Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Nyt pillefyr

Pillefyr, Stokerfyr eller noget helt andet?
Få hjælp til at finde det anlæg der passer netop til dine behov.
Forumregler
For at få den mest korrekte hjælp, anbefaler vi at du nøje beskriver dine behov og ønsker.
Så bliver det nemmere at hjælpe dig :)
4400-himself
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 58
Tilmeldt: 09 dec 2013 08:57
Mit fyr: Eco Climax
Areal: 250
Brændsel: Pille
Fremviser gerne i postnummer: 4400
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: ?
Geografisk sted: Kalundborg

Nyt pillefyr

Indlæg af 4400-himself » 09 dec 2013 20:49

Hej

Mig og min kæreste har købt en landejendom på små 230m2 beboelse, men med yderligere 70m2 ca der skal være varme i.
Huset er ikke noget isoleringsmæssigt mesterværk og er i energi klasse G. Det er med førstesal, og i stueetage har vi fået hakket det gamle beton gulv op, der nærmest var støbt direkte på grus, og fået lagt gulvvarme.
Det skal tilføjes at selve beboelses delen af huset er fra 1980.
Nu sidder der kun en elektrisk VVB, som jeg tænker at der skal skiftes ud, enten med en kombi eller en som fyret skal varme hele året, den del er stadig lidt i tænkeboks.

Varmekilden der ude har tidligere været et 23KW Eco Climax fyr, som åbenbart er gået i stykker eller har valgt at lave ballade på anden måde, faktum er det kører ikke, og vi har ikke fået kigget nærmere på det endnu.
Vi går jo logisk nok og overvejer om der skal skiftes til et nyt fyr i stedet for at begynde at rode for meget med det gamle, og derved poste for mange penge i et fyr fra 06 som det af en eller anden mærkelig grund er ret svært at finde nogle brugbare informationer på, udover en manual.
Huset har stået tomt de sidste 4 år og jeg ved derfor ikke hvad tidligere forbrug har været.

Jeg vil så høre hvilken størrelse fyr vi skal ud og kigge efter og evt. hvilket mærke.
Budget skal helst være under 30.000kr og vi står selv for montering.


nemocharley

Nyt pillefyr

Indlæg af nemocharley » 09 dec 2013 21:19

under 30000?

Atmos d21p med A25 brænder - vvs1dk - billige tilbud lige for tiden - under 30 for et helt sæt - fåes også med en 14kw kedel d14p
Vølunds Pellux 100 -
MGM 15 (kan gå op til 17.4kw - mon det er nok? Jeg tror det hvis de 230m2 er fra 1980 og i har fået lagt gulvvarme med god isolering)
Scotte 16-20kw

Det er vist lige de fire oplagte. Men hvad vil i gerne have - eller hvad vægter i højest ved et pillefyr.

4400-himself
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 58
Tilmeldt: 09 dec 2013 08:57
Mit fyr: Eco Climax
Areal: 250
Brændsel: Pille
Fremviser gerne i postnummer: 4400
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: ?
Geografisk sted: Kalundborg

Nyt pillefyr

Indlæg af 4400-himself » 09 dec 2013 21:26

Jamen vi går vel mest af alt op i høj driftsikkerhed, der er jo ingen der syntes det er sjovt med et fyr der går i stykker fra tid til anden.
Jeg tænker også self auto tænd og sluk så vi slipper for mange timers pausefyring.
Fyret kommer til at stå i et fyrrum seperat for selve huset, ude i et maskinhus, der er bygget sammen med huset.
Grunden til vi også overvejer at skifte og også at jeg ikke ved hvor høj udnyttelse der er af pillerne på det gamle fyr der står der, så en høj udnyttelse er også et krav, men er der overhovedet nogle nye fyr der ikke har det ?
Der er ingen af os der forventer et fuldautomatisk fyr, og det gør ikke så meget at der skal tømmes og renses, self bare det ikke er en gang om ugen at det skal renses :)

Brugeravatar
Oldgaard
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2525
Tilmeldt: 25 aug 2007 12:29
Mit fyr: Scotte 16kw Blackstar 1016 V7 :)
Areal: 250
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 4173
Dagligt forbrug: hmm aner der ikke
Årligt forbrug: nu må vi se ;)
Geografisk sted: Sorø
Givet likes: 34 gange
Modtaget likes: 27 gange
Kontakt:

Nyt pillefyr

Indlæg af Oldgaard » 09 dec 2013 21:32

tag en tur til Gørlev og besøg dvcenter ;)
der er i sikker på at det ikke bare er en sælger som vil komme med en gang salgsgas, men tværtimod får i en saglig og god vejledning
http://www.dvcenter.dk/
hvis i er rigtigt (u)heldige så kan Søren vise hvordan man renser en scotte og fortælle hvor sjældent det behøvedes at gøres ;)
Som Aaen sagde : ok, det er osse bare for at have sagerne. hvis nu at der skulle komme en landmand op i mig

Bor du på Midtsjælland og står en aften og mangler fotoføler eller eltænder til scotte/woody så giv mig en pm

nemocharley

Nyt pillefyr

Indlæg af nemocharley » 09 dec 2013 21:33

Jeg ville læse nærmere om MGM og også tage et kig på Atmos - læs i "mit fyrrum og mine indstillinger". MGM leverer næsten fuldautomatik til de få penge, og det lader til at være driftsikkert og det har moderne styringsfunktioner. 29800dkr.

