Nyt pillefyr.

Pillefyr, Stokerfyr eller noget helt andet?
Få hjælp til at finde det anlæg der passer netop til dine behov.
Forumregler
For at få den mest korrekte hjælp, anbefaler vi at du nøje beskriver dine behov og ønsker.
Så bliver det nemmere at hjælpe dig :)
Tom
Stoker I
Stoker I
10
Indlæg: 2
Tilmeldt: 06 sep 2013 18:08

Nyt pillefyr.

Indlæg af Tom »

Jeg overvejer at skifte fra gas til pillefyr, da mit gasfyr er ved at være udtjent ( 20 år). Jeg har prøvet at søge her på forummet, og kigger på Scotte Mini 10 kw.

Boligen er på 155 m2, med fuld kælder ialt 310 m2, parcelhuset er fra 1975 og godt isoleret. Vi har i dag et forbrug på 1.400 m3 gas, samt 8 m3 brænde i brændeovn. Fyret skal stå i kælderen hvor det gasfyret også er i dag.
Samtidig skal der også en ny varmvandsbeholder til, da den eksisterende ligeledes er 20 år.

Jeg har undersøgt, hvad det koster at få lukket for gassen, og det var overraskende billig, 750 kr. for nedtagning af måler.

Imorgen kommer skorstensfejeren og tjekker den eksisterende skorsten.

Da jeg ikke kender til pillefyr, har jeg nogle spørgsmål, som jeg håber der er nogen her i forummet der kan/vil besvare.

1. Jeg har læst herinde på forummet, at pillefyr ikke sviner udover ved opfyldning af træpiller samt tømning af askeskuffe og rengøring, er der nogen der har en anden holdning? Fyret skal stå i beboelsen/kælderen, og man skulle ikke gerne have røglugt i hele huset dagligt.

2. Er fyret Scotte Mini 10 kw., det rigtige valg eller skal man op på et 15 kw? Eller måske et helt andet fyr?

3. Varmtvandsbeholderen skal det være en kombi, så man kan varme vandet op med el om sommeren, eller vil det ikke være relevant?

4. Er der nogen som har ovennævnte fyr i nærheden af min bopæl, som vil vise fyret frem og dele sine erfaringer? Jeg bor i Jels ved Rødding.

5. Forslag/erfaringer med montør i området i det nordlige sønderjylland, hvor man kan få lidt vejledning, og som udfører "et godt stykke arbejde".

Håber nogen vil svare på ovennævnte spørgsmål, på forhånd tak.

Brugeravatar
pille bruger
Supporter
Supporter
15
Indlæg: 9833
Tilmeldt: 14 nov 2008 17:57
Mit fyr: RTB
Areal: 160
Brændsel: piller + 30 rør solfanger
Dagligt forbrug: 10 kg.
Årligt forbrug: 3400 kg.
Geografisk sted: Svendborg
Har takket: 81 gange
Blevet takket: 275 gange

Nyt pillefyr.

Indlæg af pille bruger »

Til 155 m2 er et 10Kw et godt valg.
Det er i sig selv ikke fyrene der grisser eller støver, det er pillepåfyldningen.
Og det skal jo til på alle pillefyr.
Om varmt vands beholderen skal være en kombi er et temperaments spørgsmål.
Det giver mulighed for at slukke fyret om sommeren, men det er billigere at bruge fyret til at lave det varme vand.
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/
nemocharley

Nyt pillefyr.

Indlæg af nemocharley »

Scotten er helt sikkert et godt valg.

MGM Junior 10kw lader også til at være god til 27800,-

I nogenlunde samme prisklasse: Biomax 16, Kostrzewas Minibio, Atmos d14p, Vølunds Pellux 100...
pendec

Nyt pillefyr.

Indlæg af pendec »

Tom skrev:1. Jeg har læst herinde på forummet, at pillefyr ikke sviner udover ved opfyldning af træpiller samt tømning af askeskuffe og rengøring, er der nogen der har en anden holdning? Fyret skal stå i beboelsen/kælderen, og man skulle ikke gerne have røglugt i hele huset dagligt.
nu har jeg ikke den omtalte model, og kan så kun tale om rengøringsdelen generelt her.
i daglig brug, er der intet svineri ved brugen, udover hvis du skulle få gaslommer i kedlen, og den optændes og der kommer nogle puf, kender ikke altid årsagerne, men jeg har prøvet dem, men det er meget, meget sjældent.
selve rengøring og det efterfølgende "svineri" afhænger meget af hvorledes du udfører dette. jeg er begyndt at bruge askesuger som kan stilles udenfor døren så eventuelle støvpartikler forbliver udenfor mit fyrrum når der rengøres. når jeg bruger stålbørsten så har jeg sugeren igang ved siden af, så partikler primært suges op den vej. og sidst, så bruger jeg også en maske, så jeg ikke indånder partiklerne.
Som eksempel kan nævnes at når jeg IKKE brugte askesuger, og havde gang i rengøringen og IKKE brugte masken, så var næse og hals godt sort efter sådan et kvarters rengøring af kedel. Det lod jeg mig så fortælle at jeg måske var lidt for voldsom med børsten men jeg har ingen forskel set selvom jeg kælede for mine svingninger inde i kedel :) .

