Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Olieafhængig - Lidt endnu...

Pillefyr, Stokerfyr eller noget helt andet?
Få hjælp til at finde det anlæg der passer netop til dine behov.
Forumregler
For at få den mest korrekte hjælp, anbefaler vi at du nøje beskriver dine behov og ønsker.
Så bliver det nemmere at hjælpe dig :)
Brugeravatar
JFinderup
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 994
Tilmeldt: 24 mar 2013 17:09
Mit fyr: Atmos D14P & A25
Areal: 146 + 94 kælder Opv.
Brændsel: Solvarme og Derome træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 3100
Dagligt forbrug: 12
Årligt forbrug: 7,5 ton
Geografisk sted: Hornbæk
Givet likes: 58 gange
Modtaget likes: 39 gange

Olieafhængig - Lidt endnu...

Indlæg af JFinderup » 07 apr 2013 15:01

Hej alle - Jeg er ved at sætte mig ind i dette store univers af alternative opvarmnings metoder. Det er svært at gennemskue hvad der er optimalt, så nu starter jeg op med at sige hvad jeg står med – og hvor jeg tror jeg skal hen. Det er min plan at løbende komme med opdateringer så andre kan se hvad jeg har valgt, hvorfor ,,, og hvordan det det så gik.
Jeg er sikker på der kommer forslag og jeg skifter retning mange gange. Ved at skrive historien ned her håber jeg at andre kan blive inspireret til et skift og evt. lære lidt ved mine erfaringer.
Jeg har i min jagt på visdommen konstateret at der ikke findes entydige metoder til valg af anlægsformer, men at meget bygger på holdninger, følelser og til en hvis grad økonomiske betragtninger. Der er altid andre muligheder og konsekvenserne kan være svære at beregne. Måske kan jeg finde en god metode under min søgen.

Anyway, her er hvad jeg står med:
150 m2 hus fra 1972 i et plan og med 90 m2 kælder dvs. 240 m2 opvarmede rum, isoleret efter standarden i 1972. Der er nu 200 mm isolering på loft og nye energivinduer overalt. Jeg er klar over mere isolering vil hjælpe :o)

Opvarmning er oliefyret centralvarme med radiatorer. Der er vandbåren gulvvarme i badeværelser og en 15 m2 vinterstue. Der er brændeovn i stue og kælder. Der er 41 m2 el gulvvarme i kælderen. Årligt forbrug: Olie 3000 l. 8 m3 brænde. Strøm 10.000 KW(!). Husstanden består 2 voksne og en pre-teenager uden den store energibevidsthed (den abrbejder jeg også med – men det er vist til et andet forum). Det ligger måske i planen at skifte gulv og ilægge gulvvarme i opholdsrummene (42 m2.i alt), da gulvet har set bedre dage

Mit mål er: Ingen olie og mest muligt selvforsynende. Solvarme & solceller er muligt og optimalt da huset vender øst-vest og har den store tagflade stik syd (25 grader hældning).
Jeg har et 5m2 fyrrum i kælderen at arbejde med. Der er muligt at placere lagertank eller akkumuleringstank i et tilstødende rum.

Første plan: Solvarme, solceller, varmepumpe (jord til vand er muligt da grunden er stor) og akkumulerings tank.
Ulempen er de nuværende radiatorer. Varmepumper vil formentlig ikke være investeringen værd med mindre der skiftes til gulvvarme.

Anden plan: Solvarme, Pillefyr og akkumuleringstank. Måske solceller til strømforbrug og ved overproduktion af el til opvarmning af akkumuleringstanken måske via varmepumpe (luft til vand eller jord til vand). Ulempe er lagring og flytning af piller, men da jeg formentlig vil sløjfe brændeovnen så kunne pillerne håndteres vha. udendørs silo og indendørs mellemlager. Så vil jeg slippe af med brændebøvlet.
Det gode ved denne plan er at det kan udbygges gradvist dog startende med pillefyr, mellemlager, akkumulatortank & solvarme. Så kan udendørs silo, solceller og varmepumper altid komme på hvis/når det giver mening.

