Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Pillefyr i nyt hus efter 2020 krav?

Pillefyr, Stokerfyr eller noget helt andet?
Få hjælp til at finde det anlæg der passer netop til dine behov.
Forumregler
For at få den mest korrekte hjælp, anbefaler vi at du nøje beskriver dine behov og ønsker.
Så bliver det nemmere at hjælpe dig :)
Flemming DJ
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 2012
Tilmeldt: 06 nov 2009 13:39
Mit fyr: Opop + Sonnenkraft
Areal: 129 m2
Brændsel: RW Piller
Fremviser gerne i postnummer: 9740
Dagligt forbrug: Solskin en masse ;-)
Årligt forbrug: Ca. 4,1 ton
Geografisk sted: Jerslev J, Vendsyssel
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 3 gange

Pillefyr i nyt hus efter 2020 krav?

Indlæg af Flemming DJ » 19 feb 2013 14:46

Nemo> Er det 16 kilokroner i et "nyt" hus på 125 kvm.? Holy crap! :shock:

Vi fyrer næsten det samme op for 4,5 tons piller = ca. 9.500 kr. Og det er halvskidt isoleret.

Jeg ville nok også se på noget åben ild med centralvarmeopvarmning som supplement til 2020-huset, OG noget ventilation/køling/genindvinding, evt. bare den skorsten med frisklufttilførsel - der bli'r brug for det.

1500 kWt overskudsstrøm lyder i mine ører meget som forbruget til varmt vand via elvandvarmer i sommerhalvåret. ;-)
Mvh Flemming

Bilpleje i Nordjylland: http://duensmobilebilpleje.dk


nemocharley

Pillefyr i nyt hus efter 2020 krav?

Indlæg af nemocharley » 19 feb 2013 19:48

Ja det er jeg bange for det er. Forklaringen ligger i den ufærdige førstesal, hvor der ikke er ordentlig isoleret endnu.

Ørn
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 60
Tilmeldt: 03 aug 2011 12:45

Pillefyr i nyt hus efter 2020 krav?

Indlæg af Ørn » 19 feb 2013 21:26

Hej Rasmus,

Velkommen til :)

Jeg har været i lidt samme situation som dig. Vi står overfor og skal bygge nyt her i 2013, og i vores kvarter er der tilslutningspligt til Gas. Det vil vi ikke have. For at kunne komme udenom gas skal vi opnå BR15 (en klasse højere end påkrævet p.t. i kvarteret - BR10).

Huset er på 200 kvm (plus 100 garage men denne er ikke med i energiberegningen). Vi har 3 lags ruder, varmegenvinding og "BR15" isolering. Vi fik energimanden til at regne på dels et scotte og dels et Hapero (har bedre energi%). Ingen af disse fyr kunne klare BR10 - hvis jeg lagde 6kw solcelle anlæg på taget lå den lige på vippen til at kunne klare en BR15. -Så hvis du kan få en BR20 godkendt med pillefyr vil jeg rigtig gerne vide hvordan du bærer dig ad :) Vi vil stadig gerne slippe for gas, og vil nu have energimanden til at prøve og regne på samme setup og så med 10-12 KW solvarme anlæg (150-180 vacuumrør) på taget for at se om det kan rette op på energiberegningen. (garagetaget hvor de bliver monteret ligger mod skov så kan ikke ses, så det skæmmer ikke).

Du kan eventuelt se tråden her: viewtopic.php?f=156&t=10844

Som sagt følger jeg lige med her i din tråd, krydser fingre for det lykkes for dig. Hvis du kommer igennem med det må du gerne holde os opdateret.

Mvh
Søren

Brugeravatar
Ugelvig
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1354
Tilmeldt: 18 sep 2012 12:19
Mit fyr: Atmos D14P/Iwabo Villa S2
Areal: 212+70
Brændsel: Stampemøllen
Dagligt forbrug: 16 kg pr. døgn
Årligt forbrug: 6 ton
Geografisk sted: Sønderjylland
Kontakt:

Pillefyr i nyt hus efter 2020 krav?

Indlæg af Ugelvig » 19 feb 2013 22:07

Hvorfor ikke regne på solceller til EL, solfanger til varme/varmt vand og en træpilleovn i stuen med vand? Det har jeg set en beregning på i forhold til passiv hus, der holdt igennem?

