Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Myter vs. fakta.

Pillefyr, Stokerfyr eller noget helt andet?
Få hjælp til at finde det anlæg der passer netop til dine behov.
Forumregler
For at få den mest korrekte hjælp, anbefaler vi at du nøje beskriver dine behov og ønsker.
Så bliver det nemmere at hjælpe dig :)
nemocharley

Myter vs. fakta.

Indlæg af nemocharley » 03 nov 2013 10:14

jeg har en tilsvarende historie i bagagen - blev rådet til en luft/vand pumpe i 1½plans hus fra 52, med 9m2 kælder i midten af huset = ingen gulvvarme i den del og en del kulde derfra. Selv med mine solceller ville jeg ikke hoppe på en varmepumpe uden yderligere omfattende ombygning af huset.

Og hvor er det bare pissetræls med sælgere, der er fuldstændig ligeglade med andre mennesker. For mig er de ikke et hak anderledes end simple tyveknægte.

din tilbagebetalingstid er den mest imponerende jeg har hørt - så tillykke med det :great:


Alex fs
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 663
Tilmeldt: 18 okt 2013 21:18
Mit fyr: MGM comfort 15
Areal: 164
Brændsel: Træpiller + brændrn
Geografisk sted: Hjørring
Givet likes: 4 gange
Modtaget likes: 25 gange

Myter vs. fakta.

Indlæg af Alex fs » 03 nov 2013 13:28

Nu emnet er på varmepumper..
Det eneste sted hvor varmepumper er et reelt alternativ, er på landbrug, hvor du kan grave et stort areal slanger ned, og bruge varmen fra nedkøling af mælk.
Og selvfølgelig varmen fra dyrene hvad enten det er grise eller køer.
Ellers kan en varme pumpe måske bruges til opvarmning af garagen, hvor alternativ er ren el.

Og jeg har sådan en grum fornemmelse.. Alle energi mærker jeg ser, der er forslaget en varme pumpe.. Selv i gamle uisoleret huse, med tilbagebetaling på langt over 15 år..
Det er måske en konspiration teori, men mon ikke staten tilskynde at alle får el varme.. Det er langt det nemmeste for dem at skrue afgifter op, på el..
Du kan ej Heller hente el andre steder fra.. Nej dyner bundet til deres afgift
Landmand og Jølrøv' af guds nåde

levi

Myter vs. fakta.

Indlæg af levi » 03 nov 2013 13:42

Alex fs skrev:Nu emnet er på varmepumper..

Og jeg har sådan en grum fornemmelse.. Alle energi mærker jeg ser, der er forslaget en varme pumpe.. Selv i gamle uisoleret huse, med tilbagebetaling på langt over 15 år..
Det er måske en konspiration teori, men mon ikke staten tilskynde at alle får el varme.. Det er langt det nemmeste for dem at skrue afgifter op, på el..
Du kan ej Heller hente el andre steder fra.. Nej dyner bundet til deres afgift
Du har virkelig fat i en interessant pointe, - som jeg også har vendt i hovedet mange gange.... :great:

Alex fs
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 663
Tilmeldt: 18 okt 2013 21:18
Mit fyr: MGM comfort 15
Areal: 164
Brændsel: Træpiller + brændrn
Geografisk sted: Hjørring
Givet likes: 4 gange
Modtaget likes: 25 gange

Myter vs. fakta.

Indlæg af Alex fs » 03 nov 2013 13:59

levi skrev:
Du har virkelig fat i en interessant pointe, - som jeg også har vendt i hovedet mange gange.... :great:
Det lyder godt, for jeg har faktisk tit tænkt på om, det er mig der en skør landmand. Som måske er lidt knotten på staten, og derfor nemt kan få nogle ideer, mens man sidde på nakken af en traktor :roll:

Jeg har endda hørt folk der mener, at sådan kunne de vel ikke tænke, men jeg tror i høj grad det forholder sig sådan.
Først skulle alle folk væknfra olie.. Så mangler de afgifter, så kommer afgiften på træ (måske), og om 15 år betaler vi måske 7-8 kr for en kWh el?
Tænkt bare på hvad økonomien, hvis fradraget over 4000 kWh forsvinde? For det Gør det.
Landmand og Jølrøv' af guds nåde

Brugeravatar
Dunas
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 989
Tilmeldt: 15 apr 2010 18:17
Mit fyr: Version 7.0680 BS - 10 og 16 Kw brænder.
Areal: 153
Brændsel: 6 mm træpiller
Årligt forbrug: 4 tons
Givet likes: 53 gange
Modtaget likes: 126 gange

Myter vs. fakta.

