Hvilket pillefyr eller stoker fyr passer til vores behov

Pillefyr, Stokerfyr eller noget helt andet?
Få hjælp til at finde det anlæg der passer netop til dine behov.
Forumregler
For at få den mest korrekte hjælp, anbefaler vi at du nøje beskriver dine behov og ønsker.
Så bliver det nemmere at hjælpe dig :)
JAP84
Stoker I
Stoker I
10
Indlæg: 7
Tilmeldt: 27 okt 2013 08:26

Hvilket pillefyr eller stoker fyr passer til vores behov

Indlæg af JAP84 »

Min kærste og jeg er ved at købe en ejendom hvor der er et gammelt Olie fyr og et gammelt Luft til vand varme anlæg. Omkostingerne til at opvarme ejendommen er på omkring 35.000 kr sidste år, og det vil vi gerne have nedbragt.

Lidt om ejendommen:

Huset er i 1½ plan, på i alt 163 m2, der er gulvarme i ca 70 % af underetagen kombineret med radiatore. Huset er ikke super godt isoleret da det er fra 1892. Yderligere, er der ca 900 m2 uopvarmede udbygninger, hvori den nuværende varme kilde er placeret, så vi har ikke et plads problem.

Vi vil have mulighed for at plante 1Ha Energipil, og sikkert mulighed for at købe billig korn og fastbrændsel ved naboen.

Jeg har gået lidt med tanken om at installere et Scotte 20 kW, men kan ikke rigtig finde erfaring her på siden med fyring af energipil. Havd siger folk her på siden? Eller skal man kigge på et stoker fyr?

Hvad kan folk her på siden anbefale for et anlæg og hvor stort skal det være?

Tom_AT
Stoker XVIII
Stoker XVIII
14
Indlæg: 4113
Tilmeldt: 20 nov 2009 17:09
Mit fyr: Blacksmith Combi Classic 18 / Atmos DC25
Areal: 182
Brændsel: Piller, Flis og brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Geografisk sted: Kvorning, midt mellem Randers og Viborg.
Har takket: 2 gange
Blevet takket: 47 gange

Hvilket pillefyr eller stoker fyr passer til vores behov

Indlæg af Tom_AT »

Hvis i vil fyre med pil og korn skal i have en stoker.
Vil i fyre med fastbrændsel skal i have fat i en moderne gasogen brændekedel. Drop alle ideer om et kombifyr. Tror ikke engang de kan godkendes efter nye regler.

Af Stokerfyr er Baxi, KSM og Twinheat vel nok de mere kendte. Men i ender jo hurtigt i 50-60.000,- eller mere for et ordentligt stokerfyr. Og der er altså langt mere arbejde forbundet med at fyre med diverse "eksotiske" brændsler end bare at fyre med piller. Vil i have en brændekedel ovenpå koster det nemt 35-40000,- oveni, hvis i vil have en rigtigt akkutank med. Oven i nævnte beløb skal der så lægges penge til installation hvis I ikke selv kan gøre det.

Overvej lige en gang til om ikke i er bedst tjent med et pillefyr til 20-30.000,- :-)
JAP84
Stoker I
Stoker I
10
Indlæg: 7
Tilmeldt: 27 okt 2013 08:26

Hvilket pillefyr eller stoker fyr passer til vores behov

Indlæg af JAP84 »

Tak for dit indspark, Tom AT.

Alt er oppe i luften, så alle forslag er velkommende.
timkenneth
Stoker XII
Stoker XII
13
Indlæg: 723
Tilmeldt: 01 dec 2010 00:49
Mit fyr: SK STOKER
Areal: 169
Brændsel: flis/korn/piller
Fremviser gerne i postnummer: 6980
Årligt forbrug: ca 2500 kr.
Geografisk sted: vestjylland
Blevet takket: 3 gange

Hvilket pillefyr eller stoker fyr passer til vores behov

Indlæg af timkenneth »

hvordan vil dine muligheder for at få fat i flis ved naboerne? eller andre steder hvor du selv kan gøre en indsats. hvordan er dine muligheder for opbevaring af flis. det skal ligge på betondæk med tag over for at være noget værd.
synes du skal glemme kornet, det kan være noget så bøvlet at holde ild i og få til at brænde godt. ydermere er det voldsomt hårdt ved brænderhoved og kedel.

du skal også være opmærksom på en god stokerisntallation koster i omegnen af 50-70 tusinde, så hvis jeres budget for nyt fyr er "minimalt" så er det jo en afgørende faktor for hvad der kan lade sig gøre.
triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
12
Indlæg: 5480
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Har takket: 405 gange
Blevet takket: 423 gange

Hvilket pillefyr eller stoker fyr passer til vores behov

Indlæg af triumph »

Må man i det hele taget fyre med flis ?
Jeg ved godt at det er træ. Men det er jo vådt træ

nemocharley

Hvilket pillefyr eller stoker fyr passer til vores behov

Indlæg af nemocharley »

