Elvarme til pillefyr eller jordvarme

Pillefyr, Stokerfyr eller noget helt andet?
Få hjælp til at finde det anlæg der passer netop til dine behov.
Forumregler
For at få den mest korrekte hjælp, anbefaler vi at du nøje beskriver dine behov og ønsker.
Så bliver det nemmere at hjælpe dig :)
HeineJepsen
Stoker VI
Stoker VI
11
Indlæg: 207
Tilmeldt: 09 mar 2013 11:22
Mit fyr: Scotte 10kw Blackstar
Areal: 150
Brændsel: Barlinek eco
Fremviser gerne i postnummer: 8722
Dagligt forbrug: 15
Årligt forbrug: 3

Elvarme til pillefyr eller jordvarme

Indlæg af HeineJepsen »

Hej forum, ny bruger og here goes :-)

Da jeg skal til at lave en lille tilbygning til mit hus, som omfatter nyt køkken og bryggers vil jeg også have skiftet varmekilde.

Lidt info om hus og forbrug:

Hus 116kvm bliver 150 når tilbygning er færdig.
Elforbrug 7000 kwh
Og mellem 7-10 meter træ
Hus fra 1985 som er pænt godt isoleret. Tilbygning og 20 kvm af den nuværende bolig bliver med gulvvarme, ialt ca 60 kvm resten skal opvarmes med radiatorer. Badeværelse er med elgulvvarme og det har jeg ikke tænkt mig at ændre på.

Jeg har fået tilbud på et jordvarmeanlæg med rustfri vvb og buffertank efter alle kunstens regler. Sælger virker meget grundig og jeg er ikke i tvivl om at det nok skulle komme til at spille ok. Men men men nu har jeg så fået "tilbuddet" fra vvs'er og det bliver bare dyrt. Den samlede pris på hele ombygningen skulle jo gerne kunne betales uden at skulle på fattiggården efterfølgende.

Så nu har jeg læst en del indlæg herinde om pillefyr, og håber på at der er nogen der kan give lidt indspark. Jeg er ikke ude på at starte en eller anden religionskrig mellem jordvarme og pillefyr eller pillefyrs mærker. Er blot interesseret i alle synspunkter :D

Tanken om jordvarmen tiltaler mig pga. den er nem og at jeg har 8kw solceller på taget som vil kunne drive det meste af det samlede elforbrug.

Men jeg er heller ikke blind for den massive investering i dette og det er her jeg godt kunne bruge nogle erfaringer fra jer. Jeg har et udhus 3 meter fra mit bryggers hvor fyret kunne stå (efter det er blevet brandsikret, hvad mon det koster?) i dag er det bare et træhus, så mon støbt gulv lidt isolering, gips og en skorsten er nok) da min vvb i dag er klar til udskiftning vil jeg også skulle bruge dette. Lader man bare gulvvarme og radiatorer kalde på varme eller skal man bruge en buffer? Jeg tænker også at da jeg har solceller kunne man jo evt opvarme brugsvand om sommeren med el?

What to do, what to do :shock:
Scotte BS1016 10 kw, kompressorrens, Isokern skorsten med TS. Hus 150 m2 heraf 120 opvarmet med pillefyr, 70 m2 gulvvarme resten med radiatorer. 8 kw Znshine solceller på taget, med en Danfoss TLX 8 pro inverter efter. Morsø 2140 brændeovn.

Brugeravatar
Ugelvig
Stoker XV
Stoker XV
11
Indlæg: 1354
Tilmeldt: 18 sep 2012 12:19
Mit fyr: Atmos D14P/Iwabo Villa S2
Areal: 212+70
Brændsel: Stampemøllen
Dagligt forbrug: 16 kg pr. døgn
Årligt forbrug: 6 ton
Geografisk sted: Sønderjylland
Kontakt:

Elvarme til pillefyr eller jordvarme

Indlæg af Ugelvig »

Ingen tvivl, det nemmeste er at sætte en VP (varmepumpe) op og vende det blinde øje til investeringssum og løbende EL-forbrug. Men de tal jeg har set, gør at energiprisen er langt højere pr. kWh end andre opvarmningskilder, der måske tager lidt "fritid" til rengøring. Så alt efter din timepris og alternative fritidssysler, skal du gøre det op med dig selv?!

