Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Nyt anlæg (og nyt varmesystem)

Pillefyr, Stokerfyr eller noget helt andet?
Få hjælp til at finde det anlæg der passer netop til dine behov.
Forumregler
For at få den mest korrekte hjælp, anbefaler vi at du nøje beskriver dine behov og ønsker.
Så bliver det nemmere at hjælpe dig :)
nemocharley

Nyt anlæg (og nyt varmesystem)

Indlæg af nemocharley » 20 jan 2014 18:05

Du skulle tage og tage ud og sparke fyr ved nogle private, der er en liste her på stokerpro, som viser hvem der gerne viser frem. Se på en lille håndfuld forskellige fyr og få en god snak med ejerne. Det hjælper meget i beslutningsprocessen er min erfaring.


nemocharley

Nyt anlæg (og nyt varmesystem)

Indlæg af nemocharley » 20 jan 2014 18:27

Madster skrev:Solvarmebeholder, akkutank eller andet er stadig rimeligt sort for mig endnu. Altså, har gennemskuet hvad de gør, men ikke nok til at jeg rigtigt kan vurdere hvad der vil være bedst til et anlæg som det her :-S
et anlæg som det her er det NBE scotte, NBE rtb, MGM comfort 15kw, Vølunds Pellux 100 eller noget helt fjerde?

Madster
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 41
Tilmeldt: 18 jan 2014 22:16
Mit fyr: RTB16
Areal: 180m2
Brændsel: 6mm HP
Fremviser gerne i postnummer: 4700
Geografisk sted: Næstved

Nyt anlæg (og nyt varmesystem)

Indlæg af Madster » 20 jan 2014 22:14

Mest sandsynlige lige nu er NBE RTB, men intet er afgjort.

nemocharley

Nyt anlæg (og nyt varmesystem)

Indlæg af nemocharley » 20 jan 2014 22:19

ok - både til rtb, scotte og mgm ville jeg bare nøjes med en alm. solvarmebeholder med top og bundspiral - om det skal være 300l eller 500l kommer an på hvor mange rør el. m2 apertur areal af plane fangere du vil have på taget. Et stort varmtvandsforbrug + mulighed for at holde badeværelsesgulve solvarme kræver mindst 60 rør og gerne mere. NBE har deres eget solvarmesystem, men q-pro har også stor erfaring i at sælge/opsætte solvarme sammen med scotte.

pellux 100 - de har som sagt deres egne solvarme løsninger, som jeg ville holde mig til, da der kan tilkøbes en solvarmestyring som sidder i selve fyret.

Madster
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 41
Tilmeldt: 18 jan 2014 22:16
Mit fyr: RTB16
Areal: 180m2
Brændsel: 6mm HP
Fremviser gerne i postnummer: 4700
Geografisk sted: Næstved

Nyt anlæg (og nyt varmesystem)

Indlæg af Madster » 23 jan 2014 21:37

Beklager den lange svartid, har haft ustabil netforbindelse.

Som udgangspunkt tror jeg ikke jeg ender med at have solfanger fra start, men kunne godt tænke mit et system, hvor det måske senere er muligt at supplere med det, uden at man skal lave alt for meget om.


nemocharley

Nyt anlæg (og nyt varmesystem)

Indlæg af nemocharley » 23 jan 2014 21:49

man kan jo sige at der en en solvarmeside og en pillefyrsside - i midten er solvarmevvb eller en regulær buffertank. Det nemmeste og vel også det billigste til NBE eller MGM er jo at have en solvarmevvb med top og bundspiral, som fyret varmer toppen af. Når eller hvis du gerne vil have solfanger til, så tilkøbes fangere og styring m.m. Solvarmebeholder fungerer således som en alm. vvb indtil solen kommer på. Det er egentlig ret enkelt.

Størrelsen af din solvarmevvb er jo medbestemmende for hvor mange rør du kan have på taget. Hvis i er mange med et stort brugsvandsforbrug vil jeg foreslå en 500l vvb, som sidenhen kan tage 90 rør. Personligt ville jeg ikke gå under 300l og 60 rør.

Madster
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 41
Tilmeldt: 18 jan 2014 22:16
Mit fyr: RTB16
Areal: 180m2
Brændsel: 6mm HP
Fremviser gerne i postnummer: 4700
Geografisk sted: Næstved

Nyt anlæg (og nyt varmesystem)

Indlæg af Madster » 26 jan 2014 16:05

Lyder fornuftigt med en stor varmtvandsbeholder.

Men, er som sagt meget newbie, så hvor kommer det varme vand til gulvvarmen fra i sådan et setup.
Varmer fyret det direkte, eller er der en spiral til det i vvb, eller?

nemocharley

Nyt anlæg (og nyt varmesystem)

Indlæg af nemocharley » 26 jan 2014 16:21

en solvarme-varmtvandsbeholder med top og bundspiral er en beholder til brugsvand. Når denne tank har nået den ønskede varme, så skydes den overskydende varme i gulvet eller radiatorene via en varmeveksler.

Ernst Drastrup har lavet en solvarmebog som stadigvæk kan købes herinde - den er virkelig god, fyldt med diagrammer for forskellige systemer + man får som nybegynder er god fornemmelse af de mange måder at gribe det an på.

Se på NBE´s eller q-pro.dk´s hjemmeside - de har ovenstående måde at gribe det an på.
Se på Niels Lycks Hjemmeside varmtvandfrasolen.dk - her er der en anden måde.
eller dptvarme.dk, som forhandler svenske løsninger.

Madster
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 41
Tilmeldt: 18 jan 2014 22:16
Mit fyr: RTB16
Areal: 180m2
Brændsel: 6mm HP
Fremviser gerne i postnummer: 4700
Geografisk sted: Næstved

Nyt anlæg (og nyt varmesystem)

Indlæg af Madster » 05 feb 2014 18:41

Så fik skorstensfejren været på besøg, og han har sagt god for installering i nuværende kælder uden ændringer, så langt, så godt.

nemocharley

Nyt anlæg (og nyt varmesystem)

Indlæg af nemocharley » 06 feb 2014 18:25

vi venter i spænding på næste skridt :)


Besvar