Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Skift til pillefyr?

Pillefyr, Stokerfyr eller noget helt andet?
Få hjælp til at finde det anlæg der passer netop til dine behov.
Forumregler
For at få den mest korrekte hjælp, anbefaler vi at du nøje beskriver dine behov og ønsker.
Så bliver det nemmere at hjælpe dig :)
Pneus2
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 27
Tilmeldt: 21 maj 2013 18:50
Mit fyr: MGM Comfort 15
Areal: 150+30
Brændsel: TPI Supreme
Årligt forbrug: 3,5
Geografisk sted: Haslev
Modtaget likes: 1 gang

Skift til pillefyr?

Indlæg af Pneus2 » 21 maj 2013 19:33

Haves:
Hus på 150 kvm i 1½ plan, ca 100 år gammelt. Forsøgt hulmursisoleret i 80´erne med skum (sikkert ikke meget tilbage i dag). Skråvægge med 100-200 mm - har ikke været hele vejen rundt endnu.
Opvarmes med olie af en Tasso kedel fra ca. 70, som står i et muret udhus og giver dejlig varme i fyrrummet. Prøver at holde forbruget nede på 2.000 liter, men bruger desuden 1 - 1.5 ton træbriketter i brændeovnen.

Havde først tænkt mig at fortsætte med olie i et moderne fyr, da det er herlig ukompliceret, men da tilbuddet på udskiftning af kedel, vvb og olietank ville nærme sig 75 K gav det anledning til at tænke i andre baner.

Søges:
Input til hvad der vil være egnet til mit behov. Der er begrænset plads i fyrrummet (4 kvm ledigt). Adgangsforholdene giver ikke mulighed for at blæse piller ind til et stort magasin, så det bliver noget med at slæbe sække. Helst noget rimelig vedligeholdelsesfrit udover påfyld og rensning. Absolut driftssikkert - jeg bliver ikke populær herhjemme, hvis der ikke er varme og varmt vand. Kan godt blive lidt skræmt af at læse alle de indlæg på forumet med brugere, der har problemer med det ene og det andet.... men måske er det hovedsagelig dem, der skriver.

Lars


Brugeravatar
Aaen
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1392
Tilmeldt: 16 mar 2012 17:12
Mit fyr: Fjernvarme/brændeovn
Areal: 200
Fremviser gerne i postnummer: 9330
Geografisk sted: 9330 Dronninglund
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 3 gange
Kontakt:

Skift til pillefyr?

Indlæg af Aaen » 21 maj 2013 20:17

Hej og velkommen til :-)

Pladsproblemet kunne løses sådan her, med magasinet i et andet rum
gallery/image.php?album_id=156&image_id=1193
Mht. størrelse findes der vist her på siden en beregner, der kan give en ide om mængde af piller på et år, og så osse lidt om fyrets størrelse

Brugeravatar
nasty
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 709
Tilmeldt: 15 aug 2011 16:05
Mit fyr: Woody mini 10kw BS 1610
Areal: 133
Brændsel: 8 mm træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9640
Dagligt forbrug: 18 kg
Årligt forbrug: 4,5 ton eller1800 m3
Geografisk sted: farsø egnen I Det Jyske land vester hornum
Givet likes: 3 gange
Modtaget likes: 13 gange

Skift til pillefyr?

Indlæg af nasty » 21 maj 2013 21:12

kan kun sige vælge rigtig første gang! alt andet er kun til bøvl og sur familie
der efter kan jeg kun siger Woody/scotte mini anlægget virker
Navnet er Allan
Nybagt woody mini 10 kw ejer med V7 styring og det er han glad for http://stokercloud.dk/dev/showmain.php?mac=allan1978
før den en Orange Fanta på fultid (problemer)
Før den naturgas

nemocharley

Skift til pillefyr?

Indlæg af nemocharley » 21 maj 2013 21:19

Er loftet 75k alt inklusive?

Hvis så:
Biotech Toplight manuel påfyldning stk pris pt lige omkring 60k (kampagnepris)- lave installationsomkostninger er mulige, da det skulle være meget enkelt at rigge til. Du får svært ved at finde et mere driftsikkert og arbejdsfrit pillefyr.
Hapero? Også meget driftsikkert.
Bioheat 149 - stk pris 49.500 ved Hedestoker
MGM 15 Comfort stk pris 29.800 - Se lidt på den tråd der er inde under mit fyrrum og mine indstillinger.
Vølunds Pellux 100 m kompaktmagasin (tilkøb iltstyring) ca 28k
Scotte ca 25k

der er flere eksempler.

dit fyrrum skal jo brandsikres etc. - hvordan er det placeret ift resten af huset?

elmeskov
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 37
Tilmeldt: 26 okt 2008 09:01
Mit fyr: biowin 100
Areal: 230
Brændsel: 6 mm piller
Fremviser gerne i postnummer: 4654
Årligt forbrug: 5,5
Geografisk sted: sydsjælland

Skift til pillefyr?

