Elvarme til pillefyr eller jordvarme

Pillefyr, Stokerfyr eller noget helt andet?
Få hjælp til at finde det anlæg der passer netop til dine behov.
Forumregler
For at få den mest korrekte hjælp, anbefaler vi at du nøje beskriver dine behov og ønsker.
Så bliver det nemmere at hjælpe dig :)
Brugeravatar
HR LUCCA
Stoker XVI
Stoker XVI
11
Indlæg: 1575
Tilmeldt: 11 dec 2012 19:31
Areal: 121 m2
Fremviser gerne i postnummer: 4200
Geografisk sted: Slagelse
Har takket: 14 gange
Blevet takket: 47 gange

Elvarme til pillefyr eller jordvarme

Indlæg af HR LUCCA »

Hvis du bruger brændeovn nu tror jeg ikke det er et problem med et pillefyr det er jo meget mer effektivt end en brændeovn og co2 neutral jeg skiftede fra gas/brændeovn til pillefyr sidste år, og det eneste jeg har fortrudt er at jeg ikke skiftede noget før :wink: mit forbrug er det halve nu :) inden du går igang kan du undersøge om du kan sælge din co2 kvote , prøv feks Enegimidt

nemocharley

Elvarme til pillefyr eller jordvarme

Indlæg af nemocharley »

Vigtigt at få undersøgt. Vi har ret dyr fjernvarme her, og havde ikke købt huset, hvis der var tilslutningspligt (vi kører med et gammelt oliefyr pt.)

Brændeovn og luft/luft varmepumpe kan fjernvarmen ikke pille ved.
Brugeravatar
HR LUCCA
Stoker XVI
Stoker XVI
11
Indlæg: 1575
Tilmeldt: 11 dec 2012 19:31
Areal: 121 m2
Fremviser gerne i postnummer: 4200
Geografisk sted: Slagelse
Har takket: 14 gange
Blevet takket: 47 gange

Elvarme til pillefyr eller jordvarme

Indlæg af HR LUCCA »

Hvad med en pilleovn eller pillefyr må man ikke sætte det op ?
Brugeravatar
Ugelvig
Stoker XV
Stoker XV
11
Indlæg: 1354
Tilmeldt: 18 sep 2012 12:19
Mit fyr: Atmos D14P/Iwabo Villa S2
Areal: 212+70
Brændsel: Stampemøllen
Dagligt forbrug: 16 kg pr. døgn
Årligt forbrug: 6 ton
Geografisk sted: Sønderjylland
Kontakt:

Elvarme til pillefyr eller jordvarme

Indlæg af Ugelvig »

Pilleovn sidestilles med brændeovn. Så det er bare, at smide en pilleovn op med vandcirkulation...
/AJU

Atmos D14P med påmonteret Iwabo Villa S2 og 750l træpiller i Mafa Midi silo fremvises gerne :)
nemocharley

Elvarme til pillefyr eller jordvarme

Indlæg af nemocharley »

Ugelvig skrev:Pilleovn sidestilles med brændeovn. Så det er bare, at smide en pilleovn op med vandcirkulation...
jeg ved ikke om de forskellige værker har forskellige regler - ved os skal al tilskudsvarme være luftbårent, hvis man er på fjernvarmen. Dvs ingen ovne m. gris, ingen solvarme etc.

Brugeravatar
HR LUCCA
Stoker XVI
Stoker XVI
11
Indlæg: 1575
Tilmeldt: 11 dec 2012 19:31
Areal: 121 m2
Fremviser gerne i postnummer: 4200
Geografisk sted: Slagelse
Har takket: 14 gange
Blevet takket: 47 gange

Elvarme til pillefyr eller jordvarme

Indlæg af HR LUCCA »

Slagelse komune er lige glad hvad man vælger af opvarmning :)
HeineJepsen
Stoker VI
Stoker VI
11
Indlæg: 207
Tilmeldt: 09 mar 2013 11:22
Mit fyr: Scotte 10kw Blackstar
Areal: 150
Brændsel: Barlinek eco
Fremviser gerne i postnummer: 8722
Dagligt forbrug: 15
Årligt forbrug: 3

Elvarme til pillefyr eller jordvarme

Indlæg af HeineJepsen »

Ja jeg skal lige have en snak med dem på mandag. Jeg tror ikke der er tilslutningspligt, for jeg har elvarme, mine naboer har henholdsvis oliefyr, jordvarme og 2 med gas, såååå.

