Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Skift fra olie til pillefyr

Pillefyr, Stokerfyr eller noget helt andet?
Få hjælp til at finde det anlæg der passer netop til dine behov.
Forumregler
For at få den mest korrekte hjælp, anbefaler vi at du nøje beskriver dine behov og ønsker.
Så bliver det nemmere at hjælpe dig :)
Skraaplan
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 77
Tilmeldt: 14 maj 2013 21:49
Mit fyr: Scotte mini 16kw
Areal: 171 kvm + 90 kælder
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 3460
Geografisk sted: Birkerød
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 1 gang

Skift fra olie til pillefyr

Indlæg af Skraaplan » 17 maj 2013 15:14

Hej

Endnu en ny bruger melder sig til tjeneste.

Jeg har lige købt et hus fra 1961, isoleret derefter med lette vægge. Alt i alt et relativt koldt hus.

Som det er nu fyres der med olie, fyret er vidst nok fra 1981ish.

Vi overtog huset midt marts og uden vi har boet i det, flyttede ind sidste uge, har vi brugt 300l olie.

Så med dette i mente, kigger vi nu andet steds.

Vores hus er på 111 m2 og 90 m2 i kælderplan, hvor det hele skal opvarmes. Gerne lidt mere da vi tænker at bygge ud inden for en årrække.

Vi får ekstra isoleret den ene facade med 20cm ekstra og nye vinduer.

Fyrrummet er 2,2x1,8 m ca. Men vi har mange andre tilstødende rum i kælderen

Så jeg kan stille følgende krav/håb op.

1. Et fyr som sjældent skal tømmes
2. Et fyr som sjældent skal påfyldes
3. Et fyr som gerne må være nær vedligeholdesesfrit.
4. Uden det høje pilleklink

Jeg håber at i har nogle foreslag, da jeg har læst i en del timer om dette, men bare frygter at jeg har overset noget.

Min ideelle drøm, er et biowin, med jordtank foran huset, heri tænker jeg at få gravet olietanken op (3000l) og lægge en plast pilletank ned. Noget der ved hvad det koster? Plasttanken hvad den koster til nedgravning? Og hvad det koster at få gravet olietanken op?

Olietanken skal sløjfes i 2023.

Skriv endelig hvis i vil have mere Info.

Vores budget ligget nærmere de 60 end de 100, men vil gerne have nogle bud uanset pris.


Brugeravatar
MichaelK
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4674
Tilmeldt: 20 okt 2007 03:15
Mit fyr: BioWin 100 Eksklusiv
Areal: ca. 300kvm.
Brændsel: Træpiller 6 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 8410
Årligt forbrug: ca 5,5 t.
Geografisk sted: Feldballe-Djursland
Givet likes: 334 gange
Modtaget likes: 333 gange

Skift fra olie til pillefyr

Indlæg af MichaelK » 17 maj 2013 15:47

Hej og velkommen til.


En BioWin installation som Du ønsker dig, ligger vel i omegnen af 125-150.000,- alt i alt.
Jo mere Du selv kan lave, jo mere kan Du få prisen nedad. Jeg ville dog personligt ikke
anbefale en jordtank. Jeg ville helst kunne "servicere" den let og uden for meget besvær.

Ellers kan jeg kun bifalde dit valg. En BioWin er noget af det bedste der er på markedet.
Dog kan også en Hoval Biolyt være et super alternativ. Du skriver ikke, hvor Du bor, men
både http://www.multismeden.dk (BioWin), og http://www.bvsmontage.dk (Hoval BioLyt),
er 2 firmaer Du absolut bør ringe og tage en snak med. De vil bestemt også kunne råde
Dig på rigtig, og kvalificeret vis.

Held og lykke med projektet.



MVh.

»Jo mere Jeg lære om mennesker, jo mere elsker Jeg min hund«

Citat: Mark Twain

nemocharley

Skift fra olie til pillefyr

Indlæg af nemocharley » 17 maj 2013 15:54

Biotech Toplight kunne også være et bud. De er ikke helt så langt fremme i skoene som de to ovennævnte, men det er et pillefyr af høj kvalitet. Jeg har af en forhandler fået at vide, at der køres en kampagnepris pt. pålydende 60-65.000 for selve fyret. Jeg fik et installationstilbud pålydende 76.000 men det var med manuel påfyldning.

Mht. jeres budget vil jeg da lige gøre opmærksom på at passats Bioheat kan anskaffes til 49.500 hos hedestoker. Fyret er rigtig godt og renligt. Det tilbyder de samme muligheder for luksus-komfort som de noget dyrere "østriger-fyr". Fyret er efter min amatør mening ikke helt så stærkt, som de førnævnte - men servicenetværket er udmærket, skulle uheldet være ude (og det er det ikke ofte, efter hvad jeg kan læse mig til) - en Bioheat kan typisk stå færdiginstalleret for ca 80.000 - men det er uden ekstern lager.

Hapero kunne også være interessant at undersøge, prisen er lidt lavere end Windhagers produkter.

Og så er der jo MGM til knap 30.000dkr - men hvordan og om det kan lade sig gøre med eksternt lager, sug etc., det ved jeg simpelthen ikke.