Atmos er gennemprøvet og enkel, den giver varme..... uden så mange dikkedarer :) - 22-25k

Scotten er udbredt og populær, stort service netværk, avancerede styringsmuligheder - der er mange tråde om scotten herinde, hvor både styrker og svagheder kommer frem. 20-25k

Vølunds Pellux 100 - har også sit eget forum, der efterhånden ved at være samlet lidt driftserfaringer - mest gode lader det til. - 25-27k


De nye pillefyr lever op til klasse 5 hvilket garanterer en minimums effektivitet i test på 87%.


4400-himself
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 58
Tilmeldt: 09 dec 2013 08:57
Mit fyr: Eco Climax
Areal: 250
Brændsel: Pille
Fremviser gerne i postnummer: 4400
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: ?
Geografisk sted: Kalundborg

Nyt pillefyr

Indlæg af 4400-himself » 09 dec 2013 21:50

De eneste tanker jeg har vedr. MGM det er størrelsen på fyret, da de "kun" er i enten 15 eller 25 bliver jeg sgu i tvivl om et 15kw fyr bliver for småt, især fordi det isolering jeg har fundet indtil videre i huset, sgu ikke er noget at prale af, nærmest tværtimod..
Der er blevet sparet lidt rundt omkring da de opførte (genopførte efter næsten hel nedrivning) huset i 1980 :)

Brugeravatar
Oldgaard
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2525
Tilmeldt: 25 aug 2007 12:29
Mit fyr: Scotte 16kw Blackstar 1016 V7 :)
Areal: 250
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 4173
Dagligt forbrug: hmm aner der ikke
Årligt forbrug: nu må vi se ;)
Geografisk sted: Sorø
Givet likes: 34 gange
Modtaget likes: 27 gange
Kontakt:

Nyt pillefyr

Indlæg af Oldgaard » 09 dec 2013 21:54

Vi har 250 kvm med middel-dårlig isolering og klarer det uden problemer med en 16kw scotte ( som kan tunes ;) til 20kw )
men jeres varmeforbrug kommer jo også an på hvordan huset ligger, i dal, på bakketop, eller i næsten konstant blæst
Som Aaen sagde : ok, det er osse bare for at have sagerne. hvis nu at der skulle komme en landmand op i mig

Bor du på Midtsjælland og står en aften og mangler fotoføler eller eltænder til scotte/woody så giv mig en pm

Tom_AT
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4113
Tilmeldt: 20 nov 2009 17:09
Mit fyr: Blacksmith Combi Classic 18 / Atmos DC25
Areal: 182
Brændsel: Piller, Flis og brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Geografisk sted: Kvorning, midt mellem Randers og Viborg.
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 47 gange

Nyt pillefyr

Indlæg af Tom_AT » 09 dec 2013 21:56

MGM Junior er på 10 kw :)

nemocharley

Nyt pillefyr

Indlæg af nemocharley » 09 dec 2013 21:57

som sagt i DTI test står den til 17.4kw - jeg ville gribe knoglen og tage en snak med Karsten fra MGM-pillefyr for at høre om han tror det kan gå - få gerne nogle referencer, så du kan tjekke det ud selv. 10kw kan jo dække 200m2 hvis de er nogenlunde isolerede.

De priser jeg skrev er cirka priser, men det har du nok fanget - mener i øvrigt ikke at MGM kræver shunt, så der spares også lidt - men det må du lige undersøge, for jeg er ikke sikker.

Brugeravatar
Aaen
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1392
Tilmeldt: 16 mar 2012 17:12
Mit fyr: Fjernvarme/brændeovn
Areal: 200
Fremviser gerne i postnummer: 9330
Geografisk sted: 9330 Dronninglund
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 3 gange
Kontakt:

Nyt pillefyr

Indlæg af Aaen » 09 dec 2013 21:57

Vi har et stuehus på 230 m2, fordelt på 2 plan. Huset er bygget i 1985, efter gældende krav. vi har så sidste år indstalleret et baxi tpk 24 og været meget glad for det. men det har aldrig været over 40 % i ydelse. Så uden at kende dine varmebehov nøjagtigt, vil jeg tro at 15 kw er nok.


Besvar