Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Nyt anlæg (og nyt varmesystem)

Pillefyr, Stokerfyr eller noget helt andet?
Få hjælp til at finde det anlæg der passer netop til dine behov.
Forumregler
For at få den mest korrekte hjælp, anbefaler vi at du nøje beskriver dine behov og ønsker.
Så bliver det nemmere at hjælpe dig :)
Madster
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 41
Tilmeldt: 18 jan 2014 22:16
Mit fyr: RTB16
Areal: 180m2
Brændsel: 6mm HP
Fremviser gerne i postnummer: 4700
Geografisk sted: Næstved

Nyt anlæg (og nyt varmesystem)

Indlæg af Madster » 19 jan 2014 00:13

Hej,

Først og fremmest tak for et super fedt og rigtigt inspirerende forum! Har allerede læst en masse, men da jeg er totalt nybegynder inden for området, så har jeg stadig en masse spørgsmål.

Projektet
Har netop købt en gammel gård på landet, der er bygget i 1923.
Gården har i øjeblikket et centralvarme anlæg med oliefyr. Rør + radiatorer er mindst 50 år gamle (ingen termostater), og oliefyret er også udskiftningsmodent.
Derudover er der ikke gjort noget på gården, hvilket betyder at næsten alt skal rives ud og laves om, hvorfor vi har frie hænder (dog ikke helt fri økonomi) til at skræddersy det fra start.

Gården består lige nu af ca. 230 m2 temmeligt uisolerede kvadratmeter i 2 etager.
Når vi om max 3 år er færdige med de væsentligste opgaver, så forventer jeg at den består af 280-290m2 fornuftigt isolerede kvadratmeter.

Herudover har vi 60 m2 rigtig god, tør kælder med fin loftshøjde.

Ejendommen er et dødsbo, og inden da har der boet en ældre mand, som kun har varmet få rum ordentligt op (og slet ikke 1. salen, hvor der aldrig har været installeret varme), så derfor er der desværre ikke nogle brugbare tal for nuværende olieforbrug.

Og nu til mine spørgsmål.

1. Modulerbareffekt eller automatisk tænd/sluk - hvilken fyrtype er bedst og billigst på lang sigt?

2. Hvilken maxeffekt har jeg brug for?
Er selv kommet frem til 18-20kW.