Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

L/V varmepumpe, død - nyt fyr søges (pille eller pumpe)?

Pillefyr, Stokerfyr eller noget helt andet?
Få hjælp til at finde det anlæg der passer netop til dine behov.
Forumregler
For at få den mest korrekte hjælp, anbefaler vi at du nøje beskriver dine behov og ønsker.
Så bliver det nemmere at hjælpe dig :)
Besvar
Christian_83
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 24
Tilmeldt: 05 okt 2013 19:09

L/V varmepumpe, død - nyt fyr søges (pille eller pumpe)?

Indlæg af Christian_83 » 05 okt 2013 19:41

Hey alle
Jeg har et hus fra 1969 bygget i leca blokke (2 stens), 125m2 grundplan, fuld kælder, 125m2 stue etage og ny renoveret ca 80m2 1. sal med 270mm isolering og rejsning til kip. Der er været en stiebel eltron luft-vand varmepumpe som fyr, som er fra 1983. Jeg ved ikke hvor mange kw (afgivne effekt) den er på, men den er på størrelse med 2 kummefrysere, så et gæt ville være 20-25 kw. Der er radiatorer i huset, som har omkring 170m2 med radiatorer (Men er ved at lave nogle af de andre rum til værelser, som også skal have radiatorer i, og forsats vægge i hele stue plan, pga de mange m2) Varme pumpen har kun lige kunne holde det varmt nok (og det kunen nemt have været 5 grader varmere inde for når der er -15gr eller koldere). Så jeg tænker lidt, at det måske vil være et sats og købe en L/V pumpe igen, med risikoen for at købe en for lille, og selv hvis jeg køber en i samme størrelse som den der er nu, vil det stadig godt kunne tåle 10-20 gradere mere på fremløbet til radiatorer og dermed give 2-5grader mere i stuen når det bliver rigtigt koldt.

Jeg har kigget lidt på scottes black star, 16kw anlæg med v 10 styring. Er der nogen der kan sige for / imod dette?
Hvor tit renser i anlægget og hvor meget arbejde har i generalt om ugen eller måneden med at holde det kørende?

Jeg har en gammel skorsten som ikke er blevet brugt siden 1983, hvor oprindelig ejer skiftede fra oliefyr til L/V pumpe.
Så der skal muligvis en kerne i.
Nogen der har forstand på hvordan man afgør om skorsten er god nok til et pillefyr?

Det skal siges at det fyr jeg søger ikke skal være state of the art, da jeg ikke regner med at skulle bo mere end måske 5 år i huset. Så det skal være effektivt og fornuftigt :)

Mvh Christian


Kigan
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 512
Tilmeldt: 14 aug 2008 18:32
Mit fyr: BS+ 30kw
Areal: 114 / 110L VVB
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 3700
Årligt forbrug: ca. 3,5 Tons
Geografisk sted: Bornholm

L/V varmepumpe, død - nyt fyr søges (pille eller pumpe)?

Indlæg af Kigan » 05 okt 2013 19:57

du skal snakke med din skotstens fjeder om skorstenen og om der skal skal laves noget der hvor fyret skal stå.

jeg tømmer mit fyr for aske en gang om ugen, men det er fordi det er en olie kedel brænderen sider på og så er der ikke så meget plads til aske. og jeg fylder piller på gang om ugen. jeg bruger ca 15 min på fyret om ugen, og så en gang om måneden renser jeg fyret så hver 4/5 uge bruger jeg 20 min på det..
Mvh
Kevin
Mit fyr http://stokercloud.dk/dev/kevinhansen.html
RTB Phoenix 30kw v16 114 m2

nemocharley

L/V varmepumpe, død - nyt fyr søges (pille eller pumpe)?

Indlæg af nemocharley » 05 okt 2013 20:47

Jeg synes du skal holde dig til et pillefyr - jeg har lidt svært ved at gennemskue den kwstørrelse du har brug for - 15-20kw?

Men jeg kan godt nævne nogle mærker til dig, som er værd at kigge på udover scotten (alle kan anskaffes til under 30k)

MGM (spændende nyere pillefyr fra Tyrkiet - læs lidt om det på dets underfora), Vølunds Pellux 100 og Atmos - de to sidste minder lidt om hinanden, pelluxen har flere styringsmuligheder og er lidt mere moderne, omvendt har atmos bevist sine kvaliteter som et dejligt enkelt og utroligt driftsikkert fyr.

Og ja få styr på logistikken, fyrrums og skorstens forhold.

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

L/V varmepumpe, død - nyt fyr søges (pille eller pumpe)?

Indlæg af triumph » 27 okt 2013 21:49

Kender du ikke KW forbrug på varmepumpen, det burde kunne hjælpe på at kunne finde den rigtige fyrstørelse.
Jeg vil næsten garantere at 10 kw er nok til 170 m2.
Du skal ud og sparke fyr, hvis du skriver hvorfra du kommer. Så er der sikkert nogen der åbner døren.
(Kigan har en Lamborghini. Vi andre må "nøjes" med en Black star. Tilgændgæld kan den køre 3 uger mellem hver tømning af askeskuffe (om vinteren) Jeg renser hærd hver 2 uge, og kedel 3 gange om året)

Christian_83
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 24
Tilmeldt: 05 okt 2013 19:09

L/V varmepumpe, død - nyt fyr søges (pille eller pumpe)?

Indlæg af Christian_83 » 27 okt 2013 21:58

Jeg købte en 16KW Blackstar, og fik det op og køre i torsdags! Har aldrig haft så meget varme på hytten før :)
Utrolig hvor nemt det er og få op og køre, nu mangler jeg bare og få fint tunet fyret :) Samt få bestilt nogle ordentlige piller - til en ordentlig pris :)
http://stokercloud.dk/dev/philbert.html


Besvar