Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Hvad er den rette pillefyr til et poolhus?

Pillefyr, Stokerfyr eller noget helt andet?
Få hjælp til at finde det anlæg der passer netop til dine behov.
Forumregler
For at få den mest korrekte hjælp, anbefaler vi at du nøje beskriver dine behov og ønsker.
Så bliver det nemmere at hjælpe dig :)
Olaf13
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 254
Tilmeldt: 02 jan 2013 19:17
Mit fyr: Passat C4 droslet ned til C2
Areal: 400 m2
Brændsel: Indblæst piller og brænde
Fremviser gerne i postnummer: 4100
Dagligt forbrug: 40
Årligt forbrug: 8
Geografisk sted: Ringsted
Modtaget likes: 2 gange

Hvad er den rette pillefyr til et poolhus?

Indlæg af Olaf13 » 29 jan 2013 11:50

Hej til jer alle :D
Jeg er ny herinde og vil gerne have nogle gode råd.
Jeg har planer om at sætte et pillefyr op i et 265 m2 udlejnings sommerhus med 32m2 pool. Bruger nu ca 5000 l olie om året.
Huset har gulvvarme overalt der er også en 6 persons SPA bad og 300 l varmt vands beholder.
Olie fyret er på 24 Kw.
Kan et pillefyr på 16 - 20 Kw klare det?
Hvilken fyr kan køre problem fri en uge af gangen uden pasning? Uden at gå i stå pga slager, smul el ligende?
Har planer om at lade oliefyret stå som nødfyr.
Hvor stor pille magasin til en uge??
Med venlig Hilsen
Olaf


From
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 496
Tilmeldt: 17 jan 2007 14:07
Mit fyr: Woody 24kw ver 6.69+ Opop 418
Areal: 125 bolig+200 garage
Brændsel: Træpiller
Dagligt forbrug: 25 kg
Årligt forbrug: 7-8 ton
Geografisk sted: Gravlev
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 16 gange

Hvad er den rette pillefyr til et poolhus?

Indlæg af From » 29 jan 2013 13:57

Hejsa

Et scotte/woody med kompressorrens kan sagtens køre en uge eller mere uden tilsyn - hvis bare der er piller nok i siloen. Hvor meget olie bruger du om ugen når det er koldest?

Hvis du har internet i huset, så kan du med en Version 10 styring overvåge fyret hjemmefra.

Du skal nok op i et 20 kw fyr.

Brugeravatar
Ugelvig
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1354
Tilmeldt: 18 sep 2012 12:19
Mit fyr: Atmos D14P/Iwabo Villa S2
Areal: 212+70
Brændsel: Stampemøllen
Dagligt forbrug: 16 kg pr. døgn
Årligt forbrug: 6 ton
Geografisk sted: Sønderjylland
Kontakt:

Hvad er den rette pillefyr til et poolhus?

Indlæg af Ugelvig » 29 jan 2013 14:17

Jeg ville ikke gå under de 20 - 25 kW her. Hellere et stort fyr, der måske er lidt i overkanten. Der skal altså bruges rigtig meget energi, når der er peakperioder om vinteren. Når både den store akku på ~50 kubikmeter skal holdes varm og 8 - 10 mennesker, skal i bad og spa på samme tid, så koster det altså energi.

Scotte/Woody kan levere en i den størrelse. Men også Vølund har en PB 20/PB 20 Max. Men Passats BioHeat 25 med sugesystem til piller er også et godt bud. Selv Atmos kan levere en D21P kedel med en A25 brænder på. Så der er mange muligheder.

Hvordan er mulighederne for silo og opmagasinering af piller?
/AJU

Atmos D14P med påmonteret Iwabo Villa S2 og 750l træpiller i Mafa Midi silo fremvises gerne :)

Olaf13
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 254
Tilmeldt: 02 jan 2013 19:17
Mit fyr: Passat C4 droslet ned til C2
Areal: 400 m2
Brændsel: Indblæst piller og brænde
Fremviser gerne i postnummer: 4100
Dagligt forbrug: 40
Årligt forbrug: 8
Geografisk sted: Ringsted
Modtaget likes: 2 gange

Hvad er den rette pillefyr til et poolhus?

Indlæg af Olaf13 » 29 jan 2013 14:51

From skrev:Hejsa

Et scotte/woody med kompressorrens kan sagtens køre en uge eller mere uden tilsyn - hvis bare der er piller nok i siloen. Hvor meget olie bruger du om ugen når det er koldest?

