Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Pillefyr ??? jow, og hvad så. ???

Pillefyr, Stokerfyr eller noget helt andet?
Få hjælp til at finde det anlæg der passer netop til dine behov.
Forumregler
For at få den mest korrekte hjælp, anbefaler vi at du nøje beskriver dine behov og ønsker.
Så bliver det nemmere at hjælpe dig :)
Ole Larsen
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 266
Tilmeldt: 22 feb 2013 21:52
Mit fyr: Pellux 100 m. iltstyring
Areal: ca. 180 i 3 plan
Brændsel: Agrol 8 mm
Fremviser gerne i postnummer: 9220
Årligt forbrug: i omegnen af 6 T.
Geografisk sted: Aalborg ø
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 1 gang
Kontakt:

Pillefyr ??? jow, og hvad så. ???

Indlæg af Ole Larsen » 23 feb 2013 23:02

Hej alle.
Tak for jeres indput.
Vi holder til i Aalborg ø. Har ikke aftagerpligt m.h.t. naturgas,da vi har haft levering i 15 år. De kommer bare og henter måleren.
Vi har solfanger på taget, og har derfor varme til vvb, i sommerhalvåret.
Vi er 2 (gamle) ;0))) men med børn i dagpleje. så noget varmt vand går der jo til.
Plads til piller er ingen problem, kan have 10 t. hvis nødvendig, selv under tag.
Pillefyret kan stå hvor der i sin tid stod et oliefyr, så det volder heller ikke problem.,
så jeg hælder måske til et Biomax 16


Ole Larsen
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 266
Tilmeldt: 22 feb 2013 21:52
Mit fyr: Pellux 100 m. iltstyring
Areal: ca. 180 i 3 plan
Brændsel: Agrol 8 mm
Fremviser gerne i postnummer: 9220
Årligt forbrug: i omegnen af 6 T.
Geografisk sted: Aalborg ø
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 1 gang
Kontakt:

Pillefyr ??? jow, og hvad så. ???

Indlæg af Ole Larsen » 23 feb 2013 23:07

Hej.
Kan desværre ikke besvare jeres gode indput den næste uge, da vi farter til Tenerif.
Høres ved om en uge
Mvh Ole

Brugeravatar
Paw Nielsen
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 133
Tilmeldt: 07 feb 2012 18:54
Mit fyr: Biomax 16
Areal: 135
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 7140
Årligt forbrug: 4-5 Ton
Geografisk sted: Hostrup ved Hedensted

Pillefyr ??? jow, og hvad så. ???

Indlæg af Paw Nielsen » 23 feb 2013 23:21

Biomax er et billigt pillefyr, det er en smule udskældt herinde. Om det er fortjent det får skæld ud kan jeg ikke sige, jeg har selv et og jeg er meget godt tilfreds. Det har kørt i to år nu, uden et eneste driftstop :great: Men måske jeg har været heldig, jeg ved det ikke!!!
Jeg havde besøg af NH Bioservice (brugeren med navnet bioservice) i forbindelse med opstart, og det tror jeg måske er medvirkende til den problemfrie drift. Det gav mig en masse viden om pillefyring på et overordnet plan, og en masse guldkorn om biomax.
Jeg tog hul på det fjerde tons i denne fyringssæson, igår. Så jeg kan vist ikke klage over forbruget :great:

Skulle jeg vælge idag, ville jeg overveje et scotte. Men det er kun for at få muligheden for tilkøb af gadgets icon_cheesygrin.gif

Ps. Det skal lige nævnes at jeg har lavet en styring og noget mekanisk rensning af kedlen. Lidt ala semirens, på blackstar semirens-kedlen.
Nu med pillesilo evolution2. Med hjul og påfyldningsluge i siden!!!

Brugeravatar
Ugelvig
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1354
Tilmeldt: 18 sep 2012 12:19
Mit fyr: Atmos D14P/Iwabo Villa S2
Areal: 212+70
Brændsel: Stampemøllen
Dagligt forbrug: 16 kg pr. døgn
Årligt forbrug: 6 ton
Geografisk sted: Sønderjylland
Kontakt:

Pillefyr ??? jow, og hvad så. ???

Indlæg af Ugelvig » 24 feb 2013 07:40

Ingen tvivl om, at indstilling og opsætning er alfa og omega, når vi har med disse træpillefyr, at gøre. Hellere et godt indstillet "billigt" fyr, end et "dyrt" fyr, der bare er sat ind og ikke justeret til.

Men snakker vi Biomax 16 kontra Scotte, ville jeg også vælge en Scotte. De kan finindstilles lidt mere, er imo. bedre kvalitet og ingen tvivl, der er stort kendskab til dem på her og andre steder. Ligeledes er der et super servicenet omkring dem.

