Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Er det ikke en okay pillefætter ?

Pillefyr, Stokerfyr eller noget helt andet?
Få hjælp til at finde det anlæg der passer netop til dine behov.
Forumregler
For at få den mest korrekte hjælp, anbefaler vi at du nøje beskriver dine behov og ønsker.
Så bliver det nemmere at hjælpe dig :)
Brugeravatar
Smeden4500
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 20
Tilmeldt: 13 mar 2013 10:10
Mit fyr: pt oilefyr
Areal: 245
Brændsel: oile
Geografisk sted: Vest sjælland

Er det ikke en okay pillefætter ?

Indlæg af Smeden4500 » 14 mar 2013 20:44

Så kom tiden til jeg skal bruge lidt af jeres viden :wink: Jeg er blivet gårdejer og hovede huset er på 245m2 i 2 plan. Det er en gamle installation med gamle radiatorer. Der er kælder under den ene halv del af huset hvor det gamle oile´fyr står. Det har jeg tænkt mig og lade blive som backup. Jeg vil så lave nyt fyrrum over i en af længerne (hovedhus ligger for sig selv) og grave rør her til kælderen og skære ind på anlægget der nede fra. spørgsmålet er så: lovkrav til fyrrum kan jeg finde i nogle indlæg her inde, så vidt jeg husker, jeg har set :oops: icon_cheesygrin.gif
Pillestoker jeg har i tankerne og købe er en baxi multiheat 2.5 (Brugt) fyrbox er fra 2009.
Jeg har i tankerne og lave et opvarmet værksted inde for de næste par år. Der skal være god plads (2 biler hvor den ene er på lift).
Er den for stor den kedel? Er der et godt alternativ. mit max beløb til stumper inc. alt er : ca 30000 + - 5000.
Vigtige ting jeg skal have i tankerne ?
Hvad tænker i omkring dette.

Mvh Smeden4500


Brugeravatar
Ugelvig
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1354
Tilmeldt: 18 sep 2012 12:19
Mit fyr: Atmos D14P/Iwabo Villa S2
Areal: 212+70
Brændsel: Stampemøllen
Dagligt forbrug: 16 kg pr. døgn
Årligt forbrug: 6 ton
Geografisk sted: Sønderjylland
Kontakt:

Er det ikke en okay pillefætter ?

Indlæg af Ugelvig » 14 mar 2013 20:58

Din idé med nedgravet rør og fyrrum i den ene længe er super. Ingen grund til at have det "svineri" i nærheden af stuehuset, hvis det kan undgås.

Det du har kig på er en stoker enhed, altså et fyr, der kan "spise" andet en træpiller, f.eks. korn eller olivenkerner. Derfor har du heller ikke højest mulig udnyttelse på sådan en Baxi 2.5 - Jeg er klar over, at Thy kan hjælpe dig med justeringen, så det kommer til at køre super, men det bliver aldrig et træpillefyr, med nyttevirkning over 90%.

Hvorvidt et 25 kW fyr er for stort, kommer meget an på, hvordan bygningerne er isoleret. Selve stuehuset burde kunne klares af 14 - 16 kW og resten måske af 5 kW? Hvor stort areal snakker vi om samlet?

Jeg ville vælge et 20 kW træpillefyr med nyttevirkning omkring de 90% med autotænd og ikke pausefyring, som Baxien er.

F.eks.:

Scotte/Woody
Vølund Pellux 100
Atmos D21P m. Iwabo Villa S2 brænder
Baxi TPK m. Iwabo Villa S2 brænder

"Tør" du kigge uden for DK's grænser findes der flere rigtige gode svenske træpillefyr, der alle er P-mærket.

Men lad os nu se, hvad oraklerne kommer frem til!

Hvor interesseret er du i at finjustere og pille ved fyret? Eller skal det bare installeres ved opstart og rengøres 1 gang i mdr.?
/AJU

Atmos D14P med påmonteret Iwabo Villa S2 og 750l træpiller i Mafa Midi silo fremvises gerne :)

Brugeravatar
Aaen
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1392
Tilmeldt: 16 mar 2012 17:12
Mit fyr: Fjernvarme/brændeovn
Areal: 200
Fremviser gerne i postnummer: 9330
Geografisk sted: 9330 Dronninglund
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 3 gange
Kontakt:

Er det ikke en okay pillefætter ?

