Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Stoker eller Pillefyr

Pillefyr, Stokerfyr eller noget helt andet?
Få hjælp til at finde det anlæg der passer netop til dine behov.
Forumregler
For at få den mest korrekte hjælp, anbefaler vi at du nøje beskriver dine behov og ønsker.
Så bliver det nemmere at hjælpe dig :)
Besvar
Solcellen
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 36
Tilmeldt: 06 apr 2013 07:45
Mit fyr: Scotte 16 KW med V. 10 Styring
Areal: 210
Brændsel: Trøpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9280
Dagligt forbrug: 27
Årligt forbrug: ?

Stoker eller Pillefyr

Indlæg af Solcellen » 20 sep 2013 07:41

Hej Jeg er noget i tvivl nu, har fået komplet tilbud på (Scotte 16kW pillefyr med Blackstar 1016 kedel, V.10 styrring. 320L silo VV-priotering, samt div. mat. for montering. = 32000,00) Har så lige fået et tilbud på Baxi kedel til 45000, er Baxien meget bedre??


Brugeravatar
pille bruger
Supporter
Supporter
Indlæg: 9830
Tilmeldt: 14 nov 2008 17:57
Mit fyr: RTB
Areal: 160
Brændsel: piller + 30 rør solfanger
Dagligt forbrug: 10 kg.
Årligt forbrug: 3400 kg.
Geografisk sted: Svendborg
Givet likes: 81 gange
Modtaget likes: 275 gange

Stoker eller Pillefyr

Indlæg af pille bruger » 20 sep 2013 07:52

Det er altid en afvejning der afgør det.
Kig på den plads du har til rådighed -
virkningsgrad ( det er der du tjener pengene hjem igen ) -
reservedele og hvem kan hjælpe når noget halter.
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/

Solcellen
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 36
Tilmeldt: 06 apr 2013 07:45
Mit fyr: Scotte 16 KW med V. 10 Styring
Areal: 210
Brændsel: Trøpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9280
Dagligt forbrug: 27
Årligt forbrug: ?

Stoker eller Pillefyr

Indlæg af Solcellen » 20 sep 2013 08:10

Hmm, forstår delvis dit svar, plads har jeg nok af. virkningsgrad ??, reservedele og hvem kan hjælpe???, kan du uddybe det lidt.

Jeg tænkte måske mest kvalitet!

nemocharley

Stoker eller Pillefyr

Indlæg af nemocharley » 20 sep 2013 08:41

Baxi multiheat 1.5? - jamen det er jo en regulær stoker, som kan fyre med andre typer biobrændsel end træpiller. Og den kan æde billige træpiller af dårlig kvalitet. Virkningsgrader ml 85 og 90%. Den pausefyrer og er solidt bygget. Det er kort sagt en kampvogn.

Scotten skal have træpiller af god kvalitet. Den kan modulerer mellem et stort ydelsesområde, tænde og slukke, mange styringsmuligheder/digitale features. Virkningsgrader over 90%. Den er langt fra så robust som en stoker.

Baxien vil du kunne fyre billigere i og den vil sandsynligvis leve længere. Reservedelene er dyrere, men skal sandsynligvis heller ikke repareres på så meget. Men hvis du ved at du kun vil bruge træpiller, så er scotten et bedre valg. Hvis du vil bruge træpiller af ringe kvalitet/smuld etc - så er der jo også MGM til 30k, som jeg nok ville vælge frem for scotten.

Begge fyr (scotte og baxi) har et stort service netværk og der er meget viden om dem herinde på forum (bare se på Thy´s mange svar inde på baxi-stoker-forum).

Jeg så at man kunne købe multiheaten 1.5 til knap 38k, så de 45 er med opsætning?

Solcellen
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 36
Tilmeldt: 06 apr 2013 07:45
Mit fyr: Scotte 16 KW med V. 10 Styring
Areal: 210
Brændsel: Trøpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9280
Dagligt forbrug: 27
Årligt forbrug: ?

