Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Myter vs. fakta.

Pillefyr, Stokerfyr eller noget helt andet?
Få hjælp til at finde det anlæg der passer netop til dine behov.
Forumregler
For at få den mest korrekte hjælp, anbefaler vi at du nøje beskriver dine behov og ønsker.
Så bliver det nemmere at hjælpe dig :)
JClausen
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 87
Tilmeldt: 17 jan 2013 22:25
Mit fyr: Hoval Biolyt Comfort 10 kW
Areal: 100
Brændsel: Piller
Årligt forbrug: 4,5 tons (forventet)
Geografisk sted: Himmerland
Givet likes: 5 gange
Modtaget likes: 8 gange

Myter vs. fakta.

Indlæg af JClausen » 01 nov 2013 13:39

Hos os installerede vi et pillefyr med selvrens i et udhus. Der er ikke meget arbejde ved det. Pillepåfyldning ca. hver 8. dag her for tiden, og jeg har endnu ikke skullet hovedrengøre eller tømme aske siden fyret blev installeret i juni (2013). Manualen angiver hovedrengøring og asketømning ca. for hver 4 tons piller. Så, som CRHansen skriver, så er det ikke arbejdsbyrden der skal afholde en fra at købe et pillefyr.


nemocharley

Myter vs. fakta.

Indlæg af nemocharley » 01 nov 2013 14:02

JClausen skrev:Hos os installerede vi et pillefyr med selvrens i et udhus. Der er ikke meget arbejde ved det. Pillepåfyldning ca. hver 8. dag her for tiden, og jeg har endnu ikke skullet hovedrengøre eller tømme aske siden fyret blev installeret i juni (2013). Manualen angiver hovedrengøring og asketømning ca. for hver 4 tons piller. Så, som CRHansen skriver, så er det ikke arbejdsbyrden der skal afholde en fra at købe et pillefyr.
Det er så en af kvalitetspillefyrene du har (tillykke med det :great: ). En i vores naboby har en Biotech toplight som har kørt uden driftstop i snart 7 år, det er med sug, eksternt lager og et årligt servicebesøg (som inkluderer et grundigt rens) - han gør intet selv udover at tømme askeskuffe. Det kostede samlet lige omkring 100k. MEN et velegnet fyrhus/udhus stod der i forvejen, rørføring var lavet og prisen for ombygning af skorsten og træpillelager er ikke inkluderet i den pris. De bruger knap 6 tons om året, som blæses ind.

så konklusionen må være at vi har nogle kloge og magelige mennesker her i Himmerland icon_cheesygrin.gif

JClausen
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 87
Tilmeldt: 17 jan 2013 22:25
Mit fyr: Hoval Biolyt Comfort 10 kW
Areal: 100
Brændsel: Piller
Årligt forbrug: 4,5 tons (forventet)
Geografisk sted: Himmerland
Givet likes: 5 gange
Modtaget likes: 8 gange

Myter vs. fakta.

Indlæg af JClausen » 01 nov 2013 15:04

Ja, mageligheden er ikke gratis, det hører ganske rigtigt med til historien. Den side af sagen prøver jeg at fortrænge fra erindringen.....

nemocharley

Myter vs. fakta.

Indlæg af nemocharley » 01 nov 2013 15:41

jo tak det kender jeg godt, omend jeg synes vi har fået en del for pengene - så var det altså mange penge. Og forresten lige for at adressere et af trådstarters spørgsmål - larmer din Biolyt?

JClausen
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 87
Tilmeldt: 17 jan 2013 22:25
Mit fyr: Hoval Biolyt Comfort 10 kW
Areal: 100
Brændsel: Piller
Årligt forbrug: 4,5 tons (forventet)
Geografisk sted: Himmerland
Givet likes: 5 gange
Modtaget likes: 8 gange

Myter vs. fakta.

Indlæg af JClausen » 02 nov 2013 23:31

Hmm.., Larm og larm. Den hvæser lidt. Jeg tror at jeg ville blive irriteret over det hvis den stod inde i huset. Fyrrummet er et separat rum i et udhus. Man kan tydeligt høre når fyret kører, når man står i naborummet, selvom fyrrummets dør er lukket.