Indlæg af Aaen » 14 mar 2013 21:10

hejsa, vil du kun fyre med piller? for i så fald vil jeg tro at du kan få et nyt pillefyr, til de penge du nævner. et pille fyr kræver ingen overrislign (brandslukning). Multiheat er et helt fint fyr, men bliver det for stort når der bliver varemere om foråret og når det skal startes om sensommeren?
jeg har købt et baxi tpk 24 fra ny sidste efterår, der selv kan slukke og tænde pillerne, pris ca 32000+ div. det skal siges at det findes pillefyr, der kan meget mere end mit, tror dog at det er forskelligt fra person til person, hvad man tillægger disse muligheder. Mvh Bo

Brugeravatar
Aaen
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1392
Tilmeldt: 16 mar 2012 17:12
Mit fyr: Fjernvarme/brændeovn
Areal: 200
Fremviser gerne i postnummer: 9330
Geografisk sted: 9330 Dronninglund
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 3 gange
Kontakt:

Er det ikke en okay pillefætter ?

Indlæg af Aaen » 14 mar 2013 21:13

Som bemærkning, skal det nævnes at baxi tpk er super nemt at indstille. jeg kører med standart indstillingerne, og det spiller bare.

Brugeravatar
Ugelvig
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1354
Tilmeldt: 18 sep 2012 12:19
Mit fyr: Atmos D14P/Iwabo Villa S2
Areal: 212+70
Brændsel: Stampemøllen
Dagligt forbrug: 16 kg pr. døgn
Årligt forbrug: 6 ton
Geografisk sted: Sønderjylland
Kontakt:

Er det ikke en okay pillefætter ?

Indlæg af Ugelvig » 14 mar 2013 21:15

Aaen skrev:Som bemærkning, skal det nævnes at baxi tpk er super nemt at indstille. jeg kører med standart indstillingerne, og det spiller bare.
Hvilken brænder har du på den kedel?
/AJU

Atmos D14P med påmonteret Iwabo Villa S2 og 750l træpiller i Mafa Midi silo fremvises gerne :)


Brugeravatar
Smeden4500
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 20
Tilmeldt: 13 mar 2013 10:10
Mit fyr: pt oilefyr
Areal: 245
Brændsel: oile
Geografisk sted: Vest sjælland

Er det ikke en okay pillefætter ?

Indlæg af Smeden4500 » 14 mar 2013 21:20

Ugelvig skrev:Din idé med nedgravet rør og fyrrum i den ene længe er super. Ingen grund til at have det "svineri" i nærheden af stuehuset, hvis det kan undgås.

Det du har kig på er en stoker enhed, altså et fyr, der kan "spise" andet en træpiller, f.eks. korn eller olivenkerner. Derfor har du heller ikke højest mulig udnyttelse på sådan en Baxi 2.5 - Jeg er klar over, at Thy kan hjælpe dig med justeringen, så det kommer til at køre super, men det bliver aldrig et træpillefyr, med nyttevirkning over 90%.

Hvorvidt et 25 kW fyr er for stort, kommer meget an på, hvordan bygningerne er isoleret. Selve stuehuset burde kunne klares af 14 - 16 kW og resten måske af 5 kW? Hvor stort areal snakker vi om samlet?

Jeg ville vælge et 20 kW træpillefyr med nyttevirkning omkring de 90% med autotænd og ikke pausefyring, som Baxien er.

F.eks.:

Scotte/Woody
Vølund Pellux 100
Atmos D21P m. Iwabo Villa S2 brænder
Baxi TPK m. Iwabo Villa S2 brænder

"Tør" du kigge uden for DK's grænser findes der flere rigtige gode svenske træpillefyr, der alle er P-mærket.

Men lad os nu se, hvad oraklerne kommer frem til!

Hvor interesseret er du i at finjustere og pille ved fyret? Eller skal det bare installeres ved opstart og rengøres 1 gang i mdr.?
Huset er okay isoleret (hulemur) som jeg har tænkt mig og efter fylde hurtigst muligt og første salen er lavet i sidst 80érne hvor det er blevet godt isoleret efter datiden krav. (Hvad tidligere ejer sir, så bob bob bob) det er ikke til og vide. men det føles godt isoleret, og der er ingen træk eller i den dur. Der er brændeove i huset som jeg har tænkt mig og bruge ofte i vintertiden da jeg har en klat skov jeg kan hente brænde i icon_cheesygrin.gif
Hvor vidt jeg er int. i og gå og små justere på fyret, ved jeg ikke rigtigt. Jeg vil holde øje med det hver dag højst sandsynligt flere gange om dagen.
Opvarmet areal ender på 300m2 vil jeg skyde på, men der kan hurtigt komme planer om en gillesal sir konen icon_cheesygrin.gif men det må vente til fars værksted er færdigt, så det regner vi ikke med nu.

Brugeravatar
Aaen
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1392
Tilmeldt: 16 mar 2012 17:12
Mit fyr: Fjernvarme/brændeovn
Areal: 200
Fremviser gerne i postnummer: 9330
Geografisk sted: 9330 Dronninglund
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 3 gange
Kontakt:

Er det ikke en okay pillefætter ?

