Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Indkøb af Pillefyr og solvarme

Pillefyr, Stokerfyr eller noget helt andet?
Få hjælp til at finde det anlæg der passer netop til dine behov.
Forumregler
For at få den mest korrekte hjælp, anbefaler vi at du nøje beskriver dine behov og ønsker.
Så bliver det nemmere at hjælpe dig :)
mosse6
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 21
Tilmeldt: 22 jun 2012 23:10
Mit fyr: HS tarm Solo Innova 30
Areal: 255
Brændsel: Skovtræ
Fremviser gerne i postnummer: 6320
Geografisk sted: Danmark

Indkøb af Pillefyr og solvarme

Indlæg af mosse6 » 06 mar 2013 20:20

Hej :)
Jeg har gennem længere læst en del her på dette udemærkede forum, og nu er tiden vist inde til at komme med det første indlæg.

Som overskriften antyder, så er jeg så småt ved at gøre alvor af at indkøbe en ny varmekilde til hytten.

De sidste 16 år har jeg fyret hytten op med skovtræ i en HS Tarm Solo Innova, og det virker super, ikke noget der.
Men jeg har ikke rigtig tid til at lave alt det træ mere (bruger ca 22-26 M3 bøg årligt)
Jeg vil gerne beholde min HS kedel, det kan jo være man kommer nemt til noget træ engang imellem.

Så derfor havde jeg tænkt mig at købe et pille fyr, har kigget en hel del på de der små smarte Scotte/Woody kedler, dem er Folk jo meget tilfredse med kan jeg læse mig til, jeg tror jeg skal ha et 16 KW med det lille magasin til 150 Kg.
Jeg havde tænkt at jeg ville koble på det existerende anlæg gennem en pladeveklser, så kan jeg køre tryk Exp. på pilledyret og stadig ha åben Exp. på det existerende anlæg.

Men hvad skal man vælge? hvilken styring? hvad skal man bruge for at komme op og køre???

Derudover har jeg set mig lun på et solvarme anlæg fra VVS-experten, de har et 120 Rørs vakuum anlæg med alt hvad der skal til for 30 Kilo, det kan jeg få 20% på til deres energidage.
Men hvor stort anlæg skal man ha? vi er 5 mand i husholdningen og vil gerne ha varmt brugsvand og tilskud til Centralvarmen.

Jeg er i tvivl om hvad man skal bruge til sådan et anlæg, hvordan styrer man alle de varmekilder? og hvor stort er det solvarme anlæg? er det for stort eller er det passende.

Jeg håber ikke at jeg har forvirret for meget... spørg hvis jeg kan uddybe noget yderlige.

Hilsen
Morten


Flemming DJ
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 2012
Tilmeldt: 06 nov 2009 13:39
Mit fyr: Opop + Sonnenkraft
Areal: 129 m2
Brændsel: RW Piller
Fremviser gerne i postnummer: 9740
Dagligt forbrug: Solskin en masse ;-)
Årligt forbrug: Ca. 4,1 ton
Geografisk sted: Jerslev J, Vendsyssel
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 3 gange

Indkøb af Pillefyr og solvarme

Indlæg af Flemming DJ » 06 mar 2013 21:59

Hej, og velkommen til. :)

Du skal starte med at spørge dig selv: Hvorfor vil jeg ha' solvarme?

Det skal du, fordi Scotten/Woodyen er med autotænd og kan udstyres med varmtvandsprioritering. Det betyder, at man kan lave varmt brugsvand for nogle ganske få kroner dagligt i sommerperioden. Vi snakker 5-10 kr. Og det får man sgutte meget solvarmeanlæg for. :wink:

Eller, sagt med andre ord: Har I et rumvarmebehov i den periode, hvor fyret ellers kunne være "sommerslukket" - for så begynder et solvarmeanlæg at gi' mere mening?!
Mvh Flemming

Bilpleje i Nordjylland: http://duensmobilebilpleje.dk

mosse6
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 21
Tilmeldt: 22 jun 2012 23:10
Mit fyr: HS tarm Solo Innova 30
Areal: 255
Brændsel: Skovtræ
Fremviser gerne i postnummer: 6320
Geografisk sted: Danmark

Indkøb af Pillefyr og solvarme

Indlæg af mosse6 » 07 mar 2013 05:33

Hej Flemming,
Tak for svar.

Jamen jeg vil gerne supplere med solvarme, fordi jeg gerne vil korte fyrings sæsongen lidt af (læs meget) og derved spare piller/træ og arbejde med det.
Og så syntes jeg at det er endog meget tiltalende at udnytte de gratis resourcer vi har tilgang til.
Jeg ved godt at man kan købe mange træpiller for de 24.000,- solanlægget koster, men tror/håber at de er godt givet ud.

Jeg er jo så også udemærket klar over at der nok ikke er solskins timer nok i DK til at klare opvarmningen fra Maj til Oktober, men kan det nu gi 70 % så ville jeg være glad.

Det er jo også derfor jeg spørger hvad der skal til, for ideén med det var jo at det hele kunne køre sammen uden.
Jeg havde jo håbet på at det kunne komme til at fungere således.
Hvis jeg fyrer med Skovtræ i min gamle kedel, så varmer den huset op og restvarmen går i min Accubeholder (1500 L)
Når den varme er ved at slippe op, så skulle pilledyret gerne tage over.
Men når der er sol på himlen, så skal solvarmen jo igan. den skal starte med at opvarme vores brugsvand og derefter smide den overskydende varme af i centralvarme anlægget, og er der så igen overskud her, så skal den begynde at varme min accu tank op.