Brugeravatar
martin_b
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 957
Tilmeldt: 14 nov 2011 22:38
Mit fyr: Scotte 20 KW
Areal: 400 m2
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6780
Dagligt forbrug: 45 kg / 3 kg
Årligt forbrug: 8 tons
Geografisk sted: Sønderjylland
Modtaget likes: 1 gang
Kontakt:

Myter vs. fakta.

Indlæg af martin_b » 03 nov 2013 07:18

Jeg et helt hysterisk med støj, og skrottede et jordvarmeanlæg bl.a. pga støj. Mit Scotte står i kælderen under køkkenet, og med døren lukket hører jeg det ikke. Ikke engang når jeg ligger en sen nattetime og ikke kan sove.
Scotte 20 kW, chip 6.76, OPOP Blackstar 30
VVB-prioritet *2-vejs* - trækstabilisator
Smedegaard Simflex 25-60 fast tryk, laveste setting
Opvarmer 400 m2 villa fra 1864 (to plan)
Onlinedata: http://www.holmbangsoe.dk/pillefyr og skyen: http://stokercloud.dk/dev/martinbangsoe.html

Brugeravatar
Dunas
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 989
Tilmeldt: 15 apr 2010 18:17
Mit fyr: Version 7.0680 BS - 10 og 16 Kw brænder.
Areal: 153
Brændsel: 6 mm træpiller
Årligt forbrug: 4 tons
Givet likes: 53 gange
Modtaget likes: 126 gange

Myter vs. fakta.

Indlæg af Dunas » 03 nov 2013 07:43

Ulla og Kim skrev:Hejsa.
Vi flytter i nyindkøbt hus fra 60'erne i denne uge, og går med tanker om anskaffe os en ny varmekilde i stedet for det nuværende gamle oliefyr. Vi tænker at lave gulvvarme i den del af huset, så den ny varmekilde skal være ok med dette.
Jeg håber, I vil hjælpe os lidt med jeres erfaringer, for vi er virkelig meget i tvivl om, hvad vi skal gøre.

Jordvarme har været kraftigt inde i overvejelserne, men er jo temmelig dyrt. Huset er jo heller ikke så nyt, så spørgsmålet er, om det kan betale sig for os i længden.
Svigerfar argumenterede under weekendens familiebesøg kraftigt for pillefyr, som han selv har og er rigtig glad for.
En god bekendt af os har på det kraftigeste frarådet pillefyr, idet han også har et og er træt af det.

Det nuværende oliefyr står i en af husets 2 entreer, og hvis pillefyr blev løsningen, kunne der måske afskærmes, således at det fik entreen for sig selv. Jeg går ud fra, at pillefyret skal stå inde i huset? (Der er også garager etc at gøre godt med, hvis det er).
Svigerfar sagde, at han rengjorte ca en gang om ugen i max en halv time - vores bekendte siger at han bruger mere tid på det.
Svigerfar foreslog, at man fik lavet det således, at pillerne kunne blæses ind - så slap man for al slæberiet. Vores bekendte siger, at får man blæst pillerne ind, så bliver en stor del af dem til smulder, som er ubrugeligt?
Svigerfar var ikke generet af støj (Begge vores referencefyr står i kældre) - vores bekendte siger, at der konstant er en "pling"-lyd, som fremkommer hver gang fyret hælder 5-6 piller frem til afbrænding. Han kan høre plinglyden oppe i stuen (men han siger, at man vænner sig, og han ved i det mindste, at det virker icon_cheesygrin.gif )

Jeg kender ikke mærket på nogle af fyrene.
Jeg ved, at i hvert fald vores bekendtes fyr blev købt som nyt for 5-6 år siden og kostede med installation ca 50k.

Mine spørgsmål efter at have gennemgået ovenstående info er følgende:

Skal et pillefyr stå i huset eller kan det flyttes ud i fx garagen?
Virker dét der med at få blæst pillerne ind - eller er det noget ged?
Larmer sådan et pillefyr? Og ja, jeg er nemlig meget sart med den slags. Kan man lukke døren ind til det og så har man ro i resten af huset?
Hvor tit skal det renses?
Kan sådan et fyr klare sig en weekend uden opsyn eller er det gået død, når man kommer hjem søndag aften?

