Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

fjernvarme eller luft-væske pumpe

Pillefyr, Stokerfyr eller noget helt andet?
Få hjælp til at finde det anlæg der passer netop til dine behov.
Forumregler
For at få den mest korrekte hjælp, anbefaler vi at du nøje beskriver dine behov og ønsker.
Så bliver det nemmere at hjælpe dig :)
nemocharley

fjernvarme eller luft-væske pumpe

Indlæg af nemocharley » 03 jul 2013 12:53

I har cirka 300m2, middelgodt isoleret og en masseovn, som bruges meget. Hvor meget olie brugte i på den gamle oliekedel?

Det varme brugsvand - er det elektricitet, der sørger for dette om sommeren?


Bente
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 24
Tilmeldt: 23 jun 2013 23:40

fjernvarme eller luft-væske pumpe

Indlæg af Bente » 03 jul 2013 16:53

Hej igen Nemo(er du en fisk? :) 1 Ca. 2000 2 Ja, vand er el opvarmet hele året
Venlig hilsen Bente

nemocharley

fjernvarme eller luft-væske pumpe

Indlæg af nemocharley » 03 jul 2013 17:14

Nemo er både en fisk, en lille jack russell terrier, ingen og en ubåds-kaptajn - so you choose :).

Olieforbruget indikerer at 10kw vil være nok, arealet peger måske mere på 15kw.

Har i et fyrrum, skorstens type?, som kan indfri de brandtekniske regler og er det stort nok til et pillefyr m. magasin. Og er i klar til at slæbe træpiller? Hvor mange penge vil i bruge på det er også væsentligt. Jeg vil allerede her foreslå at i holder jer til et regulært pillefyr, ikke et stokerfyr (som kan brænde andet end træpiller). I har jo en masseovn :)

Når vi taler priser - er det let nok at se anskaffelsesprisen - det er langt vanskeligere at regne ud, hvad de samlede omkostninger bliver m. installation.

Der er store individuelle forskelle på de nedenstående fyr - jeg kan kun give dig et begyndende overblik

20-30k klassen
Scotte - Europas mest solgte pillefyr
MGM junior eller 15kw comfort (synes selv det er et ret spændende pillefyr - læs evt denne tråd: viewtopic.php?f=19&t=13881 )
Atmos (er endnu ikke godkendt til det nye klasse 5 krav) - simpelt og stærkt fyr
Mini Bio - polsk fyr fra Kostrzewa
Vølund Pellux 100 (er endnu ikke officielt godkendt til det nye klasse 5 krav)
Edil Kamin

50k
Passats Bioheat 149, danskproduceret næsten fuldautomatisk og selvrensende pillefyr.

60-75k (Høj kvalitets kategorien, som du så også skal betale for)
Windhager produkter
Hoval Biolyt
Biotech Toplight
Hargassner?
Pellematic
Hapero
Viesmann Vitoligno

De forskellige brugere kan fortælle stolpe op og stolpe ned om deres pillefyr. Det der gjorde den store forskel for mig, var at besøge private og "sparke" fyr sammen med dem i ro mag. (note: du skal ikke direkte sparke til fyret, det ville være upassende)

Da I opvarmer brugsvandet med el, kunne det måske være en idé at investere i et mindre solfanger brugsvandsanlæg til ca 20k - hvis i har de rette forhold til det. Men mange pillefyr kan også producere brugsvand til ganske få kr dagligt.

Bente
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 24
Tilmeldt: 23 jun 2013 23:40

fjernvarme eller luft-væske pumpe

Indlæg af Bente » 03 jul 2013 19:03

Har fyrrum, ca 4 x 4 m. Har 2 murede skorstene, en til masseovn, en til oliefyret i fyrrummet. Ikke så glade for at slæbe piller, men har overvejet: Scotte, 0,75 kubik-m. silo ved siden af scotten, og 4 kubik-m. "opbevaringssilo", indblæste piller i den store silo, sug eller snegl til lille silo. Har ikke noget imod lidt rengøring, er mere bange for slæbet.
Ps. Jack Russel terrier? :-)

nemocharley

fjernvarme eller luft-væske pumpe

Indlæg af nemocharley » 03 jul 2013 19:26

hmmm selv med blæs er der stadig lidt arbejde, men ikke med slæb af pillesække..... - 4x4m er ok, skorstenen skal måske fores eller et noget for at undgå kondensering. Der er grænser for hvor meget brændsel, der må være i et fyrrum - ofte ser man at folk har et skur udenfor, hvor pillerne blæses ind. Jeg var selv tæt på at købe en Biotech toplight, som har et lydsvagt og effektivt sugesystem til transport af pillerne - men av hvor det koster. Jeg ville lede efter en fuldautomatisk kompaktløsning, hvis I vil slippe slanterne til det. Det vil i praksis føles som et oliefyr.

