Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Dimensionering af nyt pillefyr

Pillefyr, Stokerfyr eller noget helt andet?
Få hjælp til at finde det anlæg der passer netop til dine behov.
Forumregler
For at få den mest korrekte hjælp, anbefaler vi at du nøje beskriver dine behov og ønsker.
Så bliver det nemmere at hjælpe dig :)
Besvar
Brugeravatar
KristianL
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 30
Tilmeldt: 06 sep 2013 21:28
Mit fyr: Scotte BS 16 kW
Areal: 140 bolig + 100 sal
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6753
Dagligt forbrug: 6,8
Geografisk sted: Agerbæk

Dimensionering af nyt pillefyr

Indlæg af KristianL » 10 sep 2013 17:58

Hejsa

Jeg går med overvejelser om at skifte min gamle Salamander ud med et nyt pille fyr.
Har kigget en del rundt på forummet, men har ikke præcist kunnet finde ud af, hvor stort fyr jeg har behov for.

Har et nedlagt landbrug, med stuehus på 140 m2 i et plan fra 1979 - nogenlunde isoleret - jeg planlægger at isolere loftet op til 350 mm.
Derudover har en vi en gildesal på 100 m2, som vi bruger et par gange om året - ok isoleret.
Vi er pt. to voksne, men venter familieforøgelse til næste år.

Til at opvarme dette, har jeg som sagt en gammel Salamander fastbrændselskedel uden akkumulator, hvori jeg fyrer med koks.
Forbruget pt. er ca. 3.400 kg koks om året.
Det er egentlig ganske billigt i drift, men det både sviner og er træls at passe, så nu skal det altså være træpiller.

Umiddelbart synes at kunne læse mig til at et 10-16 kW vil være passende. Problemet er lidt, at jeg inden for en årrække, forventer at ombygge ca. 150 m2 staldbygning til bolig, hvorfor jeg er i tvivl om 16 kW vil være nok?

Jeg er næsten sikker på at det skal være et Woody / Scotte fyr. Her tænker jeg, at hvis jeg får en BS2030 kedel, så er jeg bedre fremtidssikret, end med en BS1016.

Hvad er jeres forslag?
Scotte 16 kW BS1016 m. semirens & v.10 styring
http://www.stokercloud.dk/dev/showmain.php?mac=klan


Brugeravatar
Aaen
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1392
Tilmeldt: 16 mar 2012 17:12
Mit fyr: Fjernvarme/brændeovn
Areal: 200
Fremviser gerne i postnummer: 9330
Geografisk sted: 9330 Dronninglund
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 3 gange
Kontakt:

Dimensionering af nyt pillefyr

Indlæg af Aaen » 10 sep 2013 18:48

Du må ikke bare overveje at skifte din salamander kedel, du SKAL skifte den! den har en elendig virkningsgrad og er på ingen måde tidssvarende.

Om 10-16 kw er nok, ved jeg ikke. Men 150 m2 tilbygning, der er isoleret efter nuværende krav, tror jeg ikke vil gøre den helt store forskel. Måske 3/4 kw ekstra. Vi har 226 m2 fra 1986, vi er 2 voksne og 2 børn og jeg har på intet tidspunkt oplevet at bruge mere end 10 kw i længere tid af gangen.

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5469
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 403 gange
Modtaget likes: 421 gange

Dimensionering af nyt pillefyr

Indlæg af triumph » 10 sep 2013 18:50

Her er liste med brændværdier på forskelige brændsler:
http://www.natlex.dk/burnvalues.html
Her kan du se at koks har ca. dobbelt så højt energiindhold som træ (træ ca. 14,5 mj/kg, koks 29,1 mj/kg)
Teoretisk burde du altså skulle bruge 6.800 kg træpiller. Men sådan en salemanders virkningsgrad kommer ikke over 50 % (nok snarer 40-45%)
Med en ny træpillebrænder burde du kunne opnå en årsvirkningsgrad på 80%. Altså minimum en 30% besparelse =et årligt træpilleforbrug på 4.760 kg/år
Så er et 10 kw anlæg rigeligt stort nu, men hvad forbruget bliver med 150 m2 ekstra, det ved jeg ikke. men 16 kw er rigeligt stort.
Jeg har lige været ude og kigge på anlæg til min far. Jeg Syntes at MGM og scotte er de mest intresante i størrelsen omkring 10 kw.
udvalget af gode fyr i 16 kw størrelsen er større, mange taler bla pænt om pellux
Jeg vil anbefale at du samtidigt montere rumtermostat, samt termostat i vvb

