. MGM er født med timerstyring hvilket måske er nok ifald du har solvarme... - jo større solvarme anlæg des mere giver det, men prisen stiger meget når du går ud over standardpakkerne (se evt. q-pro, eller DV-center). Hvis du gerne vil have varme i gulvet så er det en kombiløsning vi er ude i - jeg læste at Levi (DVcenter - som er stokerpro sponsor) havde solgt en scotte 16kw med 90 rør og 500l vvb til 75k, hvis det er med det hele inkl div. småting og opsætning, så er det virkelig en god pris

Hvis du er klar på at købe en scotte nu, så er det den billigste løsning (med eller uden solvarme) - RTB starter i 29k og det er før moms.

Nu skal det ikke lyde som om at jeg er træt af min egen løsning. Det er jeg ikke, jeg tror og håber på en god og problemfri varme de næste 20-30 år. Det var den rigtige til mig og mit temperament. Når du skriver at du godt kan lide at nørde, så tror jeg bare ikke du skal efterligne mit eller Ugelvigs varmesystem.

De dyre østrigere? Fröling, ETA, Biotech, Hargassner, Hapero, Windhager, Hovals Biolyt, Lindner m.fl - det er rolls royce kategorien også prismæssigt. Du kan være heldig at finde tilbud på 60k for disse fyr, men for det meste er de over dette beløb.
Last edited by 3 on nemocharley; edited 19 times in total

Brugeravatar
JFinderup
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 994
Tilmeldt: 24 mar 2013 17:09
Mit fyr: Atmos D14P & A25
Areal: 146 + 94 kælder Opv.
Brændsel: Solvarme og Derome træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 3100
Dagligt forbrug: 12
Årligt forbrug: 7,5 ton
Geografisk sted: Hornbæk
Givet likes: 58 gange
Modtaget likes: 39 gange

Nyt anlæg (og nyt varmesystem)

Indlæg af JFinderup » 19 jan 2014 11:10

Velkommen til

Jeg har selv været gennem de samme overvejelser og landet (p.t.) på følgende NBE RTB 16kW og Solvarme VVB 300l (2 spiraler). Jeg ser tiden an med buffer. Grunden til det faldt på NBE var en sammenhængende løsning og styring – og derfor potentielt mindre bøvl med at får det til at spille sammen (Jeg er IT mand og ved hvilket bøvl man får når man have forskellige systemer til at spille sammen fra forskellige leverandører). Desuden har NBE et godt forhandlernet og mange kunder i DK, så der er gode muligheder for hurtig service og rådgivning – ikke et ondt ord om de andre systemer – men blot et indspark med mine valg
I øvrigt kan man følge lidt med her -> http://www.nbe.dk/rtb.html
Der er i det mindste ydelse, mål m.m. Jeg kan især lide at man kan få den store 320 kg tank til alle modeller – det kunne man ikke med Balck Star medmindre man gik over til de ”røde” som tager mere gulvplads og ser ikke så kompakte ud – ifølge min mening
Hilsen Finderup

Solvarme: VVFS; 80 H-rør & 500l akkutank, 2 stk. TA-UVR63 Styringer, TA DL-BC, TA CMI Data Logger.
Pillefyr: Atmos D14P, A25 brænder, 1000 l pilletank

Madster
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 41
Tilmeldt: 18 jan 2014 22:16
Mit fyr: RTB16
Areal: 180m2
Brændsel: 6mm HP
Fremviser gerne i postnummer: 4700
Geografisk sted: Næstved

Nyt anlæg (og nyt varmesystem)

Indlæg af Madster » 19 jan 2014 19:40

Endnu flere gode input, tusind tak!

Og tak for linket til NBE RTB, den ser rigtig interessant ud, både hvad angår pris og funktion, så den er også tilføjet til bruttolisten.

Med det jeg hører her angående solvarme, så tænker jeg at købe en stor varmtvandsbeholder, der også har mulighed for tilslutning af solvarme senere. Kan godt lide tanken om relativt nemt at kunne bygge ud, hvis behovet opstår, eller hvis nu træpiller stiger i pris.

nemocharley

Nyt anlæg (og nyt varmesystem)

Indlæg af nemocharley » 19 jan 2014 19:54

ok skal det så være en solvarmebeholder med top og bundspiral eller en akkutank med solvarmebeholder ved siden af eller eksterne vekslere - eller måske en bundspiral og en ekstern brugsvandsveksler eller..... :)

- undskyld jeg driller lidt, men det er jo nu du skal ligge dig fast på det. Min holdning er som sagt at solvarmebeholder med top og bund spiral er bedst egnet til mgm eller rtb/nbe.

du skal også tænke dimensioneringen ind i det - JFinderup fandt dette link: http://www.nbe.dk/files/manager/nbe%20s ... on%206.pdf

og der er en god pointe i at købe systemer der passer sammen, Vølund har også deres egne solvarmeanlæg og solvarmestyringen er i Pellux 100.

Men det er ikke raket videnskab med de her traditionelle solvarme-kombiløsninger. Det skulle være nemt nok at få et solvarmeanlæg til at spille sammen med en MGM f.eks.

Madster
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 41
Tilmeldt: 18 jan 2014 22:16
Mit fyr: RTB16
Areal: 180m2
Brændsel: 6mm HP
Fremviser gerne i postnummer: 4700
Geografisk sted: Næstved

Nyt anlæg (og nyt varmesystem)

Indlæg af Madster » 20 jan 2014 15:35

Solvarmebeholder, akkutank eller andet er stadig rimeligt sort for mig endnu. Altså, har gennemskuet hvad de gør, men ikke nok til at jeg rigtigt kan vurdere hvad der vil være bedst til et anlæg som det her :-S


Besvar