Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Hvilket pillefyr eller stoker fyr passer til vores behov

Pillefyr, Stokerfyr eller noget helt andet?
Få hjælp til at finde det anlæg der passer netop til dine behov.
Forumregler
For at få den mest korrekte hjælp, anbefaler vi at du nøje beskriver dine behov og ønsker.
Så bliver det nemmere at hjælpe dig :)
JAP84
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 7
Tilmeldt: 27 okt 2013 08:26

Hvilket pillefyr eller stoker fyr passer til vores behov

Indlæg af JAP84 » 30 okt 2013 17:58

Jamen det er jo ganske gode informationer.

Når jeg nu tœnker flis, så tœnker jeg mini flis og ikke traditionelt skovet flis, da det skulle opføre sig mere som piller. Ang. flis fra naboen, så kan man jo leje en flismaskine til at flise i mini størrelse, når trœet er tørret indenfor i laden, da der er masser af plads, flis den op i et hjørne og etablere et støvsuger anlœg der kan flytte flisen over i tanken.

Men hvor langt kan man komme med 1 Ha Energi Pil der bliver høstet hver andet år?

Men når alt kommer til alt, så er der jo åbenbart mere arbejde ved et stokerfyr frem for et Scotte fyr, og det kan da godt vœre lidt skrœmmende i sig selv.

Har kigget lidt på et DB Multi Mini stoker anlœg, da det også skulle kunne tage miniflis, er der nogen herinde der har erfaring med miniflis i dette anlœg?


nemocharley

Hvilket pillefyr eller stoker fyr passer til vores behov

Indlæg af nemocharley » 30 okt 2013 18:10

er DB Multi mini stokeren godkendt efter klasse 5?

På mit gamle arbejde havde vi en PH23, der fik tørret minflis i ny og næ - det gik godt, ligesom med pillerne. Det var egentlig derfor jeg gjorde dig opmærksom på den brugte ph12. Men men men er PH12éren nu godkendt til andet end træpiller, jeg kan ikke huske det, men det står nok på listen.

En ny ph12 kan købes til 50k, twinheaten er lidt dyrere, ksm i samme prisleje som twinheat (og i en spritny version i øvrigt) - det går ikke med baxi multiheat 1.5 da den kun er godkendt til træpiller. KW? du skal gå efter den mindste de producerer ca 10kw til dit areal. Men hvis du ved hvor meget der bruges nu så er der en der kan regne det mere præcist ud.

Brugeravatar
Brandsen
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 3485
Tilmeldt: 21 okt 2009 23:02
Mit fyr: Baxi Multi Heat 2.5 + Scotte BS1016 Mini
Areal: 425 m2
Brændsel: Spildkorn - Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4300
Årligt forbrug: ca 10 tons
Geografisk sted: Holbæk
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 136 gange

Hvilket pillefyr eller stoker fyr passer til vores behov

Indlæg af Brandsen » 30 okt 2013 18:28

Halløj i forum,

Jeg har en Baxi stoker til at trække læsset når det er pingvin koldt, og en lille Scotte til bare at lave
varmt vand om sommeren. Baxi'en var mere end dobbelt så dyr som Scotten, men har sparet merudgiften
hjem rigtigt mange gange i årenes løb. F.eks købte jeg 13 ton tørret majs af naboen, gav kr 330,- pr ton,
hvor jeg ellers skulle have betalt kr 2.000 pr ton træpiller, så bare på dette ene parti sparede Baxi'en mig
altså for ca kr 22.000

Klart langt mere besværligt, og mere pladskrævende, sådan lige at selv hente 13 ton majs med en lille 3 ton kornvogn,
contra at få træpiller leveret til døren 2 paller ad gangen, bare ved at tage telefonen og ringe til leverandøren.

Men, har man pladsen, og en flok bonderøve som naboer, der er leveringsdygtige i spildkorn og andet stoker-guf,
så er det store besparelser vi taler om, der lynhurtigt tjener en rigtig stoker hjem.
__________________________________________________________________
Med venlig hilsen, Brandsen
Baxi Multi Heat 2.5 med 600l tank, iltstyring, prom 1.08 ( Installeret Oktober 2005 )
Scotte BS Mini 10kw ( Installeret Juni 2013 )

Brugeravatar
Aaen
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1392
Tilmeldt: 16 mar 2012 17:12
Mit fyr: Fjernvarme/brændeovn
Areal: 200
Fremviser gerne i postnummer: 9330
Geografisk sted: 9330 Dronninglund
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 3 gange
Kontakt:

Hvilket pillefyr eller stoker fyr passer til vores behov

Indlæg af Aaen » 30 okt 2013 18:34

Brandsen skrev:Halløj i forum,

Jeg har en Baxi stoker til at trække læsset når det er pingvin koldt, og en lille Scotte til bare at lave
varmt vand om sommeren. Baxi'en var mere end dobbelt så dyr som Scotten, men har sparet merudgiften
hjem rigtigt mange gange i årenes løb. F.eks købte jeg 13 ton tørret majs af naboen, gav kr 330,- pr ton,
hvor jeg ellers skulle have betalt kr 2.000 pr ton træpiller, så bare på dette ene parti sparede Baxi'en mig
altså for ca kr 22.000

Klart langt mere besværligt, og mere pladskrævende, sådan lige at selv hente 13 ton majs med en lille 3 ton kornvogn,
contra at få træpiller leveret til døren 2 paller ad gangen, bare ved at tage telefonen og ringe til leverandøren.