Har man med de lidt mere ukendte fyr at gøre, er man alt andet end lige, lidt mere på herrens mark!
/AJU

Atmos D14P med påmonteret Iwabo Villa S2 og 750l træpiller i Mafa Midi silo fremvises gerne :)

Brugeravatar
Dunas
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 986
Tilmeldt: 15 apr 2010 18:17
Mit fyr: Version 7.0680 BS - 10 og 16 Kw brænder.
Areal: 153
Brændsel: 6 mm træpiller
Årligt forbrug: 4 tons
Givet likes: 53 gange
Modtaget likes: 125 gange

Pillefyr ??? jow, og hvad så. ???

Indlæg af Dunas » 24 feb 2013 08:14

Ole Larsen skrev:Hej alle.
Tak for jeres indput.
Vi holder til i Aalborg ø. Har ikke aftagerpligt m.h.t. naturgas,da vi har haft levering i 15 år. De kommer bare og henter måleren.
Vi har solfanger på taget, og har derfor varme til vvb, i sommerhalvåret.
Vi er 2 (gamle) ;0))) men med børn i dagpleje. så noget varmt vand går der jo til.
Plads til piller er ingen problem, kan have 10 t. hvis nødvendig, selv under tag.
Pillefyret kan stå hvor der i sin tid stod et oliefyr, så det volder heller ikke problem.,
så jeg hælder måske til et Biomax 16
Du bør tage ud og se de 2 pillefyr i drift "biomax16 og scotte/woody". Jeg stod i samme situation for 3 år siden,
og brugte meget tid på, at undersøge hvilket fyr jeg skulle have. Tror jeg var ude og se 4-6 forskellige pillefyr i
drift. Da jeg så scotte/woody var jeg solgt med det samme. Tror det er en klassisk fejl, at folk begår. At de ikke
bruger tid nok til, at sætte sig ind i et pillefyr inden de handler. Alle forhandler skamroser deres produkter og siger det er det
bedste på markedet og høvler de andre produkterne ned, de vil jo bare sælge. Så man skal være kritisk over for sælger og give sig tid til,
at tage ud og se disse pillefyr i drift fysisk. Ved ikke hvorfor du er brandt varm på en biomax16, men scotte/woody
slå den på mange områder. Og som du kan se herinde på stokerpro, har de fleste en scotte/woody, så der er rigtig meget
hjælp og hente her. Men i sidste ende er det jo dit eget valg.


nemocharley

Pillefyr ??? jow, og hvad så. ???

Indlæg af nemocharley » 24 feb 2013 08:24

Triumph har nævnt dem, men lidt gentagelse er vel ikke af vejen?

De 4-6 forskellige pillefyr som var et besøg værd kunne være; 1) Biomax, 2) Scotte, 3) Pellux 100, 4) MGM 15 Comfort og 5) Atmos.

Personligt hælder jeg til Pellux 100 eller Atmos, men jeg har som sagt ikke set nærmere på Biomax.

Brugeravatar
Ugelvig
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1354
Tilmeldt: 18 sep 2012 12:19
Mit fyr: Atmos D14P/Iwabo Villa S2
Areal: 212+70
Brændsel: Stampemøllen
Dagligt forbrug: 16 kg pr. døgn
Årligt forbrug: 6 ton
Geografisk sted: Sønderjylland
Kontakt:

Pillefyr ??? jow, og hvad så. ???

Indlæg af Ugelvig » 24 feb 2013 12:48

Nemo, hvornår kommer du til Sønderjylland og kigger på Atmos kedel m. Iwabo brænder? :p
/AJU

Atmos D14P med påmonteret Iwabo Villa S2 og 750l træpiller i Mafa Midi silo fremvises gerne :)

nemocharley

Pillefyr ??? jow, og hvad så. ???

Indlæg af nemocharley » 24 feb 2013 13:04

Ugelvig skrev:Nemo, hvornår kommer du til Sønderjylland og kigger på Atmos kedel m. Iwabo brænder? :p
Der er sgu et stykke derned Ugelvig. grin.gif

Men jeg kender jo godt kedlen - en bekendt har en atmos 14kw (men jeg er faktisk i tvivl om brænderen - tror det er atmos´egen - den er rød og kedlen er blå og siloen (1000l) er rød. Han har solvarme der sparker bagdel, kedlen kører i realiteten kun 6mdr om året.

Når frosten går af jorden udbygger vi fyrrummet. Er der penge på kontoen, så kommer der et pillefyr op (jeg tror det bliver pellmax ub m. viking bio brænder). Mit problem med atmos er røgrøret - min skorstenslysning er kun 125mm, og så er den 5 m høj med isokern. Det kunne også blive Pellux 100... -

Men jo - er jeg i det sønderjydske engang, så vil jeg meget gerne sparke fyr. :great:


Besvar