hvilken størrelse fyr

Pillefyr, Stokerfyr eller noget helt andet?
Få hjælp til at finde det anlæg der passer netop til dine behov.
Forumregler
For at få den mest korrekte hjælp, anbefaler vi at du nøje beskriver dine behov og ønsker.
Så bliver det nemmere at hjælpe dig :)
Carslen
Stoker VII
Stoker VII
11
Indlæg: 271
Tilmeldt: 08 jan 2013 12:36
Mit fyr: Scotte 16kW
Areal: 122 + 150
Geografisk sted: MidtiSjælland
Har takket: 8 gange
Blevet takket: 19 gange

hvilken størrelse fyr

Indlæg af Carslen »

Nu ved jeg ikke hvor meget og hvor tit, du skal ha' varme på din tilbygning.
Værkstedet er det lille rum i tilbygningen(ca 45m2), det vil jeg gerne kunne varme relativt hurtigt op til 18-20gr. Det store rum skal kun varmes til evt fester osv, så det er måske 1-2 gange per vinter og det gør ikke noget det tager tid at komme op i temperatur.

Men som jeg forstår jer bør jeg gå efter ca 15kw evt med buffertank, der kan kobles ind i vinterperioden. buffertanken bør købes så den er forberedt for solvarme.
I teorien er der ikke forskel på teori og praksis.
I praksis er der.
http://stokercloud.dk/dev/carlsen.html

nemocharley

hvilken størrelse fyr

Indlæg af nemocharley »

buffertanken kom på banen hvis du vil have kalorifere (og samtidig nøjes med et 10kw fyr - eller sådan forstod jeg det).

Hvis du ved at du vil have solvarme, så skal du jo have en buffer under alle omstændigheder. Hvis du vil have solvarme, så er der atmos d14p (prøv at læs Ugelvigs beskrivelse af fyret under "mit fyrrum og mine indstillinger").

Uden buffer og solvarme og med kalorifere så kunne en 16kw scotte eller en mgm 15 (som er testet til 17kw) være gode bud.

Solvarme er ret dyrt at etablere, og du ser på meget lange tilbagebetalingstider, når vi ser på de nuværende træpillepriser. Det komplicerer også dit anlæg og giver et øget varmetab fra buffer og ekstra rørføring (hvis det står et sted hvor varmen bruges og ikke spildes er det naturligvis ikke så slemt) - men du skal ikke se til fyret i sommerhalvåret, hvis du dimensionerer solvarmen rigtigt.

Jeg har et andet forslag til dig. Køb et 10kw fyr (scotte, mgm eller en lille dyr østriger). Drop idéen om kalorifere og opsæt radiatorer istedet. I det rum du gerne vil have hurtig varme en gang imellem flytter du din varmepumpe ud. Og lav lidt varmeflyt på brændeovnen (hvis det ikke allerede er der).
Besvar