Jeg mener der er en passus, der giver mulighed for brændeovn som supplement, og ikke vægter helt så hårdt i det samlede energi regnskab som en kedel gør. Så kan vi altid diskutere rimeligheden i dette over en kop øl.
/AJU

Atmos D14P med påmonteret Iwabo Villa S2 og 750l træpiller i Mafa Midi silo fremvises gerne :)

pso
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 835
Tilmeldt: 07 nov 2011 23:11
Mit fyr: Woody Mini 2011 model
Areal: 150+30
Brændsel: Fågelfors/Varga/Bella 8mm
Fremviser gerne i postnummer: 2770
Dagligt forbrug: 18,6 for november
Årligt forbrug: ca 5200kg
Geografisk sted: 2770 Kastrup
Modtaget likes: 5 gange

Pillefyr i nyt hus efter 2020 krav?

Indlæg af pso » 19 feb 2013 23:41

DEt billigste i installation er helt klart en luft til luft varmepumpe her får du topkvalitet til ca 15Kkr. De har en reel cop på 5 eller mere.
Så skal du bruge El til VVB, Om sommeren har du rigelig EL så med en stor VVB og en blandeventil så du kan køre den helt op på 95 grader kan du have varmt vand til flere dage og dermed næsten ikke buge købe El. Da Nettomåler ordingen er afskaffet er det faktisk det eneste fornuftige du kan bruge EL produktionen til om sommeren så jeg ville vælge en 500 liter VVB og så isolere den med min 20cm samtidig med at den står inde i huset.
Afhængig af indretning kan du supplere med et par små el radiator i de rum der ikke kan få varme fra pumpen.
Så lavt et varmeforbrug kan ikke forrente afskrive jordvarmeanlæg eller dyre pillefyrsløsninger.
Sørg for rigelig ventilation så du kan komme af med varmen om someren. luft varmepumpen kan faktisk også bruges til at køle med i den varmeste periode hvor du jo netop har meget mere El end du kan bruge.


Brugeravatar
Ugelvig
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1354
Tilmeldt: 18 sep 2012 12:19
Mit fyr: Atmos D14P/Iwabo Villa S2
Areal: 212+70
Brændsel: Stampemøllen
Dagligt forbrug: 16 kg pr. døgn
Årligt forbrug: 6 ton
Geografisk sted: Sønderjylland
Kontakt:

Pillefyr i nyt hus efter 2020 krav?

Indlæg af Ugelvig » 20 feb 2013 07:10

pso skrev:DEt billigste i installation er helt klart en luft til luft varmepumpe her får du topkvalitet til ca 15Kkr. De har en reel cop på 5 eller mere.
Så skal du bruge El til VVB, Om sommeren har du rigelig EL så med en stor VVB og en blandeventil så du kan køre den helt op på 95 grader kan du have varmt vand til flere dage og dermed næsten ikke buge købe El. Da Nettomåler ordingen er afskaffet er det faktisk det eneste fornuftige du kan bruge EL produktionen til om sommeren så jeg ville vælge en 500 liter VVB og så isolere den med min 20cm samtidig med at den står inde i huset.
Afhængig af indretning kan du supplere med et par små el radiator i de rum der ikke kan få varme fra pumpen.
Så lavt et varmeforbrug kan ikke forrente afskrive jordvarmeanlæg eller dyre pillefyrsløsninger.
Sørg for rigelig ventilation så du kan komme af med varmen om someren. luft varmepumpen kan faktisk også bruges til at køle med i den varmeste periode hvor du jo netop har meget mere El end du kan bruge.
Luft til luft pumpe, der har en COP værdi på over 5? Også når vi snakker 0 grader C og nedefter? Det vil jeg gerne se :shock:

http://www.bolius.dk/alt-om/energi/arti ... ard-frost/

Ved frost nærmer vi os en COP værdi på 2 (heldigste fald 3), det giver så også en enhedspris på mellem 65 - 100 øre pr. kWh energi, billigt?! Eller bare samme pris som olie... Behøver ikke sige at træpillerne ligger på 35 - 40 øre pr. kWh?

Luft til luft er om muligt ringere end de store luft til vand eller vand til vand.

Der ER kun to ting i denne Verden, der er billigere en træpiller! Solvarme og træ (fastbrændsel, dog marginalt, hvis træet købes ovntørret i tårne).
/AJU

Atmos D14P med påmonteret Iwabo Villa S2 og 750l træpiller i Mafa Midi silo fremvises gerne :)

pso
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 835
Tilmeldt: 07 nov 2011 23:11
Mit fyr: Woody Mini 2011 model
Areal: 150+30
Brændsel: Fågelfors/Varga/Bella 8mm
Fremviser gerne i postnummer: 2770
Dagligt forbrug: 18,6 for november
Årligt forbrug: ca 5200kg
Geografisk sted: 2770 Kastrup
Modtaget likes: 5 gange

Pillefyr i nyt hus efter 2020 krav?