Så mit råd er en god askesuger og have den ved siden af når du rengøre, så får du bekæmpet det værste støj og aske.
Hjemme teori
Stoker XVII
Stoker XVII
16
Indlæg: 2518
Tilmeldt: 28 feb 2008 23:46
Mit fyr: 16kW OPOP20 V.7 /Atmos 25GD+1800L Akku
Areal: 154m2
Brændsel: Brænde, sol , træpiller
Årligt forbrug: 5,5 t pill
Geografisk sted: 4295, Stenlille
Har takket: 29 gange
Blevet takket: 233 gange

Nyt pillefyr.

Indlæg af Hjemme teori »

Jeg stopper bare trækstabilisatoren til så tager skorstene absolut størstedelen af støvet, hvis dit fyr skal stå i kælderen har du sikkert også træk nok til at gøre det samme. Jeg burde bruge maske men "når" det ikke altid. Og jeg bliver altså ikke sort nogen steder, andet end på fingrene.

Mine piller støver også forbavsende lidt. Jeg ligger posen oven på pillerne i tanken og skær siden eller toppen op. Så skal pillerne ikke falde nogen steder og løber lige så fint ud af posen uden at støve.
Mvh. Sophus

Brugeravatar
bobzinen
Stoker VII
Stoker VII
11
Indlæg: 278
Tilmeldt: 25 sep 2012 21:09
Mit fyr: Pellux 100 m iltstyring
Areal: 205 kvm + 30 kvm r
Brændsel: Piller 6 mm
Fremviser gerne i postnummer: 6310
Årligt forbrug: 6 tons
Geografisk sted: 6310 Broager Downtown Sønderjylland
Har takket: 3 gange
Blevet takket: 2 gange

Nyt pillefyr.

Indlæg af bobzinen »

pendec skrev: nu har jeg ikke den omtalte model, og kan så kun tale om rengøringsdelen generelt her.
i daglig brug, er der intet svineri ved brugen, udover hvis du skulle få gaslommer i kedlen, og den optændes og der kommer nogle puf, kender ikke altid årsagerne, men jeg har prøvet dem, men det er meget, meget sjældent.
selve rengøring og det efterfølgende "svineri" afhænger meget af hvorledes du udfører dette. jeg er begyndt at bruge askesuger som kan stilles udenfor døren så eventuelle støvpartikler forbliver udenfor mit fyrrum når der rengøres. når jeg bruger stålbørsten så har jeg sugeren igang ved siden af, så partikler primært suges op den vej. og sidst, så bruger jeg også en maske, så jeg ikke indånder partiklerne.
Som eksempel kan nævnes at når jeg IKKE brugte askesuger, og havde gang i rengøringen og IKKE brugte masken, så var næse og hals godt sort efter sådan et kvarters rengøring af kedel. Det lod jeg mig så fortælle at jeg måske var lidt for voldsom med børsten men jeg har ingen forskel set selvom jeg kælede for mine svingninger inde i kedel :) .






Så mit råd er en god askesuger og have den ved siden af når du rengøre, så får du bekæmpet det værste støj og aske.
To forgive the Terrorists is up to God
But to send them to him is up to me
Vladimir Putin
Brugeravatar
Klaus
Stoker XVIII
Stoker XVIII
17
Indlæg: 3772
Tilmeldt: 27 dec 2006 06:36
Mit fyr: MGM Comfort 15KW
Areal: 185kvm
Brændsel: De billigste træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Dagligt forbrug: 10-16kg
Årligt forbrug: Forventet 4 ton
Geografisk sted: Vestjylland ved siden af Ringkøbing fjord.
Har takket: 3 gange
Blevet takket: 2 gange

Nyt pillefyr.

