Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

fjernvarme eller luft-væske pumpe

Pillefyr, Stokerfyr eller noget helt andet?
Få hjælp til at finde det anlæg der passer netop til dine behov.
Forumregler
For at få den mest korrekte hjælp, anbefaler vi at du nøje beskriver dine behov og ønsker.
Så bliver det nemmere at hjælpe dig :)
Bente
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 24
Tilmeldt: 23 jun 2013 23:40

fjernvarme eller luft-væske pumpe

Indlæg af Bente » 01 jul 2013 21:15

Hej alle sammen, oliefyret er afgået ved døden. Nu har jeg brug for hjælp til, at vælge hvad det så skal erstattes med. Huset er bygget i 1971, med den indvendige del af ydermuren lavet af moler-sten. Sokkel isoleret med "flamingo", folk grinte og grinte indtil oliekrisen et år senere! Firkantet, 16 x 16m, i alt 256 kv.m. I midten en vinterhave på 7 x 7 m, højde fra 3 m i den ene ende til 6 m i den anden, med i alt 9 "2-lags kuppler". Taget i vinterhaven kun isoleret med 100 mm rockwool. Vinterhaven bruges som resten af huset og opvarmes som resten af huset. 300 mm rockwool på al loft udenfor vinterhave, samt 300mm på alle vinterhavens 4 sider på loftet. Derudover 42 kv.m. kælder. Huset opvarmes af kalorifere anlæg: kanalsystem, klimakabinet (stor "radiator" med "propel"), oliefyr opvarmer vand til brugsvand og "radiator".
Huset har også en masse-sten-ovn til at supplere varmen med. Den er utrolig god og har alene klaret hele husets opvarmning i vinteren(20 grader i stue ved ovn, 18 i rum tæt på, 12-15 i den "anden ende"

Fjernvarme: Tilslutning, 21.000 + ca 10.000 = ca. 31.000 kr. + VVS ca 15.000 kr. I alt ca. 46.000 kr.
Fjernvarme drift: BBR bidrag 35 kr./kv.m.(5 kr./kv.m. kælder), abonnement 940 kr/år, varme: 0,394 kr./kwh, transport: 3,625 kr. /kubik m.

Luft-vædske varmepumpe: 70.000 kr. installeret. Cop ved minus 22 grader = 1,7. Års gennemsnit 2,7.

Hvad ville i vælge, fjernvarme eller varmepumpe?

Venlig hilsen Bente :)






Hvad ville i vælge, fjernvarme eller varmepumpe?


levi

fjernvarme eller luft-væske pumpe

Indlæg af levi » 01 jul 2013 21:26

Bente skrev:Hej alle sammen, oliefyret er afgået ved døden. Nu har jeg brug for hjælp til, at vælge hvad det så skal erstattes med. Huset er bygget i 1971, med den indvendige del af ydermuren lavet af moler-sten. Sokkel isoleret med "flamingo", folk grinte og grinte indtil oliekrisen et år senere! Firkantet, 16 x 16m, i alt 256 kv.m. I midten en vinterhave på 7 x 7 m, højde fra 3 m i den ene ende til 6 m i den anden, med i alt 9 "2-lags kuppler". Taget i vinterhaven kun isoleret med 100 mm rockwool. Vinterhaven bruges som resten af huset og opvarmes som resten af huset. 300 mm rockwool på al loft udenfor vinterhave, samt 300mm på alle vinterhavens 4 sider på loftet. Derudover 42 kv.m. kælder. Huset opvarmes af kalorifere anlæg: kanalsystem, klimakabinet (stor "radiator" med "propel"), oliefyr opvarmer vand til brugsvand og "radiator".
Huset har også en masse-sten-ovn til at supplere varmen med. Den er utrolig god og har alene klaret hele husets opvarmning i vinteren(20 grader i stue ved ovn, 18 i rum tæt på, 12-15 i den "anden ende"

Fjernvarme: Tilslutning, 21.000 + ca 10.000 = ca. 31.000 kr. + VVS ca 15.000 kr. I alt ca. 46.000 kr.
Fjernvarme drift: BBR bidrag 35 kr./kv.m.(5 kr./kv.m. kælder), abonnement 940 kr/år, varme: 0,394 kr./kwh, transport: 3,625 kr. /kubik m.

Luft-vædske varmepumpe: 70.000 kr. installeret. Cop ved minus 22 grader = 1,7. Års gennemsnit 2,7.