Indlæg af pso » 20 feb 2013 20:46

Jeg er uenig med dig Uglevig. Luft til luft varmepumper har en cop over 5 i årsgennemsnit på et normalt år. Det er rigtigt at cop falder med temperatur forskellen. De er dog blevet bedre i frostvejr og en cop på 3 skulle de nok kunne klare ved 0 grader. Luft er helt bedre end luft til vand, det er de simpelthen de kun skal løfte temeraruren til 25 grader imens luft til vand skal meget længere op.
Mit hovedargumnent er at i et superisoleret hus kan man ikke forrente og afskrive et varmeanlæg til 100 Kkr. Det bliver jo over 10000 KKr i årlig udgift inden du begynder at fyre. Så derfor luft til luft + el radiator er det billigste i et hus isoleret til 2020 standard.

Brugeravatar
Ugelvig
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1354
Tilmeldt: 18 sep 2012 12:19
Mit fyr: Atmos D14P/Iwabo Villa S2
Areal: 212+70
Brændsel: Stampemøllen
Dagligt forbrug: 16 kg pr. døgn
Årligt forbrug: 6 ton
Geografisk sted: Sønderjylland
Kontakt:

Pillefyr i nyt hus efter 2020 krav?

Indlæg af Ugelvig » 21 feb 2013 19:26

Men en COP værdi på 3, svarer også til, at du betaler 65 - 70 øre pr. kWh energi! Jeg giver det halve ved træpiller!

Så at købe en træpille ovn med vand, til 20 - 25.000,- kr., en akku. og solfanger til 30.000,- er altså stadig en god forretning! Det var 55 klik og en varme udgift på nærmest ingenting!

Vil du ikke lige kigge på denne "positiv"liste ved Energistyrelsen og finde alle de gode luft-til-luft pumper der har de fantastiske COP-værdier???

http://www.ens.dk/forbruger/vaerktoejer ... varmepumpe

Jeg kan nemlig ikke finde dem, de kan knap være med ved +2 grader C. Hvad tror du så der sker når luften (og især vandet) begynder at fryse og det har skiftet tilstandsform med temmelig stor energiudledning til følge? Så bliver det ikke nemmere for varmepumperne at være med.

Som jeg har skrevet før, passiv-, plus og lavenergihusene (kært barn, mange navne) har intet problem med at klare sig selv, indtil det bliver rigtig koldt, men så skal der altså også tilføres energi. Og der dur VP'erne bare ikke!
/AJU

Atmos D14P med påmonteret Iwabo Villa S2 og 750l træpiller i Mafa Midi silo fremvises gerne :)

Brugeravatar
Ugelvig
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1354
Tilmeldt: 18 sep 2012 12:19
Mit fyr: Atmos D14P/Iwabo Villa S2
Areal: 212+70
Brændsel: Stampemøllen
Dagligt forbrug: 16 kg pr. døgn
Årligt forbrug: 6 ton
Geografisk sted: Sønderjylland
Kontakt:

Pillefyr i nyt hus efter 2020 krav?

Indlæg af Ugelvig » 21 feb 2013 19:36

Luft-til-luft skulle ikke være alene...

http://www.jordvarme.dk/privat/produkte ... pe-dc.html

De sælger pumper... :s
/AJU

Atmos D14P med påmonteret Iwabo Villa S2 og 750l træpiller i Mafa Midi silo fremvises gerne :)

pso
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 835
Tilmeldt: 07 nov 2011 23:11
Mit fyr: Woody Mini 2011 model
Areal: 150+30
Brændsel: Fågelfors/Varga/Bella 8mm
Fremviser gerne i postnummer: 2770
Dagligt forbrug: 18,6 for november
Årligt forbrug: ca 5200kg
Geografisk sted: 2770 Kastrup
Modtaget likes: 5 gange

Pillefyr i nyt hus efter 2020 krav?

Indlæg af pso » 21 feb 2013 22:13

Ok kan det gøres med pilleovn til rimelig pris giver det jo mening.
Jeg siger bare at dyre investeringer somjordvarme og de dyre automatiske pillefyr anlæg for næppe kan forrente sig


Besvar