Jeg er lidt hooked på at bruge en pladevarmeveksler opvarmet fra akkumuleringstanken til det varme brugsvand så jeg undgår en varmtvandsbeholder til brugsvandet – giver det mening?

Hvad syntes i om planerne?

SÅ kommer det svære! Hvad med dimensioneringen?

Solfangere: Hvor mange m2?
Hvor stor akkumuleringstank?
Pillefyr; er 15-16 kW nok? – måske Woody/Scoote BlackStar


Glæder mig til at høre jeres bud & meninger og jeg glæder mig til at opdatere denne tråd med mine valg og erfaringer.

Hilsen John
Hilsen Finderup

Solvarme: VVFS; 80 H-rør & 500l akkutank, 2 stk. TA-UVR63 Styringer, TA DL-BC, TA CMI Data Logger.
Pillefyr: Atmos D14P, A25 brænder, 1000 l pilletank


Slettet 12854

Olieafhængig - Lidt endnu...

Indlæg af Slettet 12854 » 07 apr 2013 15:27

Solfanger med 60 vakuum-rør og pillefyr på en 500 L akkutank :great:

Hvis ikke du direkte skal have stuetemperatur i hele kælderen og du får styr på "pre-teenager" energiforbrug, så ville jeg sige et 10Kw pillefyr skulle kunne gøre det.

Brugeravatar
JFinderup
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 994
Tilmeldt: 24 mar 2013 17:09
Mit fyr: Atmos D14P & A25
Areal: 146 + 94 kælder Opv.
Brændsel: Solvarme og Derome træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 3100
Dagligt forbrug: 12
Årligt forbrug: 7,5 ton
Geografisk sted: Hornbæk
Givet likes: 58 gange
Modtaget likes: 39 gange

Olieafhængig - Lidt endnu...

Indlæg af JFinderup » 07 apr 2013 15:38

Tak for det hurtige svar - der er 26 m2 i kælderen (hvor der også er radiatore) som skal bruges til ophold ... til junior og venner ... nu giver computere også en del varme :o)
Hilsen Finderup

Solvarme: VVFS; 80 H-rør & 500l akkutank, 2 stk. TA-UVR63 Styringer, TA DL-BC, TA CMI Data Logger.
Pillefyr: Atmos D14P, A25 brænder, 1000 l pilletank

Landlyst
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4479
Tilmeldt: 13 okt 2009 22:03
Mit fyr: Scotte 16kW V. 10, Blackstar semirens
Areal: 200kvm+ 60kvm
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Dagligt forbrug: 30,8
Årligt forbrug: 6 tons
Geografisk sted: 8830 Tjele
Givet likes: 22 gange
Modtaget likes: 12 gange

Olieafhængig - Lidt endnu...

Indlæg af Landlyst » 07 apr 2013 16:44

Æh... Synes du snakker om varmepumper i begge planer... Det tror jeg lige du skal overveje igen....

Hvad med økonomien? Hvor stor en investering vil du lave? Skal det være en økonomisk investering eller en grøn investering? For den mest økonominske får du ved et pillefyr og så ikke andet...

Brugeravatar
JFinderup
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 994
Tilmeldt: 24 mar 2013 17:09
Mit fyr: Atmos D14P & A25
Areal: 146 + 94 kælder Opv.
Brændsel: Solvarme og Derome træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 3100
Dagligt forbrug: 12
Årligt forbrug: 7,5 ton
Geografisk sted: Hornbæk
Givet likes: 58 gange
Modtaget likes: 39 gange

Olieafhængig - Lidt endnu...