Nu har jeg fyret i brændeovn non stop i 10 år, nu gider jeg sq ikke mere icon_cheesygrin.gif så hvis jeg skal skifte til noget skal det være let, derfor egentlig det med jordvarmen. Men såvidt jeg kan læse mig frem til her så er det ikke meget tid folk generelt bruger, altså ud over nørde tid (dyrker jeg også selv, så ingen problem der)
Scotte BS1016 10 kw, kompressorrens, Isokern skorsten med TS. Hus 150 m2 heraf 120 opvarmet med pillefyr, 70 m2 gulvvarme resten med radiatorer. 8 kw Znshine solceller på taget, med en Danfoss TLX 8 pro inverter efter. Morsø 2140 brændeovn.
Flemming DJ
Stoker XVI
Stoker XVI
14
Indlæg: 2012
Tilmeldt: 06 nov 2009 13:39
Mit fyr: Opop + Sonnenkraft
Areal: 129 m2
Brændsel: RW Piller
Fremviser gerne i postnummer: 9740
Dagligt forbrug: Solskin en masse ;-)
Årligt forbrug: Ca. 4,1 ton
Geografisk sted: Jerslev J, Vendsyssel
Har takket: 2 gange
Blevet takket: 3 gange

Elvarme til pillefyr eller jordvarme

Indlæg af Flemming DJ »

HeineJepsen skrev: Hus fra 1985 som er pænt godt isoleret. Tilbygning og 20 kvm af den nuværende bolig bliver med gulvvarme, ialt ca 60 kvm resten skal opvarmes med radiatorer. Badeværelse er med elgulvvarme og det har jeg ikke tænkt mig at ændre på.
Mit input:
Pillefyr, lille (måske en 10 kW Scotte)
VVB med elpatron (noget skal strømmen fra solen jo bruges til om sommeren, for der er næppe meget rumvarmebehov udover badeværelset, og så kan fyret holde en god, lang sommerferie :wink:)

Det kan ikke gøres billigere, og selv en billig fjernvarme kan næppe følge med her. Altså i driftsomkostninger. Anlægsudgiften kommer jo an på mange ting... som tidligere nævnt.

Case closed. :D
Mvh Flemming

Bilpleje i Nordjylland: http://duensmobilebilpleje.dk
HeineJepsen
Stoker VI
Stoker VI
11
Indlæg: 207
Tilmeldt: 09 mar 2013 11:22
Mit fyr: Scotte 10kw Blackstar
Areal: 150
Brændsel: Barlinek eco
Fremviser gerne i postnummer: 8722
Dagligt forbrug: 15
Årligt forbrug: 3

Elvarme til pillefyr eller jordvarme

Indlæg af HeineJepsen »

Ha ha præcis min tanke med slukket fyr i sommer perioden, nå nu ser vi om der er tilslutningspligt til gas her, så tager jeg den der fra.

Tak for alle svarene.
Scotte BS1016 10 kw, kompressorrens, Isokern skorsten med TS. Hus 150 m2 heraf 120 opvarmet med pillefyr, 70 m2 gulvvarme resten med radiatorer. 8 kw Znshine solceller på taget, med en Danfoss TLX 8 pro inverter efter. Morsø 2140 brændeovn.
HeineJepsen
Stoker VI
Stoker VI
11
Indlæg: 207
Tilmeldt: 09 mar 2013 11:22
Mit fyr: Scotte 10kw Blackstar
Areal: 150
Brændsel: Barlinek eco
Fremviser gerne i postnummer: 8722
Dagligt forbrug: 15
Årligt forbrug: 3

Elvarme til pillefyr eller jordvarme

Indlæg af HeineJepsen »

Uhhh hu har lige talt med kommunen - ingen tilslutningspligt til det ene eller det andet (gammel byplanvedtægt) icon_cheesygrin.gif

Så skal jeg bare have fat i fejeren og hører om han er til at tale med - nogen i Hedensted/Horsens/Vejle området der havde lyst til at vise et scotte eller pellux fyr frem?

Heine
Scotte BS1016 10 kw, kompressorrens, Isokern skorsten med TS. Hus 150 m2 heraf 120 opvarmet med pillefyr, 70 m2 gulvvarme resten med radiatorer. 8 kw Znshine solceller på taget, med en Danfoss TLX 8 pro inverter efter. Morsø 2140 brændeovn.

Besvar