Dit udhus vil relativt nemt kunne ændres til fyrrum. Tag en snak med den lokale skorstensfejer og ham vedkommende til at komme med gode idéer - det koster ikke noget! Men du er på rette spor, støbt guld, mineraluld og gips er gode grundsten i et fyrrum.

Det vi snakker om er et træpillefyr, ikke en stoker, der kan æde korn, olivensten m.m. Du kan relativ nemt trække et dobbelt rør over til stuehuset - 3 meter er ikke meget. Her kobler du så træpillefyret på den eksisterende centralvarmeinstallation og du er "home free". Alt efter model og mærke, vil fyret lukke ned, når der ikke er behov for mere varme, evt. modulere løbende ned også. Når der så er behov for varme igen, så starter fyret op igen eller modulere op. Alt dette sker automatisk inden for nogle givende parameter. F.eks. ønsket opstart ved 55 grader C og nedlukning ved 70 grader C. Du har ikke behov for akku. (buffer).

Angående sommer situation, så kunne det måske være rart med lidt gulvvarme, lunt gulv, så det ville være smartest at lade fyret køre hele året, evt. med andre parameter end om vinteren.

Jeg ved godt hvad jeg ville gøre!
/AJU

Atmos D14P med påmonteret Iwabo Villa S2 og 750l træpiller i Mafa Midi silo fremvises gerne :)
HeineJepsen
Stoker VI
Stoker VI
11
Indlæg: 207
Tilmeldt: 09 mar 2013 11:22
Mit fyr: Scotte 10kw Blackstar
Areal: 150
Brændsel: Barlinek eco
Fremviser gerne i postnummer: 8722
Dagligt forbrug: 15
Årligt forbrug: 3

Elvarme til pillefyr eller jordvarme

Indlæg af HeineJepsen »

Hvad tror du vi snakker om af samlet udgift, fyr, skorsten, vvb, rør osv ved fx en scotte 10kw bare et skud i hele træsko længder, ingen hænger nogen op på noget :-)
Scotte BS1016 10 kw, kompressorrens, Isokern skorsten med TS. Hus 150 m2 heraf 120 opvarmet med pillefyr, 70 m2 gulvvarme resten med radiatorer. 8 kw Znshine solceller på taget, med en Danfoss TLX 8 pro inverter efter. Morsø 2140 brændeovn.
Brugeravatar
Ugelvig
Stoker XV
Stoker XV
11
Indlæg: 1354
Tilmeldt: 18 sep 2012 12:19
Mit fyr: Atmos D14P/Iwabo Villa S2
Areal: 212+70
Brændsel: Stampemøllen
Dagligt forbrug: 16 kg pr. døgn
Årligt forbrug: 6 ton
Geografisk sted: Sønderjylland
Kontakt:

Elvarme til pillefyr eller jordvarme

Indlæg af Ugelvig »

Vi satte selv fyr op i efteråret, godt nok ikke en Scotte men noget tilsvarende, måske lidt dyre?!