Men, har man pladsen, og en flok bonderøve som naboer, der er leveringsdygtige i spildkorn og andet stoker-guf,
så er det store besparelser vi taler om, der lynhurtigt tjener en rigtig stoker hjem.

Enig, men man skal sku være sikker på at man kan få det billige brændsel, inden at man køber anlæg efter det.

Brugeravatar
Bigfoot
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5100
Tilmeldt: 06 sep 2010 10:21
Mit fyr: Clivet 8,3kw luft-vand
Areal: 116
Brændsel: ren el
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Årre/Varde
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 200 gange

Hvilket pillefyr eller stoker fyr passer til vores behov

Indlæg af Bigfoot » 30 okt 2013 19:03

det lyder jo vældig eksotisk med energipil på 1HA, men glem nu ikke at det også skal fældes... det er ikke bare at gå med et ørnenæb, men det kræver jo en ombygget snitter, og så vidt jeg er informeret, er der to af dem i landet, som kører ud og laver det, ellers skal man selv igang. Det er ikke en billig løsning, grunden til at den har været nævnt som en mulighed, er at man som landmand engang kunne få tilskud til det.

ellers er jeg enig med de andre, at en stoker er noget dyrere end en pillegnasker, men fordelen er jo, at du altid kan gå tilbage til piller med sådan en, og ikke gå op i flis med en pillefiser.
"omdrejningstal, kølevandstemperatur, og turbotryk, er alt sammen totalt ligegyldige parametre, som man egentlig ikke skal gå så højt op i."
citat Bigfoot, herning pullingarena.


pll
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 225
Tilmeldt: 14 jan 2011 00:08
Mit fyr: KSM 275/13
Areal: 180
Brændsel: piller/korn
Fremviser gerne i postnummer: 4450
Årligt forbrug: 6t
Geografisk sted: 4450 Jyderup
Givet likes: 21 gange
Modtaget likes: 11 gange

Hvilket pillefyr eller stoker fyr passer til vores behov

Indlæg af pll » 30 okt 2013 20:05

timkenneth skrev:hvordan vil dine muligheder for at få fat i flis ved naboerne? eller andre steder hvor du selv kan gøre en indsats. hvordan er dine muligheder for opbevaring af flis. det skal ligge på betondæk med tag over for at være noget værd.
synes du skal glemme kornet, det kan være noget så bøvlet at holde ild i og få til at brænde godt. ydermere er det voldsomt hårdt ved brænderhoved og kedel.

du skal også være opmærksom på en god stokerisntallation koster i omegnen af 50-70 tusinde, så hvis jeres budget for nyt fyr er "minimalt" så er det jo en afgørende faktor for hvad der kan lade sig gøre.
Det kan sagtens lade sig gøre at fyre med korn, har selv en KSM 275-18i der er fra 2001, har haft ejendommen siden 2004 og har næsten udelukkende fyret med korn. Jeg har aldrig været ude for at den er gået ud og indtil videre er der ikke problemer med tæring. Det eneste der kan være lidt besvær med er slagger og meget aske, men idag kan den fås med skraberbund og aksenegl og det vil jeg mene løser disse problemer. Hos mig kræver det at jeg fjerner aske og slagger dagligt. Den kan også fås med el tænder, dog kun til træpiller.
Korn kan være lidt svært at tænde, jeg giver den en spandfuld træpiller, lidt diesel olie over og en tændbriket og så kører det.
Mvh Peter

snubbi
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1575
Tilmeldt: 29 nov 2010 22:02
Mit fyr: hkrst 10 fsk 500
Areal: 147m2+180m2værksted
Brændsel: flis - piller.
Fremviser gerne i postnummer: 4400
Dagligt forbrug: 40 -60 kg flis
Årligt forbrug: 7t piller/40 m3 flis
Geografisk sted: kalundborg
Modtaget likes: 1 gang

Hvilket pillefyr eller stoker fyr passer til vores behov

Indlæg af snubbi » 30 okt 2013 22:13

hej
vedr. energi pil så se http://www.energipoppel.dk ,hvis du til planter en ha pil/poppel så er du næsten selv forsynede
vedr. høst af pillen kan klares med en 2 rk mejs høster den kan stadig findes, landmændene køre idag med 5-6 rækkers eller mere i dag så de små står og ruster elle bliver solgt øst på.
hvad med en reka stoker den er ikke kræsen, hvis fugtigen skulle bliver lidt høj og den fåes med en rimlig stor silo.
jeg har selv en baxi og fyre med flis og pille jeg fylder siloen (Ca 500 lt) ca med 2-3 dager mellem rum når det er koldest.
flis giver lidt mere aske pga. af sand og andet der sider i barken.

