Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Skift fra olie til pillefyr

Pillefyr, Stokerfyr eller noget helt andet?
Få hjælp til at finde det anlæg der passer netop til dine behov.
Forumregler
For at få den mest korrekte hjælp, anbefaler vi at du nøje beskriver dine behov og ønsker.
Så bliver det nemmere at hjælpe dig :)
Skraaplan
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 77
Tilmeldt: 14 maj 2013 21:49
Mit fyr: Scotte mini 16kw
Areal: 171 kvm + 90 kælder
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 3460
Geografisk sted: Birkerød
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 1 gang

Skift fra olie til pillefyr

Indlæg af Skraaplan » 17 maj 2013 21:14

Fandt det, profil opdateret :)


nemocharley

Skift fra olie til pillefyr

Indlæg af nemocharley » 17 maj 2013 21:19

lige for at være klar i mælet - jeg brugte rigelig lang tid, og endte faktisk med at købe det pillefyr, som jeg så først - men nu forstår jeg, hvorfor jeg køber det. Og så er det godt at drømme - det er jo der, virkeligheden ofte starter.

På min gamle arbejdsplads lavede pedellen et slidske-system af nogle gamle plasticrør (kloakrør) - det fungerede rigtig fint. Vi fik pillerne blæst ind i et isoleret træskur, og herfra hældte vi piller direkte i stokerfyret via røret, som gik fra skur til fyrrumskælder (et fald på ca 2m).

Mit eget fyrum bliver meget lille ca 185cm i dybden og 136cm i bredden. Jeg ville klart have foretrukket et meget større rum, men med den løsning jeg har valgt kan det lige gå.

Skraaplan
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 77
Tilmeldt: 14 maj 2013 21:49
Mit fyr: Scotte mini 16kw
Areal: 171 kvm + 90 kælder
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 3460
Geografisk sted: Birkerød
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 1 gang

Skift fra olie til pillefyr

Indlæg af Skraaplan » 17 maj 2013 21:28

nemocharley skrev:...
Har du højde nok i kælderen i øvrigt?
...
Skorsten?
Kælderen er 235 cm høj, så den burde være høj nok.

Skorsten? Hvad referere du til ? Ja der er skorsten ;)

Skraaplan
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 77
Tilmeldt: 14 maj 2013 21:49
Mit fyr: Scotte mini 16kw
Areal: 171 kvm + 90 kælder
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 3460
Geografisk sted: Birkerød
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 1 gang

Skift fra olie til pillefyr

Indlæg af Skraaplan » 17 maj 2013 21:32

nemocharley skrev:lige for at være klar i mælet - jeg brugte rigelig lang tid, og endte faktisk med at købe det pillefyr, som jeg så først - men nu forstår jeg, hvorfor jeg køber det. Og så er det godt at drømme - det er jo der, virkeligheden ofte starter.

På min gamle arbejdsplads lavede pedellen et slidske-system af nogle gamle plasticrør (kloakrør) - det fungerede rigtig fint. Vi fik pillerne blæst ind i et isoleret træskur, og herfra hældte vi piller direkte i stokerfyret via røret, som gik fra skur til fyrrumskælder (et fald på ca 2m).

Mit eget fyrum bliver meget lille ca 185cm i dybden og 136cm i bredden. Jeg ville klart have foretrukket et meget større rum, men med den løsning jeg har valgt kan det lige gå.
Sandt, det er også sundt at sove på det nogle gange :) specielt for os her i familien er der ikke altid langt nok fra ide til virkelighed :) købte hus på en uge, men havde ventet i over et år...

nemocharley

Skift fra olie til pillefyr

Indlæg af nemocharley » 17 maj 2013 21:49

skorsten - er der isokern i, dens højde og sådan noget - nogle pillefyr kræver bestemt træk etc.


Brugeravatar
hensan
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 532
Tilmeldt: 27 nov 2011 21:24
Mit fyr: Fjernvarme, Tidl Woody pillefyr
Areal: 190m2 + 50m værksted
Brændsel: Fjernvarme
Fremviser gerne i postnummer: 8700
Geografisk sted: Egebjerg (Horsens)
Givet likes: 6 gange
Modtaget likes: 10 gange

Skift fra olie til pillefyr

Indlæg af hensan » 17 maj 2013 22:02

Du spørge bla til hvad det koster at få gravet din gamle olietanken op:

Til det kan jeg kun sige at det skal du hente et par tilbud for. Jeg fik selv gravet en 1500 liter jord tank op for 2 år siden fra vores forhave (let tilgængelig for graveko).