Indlæg af Dunas » 03 nov 2013 17:10

Hjemme teori skrev:Jeg kiggede på jordvarme og har ikke rigtig noget af ovenstående Nemo nævner. Men blev stadig rådgivet om at det var en god ide. Men fravalgte det fordi investeringen var for stor med for lang tilbagebetalingstid. Og så fordi "hvis" det nu ikke virkede optimalt, ville jeg ikke efterfølgende have råd til at smide det væk, det kunne jeg nok klare med pillefyret, som virker fint. (og fyret har tjent sig hjem nu efter et år, og om 4 måneder er den nye vandtank og installation med udvidelse af VV cirkulationen også tjent hjem.)
Korrekt beslutning, og er fuldstændig enig med dig :great:


Hjemme teori
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2518
Tilmeldt: 28 feb 2008 23:46
Mit fyr: 16kW OPOP20 V.7 /Atmos 25GD+1800L Akku
Areal: 154m2
Brændsel: Brænde, sol , træpiller
Årligt forbrug: 5,5 t pill
Geografisk sted: 4295, Stenlille
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 233 gange

Myter vs. fakta.

Indlæg af Hjemme teori » 03 nov 2013 18:27

Mon ikke også det er kraftigt lobby arbejde fra dong mfl.

Og jeg kan garantere at det bliver ikke mindre når en navngiven Investment bank får foden indenfor.

Men hvis vi skal være ærlige og ikke havde den ekstremt høje afgift på EL, ville det smarteste for os alle være varmepumper og afbrænding af pillerne centralt. Så kunne vi bedre udnytte både piller og vindenergien, når den er der. Men sådan skulle det ikke være, det blev allerede besluttet under Auken, da det blev et prestige projekt, at vi alle skulle have naturgasfyr. (men selvfølgelig virker jordvarmen ikke bedre af den grund)
Mvh. Sophus

nemocharley

Myter vs. fakta.

Indlæg af nemocharley » 03 nov 2013 18:29

elitær politik og storkapital i en uskøn forening til ulempe for den lokale befolkning og miljøet. Billedet er efterhånden velkendt. :(

nemocharley

Myter vs. fakta.

Indlæg af nemocharley » 04 nov 2013 13:23

Ulla og Kim skrev:Hejsa.
Vi flytter i nyindkøbt hus fra 60'erne i denne uge, og går med tanker om anskaffe os en ny varmekilde i stedet for det nuværende gamle oliefyr. Vi tænker at lave gulvvarme i den del af huset, så den ny varmekilde skal være ok med dette.
Jeg håber, I vil hjælpe os lidt med jeres erfaringer, for vi er virkelig meget i tvivl om, hvad vi skal gøre.

Jordvarme har været kraftigt inde i overvejelserne, men er jo temmelig dyrt. Huset er jo heller ikke så nyt, så spørgsmålet er, om det kan betale sig for os i længden.
Svigerfar argumenterede under weekendens familiebesøg kraftigt for pillefyr, som han selv har og er rigtig glad for.
En god bekendt af os har på det kraftigeste frarådet pillefyr, idet han også har et og er træt af det.