jeg har prøvet pileflis, brænder rigtig godt med meget lidt aske . :great:

timkenneth
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 723
Tilmeldt: 01 dec 2010 00:49
Mit fyr: SK STOKER
Areal: 169
Brændsel: flis/korn/piller
Fremviser gerne i postnummer: 6980
Årligt forbrug: ca 2500 kr.
Geografisk sted: vestjylland
Modtaget likes: 3 gange

Hvilket pillefyr eller stoker fyr passer til vores behov

Indlæg af timkenneth » 31 okt 2013 07:32

pll skrev:
Det kan sagtens lade sig gøre at fyre med korn, har selv en KSM 275-18i der er fra 2001, har haft ejendommen siden 2004 og har næsten udelukkende fyret med korn. Jeg har aldrig været ude for at den er gået ud og indtil videre er der ikke problemer med tæring. Det eneste der kan være lidt besvær med er slagger og meget aske, men idag kan den fås med skraberbund og aksenegl og det vil jeg mene løser disse problemer. Hos mig kræver det at jeg fjerner aske og slagger dagligt. Den kan også fås med el tænder, dog kun til træpiller.
Korn kan være lidt svært at tænde, jeg giver den en spandfuld træpiller, lidt diesel olie over og en tændbriket og så kører det.
Mvh Peter
dejligt du har din KSM til at brænde kornet så godt af og så uden nævneværdig "ekstra" tæring, det synes jeg er flot, det er der mange der bøvler med. måske KSM´en er godt konstrueret i brænderhovedet til at holde den høje afbrændings temp som korn kræver.
formulerede mig dumt ang. korn. selvf kan man brænde korn godt af, jeg selv har også i en periode fyret med spildkorn,
jeg gik fra det pga. dårlig tilgængelighed og at jeg synes det var nemmere med flis.
hvis man i dag som smed skulle rådgive i hvad en given ejendom skulle opvarmes med, er korn i mine øjn sidste løsning.
ligeledes synes jeg der er noget etisk forkert i at fyre med fx hvede, når der er mennesker i den 3. verden der sulter.

timkenneth
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 723
Tilmeldt: 01 dec 2010 00:49
Mit fyr: SK STOKER
Areal: 169
Brændsel: flis/korn/piller
Fremviser gerne i postnummer: 6980
Årligt forbrug: ca 2500 kr.
Geografisk sted: vestjylland
Modtaget likes: 3 gange

Hvilket pillefyr eller stoker fyr passer til vores behov

Indlæg af timkenneth » 31 okt 2013 07:39

Bigfoot skrev:det lyder jo vældig eksotisk med energipil på 1HA, men glem nu ikke at det også skal fældes... det er ikke bare at gå med et ørnenæb, men det kræver jo en ombygget snitter, og så vidt jeg er informeret, er der to af dem i landet, som kører ud og laver det, ellers skal man selv igang. Det er ikke en billig løsning, grunden til at den har været nævnt som en mulighed, er at man som landmand engang kunne få tilskud til det.

ellers er jeg enig med de andre, at en stoker er noget dyrere end en pillegnasker, men fordelen er jo, at du altid kan gå tilbage til piller med sådan en, og ikke gå op i flis med en pillefiser.
fuldstændig rigtig. man planter ikke pil mere men poppel, som der også er tilskud til. poplen indeholder cellulose, som gør den meget attraktiv som "flistræ"
de storskala forsøg med pil der blev lavet til det store værk i Herning har også været af meget svingende udfald. pileflisen har været for våd at alt energien er gået lige op af skorstenen fordi der skulle bruges så meget energi på at brænde vandet af.

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Hvilket pillefyr eller stoker fyr passer til vores behov

Indlæg af triumph » 31 okt 2013 07:52

timkenneth skrev:
dejligt du har din KSM til at brænde kornet så godt af og så uden nævneværdig "ekstra" tæring, det synes jeg er flot, det er der mange der bøvler med. måske KSM´en er godt konstrueret i brænderhovedet til at holde den høje afbrændings temp som korn kræver.
formulerede mig dumt ang. korn. selvf kan man brænde korn godt af, jeg selv har også i en periode fyret med spildkorn,
jeg gik fra det pga. dårlig tilgængelighed og at jeg synes det var nemmere med flis.
hvis man i dag som smed skulle rådgive i hvad en given ejendom skulle opvarmes med, er korn i mine øjn sidste løsning.
ligeledes synes jeg der er noget etisk forkert i at fyre med fx hvede, når der er mennesker i den 3. verden der sulter.
Men der er ikke noget galt med at tilplante hvedemarken med energipil, eller skov til træpiller :roll:


Besvar