Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Udskiftning af oliefyr - har adgang til gratis brænde

Pillefyr, Stokerfyr eller noget helt andet?
Få hjælp til at finde det anlæg der passer netop til dine behov.
Forumregler
For at få den mest korrekte hjælp, anbefaler vi at du nøje beskriver dine behov og ønsker.
Så bliver det nemmere at hjælpe dig :)
nemocharley

Udskiftning af oliefyr - har adgang til gratis brænde

Indlæg af nemocharley » 25 aug 2014 19:58

Prøv også at få et bud på en MGM Junior - den skulle efter sigende have lave installationsomkostninger.

60k lyder lidt højt, når jeg kan læse om installationspakker på scotten på ca 33k. Uagtet at du måske skal have lavet lidt xtra arbejde.


Kruse
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 783
Tilmeldt: 12 apr 2010 21:14
Mit fyr: Fjernvarme
Areal: 230
Geografisk sted: tarm
Givet likes: 32 gange
Modtaget likes: 25 gange

Udskiftning af oliefyr - har adgang til gratis brænde

Indlæg af Kruse » 25 aug 2014 21:27

Det er ikke så svær at koble et fyr til et eksisterende anlæg. Med en tegning over hvordan det skal se ud og din far til at fortælle din hvordan man gør tror jeg du er godt kørende.
Livet er et spil, du ved du taber!
Hvordan vil du spille?

Katten
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 6
Tilmeldt: 15 jul 2013 11:24
Mit fyr: Ikke noget endnu
Areal: 88
Brændsel: olie
Fremviser gerne i postnummer: 8544
Geografisk sted: Djursland

Udskiftning af oliefyr - har adgang til gratis brænde

Indlæg af Katten » 26 aug 2014 16:16

Jeg tror, jeg lige skal have min far med på vognen og have regnet lidt på hvad jeg sparer ved at gøre noget eller det hele selv (dvs. sammen med min far).
Jeg er også i gang med at få flere tilbud, både på et Woody fyr og MGM Junior. Det sidste ser ud til at passe bedre i mit fyrrum og har andre fordele, så vidt jeg kan se. Grunden til at jeg gik efter Woody i første omgang er at det er så almindeligt og relativt billigt og at der står ikke mindre end 4 i nabolaget.

Til de der har foreslået en luft til vand pumpe har jeg valgt det fra fordi de larmer en del. Jeg vil gerne have fred når jeg er i min have - der slapper jeg af og gider ikke høre på en pumpe. Det er et personligt valg.

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Udskiftning af oliefyr - har adgang til gratis brænde

Indlæg af triumph » 26 aug 2014 16:51

Katten skrev:Hej igen og tak for indlæggene.

Jeg er ved at skifte mening om at få en brændeovn først og pillefyret senere. Jeg ville gerne tage gulvvarmen i brug nu. :) Jeg har nu talt med flere der mener at f.eks. et Woody Blackstar ville være fint til mit hus også før jeg indtager overetagen.

Jeg har fjernet oliefyret og fået sat en lille elvandvarmer op (30L er fint til mig). Det sidste var måske en fejl...

Jeg har fået et tilbud på fyr, at tilslutte gulvvarme med trådløs styring, trykekspansion, pumpe og røgrør med trækstabilisator og shuntventil på lige over 60000kr. Lyder det rimeligt? Det for mig mange penge lige nu og det er for at sætte det op inde ved en eksisterende skorsten. Der er både vand og afløb i rummet. På sigt vil jeg gerne have fyret ud i en af længerne (værkstedet, som skal brandsikres først, så det ville ende med at være en meget dyr historie - ender med at kunne konkurrere med jordvarme, da jeg har masser af plads ude), det kan dog ikke lade sig gøre før der bliver isoleret under gulv med nye rør etc. i baggangen og det sker først til næste år.

Jeg er ved at kontakte et par stykker til, men overvejer om jeg tør at kaste mig ud i installationen selv. Jeg kan få hjælp af min far, som er gammeldags grovsmed og mekaniker. Han kunne fint fjerne radiatorer og proppe rør af i de rum vi har lagt gulvvarme i, men han er længe pensioneret og ikke så sikker på om han ville kunne dette.

Jeg kan se at flere har gjort det selv herinde, så jeg er ude efter råd fra nogle der kan fortælle mig om jeg er helt skør at forsøge selv? Jeg er ikke håndværker, men kan godt lide at lave ting selv. Det er dog ikke et område jeg har turdet pille ved før, jeg har mere gjort ting som at lægge fliser ude og inde, pudse og spartle vægge, lægge el-gulvvarme, hænge lamper op, bygge låger og porte til min totalt indhegnede have...

Jeg kan se at jeg kan spare en hel del ved at købe fyret og materialer online, så det er jo ret fristende, men jeg vil jo nødig ende med at det bliver endnu dyrere fordi jeg klokker i det.

Venlig hilsen
Jeg ved ikke hvad dette indebære : at tilslutte gulvvarme med trådløs styring
Men umidelbart lyder det 20.000 for dyrt
Installationstegninger findes på NBE´s hjemmeside, ellers kan du bruge denne her (Ved somsagt ikke om der behov for rum termostat. Og der magler en RAV ventil (eller lignende) på VVB tilgang vv)
Vedhæftede filer
fyr-Model %281%29 (1).pdf
(25.81 KiB) Downloadet 88 gange

Declean
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 1
Tilmeldt: 22 jan 2015 18:49

Udskiftning af oliefyr - har adgang til gratis brænde

Indlæg af Declean » 22 jan 2015 18:57

Jeg bor i et hus på 84 kvm. Jeg har en lotus brænde ovn med en vand gris. Jeg har gulvvarme i halvdelen af huset. Det har kørt i mere end 15 år. Det fungerer perfekt. Når man er hjemme til at fyre

Mvh


Besvar