Hilsen
Morten

mosse6
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 21
Tilmeldt: 22 jun 2012 23:10
Mit fyr: HS tarm Solo Innova 30
Areal: 255
Brændsel: Skovtræ
Fremviser gerne i postnummer: 6320
Geografisk sted: Danmark

Indkøb af Pillefyr og solvarme

Indlæg af mosse6 » 07 mar 2013 05:37

Og hvis der er nogen her det sydlige hjørne af DK (Sønderborg) der har enten et Scotte/Woody fyr og eller solvarme, så ville jeg da rigtig gerne om det var muligt at lave et lille besøg. og få lidt stald tips om montering og styring.

Hilsen
Morten

Brugeravatar
MStauning
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 14
Tilmeldt: 19 mar 2012 02:21
Mit fyr: EcoTeck HRV135
Areal: 198
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4350
Årligt forbrug: 5,5 T håber jeg

Indkøb af Pillefyr og solvarme

Indlæg af MStauning » 07 mar 2013 07:58

Med 5 i husstanden og ønske om varmetilskud, så skal du dælme op og have et stort solanlæg.
Har selv solvarme, ganske vist planfangere, der sidder 13,5m2 på taget. Vi er 3 i hustanden med et meget lille varmtvands forbrug, og huset er 200m2 gammelt og rimeligt utæt :-)
På sådanne soldage som vi lige har haft, har vores pilleovn kunne slukke ned fra morgenstunden til eftermiddagen (fra kl 7 til 16-18 stykker). Ikke fordi min buffer har været tom, men fordi toppen bare lige manglede lidt. en besparelse på 2/3 af dagens piller.
Styring, anlæg også videre er fra VVFS.DK, vores anlæg er et Maxi-anlæg fra dem.

BTW - første fyringsdag blev 1-okt.


nemocharley

Indkøb af Pillefyr og solvarme

Indlæg af nemocharley » 07 mar 2013 08:00

Prøv at tage et kig på varmtvandfrasolen.dk - Niels Lycks tanker bag solvarme og anlægsopbygning er meget interessante. Det kunne være du fandt lidt inspiration.

som nævnt i tråden ovenfor, ser jeg lige...

Varmebaronen fra Sverige skruer også kombianlæg sammen på en spændende måde.

Brugeravatar
MStauning
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 14
Tilmeldt: 19 mar 2012 02:21
Mit fyr: EcoTeck HRV135
Areal: 198
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4350
Årligt forbrug: 5,5 T håber jeg

Indkøb af Pillefyr og solvarme

Indlæg af MStauning » 07 mar 2013 08:19

Så vil jeg da lige indskyde at en ven har samme størrelse anlæg, men sat op på "gammeldavs" måde med spiraler i bufferen.. Han for ca ½ så meget ud af sit, set iforhold til hvad jeg hiver ind - så Niels har fat i noget med det han laver ;-)

nemocharley

Indkøb af Pillefyr og solvarme

Indlæg af nemocharley » 07 mar 2013 08:35

MStauning skrev:Så vil jeg da lige indskyde at en ven har samme størrelse anlæg, men sat op på "gammeldavs" måde med spiraler i bufferen.. Han for ca ½ så meget ud af sit, set iforhold til hvad jeg hiver ind - så Niels har fat i noget med det han laver ;-)
Hvor er det rart at høre dette ude fra virkeligheden!! Jeg har længe haft på fornemmelsen, at dette var tilfældet - her til sommer køber jeg et pillefyr og sætter det sammen med Niels Lycks Mini-anlæg.

mosse6
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 21
Tilmeldt: 22 jun 2012 23:10
Mit fyr: HS tarm Solo Innova 30
Areal: 255
Brændsel: Skovtræ
Fremviser gerne i postnummer: 6320
Geografisk sted: Danmark

Indkøb af Pillefyr og solvarme

Indlæg af mosse6 » 07 mar 2013 12:36

Tak for alle indsparkene, interessant læsning.

Men lige for at komme tilbage til Pille fyret, Jeg har næsten besluttet mig til at købe et Woody Mini 16 Kw.
Men hvad skal jeg ha af tilbehør?
Jeg er i tvivl om hvad man skal bruge til at få det op og køre.

Jeg skal ha kedel og brænder endheden.
En styring, bør man købe den version 10 med toutch skærm? og kan den bruges til at styre pumpen og føleren til solvarmen, og måske også en zoneventil?
Iltstyring?
Flow måler for at se Kw forbrug?
Trækregulator til skorstenen?
Shunt?
Hvad skal man alt bruge til det, for det er jo ikke helt en færdig pakke.

Hilsen
Morten

Brugeravatar
pille bruger
Supporter
Supporter
Indlæg: 9830
Tilmeldt: 14 nov 2008 17:57
Mit fyr: RTB
Areal: 160
Brændsel: piller + 30 rør solfanger
Dagligt forbrug: 10 kg.
Årligt forbrug: 3400 kg.
Geografisk sted: Svendborg
Givet likes: 81 gange
Modtaget likes: 275 gange

Indkøb af Pillefyr og solvarme

Indlæg af pille bruger » 07 mar 2013 12:43

Du kan altid sætte tilbehør på fyret når du har fået det i drift,
og har lidt erfaring med hvad du ønsker af tilbehør.
Alt kan eftermonteres, dog er det nemmest at sætte flowmåler på når du sætter kedlen op.
Her er et link til en pakke løsning http://www.dvcenter.dk/catalog/product/ ... tegory/10/
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/


Besvar