Havde jeg ubegrænsede midler ville jeg gå efter den nye Hoval Biolyt m. ekstern lager, 800l buffertank og 15m2 solvarme.

nemocharley

Skift fra olie til pillefyr

Indlæg af nemocharley » 17 maj 2013 17:13

Rendte lige over den her artikel fra 2011 godt nok - men alligevel lidt oplysende. Hertz pillefyret kender jeg ikke - men måske andre gør. http://www.landogliv.dk/Artikler/2011/2 ... lhuset.htm

Skraaplan
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 77
Tilmeldt: 14 maj 2013 21:49
Mit fyr: Scotte mini 16kw
Areal: 171 kvm + 90 kælder
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 3460
Geografisk sted: Birkerød
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 1 gang

Skift fra olie til pillefyr

Indlæg af Skraaplan » 17 maj 2013 17:39

Ang. Opbevaring af piller, tænker jeg at vi også har den mulighed at opsætte en udvendig beholder som så står på en skrånende grund. Vores hus ligger lige på en skrænt, så der er et fald på 2,4 m over 3 meter, tænkte om det var en ide ?


Skraaplan
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 77
Tilmeldt: 14 maj 2013 21:49
Mit fyr: Scotte mini 16kw
Areal: 171 kvm + 90 kælder
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 3460
Geografisk sted: Birkerød
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 1 gang

Skift fra olie til pillefyr

Indlæg af Skraaplan » 17 maj 2013 17:40

Nårh ja, jeg bor i et villa kvarter i Birkerød

nemocharley

Skift fra olie til pillefyr

Indlæg af nemocharley » 17 maj 2013 18:10

De praktiske foranstaltninger - brandsikring, pillelager og pilltransport er nok bedst at vende med fagfolk, som står på matriklen. Har du højde nok i kælderen i øvrigt? Og selv ved de mest renlige pillefyr er der ikke helt rent, men det kan være tæt på. Jeg har set en bioheat stående i et bryggers med tøjvask - det gik fint.

Lige en side-note. Scotten med de mange tilkøbsmuligheder, har jeg også set stå i et vaskerum. Vølunds Pellux 100 er også en meget selvstændig kedel. Disse pillefyr er i 25.000kr klassen. Bare lige til information.

Skorsten?

Skraaplan
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 77
Tilmeldt: 14 maj 2013 21:49
Mit fyr: Scotte mini 16kw
Areal: 171 kvm + 90 kælder
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 3460
Geografisk sted: Birkerød
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 1 gang

Skift fra olie til pillefyr

Indlæg af Skraaplan » 17 maj 2013 18:20

Som det er nu, er der et fyrrum, som kun indeholder oliefyr og adgang til skorstenen. Der er i alt 3 større rum, som skal bruges til andet.
Også er der 5 mindre rum, hvor fyrrummet er det ene :)

nemocharley

Skift fra olie til pillefyr

Indlæg af nemocharley » 17 maj 2013 19:23

Hvilken type skorsten er det, og hvor høj er den?

og et lille tip - udfyld din profil lidt mere detaljeret, det kan hjælpe lidt i den her del af processen, hvis det er let at se hvor du bor etc. (ved du skrev Birkerød - men det ser man jo kun i tråden). Og så vil jeg foreslå, at du tager ud og sparker lidt fyr ved private inden du beslutter dig. Det er her du får en mere nuanceret beskrivelse af pillefyrets egenskaber og drift.

Du skriver du har brugt timer på at sætte dig ind i sagerne. Jeg brugte ca 8mdr før jeg turde tage en beslutning (som jeg stadig ikke ved om er den rigtige - det perfekte pillefyr findes ikke...) - men jeg er også lidt sart :)

Mange herinde har bogstaveligt årtiers erfaring med diverse stokere - helt ned i detaljen. Der er rigtig meget viden at hente både her på forum og især ved besøg ved private.

Bent fra BVS montage har i øvrigt en stor stjerne ved mig. Han er utrolig reel omkring sit anlæg (Hoval Biolyt) og er et regulært leksikon.

Skraaplan
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 77
Tilmeldt: 14 maj 2013 21:49
Mit fyr: Scotte mini 16kw
Areal: 171 kvm + 90 kælder
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 3460
Geografisk sted: Birkerød
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 1 gang

Skift fra olie til pillefyr

Indlæg af Skraaplan » 17 maj 2013 20:56

Sandt, har ledt rundt omkring ang. Hvor jeg udfylder min profil? Syntes ikke umiddelbart jeg kunne finde det.

Jeg ved godt at mange timer ikke er lang tid, sammenlignet med hvad mange herinde har lagt. Men når man sidder og læser om mulighederne, drømmer man, og jeg vil gerne have aflivet disse før de hæfter sig for meget. :)

Og på den anden side, har jeg ikke et halvt år, for så er det koldt igen, og de 700 liter olie jeg skal hælde i min tank vil jeg hellere bruge på nyt og bedre isenkram :)

Men jeg køber jo heller ikke i morgen ;)


Besvar