Indlæg af Aaen » 14 mar 2013 21:23

Ugelvig skrev:
Hvilken brænder har du på den kedel?
Scandell

Brugeravatar
Bigfoot
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5100
Tilmeldt: 06 sep 2010 10:21
Mit fyr: Clivet 8,3kw luft-vand
Areal: 116
Brændsel: ren el
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Årre/Varde
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 200 gange

Er det ikke en okay pillefætter ?

Indlæg af Bigfoot » 14 mar 2013 21:57

Smeden4500 skrev:Huset er okay isoleret (hulemur) som jeg har tænkt mig og efter fylde hurtigst muligt og første salen er lavet i sidst 80érne hvor det er blevet godt isoleret efter datiden krav. (Hvad tidligere ejer sir, så bob bob bob) det er ikke til og vide. men det føles godt isoleret, og der er ingen træk eller i den dur. Der er brændeove i huset som jeg har tænkt mig og bruge ofte i vintertiden da jeg har en klat skov jeg kan hente brænde i icon_cheesygrin.gif
Hvor vidt jeg er int. i og gå og små justere på fyret, ved jeg ikke rigtigt. Jeg vil holde øje med det hver dag højst sandsynligt flere gange om dagen.
Opvarmet areal ender på 300m2 vil jeg skyde på, men der kan hurtigt komme planer om en gillesal sir konen icon_cheesygrin.gif men det må vente til fars værksted er færdigt, så det regner vi ikke med nu.
En sådan baxi, og så med iltstyring, kombineret med en lektie eller to fra Thy, så kan de godt pakke deres små pillefiduser sammen.
Det er klart vejen frem med sådan en kedel. Det holder, og har ikke nogen irriterende tænder, lyssensor eller lign, som man skal ud og finde i natten imellem d. 24 og 25 december.

Ang det nonsens med virkningsgraden, så hop op og fald ned på det.... i daglig brug har det ikke en dyt at sige om du har 90% eller 88..... havde det været 50 eller 92, var talen en helt anden.

Du skal være velkommen i den blå klub.... eller på blå stue icon_cheesygrin.gif
"omdrejningstal, kølevandstemperatur, og turbotryk, er alt sammen totalt ligegyldige parametre, som man egentlig ikke skal gå så højt op i."
citat Bigfoot, herning pullingarena.

Brugeravatar
Ugelvig
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1354
Tilmeldt: 18 sep 2012 12:19
Mit fyr: Atmos D14P/Iwabo Villa S2
Areal: 212+70
Brændsel: Stampemøllen
Dagligt forbrug: 16 kg pr. døgn
Årligt forbrug: 6 ton
Geografisk sted: Sønderjylland
Kontakt:

Er det ikke en okay pillefætter ?

Indlæg af Ugelvig » 14 mar 2013 22:26

Tjaa... Hvordan er Baxien om sommeren, når den hovedsageligt skal lave varmt brugsvand?

Du Bigfoot, hvad er din røggas temp.? Ved maks. last på 20 kW ligger jeg på lige under 100 grader C ved beskidt kedel (brændt 500 kg træpiller).

Om du syntes det er plastik legetøj er op til dig. Men du kan ikke sammenligne stokerfyr og træpillefyr - begge dele kan brænde træpiller og give varme, men så stopper det også der.

Hvordan klarer jeres Baxi Multiheat sig om sommeren, hvor de skal lave varmt brugsvand? Står de og pausefyrer dagen lang, eller lukker I ned for dem, når foråret kommer?

Jeg er klar over, at jeg provokerer jer i Blå Stue, men jeg syntes ikke I kan kalde træpillefyr for noget, der ikke virker. Jeg har haft 1.500 tændinger på min EL-tænder, ingen problem. Er blevet lovet over 50.000 tændinger (4 - 6 år).

Så lad os nu kalde en skovl for en skovl, en spade for en spade... ;)
/AJU

Atmos D14P med påmonteret Iwabo Villa S2 og 750l træpiller i Mafa Midi silo fremvises gerne :)

Brugeravatar
MichaelK
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4674
Tilmeldt: 20 okt 2007 03:15
Mit fyr: BioWin 100 Eksklusiv
Areal: ca. 300kvm.
Brændsel: Træpiller 6 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 8410
Årligt forbrug: ca 5,5 t.
Geografisk sted: Feldballe-Djursland
Givet likes: 334 gange
Modtaget likes: 333 gange

Er det ikke en okay pillefætter ?

Indlæg af MichaelK » 14 mar 2013 22:35

En Baxi dur ikke til kun at lave varmt brugsvand om sommeren.
Der bør man bruge et modulerende pillefyr MED auto-tænding.


Mvh.

»Jo mere Jeg lære om mennesker, jo mere elsker Jeg min hund«

Citat: Mark Twain


Besvar