Stoker eller Pillefyr

Indlæg af Solcellen » 20 sep 2013 09:04

Ja, de 45 er med opsætning og opstart.


triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Stoker eller Pillefyr

Indlæg af triumph » 20 sep 2013 09:15

Jeg er ikke sikker på om der tales om en baxi multiheat, eller baxi TPK ?
Hvis der tales om multiheat er jeg som sædvanlig ikke enig med nemocharley :wink:
Fyringsøkonomien om sommeren og i overgangsperioderne bliver markant højere nå man har et fyr der kører pausefyring / ikke kan tænde /slukke selv.
Mange med multiheat stopper fyret hele sommeren, og laver vv med el, og det koster.
Det er der ingen grund til med et fyr der kan tænde og slukke selv.
Der er også hele komfort delen i at man ikke skal ud og tænde op i overgangsperioderne.

Det er korrekt at en multiheat er god gedin smedekvalitet, men det er ikke korrekt at den er billigere i reservedele. Mig bekendt (ret mig endelig hvis jeg tager fejl !) så holder tændbuestenen ca. 2 år, og koster 1500 kr ?
Det skal sammenholdes med 2 eltænderere til 200 kr til scotten.

Det er også korrekt at baxien ikke er sart med brændslet, men det betyder bare mindre når man kun må fyre med piller.
En stokers force har altid været at den kan fyre med billigere brændsler end piller, men det er den ikke længere godkendt til.
(Gad i øvrigt vide hvad skorstensfejeren vil sige, når han kommer ud og ser korn i magasinet)

Min kammerats multiheat er minimum brændt tilbage 10 gange. Det samme er min fætters (= kæmpe arbejde med at tømme magasin/sneglrør, tømme vand ud. Og utæt syr ventil, vand i blæsermotor, afbrændt iltsonde, er bare nogen af de følger de har oplevet af tilbagebrand). Tilagebrand sker helt sikkert ikke for proffer som thy, men de er netop blevet proffer fordi at de har brugt langt tid på og sætte sig ind i hvordan sådan en multiheat skal behandles, og har ført tilsyn med den. Og den tid behøver man ikke at bruge hvis man køber en pillebrænder

Solcellen
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 36
Tilmeldt: 06 apr 2013 07:45
Mit fyr: Scotte 16 KW med V. 10 Styring
Areal: 210
Brændsel: Trøpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9280
Dagligt forbrug: 27
Årligt forbrug: ?

Stoker eller Pillefyr

Indlæg af Solcellen » 20 sep 2013 09:30

Så under alle omstændigheder er Blackstar 1016 et nogenlunde valg når jeg kun vil fyre med gode piller.

nemocharley

Stoker eller Pillefyr

Indlæg af nemocharley » 20 sep 2013 09:30

triumph har ret - jeg havde glemt at man ikke må bruge multiheaten til andet end træpiller efter de nye klasse 5 krav er indført. Hvilket i mine øjne diskvalificerer multiheaten i denne diskussion. Og om sommeren vil du ikke kunne få så god en fyringsøkonomi som på scotten (som nævnt så er det elvandvarme elller solvarme folk bruger i den periode istedet).

nemocharley

Stoker eller Pillefyr

Indlæg af nemocharley » 20 sep 2013 09:31

Solcellen skrev:Så under alle omstændigheder er Blackstar 1016 et nogenlunde valg når jeg kun vil fyre med gode piller.
så er det klart det bedste valg, hvis vi ser på valget mellem baxi multiheat og scotte.

Brugeravatar
J-B
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1548
Tilmeldt: 27 feb 2012 10:28
Mit fyr: HS Tarm Woody 10kw V10 pt.
Areal: 85 Kvm
Brændsel: Varga træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 7950
Årligt forbrug: 3.222,4kg.
Geografisk sted: Thorup Mors
Givet likes: 50 gange
Modtaget likes: 39 gange

Stoker eller Pillefyr

Indlæg af J-B » 20 sep 2013 09:41

Scotte/Woody vil du blive glad for og med det ekstra der er med i monteringen, så lyder prisen heller ikke galt :great:


Besvar