Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Forslag til pillefyr ?

Pillefyr, Stokerfyr eller noget helt andet?
Få hjælp til at finde det anlæg der passer netop til dine behov.
Forumregler
For at få den mest korrekte hjælp, anbefaler vi at du nøje beskriver dine behov og ønsker.
Så bliver det nemmere at hjælpe dig :)
Besvar
triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5470
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 403 gange
Modtaget likes: 421 gange

Forslag til pillefyr ?

Indlæg af triumph » 15 aug 2013 11:41

dvs gennemsnitligt en optænding hver 2 time.
Vil det så være rimeligt at antage at fyret står stille 1 time mellem hver optænding ?
Hvis ja, så køre fyret 12 timer i døgnet.
Min påstand er at 10 min. efter hver opstart er driften på pillefyret ikke optimal.
I mit tænkte tilfælde vil det så være 2 timer ud af 12 timers drift hvor forbrændingen ikke er optimal (16,6% af tiden)

Og her er vi netop tilbage ved diskutionen om at pillefyr skal køre hvor nyttevirkningen er højest, og det er den ihvertfald ikke under opstart,
Det er den heller ikke hvis man piner fyret ned ydelse, derfor er det ofte det bedst mulige kompomis mellem stop/start og lav ydelse man må finde til netop sit anlæg.


Brugeravatar
Ugelvig
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1354
Tilmeldt: 18 sep 2012 12:19
Mit fyr: Atmos D14P/Iwabo Villa S2
Areal: 212+70
Brændsel: Stampemøllen
Dagligt forbrug: 16 kg pr. døgn
Årligt forbrug: 6 ton
Geografisk sted: Sønderjylland
Kontakt:

Forslag til pillefyr ?

Indlæg af Ugelvig » 15 aug 2013 11:50

Det ved jeg ikke. Har ikke målt på partikler eller emission, så er ikke klar over, hvornår fyringen er 100%. Jeg ved, at fyret tager små 5 min for at ramme niveauet med størst nyttevirkning.

Men som skrevet, jeg har IKKE lavet de teoretiske beregninger!
/AJU

Atmos D14P med påmonteret Iwabo Villa S2 og 750l træpiller i Mafa Midi silo fremvises gerne :)

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5470
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 403 gange
Modtaget likes: 421 gange

Forslag til pillefyr ?

Indlæg af triumph » 15 aug 2013 11:55

levi skrev:
Michael anbefaler ikke at køre ned på 3 kw på en 30 kw som jeg læser det, - han siger det er muligt, - og ikke noget problem, - og det har han ret i.

Det er korrekt virkningsgraden bliver lavere når man gør det, - nok ikke så meget lavere som du skriver, - men ja lavere.

Det var jo netop også derfor jeg tidligere i denne tråd anbefalede en 30 kw, - kombineret med en akkutank - i netop denne situation som trådstarter har.
Men syntes du at Michael hjælper trådstarter med at dimensionere og bestykke sit anlæg korrekt ?
Jeg er fuldstændigt klar over at du har været saglig i din rådgivning, og netop har sat en aku tank ind.

levi

Forslag til pillefyr ?

Indlæg af levi » 15 aug 2013 12:43

triumph skrev:
Men syntes du at Michael hjælper trådstarter med at dimensionere og bestykke sit anlæg korrekt ?
Jeg er fuldstændigt klar over at du har været saglig i din rådgivning, og netop har sat en aku tank ind.
Nej Michael glemte at anbefale en akkutank i denne situation...
Last edited by 1 on levi; edited 15 times in total

levi

Forslag til pillefyr ?

Indlæg af levi » 15 aug 2013 12:45

triumph skrev:dvs gennemsnitligt en optænding hver 2 time.
Vil det så være rimeligt at antage at fyret står stille 1 time mellem hver optænding ?
Hvis ja, så køre fyret 12 timer i døgnet.
Min påstand er at 10 min. efter hver opstart er driften på pillefyret ikke optimal.
I mit tænkte tilfælde vil det så være 2 timer ud af 12 timers drift hvor forbrændingen ikke er optimal (16,6% af tiden)

Og her er vi netop tilbage ved diskutionen om at pillefyr skal køre hvor nyttevirkningen er højest, og det er den ihvertfald ikke under opstart,
Det er den heller ikke hvis man piner fyret ned ydelse, derfor er det ofte det bedst mulige kompomis mellem stop/start og lav ydelse man må finde til netop sit anlæg.
NETOP - og det er lige nøjagtig her moduleringen vinder sit indtog!