Laver lige et hurtigt tankeeksperiment, hvad med strategisk placerede luft/luft varmepumper - 2stk - de gode koster omkring 10k stykket, deres cop er bedre end luft/vand pumperne. Den øgede strømudgift kunne holdes nede med et solvarmeanlæg til brugsvand. Hvis solcelle-ordningen engang skulle blive god igen, kunne man også købe et solcelleanlæg til at nappe lidt af prisen med. Jeg ved ikke om du med luft/luft varmepumper kan få del i den lavere strømafgift pålydende ca 1.55kr. Men jeg ved ikke om det er smart nu hvor vandbåren centralvarme er i huset.

Der er jo også den mulighed at købe et nyt kondenserende oliefyr og supplere med solvarme (et stort solvarme anlæg kan nappe helt op til 35-40% af ens olieforbrug). Nu ved jeg ikke hvor gammelt jeres oliefyr var, men de nye har virkningsgrader omkring 95%.

Jeg har en JRT som hedder Nemo :)


Brugeravatar
Lau
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 794
Tilmeldt: 16 sep 2007 16:39
Mit fyr: MGM Junior
Areal: 135 rimelig iso.
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6621
Årligt forbrug: 3600 kg
Geografisk sted: Vejen (",)
Givet likes: 23 gange
Modtaget likes: 14 gange

fjernvarme eller luft-væske pumpe

Indlæg af Lau » 03 jul 2013 20:12

Det er jo et fornuftigt lavt olieforbrug.

Jeg ville da vælge et mgm comfort pillefyr, og måske få lavet en automatisk fyldeløsning, til pillerne.. Det kræver dælme ikke meget arbejde så, samt det er billigt at installere.

nemocharley

fjernvarme eller luft-væske pumpe

Indlæg af nemocharley » 03 jul 2013 20:17

det er rigtigt - der er en væsentlig pointe i at holde prisen nede, da 2000l olie hurtig kan give en lang tilbagebetalingstid. Hvis en MGM 15 comfort kan sættes op med et fornuftigt fylde system, så ville de da være en oplagt vej at gå. Den samlede pris tør jeg dog ikke spå om, kan kun oplyse at MGM 15 comfort står til 29800dkr. (Der er i øjeblikket kampagne priser på Biotech Toplight - så de kan anskaffes til ca 60000dkr)

Brugeravatar
Lau
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 794
Tilmeldt: 16 sep 2007 16:39
Mit fyr: MGM Junior
Areal: 135 rimelig iso.
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6621
Årligt forbrug: 3600 kg
Geografisk sted: Vejen (",)
Givet likes: 23 gange
Modtaget likes: 14 gange

fjernvarme eller luft-væske pumpe

Indlæg af Lau » 03 jul 2013 20:21

Jeg tror også jeg, enhver dag, ville vælge mgm comfort, frem for scotte familien. MGM virker bare meget mere gennemført i design og funktion, jeg er ihvertfald så imponeret at jeg regner med at have et til at varme min hytte, indenfor de næste 2 uger.

nemocharley

fjernvarme eller luft-væske pumpe

Indlæg af nemocharley » 03 jul 2013 20:27

Lau skrev:Jeg tror også jeg, enhver dag, ville vælge mgm comfort, frem for scotte familien. MGM virker bare meget mere gennemført i design og funktion, jeg er ihvertfald så imponeret at jeg regner med at have et til at varme min hytte, indenfor de næste 2 uger.
Jeg kan godt følge dig, hvis fyret her holder sin stabilitet over den næste håndfuld år, så fortjener den stor salgsucces. Jeg ved godt det stadig må betragtes som en skrabet discountløsning ift. de meget dyre "østrigerfyr", men spørgsmålet er jo netop hvor meget komfort og automatik man egentlig har brug for? Her tror jeg MGM rammer ned i et ret stort segment.

Brugeravatar
Lau
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 794
Tilmeldt: 16 sep 2007 16:39
Mit fyr: MGM Junior
Areal: 135 rimelig iso.
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6621
Årligt forbrug: 3600 kg
Geografisk sted: Vejen (",)
Givet likes: 23 gange
Modtaget likes: 14 gange

fjernvarme eller luft-væske pumpe

Indlæg af Lau » 03 jul 2013 20:42

nemocharley skrev:
Jeg kan godt følge dig, hvis fyret her holder sin stabilitet over den næste håndfuld år, så fortjener den stor salgsucces. Jeg ved godt det stadig må betragtes som en skrabet discountløsning ift. de meget dyre "østrigerfyr", men spørgsmålet er jo netop hvor meget komfort og automatik man egentlig har brug for? Her tror jeg MGM rammer ned i et ret stort segment.
Præcis, lige som med din baron - ry for pålidelighed og simplicitet, det er vel for pokker det der skal være, ved en varmekilde?

Hvad med en baron, ville det ikke være et alternativ til fru Bente? Kører den godt?


Besvar