Jeg fik tilbud op til 12.000 men fik den lokale maskin station til at gøre det for 4000 kr (incl moms og kvittering) og dette incl bortskaffelse til modtager station med kvittering for modtagelsen. De 4000 kr dækkede også opfyldning af hullet med muldjord.

Jeg havde selv suget tanken tom for olierester før optagning.

Når du har fået tanken op så husk at melde dette til din kommune for at sikre at BBR bliver korrekt opdateret at det ikke mere er nedgravet olietank på ejendommen.

Det er lovligt at lade din olietank blive liggende hvis du blænder den rigtigt af (efter min mening er fjernelse den eneste rigtige måde)

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5480
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Skift fra olie til pillefyr

Indlæg af triumph » 18 maj 2013 10:00

nemocharley skrev:Rendte lige over den her artikel fra 2011 godt nok - men alligevel lidt oplysende. Hertz pillefyret kender jeg ikke - men måske andre gør. http://www.landogliv.dk/Artikler/2011/2 ... lhuset.htm
Hetz pillefyr forhandles af energi midt, og er vist nok et valliant pilleyr i en anden farve (eller også er et valliant pillefyr, oprindeligt et hertz)
Bare info icon_cheesygrin.gif

Skraaplan
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 77
Tilmeldt: 14 maj 2013 21:49
Mit fyr: Scotte mini 16kw
Areal: 171 kvm + 90 kælder
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 3460
Geografisk sted: Birkerød
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 1 gang

Skift fra olie til pillefyr

Indlæg af Skraaplan » 18 maj 2013 10:15

nemocharley skrev:skorsten - er der isokern i, dens højde og sådan noget - nogle pillefyr kræver bestemt træk etc.
Jeg kigger lige på det i løbet af i dag.
hensan skrev:
Det er lovligt at lade din olietank blive liggende hvis du blænder den rigtigt af (efter min mening er fjernelse den eneste rigtige måde)
Jeg er helt sikkert af samme overbevisning, kan ikke lide tanken om at have sådan et svin liggende i jorden ude foran huset icon_cheesygrin.gif

nemocharley

Skift fra olie til pillefyr

Indlæg af nemocharley » 18 maj 2013 14:34

triumph skrev:
Hetz pillefyr forhandles af energi midt, og er vist nok et valliant pilleyr i en anden farve (eller også er et valliant pillefyr, oprindeligt et hertz)
Bare info icon_cheesygrin.gif
Tak Triumph. Det slår mig lige måske Levi (Partner herinde på Stokerpro og forhandler) stadig har en demo-model stående (Vaillant), som der kunne laves en god pris på. Det er nemlig også et rigtig godt højkvalitetsfyr. Det er Vitoligno i øvrigt også (minder meget om Windhager).

Evt. kunne du måske lave et simpelt pilletransport system af en slags (af piller eller hele sække) og så fylde manuelt på et magasin i kælderen.

Fandt den her - en prisliste fra knsb, de fører åbenbart også et luksus pillefyr. Det er ikke ment som yderligere forvirring, bare en understregning af, hvilket prisniveau vi befinder os på her: http://www.knsb.dk/media/documents/2637 ... %20kor.pdf

Der kunne jo være en vis fornuft i at købe et kvalitetsfyr til 50-60k (hvis det kan lade sig gøre), få det installeret og sidenhen (en sæson eller to senere) bruge penge på en form for pilletransport (simpel eller avanceret). Hvis du vil have det hele i et hug, får du overordentligt vanskeligt ved at holde dig under 100k. Så vidt min viden rækker.

Skraaplan
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 77
Tilmeldt: 14 maj 2013 21:49
Mit fyr: Scotte mini 16kw
Areal: 171 kvm + 90 kælder
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 3460
Geografisk sted: Birkerød
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 1 gang

Skift fra olie til pillefyr

Indlæg af Skraaplan » 23 maj 2013 12:27

Har så lige ligget syg i en lille uge, og er ved at komme til bevidsthed igen.

Hvor ser jeg om der er isokern i min skorsten ?

Har fundet en masse gamle servicetjek og brandgodkendelser osv af fyret, det er fra 1963... Men kunne ikke se noget om skorstenen?


Besvar