Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Indkøb af Pillefyr og solvarme

Pillefyr, Stokerfyr eller noget helt andet?
Få hjælp til at finde det anlæg der passer netop til dine behov.
Forumregler
For at få den mest korrekte hjælp, anbefaler vi at du nøje beskriver dine behov og ønsker.
Så bliver det nemmere at hjælpe dig :)
Aerobatic
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 116
Tilmeldt: 05 apr 2012 00:13
Mit fyr: Scotte 10 kw. på BS 1016 kedel
Areal: 138 + 60 garage
Brændsel: RW Pellets
Fremviser gerne i postnummer: 8963
Årligt forbrug: 5 tons
Geografisk sted: Auning
Modtaget likes: 1 gang

Indkøb af Pillefyr og solvarme

Indlæg af Aerobatic » 08 mar 2013 09:20

pille bruger skrev:
Her er et link til en pillebrænder der kører som du efterlyser http://www.stokercloud.dk/dev/nbe-fyrrum.html
Det link du kommer med er jo til et fyr med konstant stort forbrug, et fyr der reelt er underdimensioneret, har kun kortvarigt været ned på 65% de sidste 2 døgn, så det viser ikke et reelt billede af hvordan 95% af danske pillefyr i et parcelhus køre.

Vi kan også prøve at vende bevisbyrden om, har du noget dokumentation som viser at der er dårlig fyrings økonomi i at have en akkumuleringstank på?

Vi kan prøve at lave et simpelt regnestykke udfra følgende forudsætninger: 10kW BS1060 fyr, 65 kWh/døgn varmeforbrug (svarende til minimum testet ydelse i prøvningsattesten) og en akkutank på 800l med et varmetab på 4 kWh/døgn når den er fuldt opladet.

Ved konstant 25% drift skal der bruges 65 kWh med en virkningsgrad på 89,1% = der skal indfyres 73 kWh

Ved drift med akku skal der bruges 65kWh + 4kWh med en virkningsgrad på 93,3% = der skal indfyres 74 kWh

Dvs. at med akkutank skal der indfyres 1 kWh mere i døgnet ~ 0,40 kr/døgn

Hvis forbruget så er lavere, hvor fyret kører 10% (som efter min mening er det man kaldte pause fyring før i tiden) så vender regnestykket helt sikkert til akkutankens fordel.

At skrive at det ikke giver mening med en akkutank på et pillefyr er forkert efter min bedste overbevisning.


Brugeravatar
MStauning
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 14
Tilmeldt: 19 mar 2012 02:21
Mit fyr: EcoTeck HRV135
Areal: 198
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4350
Årligt forbrug: 5,5 T håber jeg

Indkøb af Pillefyr og solvarme

Indlæg af MStauning » 08 mar 2013 10:22

Så må jeg jo komme med lidt indspark, ude fra det virkelige liv ;-)

Jeg har en pilleovn, og noget solvarme med buffertank.
Pilleovnen kan varme toppen af bufferen op.

Når den ikke varmer toppen af bufferen, bruger jeg ca 7% flere piller pr graddag, end når den varmer toppen af bufferen op.
Dette er dog kun målt hen over dette ene år, men testet ca 50-50..

Brugeravatar
HR LUCCA
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1575
Tilmeldt: 11 dec 2012 19:31
Areal: 121 m2
Fremviser gerne i postnummer: 4200
Geografisk sted: Slagelse
Givet likes: 14 gange
Modtaget likes: 47 gange

Indkøb af Pillefyr og solvarme

Indlæg af HR LUCCA » 08 mar 2013 23:20

Hvad koster en 800 l akutank der er godt isoleret ? vel omkring 8000 til 10000 kr ,dem kan jeg få mange træpiller for , jeg bruger 100 kg om sommeren pr måned til varmt vand og mit fyr køret fint ved 2 til 4 kw om forår/efterår


Besvar