Skorsten: Isokern, keramisk indmad, isoleret, alt efter højde og "udstyr": 10 - 12.000,-
Fyrrum: Alt efter, hvor meget handymand du er: 5.000,-
VVB: Til centralvarme, 200l: 6.000,-
Rør, + div.: 5.000,-
Smed: 10 - 15.000,-
Fyr, inkl. silo m.m.: 35.000,-
EL: 5.000,-

Føj, så ramte vi også 75k - 85k :'(

Men så ha du også en løbende energiomkostning på 35 - 45 øre pr. kWh, eller noget der svarer til en COP-værdi på min. 4 (måske 5) hele året rundt!
/AJU

Atmos D14P med påmonteret Iwabo Villa S2 og 750l træpiller i Mafa Midi silo fremvises gerne :)
HeineJepsen
Stoker VI
Stoker VI
11
Indlæg: 207
Tilmeldt: 09 mar 2013 11:22
Mit fyr: Scotte 10kw Blackstar
Areal: 150
Brændsel: Barlinek eco
Fremviser gerne i postnummer: 8722
Dagligt forbrug: 15
Årligt forbrug: 3

Elvarme til pillefyr eller jordvarme

Indlæg af HeineJepsen »

Super, det er noget jeg kan bruge. Jeg har håndværkere i familien, så det hjælper jo lidt (lovpligtig skal selvf. laves som det jo skal) så det er nok ikke helt urealistisk at ramme omkring 50-60K. Men hvad skal jeg såmed al min overskuds el :P nå datteren er jo så heller ikke teenager endnu, så skal det nok få ben at gå på :shock:
Scotte BS1016 10 kw, kompressorrens, Isokern skorsten med TS. Hus 150 m2 heraf 120 opvarmet med pillefyr, 70 m2 gulvvarme resten med radiatorer. 8 kw Znshine solceller på taget, med en Danfoss TLX 8 pro inverter efter. Morsø 2140 brændeovn.

Brugeravatar
Ugelvig
Stoker XV
Stoker XV
11
Indlæg: 1354
Tilmeldt: 18 sep 2012 12:19
Mit fyr: Atmos D14P/Iwabo Villa S2
Areal: 212+70
Brændsel: Stampemøllen
Dagligt forbrug: 16 kg pr. døgn
Årligt forbrug: 6 ton
Geografisk sted: Sønderjylland
Kontakt:

Elvarme til pillefyr eller jordvarme

Indlæg af Ugelvig »

En alm. familie bruger vel tæt på 5 - 7.000 kWh om året? Så det skal nok blive brugt. Ellers sælger du det til 60 pr. kWh og køber træpiller til 40 øre pr. kwh. ;)
/AJU

Atmos D14P med påmonteret Iwabo Villa S2 og 750l træpiller i Mafa Midi silo fremvises gerne :)
nemocharley

Elvarme til pillefyr eller jordvarme

Indlæg af nemocharley »

Hejsa

Jeg har 6.5kw på taget. Tanken var oprindelig varmepumpe, men jeg gik fra det, da jeg fandt ud af at mit hus ikke kan holdes varmt med lave fremløbstemperaturer. Mit hus er 120m2 - i stueplan er ca 1/3 med gulvvarme, energiruder/døre fra 2011 i det meste af huset, efterisoleret i vægge, loft og gulve. Selv med gulvarme i hele stueplan, ville jeg stadig have et problem på førstesalen. Mit hus er i øvrigt naturlig skærmet for vind og vejr af træer og nabo hus.

Pointen er: Hvis du vil have varmepumpe (jord el. luft/vand) så skal huset være bygget til det 100%. Min holdning er efterhånden at varmepumper hører nye lavenergihuse til.

Pillefyr og solvarme - det er mit valg. Jeg ser på en anskaffelsespris på lige omkring 85000 og håndværker regninger på knap 15000. Det synes jeg er dyrt, men det kan godt gøres billigere.