Brugeravatar
Ugelvig
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1354
Tilmeldt: 18 sep 2012 12:19
Mit fyr: Atmos D14P/Iwabo Villa S2
Areal: 212+70
Brændsel: Stampemøllen
Dagligt forbrug: 16 kg pr. døgn
Årligt forbrug: 6 ton
Geografisk sted: Sønderjylland
Kontakt:

Forslag til pillefyr ?

Indlæg af Ugelvig » 15 aug 2013 13:04

Jeg er ikke uenig med jer i, at et fyr der starter op, ikke har højest mulig nyttevirkning.

Spørgsmålet er blot om de 4 - 9 %-points forskel mellem højeste og laveste nyttevirkning ved modulering er mere energirigtig end, at fyret, når det kører, arbejder ved højeste nyttevirkning?

Det er dælme langhåret det her...
/AJU

Atmos D14P med påmonteret Iwabo Villa S2 og 750l træpiller i Mafa Midi silo fremvises gerne :)

levi

Forslag til pillefyr ?

Indlæg af levi » 15 aug 2013 13:36

Ugelvig skrev:Jeg er ikke uenig med jer i, at et fyr der starter op, ikke har højest mulig nyttevirkning.

Spørgsmålet er blot om de 4 - 9 %-points forskel mellem højeste og laveste nyttevirkning ved modulering er mere energirigtig end, at fyret, når det kører, arbejder ved højeste nyttevirkning?

Det er dælme langhåret det her...
Ja det er jeg helt sikker på er tilfældet, - hvorfor går alle producenter ellers efter så god en modulering som muligt - og dertil forsøger at få deres anlæg godkendt i så lav min. ydelse som muligt ?

Det kan KUN være fordi det er både mere miljøvenligt - og mere besparende i driften.

Hvis du f.eks sætter Scotten op imod Vølund, - så har Scotten A/A hvorimod Vølund har A/B i energimærkning, - jeg er sikker på det har noget med moduleringen og den bedre lavdrift på Scotten at gøre (Altså helårseffekten).

Testen på de 2 tilfældigt udvalgte anlæg er foretaget udfra de samme kriterier af TI, - men der er jo ingen tvivl om hvem der har bedste resultater - og det er ikke teori eller gisninger, - det har vi jo sort på hvidt fra TI.

Så selvom du hårdnakket holder fast i ON/OFF teorien, - så vil jeg mene du tager fejl - medmindre du naturligvis betvivler testen fra TI...

Brugeravatar
Ugelvig
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1354
Tilmeldt: 18 sep 2012 12:19
Mit fyr: Atmos D14P/Iwabo Villa S2
Areal: 212+70
Brændsel: Stampemøllen
Dagligt forbrug: 16 kg pr. døgn
Årligt forbrug: 6 ton
Geografisk sted: Sønderjylland
Kontakt:

Forslag til pillefyr ?

Indlæg af Ugelvig » 15 aug 2013 13:59

levi skrev:
Ja det er jeg helt sikker på er tilfældet, - hvorfor går alle producenter ellers efter så god en modulering som muligt - og dertil forsøger at få deres anlæg godkendt i så lav min. ydelse som muligt ?

Det kan KUN være fordi det er både mere miljøvenligt - og mere besparende i driften.

Hvis du f.eks sætter Scotten op imod Vølund, - så har Scotten A/A hvorimod Vølund har A/B i energimærkning, - jeg er sikker på det har noget med moduleringen og den bedre lavdrift på Scotten at gøre (Altså helårseffekten).

Testen på de 2 tilfældigt udvalgte anlæg er foretaget udfra de samme kriterier af TI, - men der er jo ingen tvivl om hvem der har bedste resultater - og det er ikke teori eller gisninger, - det har vi jo sort på hvidt fra TI.