Indlæg af elmeskov » 21 maj 2013 21:58

Hej Pneus2

Hva med at tage en tur ned til AL VVS faxe ldp han har en VarioWIN fra windhager stående
den fylder kun 0,5 kvm og har klimastyring, og mulighed for at hente piller fra fjernlager selv op til 25 meter væk
Det er ikke en billig kedel men til gengæld for du meget høj komfort og der skal kun tømmes aske for hver 1,2 tons træpiller

Mvh Preben
Windhager Danmark
Importør
Ledende service teknikker
Kompetence partner


nemocharley

Skift til pillefyr?

Indlæg af nemocharley » 21 maj 2013 22:05

det er nok en af de bedste kedler du nævner der, og prisen med fjernlager....125k - eller mere?

Pellematic kører vistnok også en kampagnepris på 60k, kommer jeg lige i tanke om.

elmeskov
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 37
Tilmeldt: 26 okt 2008 09:01
Mit fyr: biowin 100
Areal: 230
Brændsel: 6 mm piller
Fremviser gerne i postnummer: 4654
Årligt forbrug: 5,5
Geografisk sted: sydsjælland

Skift til pillefyr?

Indlæg af elmeskov » 21 maj 2013 22:29

Ja man må sige at kedlen er noget af det absolut bedste, meeen hvis du bruger 125 k så er det
godt nok også en forkromet løsning. selve kedlen koster kun 67000 incl 25 % moms med manuel pille påfyldning
dertil kommer selvfølgelig montering og diverse vvs artikler, lige som alle andre produkter

MVH Preben
Windhager Danmark
Importør
Ledende service teknikker
Kompetence partner

nemocharley

Skift til pillefyr?

Indlæg af nemocharley » 21 maj 2013 22:36

Men er pillemagasinet ikke kun omkring 50kg på den Variowin? Biotech Toplight tilbyder 180kg magasin i kompaktløsning (130cm bredde).

Pneus2
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 27
Tilmeldt: 21 maj 2013 18:50
Mit fyr: MGM Comfort 15
Areal: 150+30
Brændsel: TPI Supreme
Årligt forbrug: 3,5
Geografisk sted: Haslev
Modtaget likes: 1 gang

Skift til pillefyr?

Indlæg af Pneus2 » 22 maj 2013 20:14

@nemocharley

75 K er ikke et loft - har faktisk ikke tænkt over, hvad loftet er. Havde bare ikke forventet, at det skulle koste mig 75 K at installere enheder, som selv jeg kunne købe på nettet for ca. 35 K. Da installatøren sikkert kan få det billigere end jeg kan, må der være god luft til arbejdstimer og fittings. Fair nok - jeg kan jo prøve at henvende til et par andre og se om jeg bliver klogere. Alternativt må jeg jo selv igang med noget nedbrækning af det gamle - og så lade fagfolkene nøjes med det, de har forstand på. Er da faldet over et par "monteringspakker" af den slags.

Tak for listen med mulige anlæg - jeg vil straks lede efter oplysninger på dem. Der var et par stykker, jeg ikke havde hørt om før.

Brandsikring: Fyrrummet er i muret bygning på 50 kvm, der desuden indeholder bryggers, værksted og garage. 2-3 meter afstand til stuehuset.Støbt gulv, skillevægge i mursten, pudset loft (på forskalling). Muret skorsten i hjørnet af rummet. Der er isokern, men skal måske ind med noget med mindre diameter? Skal nok have etableret en vandhane i rummet selvom der er en i naborummet. Hvad ellers behøver jeg?

Lars

Pneus2
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 27
Tilmeldt: 21 maj 2013 18:50
Mit fyr: MGM Comfort 15
Areal: 150+30
Brændsel: TPI Supreme
Årligt forbrug: 3,5
Geografisk sted: Haslev
Modtaget likes: 1 gang

Skift til pillefyr?

Indlæg af Pneus2 » 22 maj 2013 20:20

Tak til alle for en masse konstruktive svar - rent guf for en nybegynder. Eller rettere - en der slet ikke er begyndt endnu.

Må erkende er jeg har lidt usikkerhed på hvor meget og hvor ofte, jeg skal "se til fyret". Kan man tage en uge på ferie og være rimelig sikker på, at det stadig kører, når man kommer hjem? Forudsat det selvfølgelig ikke er løbet tør for piller.
Hvor ofte er I ude og kigge til fyret? Ikke kun af lyst, men også for at være sikker på, at det brænder som det skal.


Lars


Besvar