Indlæg af JFinderup » 07 apr 2013 16:55

Overveje igen? Mener at jeg skal tage dem med i overvejelsen eller undlade dem?
Det er i høj grad også en grøn investering (med en vis rimelighed) - Målet er er mindske afhængigheden af brændsel.
Jeg er enig med at skift til piller er det billigste, men når der alligevel kastes penge efter anlægget, hvorfor ikke tage et yderligere skridt og udnytte det solen kan give?
Hilsen Finderup

Solvarme: VVFS; 80 H-rør & 500l akkutank, 2 stk. TA-UVR63 Styringer, TA DL-BC, TA CMI Data Logger.
Pillefyr: Atmos D14P, A25 brænder, 1000 l pilletank


nemocharley

Olieafhængig - Lidt endnu...

Indlæg af nemocharley » 07 apr 2013 17:20

Okay - her er my two cents. Jeg har selv været igennem overvejelsesmøllen og er efter 6-8mdr endelig landet på en løsning, som realiseres til sommer (pillefyr med solvarme af den type du selv er inde på).

Forslag 1) Tag et kig på disse hjemmesider Varmtvandfrasolen.dk, Dpt.dk og varmebaronen.se.

Jeg synes du har fat i det helt rigtige mht solvarmeanlægsopbygning. Det er også korrekt, at der samlet set ikke er god økonomi i solvarme (det tager lang tid at tjene hjem). Min personlige grænse for solvarme og pillefyr tilsammen i anskaffelsespris ligger ligeomkring 90.000dkr - tilbagebetalingstiden ville blive for lang, hvis jeg går for meget over dette beløb.

Pillefyr fås i alle prisklasser; Biomax 16kw??, Scotte 16kw, Vølunds Pellux 100 5-19kw (med mulighed for at købe integreret solvarmestyring), MGM 15kw Comfort, Atmos d14p, Pellmax UB 15-20kw (ca 20-40.000) - vil du betale mere end det dukker der fyr op som de næsten fuldautomatiske og selvrensende Bioheat 149, Biotech 14kw, Biolyt 14kw etc (50-80.000). Det er dog værd at bemærke at mange af de billigere pillefyr er ret lette at omgåes efterhånden.

Solvarme som du beskriver det gøres vanskeligt til under 40.000 i anskaffelsespris. De helt store private anlæg kan nemt koste 60+, men så taler vi også 1500l akkutank og 20-25m2 fangere på taget - den slags anlæg kan dække husets energibehov i mere end 6mdr om året, og bidrage væsentligt til varmeproduktionen resten af året.

Til ca. 95.000 kan du få biosol kedlen, med Iwabobrænder og 80 vakuumrør, som er lavet specifikt med solvarme og pillefyr som integreret varmenehed - havde jeg pladsen gjorde jeg selv dette (kærsgaards vvs).

Nu nåede jeg selv at komme på solcellebølgen, med den nye ordning ville jeg ikke selv tænke i solceller eller varmepumper.... - måske solceller til at dække det passive strømbehov. Skulle der komme et nyt tilbud, så er det med at slå til

Skynd dig at flå gulvet op, sats på centralvarme og efterisolering - dette er som solvarme permanente besparelser. Hvem ved hvad træpiller kommer till at koste?

OG gør op med dig selv, hvor mange penge du vil bruge på det her - lav en langsigtet plan. Og husk fyrrumsregler - få en snak med fejer.

NB - hvis du selv kan bygge dine fangere er der en del at spare (få evt. fat i Ernst Drastrups bog om solvarme - den er virkelig inspirerende)

nemocharley

Olieafhængig - Lidt endnu...

Indlæg af nemocharley » 07 apr 2013 18:33

glemte noget -

som dit hus er nu er det uegnet til varmepumpe/strøm opvarmning. Med den nuværende isoleringstand vil et meget løst gæt være, at du kommer til at bruge ca 10 ton træpiller om året. (Dette er uden solvarme og med bibeholdelse af brændeovn (hvorfor smide noget ud der virker og giver fleksibilitet?).