Så selvom du hårdnakket holder fast i ON/OFF teorien, - så vil jeg mene du tager fejl - medmindre du naturligvis betvivler testen fra TI...
Som jeg skrev, er det kun i DK vi går op i modulering, de andre lande ser INGEN problemer i tænd/sluk konceptet. De går op i bedst mulig nyttevirkning.

Med hensyn til EN303-5 er det netop ikke modulering der afprøves. Det er nyttevirkning, som jeg også skrev tidligere. Jeg mener stadig nyttevirkning er vigtigere end lavest mulig lavdrift... Og jeg mener stadig ikke at lav lavdrift er tegn på kvalitet. Som skrevet kan jeg godt lave et eksempel, hvor lav lavdrift kun lige godkendes jf. klassificeringerne i EN303-5, alt andet end lige vil jeg stadig gå efter bedste nyttevirkning.

Angående mærkning, er andet bogstav i mærkningen emission (CO). Det har indflydelse på miljøet men ikke energiforbruget. Så det kan ikke bruges som rettesnor. Det er stadig den målte nyttevirkning.

Levi, endnu engang går vi i ring. Vi er ikke enige, behøver vi heller ikke være :)
/AJU

Atmos D14P med påmonteret Iwabo Villa S2 og 750l træpiller i Mafa Midi silo fremvises gerne :)

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5470
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 403 gange
Modtaget likes: 421 gange

Forslag til pillefyr ?

Indlæg af triumph » 15 aug 2013 14:07

Ugelvig skrev:Jeg er ikke uenig med jer i, at et fyr der starter op, ikke har højest mulig nyttevirkning.

Spørgsmålet er blot om de 4 - 9 %-points forskel mellem højeste og laveste nyttevirkning ved modulering er mere energirigtig end, at fyret, når det kører, arbejder ved højeste nyttevirkning?

Det er dælme langhåret det her...
Jeg syntes nu ikke at vi er så uenige når det kommer til stykket.
Min pointe var blot at hvis man vælger et fyr hvis ydelse passer til ens forbrug, så vil fyret ikke skulle have opstart 16% af tiden. men måske 3% af tiden.

levi

Forslag til pillefyr ?

Indlæg af levi » 15 aug 2013 14:17

Ugelvig skrev:
Som jeg skrev, er det kun i DK vi går op i modulering, de andre lande ser INGEN problemer i tænd/sluk konceptet. De går op i bedst mulig nyttevirkning.

Med hensyn til EN303-5 er det netop ikke modulering der afprøves. Det er nyttevirkning, som jeg også skrev tidligere. Jeg mener stadig nyttevirkning er vigtigere end lavest mulig lavdrift... Og jeg mener stadig ikke at lav lavdrift er tegn på kvalitet. Som skrevet kan jeg godt lave et eksempel, hvor lav lavdrift kun lige godkendes jf. klassificeringerne i EN303-5, alt andet end lige vil jeg stadig gå efter bedste nyttevirkning.

Angående mærkning, er andet bogstav i mærkningen emission (CO). Det har indflydelse på miljøet men ikke energiforbruget. Så det kan ikke bruges som rettesnor. Det er stadig den målte nyttevirkning.

Levi, endnu engang går vi i ring. Vi er ikke enige, behøver vi heller ikke være :)
Ja DK går meget op i modulering, - men vi er jo også et af foregangslandene inden for pillefyring i dag - de helt dyre anlæg på markedet går også rigtig meget op i modulering. - Jeg er sikker på der er en god grund :)

EN 303-5 Klasse 5 har helt korrekt intet med modulering at gøre, - det har jeg heller ikke påstået - men da mange producenter vælger netop at satse fremadrettet på modulering, - må det jo netop betyde at det er bedre og nemmere at få en god effekt ud af det kontra ON/OFF anlæg :)

Korrekt vi er ikke enige om hvad der er bedst og mest økonomisk - men vi er dog enige om nogle ting trods alt!

Jeg trækker på min erfaring på dette område - og vejleder alle ud fra den, - og jeg har trods alt haft med denne branche her at gøre i snart 19 år....


Besvar