nemocharley

Dimensionering af nyt pillefyr

Indlæg af nemocharley » 10 sep 2013 19:14

Jeg brugte olie på en gammel salamander kedel, brugte et par år på at tage mig sammen til at få skiftet - nu er det endelig gjort og jeg kan ikke få armene ned. Det er en kæmpe lettelse.

Jeg er lidt i tvivl om dimensioneringen. 200m2 ok isoleret til 10kw er nok ikke helt ved siden af, men du sniger dig op i nærheden af 300m2. Jeg har besøgt en som havde en Cpi12 (12kw) til nyistandsatte 300m2, det gik udmærket. 15-16kw bør ihvertfald være rigeligt.

Oplagte pillefyr at sparke til ved private inden du handler; Scotte 25000, MGM 15 Comfort 30k, Pellux 100 26k, Atmos d14p 25k

og du vil ikke have en regulær stoker til dit nedlagte landbrug? En Ph12 f.eks?

Brugeravatar
KristianL
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 30
Tilmeldt: 06 sep 2013 21:28
Mit fyr: Scotte BS 16 kW
Areal: 140 bolig + 100 sal
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6753
Dagligt forbrug: 6,8
Geografisk sted: Agerbæk

Dimensionering af nyt pillefyr

Indlæg af KristianL » 10 sep 2013 20:17

Tak for svarene. Det lyder jo til at en 16 kW vil være den rette størrelse.

I de 3 år vi har haft gården, har jeg kun fyret med koks købt i Tyskland, så en stoker tror jeg ikke jeg vil få så meget nytte af, da jeg planlægger udelukkende at fyre med piller - så merprisen er det nok ikke værd for mig.

Hvis der er så stor forskel i virkningsgraderne, kan jeg måske blive lidt bekymret for om der vil blive frost i værkstedet (u-isoleret), hvor jeg har Salamanderen nu. Er det noget man skal være bekymret for?

Vil der være nogen idé i at beholde Salamanderen og så starte den op, når man skal have den 100 m2 gildesal varmet op, eller er det bare spild af plads?
Scotte 16 kW BS1016 m. semirens & v.10 styring
http://www.stokercloud.dk/dev/showmain.php?mac=klan


Brugeravatar
Ugelvig
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1354
Tilmeldt: 18 sep 2012 12:19
Mit fyr: Atmos D14P/Iwabo Villa S2
Areal: 212+70
Brændsel: Stampemøllen
Dagligt forbrug: 16 kg pr. døgn
Årligt forbrug: 6 ton
Geografisk sted: Sønderjylland
Kontakt:

Dimensionering af nyt pillefyr

Indlæg af Ugelvig » 10 sep 2013 20:30

Væk med den Salamander. Den er uhyre ineffektiv sammenlignet med et moderne træpillefyr. At have to kedler på samme centralvarmeanlæg er ikke altid lige nemt. Ej heller det mest økonomiske, da den kedel der ikke bruges, ofte vil fungere som "radiator til det fri".

Er du nervøs for varmen i værkstedet / fyrrummet, så sæt en radiator op, så kan du jo justere varmen den vej...

Rundt om de 15 kW vil også være det jeg ville anbefale. Her på ejendommen har vi et 14 kW fyr til 215 kvm stuehus og ca. 60 kvm diverse... Ingen problem i det.

Et moderne træpillefyr ligger teoretisk over 90% i nyttevirkning, din Salamander et sted mellem 40 - 50% i nyttevirkning... Det taler vist for sig selv...
/AJU

Atmos D14P med påmonteret Iwabo Villa S2 og 750l træpiller i Mafa Midi silo fremvises gerne :)


Besvar