Hvad ville i vælge, fjernvarme eller varmepumpe?

Venlig hilsen Bente :)






Hvad ville i vælge, fjernvarme eller varmepumpe?
Fjernvarme - da du ikke har gulvvarme & fordi huset er af ældre dato :great:

Bor du i Greve kommune ?, - den opvarmningsform du har virker mig meget bekendt for det område....

Bente
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 24
Tilmeldt: 23 jun 2013 23:40

fjernvarme eller luft-væske pumpe

Indlæg af Bente » 01 jul 2013 21:34

Nej, jeg er ikke "Greve" icon_cheesygrin.gif . Midtjylland. Hess anlæg.

nemocharley

fjernvarme eller luft-væske pumpe

Indlæg af nemocharley » 01 jul 2013 21:38

Fjernvarme. Priserne derpå lyder ok. Og i har en masseovn som hjælper væsentligt til varmeudgifterne.

Brugeravatar
BWJ
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 3382
Tilmeldt: 05 jan 2011 20:03
Areal: 155
Brændsel: VP/ solvarme/ Solcelleanlæg 6460Wp
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Givet likes: 200 gange
Modtaget likes: 238 gange

fjernvarme eller luft-væske pumpe

Indlæg af BWJ » 01 jul 2013 21:47

Hvis du vælger fjernvarme, så løs lige forskellige fora om fjernvarme først.
Mange der nu har fjernvarme, vil give hvad som helst for at slippe. (moderne stavsbinding)
http://www.fjernvarmenejtak.dk/
http://fjernvarmeinfo.dk/
Hvorfor gøre det enkelt, når man med en smule omhu, kan gøre det hamrende indviklet.


levi

fjernvarme eller luft-væske pumpe

Indlæg af levi » 01 jul 2013 23:29

BWJ skrev:Hvis du vælger fjernvarme, så løs lige forskellige fora om fjernvarme først.
Mange der nu har fjernvarme, vil give hvad som helst for at slippe. (moderne stavsbinding)
http://www.fjernvarmenejtak.dk/
http://fjernvarmeinfo.dk/
I midtjylland koster fjernvarme ikke det samme som her på øen.

Så de fora du linker til der kan ikke bruges i dette tilfælde.

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

fjernvarme eller luft-væske pumpe

Indlæg af triumph » 02 jul 2013 10:44

Nu ved jeg ikke hvordan din fjenvarme bliver produceret. Men hvis den kommer fra et anlæg der både laver strøm og varme. Så vil fjernvarme prisen stige markant i fremtiden. Før var fjernvarme et spildprodukt fra elproduktion. Men nu kan det oftest ikke betale sig at producere el på danske kraftværker. Hvorfor kedlerne kun laver varme, ikke el. Denne tendens vil nok blive forstærket i fremtiden, hvilket vil give en markant højere fjernvarmepris

Bente
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 24
Tilmeldt: 23 jun 2013 23:40

fjernvarme eller luft-væske pumpe

Indlæg af Bente » 02 jul 2013 12:02

Det kan man godt forestille sig at du har ret i. Desuden er flere og flere værker pseudoprivatiseret, med det resultat at de kaster sig ud i vilde "Geotermiske Wauo Wauo" projekter der kommer til at koste forbrugerne kassen :evil: .

CRHansen
Stoker VIII
Stoker VIII
Indlæg: 324
Tilmeldt: 14 jan 2011 18:23
Mit fyr: Scotte 10kw med 6,76 chip
Areal: 110+40
Brændsel: 8mm piller
Fremviser gerne i postnummer: 6200
Årligt forbrug: 3-4 ton
Geografisk sted: Lidt uden for Aabenraa
Givet likes: 3 gange

fjernvarme eller luft-væske pumpe

Indlæg af CRHansen » 03 jul 2013 08:58

Hvad med et pille fyr eller ønsker i ikke denne løsning?

Bente
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 24
Tilmeldt: 23 jun 2013 23:40

fjernvarme eller luft-væske pumpe

Indlæg af Bente » 03 jul 2013 12:30

Jo, men jeg kan ikke finde ud af hvor stort det skulle være, og hvor stort mit pille forbrug ville være. Kan du hjælpe ud fra hus beskrivelsen ovenfor?
Ps. PilleFyr( new15 )...Hvad bilder de dem ind ...jeg er en ærbar Quinde!! :)


Besvar