Indlæg af Klaus »

Hvis du vil have et plug and play fyr uden indstillinger og ret megen anden vedligeholdelse end at piller i, aske ud og hive i røgrenseren kan du læse om mine erfaringer her: viewtopic.php?f=19&t=13881
Den lille Junior skulle kunne gøre det fra samme serie: http://www.mgm-pillefyr.dk/node/3 og den kan fåes med opsætning også.
Brugeravatar
hensan
Stoker XI
Stoker XI
12
Indlæg: 532
Tilmeldt: 27 nov 2011 21:24
Mit fyr: Fjernvarme, Tidl Woody pillefyr
Areal: 190m2 + 50m værksted
Brændsel: Fjernvarme
Fremviser gerne i postnummer: 8700
Geografisk sted: Egebjerg (Horsens)
Har takket: 6 gange
Blevet takket: 10 gange

Nyt pillefyr.

Indlæg af hensan »

Er fyret Scotte Mini 10 kw., det rigtige valg -->> Hvis du har pladsen i dit fyrrum ville jeg ikke vælge en mini (eller tilsvarende fra andre mærker) Hvis du har pladsen til fyret bør du efter min mening vælge et fyr med en ekstern (stor) silo. Jeg selv bruger fx ca 30 kg dagligt om vinteren og der er det rart at vide at der er piller til 10 dage i magasinet således at du selv i hård frost kan tage på ferie uden at skulle have nogle til at fylde piller på hver anden dag.

så var næse og hals godt sort efter sådan et kvarters rengøring af kedel. --->> Hvis men bliver sort efter at rense fyr er det efter min mening fordi man gør det forkert. Jeg selv har fx en hvid værksteds kittel jeg bruger hver gang jeg renser fyr. Efter 3 års rensning ca 1 gang hver mdr er denne kittel stadig nogenlunde hvid og endnu ikke blevet vasket. Hvis du er lidt påpasselig behøvedes det ikke at svine at rense et Scotte.
Brugeravatar
Lau
Stoker XII
Stoker XII
16
Indlæg: 794
Tilmeldt: 16 sep 2007 16:39
Mit fyr: MGM Junior
Areal: 135 rimelig iso.
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6621
Årligt forbrug: 3600 kg
Geografisk sted: Vejen (",)
Har takket: 23 gange
Blevet takket: 14 gange

Nyt pillefyr.

Indlæg af Lau »

Jeg har et mgm junior - valgt fordi jeg ikke har så meget plads til fyret. MGM junior er meget kompakt 3x2 fliser.

viewtopic.php?f=19&t=18906

Jeg har ikke skrevet en masse om fyret, der er intet at fortælle - kører bare.
Brugeravatar
Ugelvig
Stoker XV
Stoker XV
11
Indlæg: 1354
Tilmeldt: 18 sep 2012 12:19
Mit fyr: Atmos D14P/Iwabo Villa S2
Areal: 212+70
Brændsel: Stampemøllen
Dagligt forbrug: 16 kg pr. døgn
Årligt forbrug: 6 ton
Geografisk sted: Sønderjylland
Kontakt:

Nyt pillefyr.

Indlæg af Ugelvig »

Først og fremmest ville jeg om muligt ikke placere et træpillefyr i beboelsen. Når det så er sagt ville jeg helt klart vælge en kompakt model, der er så automatiseret som overhovedet muligt, hvis det nu alligevel skulle stå i bryggerset.

Jeg ville helt klart ikke vælge et fyr som min egen eller anden, hvor det er muligt og nødvendigt at åbne ind i brandkammeret. Heriblandt Scotte, BioMax, Pellux 100, Baxi TPK med mange, mange flere...

Jeg ville gå efter noget som MGM Junior, ETA PU 7, Passat BioHeat, Baxi Novo Pellet, Windhager, BioWin, Viessmann, Hoval, Gilles... Klart denne kategori er noget mere investeringstunge end de andre. Men de vil også være med askesug til garage og træpillesug fra garage. Så skal der ikke åbnes noget i bryggerset ud over det årlige rens og service. Som vi kender det fra olie- og gasfyr.

Uanset hvor glad jeg er for min Atmos kedel, så er det IKKE noget jeg ville have stående i stuehuset. Om der så var vakuum sug eller ej! Så længe kedelsiderne og røgkassen skal rengøres af mig og støvsugeren er det altså et "No Go" i min Verden.

Men sådan er vi jo så forskellige. Jeg gider bare ikke aske og støv i mit hus! Har rigeligt med "stress" over brændeovnen i stuen, der aldrig bruges...
/AJU

Atmos D14P med påmonteret Iwabo Villa S2 og 750l træpiller i Mafa Midi silo fremvises gerne :)

Besvar