Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

opvarmning til drivhus

Pillefyr, Stokerfyr eller noget helt andet?
Få hjælp til at finde det anlæg der passer netop til dine behov.
Forumregler
For at få den mest korrekte hjælp, anbefaler vi at du nøje beskriver dine behov og ønsker.
Så bliver det nemmere at hjælpe dig :)
Besvar
Plantemageren
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 1
Tilmeldt: 14 okt 2013 22:34

opvarmning til drivhus

Indlæg af Plantemageren » 14 okt 2013 22:44

jeg står i den situation at jeg skal opvarme 2x120m2 drivhus i hver ende af et 500m2 stort drivhus
og er meget i tvivl om hvor stort et anlæg jeg skal bruge og om jeg skal kører med stoker eller med luft vand varmepumpe eller en kombination
huset skal opvarmes fra midt i dec til ca 1 maj
den ene afdeling skal have en min temperatur på 10c
og den anden min 17c
hvad siger i?
huset er med 10mm kanalplader
og det er planen at opvarme direkte på bordene hvor planterne står på, med gulvvarmeslanger lagt i flamingo
og evt lave et drivhus af elektrikerrør over bordene for at holde på varmen.
der skal dog være overskud så "extra drivhuset" kan fjernes hvis planterne bliver for store inden vinteren er slut.

med blomstrende hilsner
Plantemageren.


nemocharley

opvarmning til drivhus

Indlæg af nemocharley » 15 okt 2013 14:11

Jeg er amatør og kan ikke lige hjælpe dig med de nødvendige udregninger osv (det er jo også en lidt usædvanlig opgave). KW størrelsen er sgu ikke lige sådan at regne ud for mig ihvertfald :)

Fra December til 1. Maj - altså vinter og lidt forår. Du skriver specifikt stoker - fordi du gerne vil fyre med andet end træpiller (flis er måske noget du har let adgang til?). Eller varmepumpe (for at slippe for det ekstra arbejde der er med stoker?) - eller en kombiløsning? Med de lave temperaturer til opv 10 og 17 grader og snak om et drivhus i drivhuset??? kan jeg ikke regne ud hvad der vil være bedst økonomi i.

Er erhvervsordningen for solceller stadig attraktiv? Hvis så kunne det måske hedde solceller og varmepumpe.

Og du skal vel have noget stabilt kram, som sikrer dit erhvervs indtjeningsduelighed?

Igen jeg kan ikke engang gætte på kw størrelse mht. stoker - men jeg kan da nævne nogle stokermærker, som jeg anser som værende i god kvalitet.

KSM, Twinheat og PH-Energy - der er sikkert flere.

Her er en liste over DTI godkendte anlæg (der findes dog godkendte anlæg, som ikke er på denne liste): http://www.biomasse.teknologisk.dk/kedl ... egning.asp

nemocharley

opvarmning til drivhus

Indlæg af nemocharley » 15 okt 2013 14:13

Helt overordnet kom med så mange oplysninger som muligt. Dine egne ønsker/krav til et nyt varmeanlæg er jo også vigtige.


Besvar