Jeg er klar over, at gamle og umoderne fyr givetvist kræver mere rengøring, larmer mere og sikkert udnytter brændværdien dårligere.
Umiddelbart skal vi nok have en "topmodel" årgang 2013 inden for pillefyr, hvis vi skal slippe for for meget bøvl, tænker jeg - men findes en sådan - og er den pengene værd? Måske er det slet ikke pillefyr, vi skal have....

Alle tanker forslag modtages med tak.
HIlsen fra Ulla
En ting er sikker, at i skal høre på hvad svigerfar siger, Ja til pillefyr og absolut NEJ til jordvarme.
Hvorfor NEJ til jordvarme, se de 2 link.
http://www.e-pages.dk/bolius/33/12
viewtopic.php?f=156&t=18973&start=10

nemocharley

Myter vs. fakta.

Indlæg af nemocharley » 03 nov 2013 08:10

Dunas der er nu også eksempler herinde på folk, som får varmepumper vædske/vand, luft/vand til at fungere udmærket.

Kravene der skal indfries er:

1) Egnet jordbund til jordvarme.
2) Et-plans hus med gulvvarme er det mest optimale.
2) Isolering. Mindst 300mm på loftet, energi ruder i vinduer og døre, hulmursisolering og korrekt udført gulvvarme med tyk isolering.

I et gammelt hus bliver det derfor meget hurtigt meget dyrt at etablere et moderne varmesystem af den kaliber (fordi du udover ny varme også får et mere eller mindre nyt hus).

Da solcelleordningen er blevet forringet for private, vil det være en god idé at have en masseovn, stenkomfur, flexovn, bioovn med varmeflyt i huset. Solvarme kan naturligvis også aflaste udgiften til strøm noget. Man kan også tilslutte en energifanger, der er en herinde på forum no100 tror jeg brugernavnet er, som er ved at danne sig nogle erfaringer med dette (de kan købes og laves selv, hvis man er lidt snild/dygtig til den slags).

Så hvis man virkelig gerne vil have jordvarme, så kan det lade sig gøre - men det er den dyreste af løsningerne.

Prisen på et luksus pillefyr med eksternt lager, brandsikret fyrrum, ny skorsten etc. koster naturligvis også mange penge. Så det var måske en idé at hente tilbud på lidt af hvert.

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Myter vs. fakta.

Indlæg af triumph » 03 nov 2013 08:41

Jeg vil gerne tilslutte mig det Nemo skriver. Man kan sagtens få et velfungerende jordvarmeanlæg i et ældre hus. Men det er ofte meget dyrt. Da det kræver:
lav fremløbstemp = gulvvarme (evt. suppleret med solceller til el for varmepatron i vvb)
Man skal have et tilstrækkeligt stort areal med jordslanger.
tilstrækkeligt stort anlæg.

Ofte ses det at sælgeren går på kompromis med disse parametre, for at få anlægsøkonomien til at hænge sammen . F.eks ved at fortælle at anlæg kan køre på radiatore. Ved at lave for lille areal med jordslanger, eller sælge et for lille anlæg.
Jeg talte med en energirådgiver fra energi midt. Han sagde at de havde været ude og gennemgå 30 jordvarmeanlæg. Flere lå med an års cop på 1,8 !
Hovedparten af anlæg lå mellem 2,5 og 2,8. Og kun de mest velfungerende lå over Cop på 3 (i års gennemsnit)

Hjemme teori
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2518
Tilmeldt: 28 feb 2008 23:46
Mit fyr: 16kW OPOP20 V.7 /Atmos 25GD+1800L Akku
Areal: 154m2
Brændsel: Brænde, sol , træpiller
Årligt forbrug: 5,5 t pill
Geografisk sted: 4295, Stenlille
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 233 gange

Myter vs. fakta.

Indlæg af Hjemme teori » 03 nov 2013 09:34

Jeg kiggede på jordvarme og har ikke rigtig noget af ovenstående Nemo nævner. Men blev stadig rådgivet om at det var en god ide. Men fravalgte det fordi investeringen var for stor med for lang tilbagebetalingstid. Og så fordi "hvis" det nu ikke virkede optimalt, ville jeg ikke efterfølgende have råd til at smide det væk, det kunne jeg nok klare med pillefyret, som virker fint. (og fyret har tjent sig hjem nu efter et år, og om 4 måneder er den nye vandtank og installation med udvidelse af VV cirkulationen også tjent hjem.)
Mvh. Sophus


Besvar