Jeg så for ikke så længe siden en brugt ph12 på dba - småslidt, lidt år på bagen men stadig godkendt efter de nye regler:

http://www.biomasse.teknologisk.dk/kedl ... egning.asp

Hvis det da er et stokerfyr du vil have.

cpi12 er godkendt til flisfyring, så jeg tror da at det er lovligt?
Brugeravatar
KristianVilhelm
Stoker X
Stoker X
12
Indlæg: 480
Tilmeldt: 07 jun 2011 21:44
Mit fyr: Benekov S25
Areal: 120
Brændsel: Flis
Årligt forbrug: Ca. 50m3
Geografisk sted: Nordvestsj (Odsherred)
Blevet takket: 4 gange

Hvilket pillefyr eller stoker fyr passer til vores behov

Indlæg af KristianVilhelm »

Det er fuldt lovligt at fyre med træflis.

I øvrigt rigtigt godt indspark fra timkenneth, jeg er meget enig. Dog ville jeg hæve budgettet til et stoker.
Flis er lidt mere bøvlet at håndtere, kræver rigtig god plads, og gerne masser af maskiner.

Når det er sagt, har man mulighed for at fyre rigtigt billigt, med stort set samme bekvemlighed som pillefyr. Jeg vil tro det koster min. 4-5 gange så meget at komme i gang med, hvis først man skal have et stort magasin, og evt. bygge et større depot til opbevaring. Husk på flis fylder ca. 5 gange så meget som piller.

Med venlig hilsen
Kristian Vilhelm
Tom_AT
Stoker XVIII
Stoker XVIII
14
Indlæg: 4113
Tilmeldt: 20 nov 2009 17:09
Mit fyr: Blacksmith Combi Classic 18 / Atmos DC25
Areal: 182
Brændsel: Piller, Flis og brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Geografisk sted: Kvorning, midt mellem Randers og Viborg.
Har takket: 2 gange
Blevet takket: 47 gange

Hvilket pillefyr eller stoker fyr passer til vores behov

Indlæg af Tom_AT »

Man skal nu alligevel tænke sig lidt om, inden man går i gang med at fyre med alt muligt andet end træpiller. For der er noget mere bøvl ved det. Og fyret er noget dyrere i indkøb.
Tanken om at fyre billigt er måske ganske rar, men det kan ende med at man ikke gider bøvlet. Flis fylder og er besværligt at håndtere. Og gider man det hvis man har 2 børn, begge forældre kommer sent hjem fra arbejde osv.
timkenneth
Stoker XII
Stoker XII
13
Indlæg: 723
Tilmeldt: 01 dec 2010 00:49
Mit fyr: SK STOKER
Areal: 169
Brændsel: flis/korn/piller
Fremviser gerne i postnummer: 6980
Årligt forbrug: ca 2500 kr.
Geografisk sted: vestjylland
Blevet takket: 3 gange

Hvilket pillefyr eller stoker fyr passer til vores behov

Indlæg af timkenneth »

helt sikkert Tom.

flis kræver meget af den som skal holde fyret igang. man skal have mange ubekendte på plads inden flis bliver ens primær brændselskilde. fx har jeg selv lagt en masterplan over fældning/flisning og hvor meget jeg skal have plantet hvert år for at fortsat være selvforsynende om bare 5-10 år. Hvis man skal ud og købe flis tror jeg ikke investeringen i selve installationen kan opveje det man sparer kontra piller.

jeg må da også indrømme at i vinters da kulden var allermest slem, sagde jeg fuck det og købte et tons piller og fyldte magasinet. og så skulle jeg ellers ikke se til fyret de næste 14 dage før det skulle fyldes igen. RART.


som kristianvilhelm skriver, kan man hvis installationen er sat godt op og man har pladsen til opbevaring, sagtens fyre med flis, næsten ligeså fuldautomatisk som piller.

glæder mig til at høre fra trådstater, længe siden der har været en bruger der efterlyser stoker erfaringer og ikke bare det tøsepillebrænder pjat. :)
Brugeravatar
Aaen
Stoker XV
Stoker XV
12
Indlæg: 1392
Tilmeldt: 16 mar 2012 17:12
Mit fyr: Fjernvarme/brændeovn
Areal: 200
Fremviser gerne i postnummer: 9330
Geografisk sted: 9330 Dronninglund
Har takket: 2 gange
Blevet takket: 3 gange
Kontakt:

Hvilket pillefyr eller stoker fyr passer til vores behov

Indlæg af Aaen »

Jeg aner ikke hvor meget man kan få ud at 1 HA pil, men det skal jo osse "høstes" og tørres lidt...... Hvad med at leje den stump jord ud og så købe lidt piller istedet?

Du skal i hvert fald være sikker på hvor "billigt" du kan få alternativerne til piller, og i hvor mange år du kan det.

Du er vel ved at kunne få en godt pillefyr og solvarme-anlæg til det samme som en stoker koster.

Besvar