Mit overskudsstrøm vil jeg bruge således: elpatron i akkutankens top - sammen med solvarmen kan jeg være ret firkantet og trække stikket på fyret fra 1/5 til 1/10. Og jeg har en backup, hvis der nu skulle ske noget i vintermånederne.
HeineJepsen
Stoker VI
Stoker VI
11
Indlæg: 207
Tilmeldt: 09 mar 2013 11:22
Mit fyr: Scotte 10kw Blackstar
Areal: 150
Brændsel: Barlinek eco
Fremviser gerne i postnummer: 8722
Dagligt forbrug: 15
Årligt forbrug: 3

Elvarme til pillefyr eller jordvarme

Indlæg af HeineJepsen »

Hej nemo, ja det lyder lidt som mit setup, bortset fra at jeg i dag, stort set varmer huset op med brændeovn og varmeflytning over loftet (ikke den fedeste løsning da det giver lidt træk) men det får jobbet gjort. Jeg tror nu godt jeg ville kunne varme op med lav fremløbstemp. da huset er isoleret med 100 i gulv og 250 på loft (efter tilbygning bliver 60 m2 med 300 i gulv og min 300 på loft) og der er også nye vinduer og døre. Men du har da ret jeg kan ikke være 100 % på at jeg kan. Hvordan ved du at du ikke kan? Har du haft frmløb på dit fyr skruet ned og så fuld blus på pumper og thermostater helt op?
Scotte BS1016 10 kw, kompressorrens, Isokern skorsten med TS. Hus 150 m2 heraf 120 opvarmet med pillefyr, 70 m2 gulvvarme resten med radiatorer. 8 kw Znshine solceller på taget, med en Danfoss TLX 8 pro inverter efter. Morsø 2140 brændeovn.
nemocharley

Elvarme til pillefyr eller jordvarme

Indlæg af nemocharley »

Ja jeg skruede ned for varmen og op for pumpehastigheden - varmen var ok i stuen (700mm i gulvet). Da det blev rigtig koldt, var stuen det eneste sted vi kunne holde ud at være. Jeg tror mit hovedproblem er 9m2 viktualiekælder = masser af træk under entréen, som er i midten af hovedhuset, hvor der går en trappe op på førstesalen. Og jeg orker ikke/har ikke råd at lave så stor en ændring på huset, som det ville være at føre gulvvarme derude og på førstesalen.

Jeg var ret blank mht. pillefyr men har da sat mig så meget ind i det nu, at jeg kan se, at jeg med mit beskedne forbrug vil få det ret nemt, så længe fyret bare gør sit arbejde.

Men varmepumper er nemme, jeg kan godt forstå, at mange køber dem. Virkeligheden er bare tit, at folk i gammeldavs huse ofte skaffer sig en brændeovn og knokler med træet for at holde en absurd elregning i skak.

I dit tilfælde kunne du jo også tilføje en luft/luft varmepumpe (måske to?) og lidt (eller meget) solvarme.
HeineJepsen
Stoker VI
Stoker VI
11
Indlæg: 207
Tilmeldt: 09 mar 2013 11:22
Mit fyr: Scotte 10kw Blackstar
Areal: 150
Brændsel: Barlinek eco
Fremviser gerne i postnummer: 8722
Dagligt forbrug: 15
Årligt forbrug: 3

Elvarme til pillefyr eller jordvarme

Indlæg af HeineJepsen »

Ja det tror jeg du har ret i, huset skal være tæt og godt isoleret og varmepumpen skal være dimensioneret korrekt, ellers får man tæsk på elregningen. Men jeg går måske også og bliver mere og mere lun på ideen med et fyr, det skal nemlig også med til historien at der om 5-10 år er varslet fjernvarme i området. Om det så er billigere det kan man jo se til den tid, men så vil en investering på måake 50k være nemmere at smide ud end en til 130.

Men er lige kommet i tanke om at jeg slet ikke har tjekkket lokalplan endnu :shock: det kan være jeg slet ikke kan få lov at installerer en pilleguffer :roll: men så er der jo så ikke så meget at vælge imellem.
Scotte BS1016 10 kw, kompressorrens, Isokern skorsten med TS. Hus 150 m2 heraf 120 opvarmet med pillefyr, 70 m2 gulvvarme resten med radiatorer. 8 kw Znshine solceller på taget, med en Danfoss TLX 8 pro inverter efter. Morsø 2140 brændeovn.

Besvar