Det nuværende oliefyr står i en af husets 2 entreer, og hvis pillefyr blev løsningen, kunne der måske afskærmes, således at det fik entreen for sig selv. Jeg går ud fra, at pillefyret skal stå inde i huset? (Der er også garager etc at gøre godt med, hvis det er).
Svigerfar sagde, at han rengjorte ca en gang om ugen i max en halv time - vores bekendte siger at han bruger mere tid på det.
Svigerfar foreslog, at man fik lavet det således, at pillerne kunne blæses ind - så slap man for al slæberiet. Vores bekendte siger, at får man blæst pillerne ind, så bliver en stor del af dem til smulder, som er ubrugeligt?
Svigerfar var ikke generet af støj (Begge vores referencefyr står i kældre) - vores bekendte siger, at der konstant er en "pling"-lyd, som fremkommer hver gang fyret hælder 5-6 piller frem til afbrænding. Han kan høre plinglyden oppe i stuen (men han siger, at man vænner sig, og han ved i det mindste, at det virker icon_cheesygrin.gif )

Jeg kender ikke mærket på nogle af fyrene.
Jeg ved, at i hvert fald vores bekendtes fyr blev købt som nyt for 5-6 år siden og kostede med installation ca 50k.

Mine spørgsmål efter at have gennemgået ovenstående info er følgende:

Skal et pillefyr stå i huset eller kan det flyttes ud i fx garagen?
Virker dét der med at få blæst pillerne ind - eller er det noget ged?
Larmer sådan et pillefyr? Og ja, jeg er nemlig meget sart med den slags. Kan man lukke døren ind til det og så har man ro i resten af huset?
Hvor tit skal det renses?
Kan sådan et fyr klare sig en weekend uden opsyn eller er det gået død, når man kommer hjem søndag aften?

Jeg er klar over, at gamle og umoderne fyr givetvist kræver mere rengøring, larmer mere og sikkert udnytter brændværdien dårligere.
Umiddelbart skal vi nok have en "topmodel" årgang 2013 inden for pillefyr, hvis vi skal slippe for for meget bøvl, tænker jeg - men findes en sådan - og er den pengene værd? Måske er det slet ikke pillefyr, vi skal have....

Alle tanker forslag modtages med tak.
HIlsen fra Ulla
Håber ikke I blev skræmt væk? Uanset hvad I vælger, så skal der nok være nogle dygtige mennesker herinde til at hjælpe jer videre.
Lige en note om MGM-pillefyr, det har et forum herinde - det glemte jeg at skrive. Men som sagt der er mange muligheder - håber at I vil skrive lidt om jeres valg osv.

Ulla og Kim
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 3
Tilmeldt: 31 okt 2013 12:51

Myter vs. fakta.

Indlæg af Ulla og Kim » 18 nov 2013 16:52

Hej Pillefyrs-folk.
Tusind tak for jeres mange og inspirerende indlæg. Der er gået lidt tid før jeg skrev igen - ganske simpelt fordi vi lige pt er røget ud i noget ged med en fusket håndværker, så her går det godt :o
Vi er stadig meget interesserede i pillefyret, og jeg har noteret mig, at flere af jer skriver, at man bør tage ud at se på pillefyr hos en privat (?). Nu kender jeg jo så bare ikke så mange, der har pillefyr, så det er en problematisk tilgang til emnet - selvom det helt sikkert ville være udbytterigt. Er der nogen af jer herinde, der "viser frem" ? Vi bor i 3550 Slangerup.
Derudover - hvis man nu valgte at sætte fyret i udhuset, så ville der i vores tilfælde skulle lægges nogle varmerør ned, tænker jeg. Er det noget, man selv kan klare (måske bare gravearbejdet) - og/eller er det bare noget, der koster kassen og som helst skal laves af en fagmand? Vi er ikke de store gør-det-selv-mennesker, må jeg nok indrømme - har kun været husejere i 14 dage :)
Hilsen fra Ulla

Kruse
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 783
Tilmeldt: 12 apr 2010 21:14
Mit fyr: Fjernvarme
Areal: 230
Geografisk sted: tarm
Givet likes: 32 gange
Modtaget likes: 25 gange

Myter vs. fakta.

Indlæg af Kruse » 18 nov 2013 17:25

Du kan sagtens selv lægge rør ned, det er bare at finde en skovl og begynde at grave. Husk at fylde noget sand om røret.
Vis man ikke magter at drive skovlen og har evner med maskine kan man leje en minigraver.
Livet er et spil, du ved du taber!
Hvordan vil du spille?


Besvar