Med den rette isolering og varmefordeling vil pilleforbruget falde væsentligt (hvor meget er svært at sige - jeg fik reduceret mit olieforbrug med 25% via energivinduer, 50cm på loft, gulvvarme og ny hulmursisolering). Et stort solvarme anlæg af den type du er inde på - med den rette styring + evt vejrkompensering etc. kan måske slå yderligere 40-50% af energiforbruget.

Der er en grund til at de kloge anbefaler sikring og forbedring (alt fra isolering til hækplantning som vindskærm og udnyttelse af passiv solvarme via sydvendte vinduer og mørke stengulve) af klimaskærm først, dernæst nyt varmeanlæg.
Last edited by 1 on nemocharley; edited 7 times in total

Brugeravatar
JFinderup
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 994
Tilmeldt: 24 mar 2013 17:09
Mit fyr: Atmos D14P & A25
Areal: 146 + 94 kælder Opv.
Brændsel: Solvarme og Derome træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 3100
Dagligt forbrug: 12
Årligt forbrug: 7,5 ton
Geografisk sted: Hornbæk
Givet likes: 58 gange
Modtaget likes: 39 gange

Olieafhængig - Lidt endnu...

Indlæg af JFinderup » 07 apr 2013 18:54

Tak for rådet Nemo – Jeg har Ernst bog og set på flere hjemme sider. Hjemme siderne vil dog altid gerne sælge egne løsninger og produkter.

Jeg tror at for 100.000+ kan få et fornuftigt Scotte anlæg og vakuum anlæg fra Hedestoker (rene materialer).

Helt enig med at isolering er første prioritet (vinduerne er skiftet), men med dagens oliepriser og et gammelt oliefyr virker et skift til piller som et godt valg.

Nemo – hvilken model og størrelse akkutank ser du på?

PS. www.ppt.dk henviser til Dansk pædagogisk Tidsskrift ? :o)
Hilsen Finderup

Solvarme: VVFS; 80 H-rør & 500l akkutank, 2 stk. TA-UVR63 Styringer, TA DL-BC, TA CMI Data Logger.
Pillefyr: Atmos D14P, A25 brænder, 1000 l pilletank

Brugeravatar
JFinderup
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 994
Tilmeldt: 24 mar 2013 17:09
Mit fyr: Atmos D14P & A25
Areal: 146 + 94 kælder Opv.
Brændsel: Solvarme og Derome træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 3100
Dagligt forbrug: 12
Årligt forbrug: 7,5 ton
Geografisk sted: Hornbæk
Givet likes: 58 gange
Modtaget likes: 39 gange

Olieafhængig - Lidt endnu...

Indlæg af JFinderup » 07 apr 2013 18:54

Hilsen Finderup

Solvarme: VVFS; 80 H-rør & 500l akkutank, 2 stk. TA-UVR63 Styringer, TA DL-BC, TA CMI Data Logger.
Pillefyr: Atmos D14P, A25 brænder, 1000 l pilletank

nemocharley

Olieafhængig - Lidt endnu...

Indlæg af nemocharley » 07 apr 2013 19:12

haha ja der er lidt forskel.

Niels Lyck fra varmtvandfrasolen.dk er meget ordentlig og tager sig god tid til at tale med folk - han har hjulpet mig meget. Jeg køber hans mini-anlæg dog med 60-80 vakuumrør. Jeg ville gerne have købt større - men pladsen er kneben, så 300l akkutanken skal stå på loftet bag skorstenen.

Henrik fra q-pro kan også være dig en god hjælp - hans priser er gode og han sælger både scotte og solvarmeanlæg. Anlæggene fra hedestoker er brugsvandsanlæg eller traditionelle danske kombianlæg - ikke anlæg med akkutank og friskvandsstation ved siden af (disse anlæg er norm i Tyskland, alpelandene og sverige/finland).

Hvis du vil have NBE´s samlede løsning burde det da kunne gøres til en del under 100.000?? Det samme kan siges om Vølunds samlede løsning - Pellux 100 og Vølunds solvarme.


Besvar