Hvis du har internet i huset, så kan du med en Version 10 styring overvåge fyret hjemmefra.

Du skal nok op i et 20 kw fyr.
Det er svært at sige hvor meget jeg bruger i olie når det er kold på uge basic har ikke lige tjek på det men olie fyret kan jo kun lever 24 Kw og den køre ikke hele tiden, tror det er noget med 200L max 250 på en uge.
Men hvis det skal være en woody skal man så ikke med det samme købe en fast extern snegl a la biomax der ikke er så følsom for smuld, kan den ikke bruges sammen med en woody? Det er svært at vide om man får en sending med meget smuld i i fremtiden. Jeg føler det kan blive et problem.

Olaf13
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 254
Tilmeldt: 02 jan 2013 19:17
Mit fyr: Passat C4 droslet ned til C2
Areal: 400 m2
Brændsel: Indblæst piller og brænde
Fremviser gerne i postnummer: 4100
Dagligt forbrug: 40
Årligt forbrug: 8
Geografisk sted: Ringsted
Modtaget likes: 2 gange

Hvad er den rette pillefyr til et poolhus?

Indlæg af Olaf13 » 29 jan 2013 15:03

Ugelvig skrev:Jeg ville ikke gå under de 20 - 25 kW her. Hellere et stort fyr, der måske er lidt i overkanten. Der skal altså bruges rigtig meget energi, når der er peakperioder om vinteren. Når både den store akku på ~50 kubikmeter skal holdes varm og 8 - 10 mennesker, skal i bad og spa på samme tid, så koster det altså energi.

Scotte/Woody kan levere en i den størrelse. Men også Vølund har en PB 20/PB 20 Max. Men Passats BioHeat 25 med sugesystem til piller er også et godt bud. Selv Atmos kan levere en D21P kedel med en A25 brænder på. Så der er mange muligheder.

Hvordan er mulighederne for silo og opmagasinering af piller?
Pellux100 med pb20 ser faktisk lovende ud mon ikke den er stor nok?
Angående plads til en uges forbrug af piller så er det sådan at jeg vil bruge et rum ved siden af oliefyret på 1.5 x 2 m
Der er sikkert plads til en silo 80 x 80 cm eller skal den være større??


From
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 496
Tilmeldt: 17 jan 2007 14:07
Mit fyr: Woody 24kw ver 6.69+ Opop 418
Areal: 125 bolig+200 garage
Brændsel: Træpiller
Dagligt forbrug: 25 kg
Årligt forbrug: 7-8 ton
Geografisk sted: Gravlev
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 16 gange

Hvad er den rette pillefyr til et poolhus?

Indlæg af From » 29 jan 2013 15:36

Olaf13 skrev:
Angående plads til en uges forbrug af piller så er det sådan at jeg vil bruge et rum ved siden af oliefyret på 1.5 x 2 m
Der er sikkert plads til en silo 80 x 80 cm eller skal den være større??
Hvis der bliver brugt op til 250 liter olie på en uge skal du ha' plads til 250*2,2 = 550 kg piller og det fylder ca 850-900 liter, så der skal en ret stor silo til. Alternativt skal du ha' en lille silo ved fyret og en større silo i et udhus og et suge anlæg.

Flemming DJ
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 2012
Tilmeldt: 06 nov 2009 13:39
Mit fyr: Opop + Sonnenkraft
Areal: 129 m2
Brændsel: RW Piller
Fremviser gerne i postnummer: 9740
Dagligt forbrug: Solskin en masse ;-)
Årligt forbrug: Ca. 4,1 ton
Geografisk sted: Jerslev J, Vendsyssel
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 3 gange

Hvad er den rette pillefyr til et poolhus?

Indlæg af Flemming DJ » 29 jan 2013 15:46

From skrev:
... eller skur med plads til en palle med en bigbag til sugeren?
Og så skal det lige laves sådan, at det er lige til at køre ind og ud med pallen, åbne sækken og stikke snabelen ned - så kører det! :great:
Mvh Flemming

Bilpleje i Nordjylland: http://duensmobilebilpleje.dk

Olaf13
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 254
Tilmeldt: 02 jan 2013 19:17
Mit fyr: Passat C4 droslet ned til C2
Areal: 400 m2
Brændsel: Indblæst piller og brænde
Fremviser gerne i postnummer: 4100
Dagligt forbrug: 40
Årligt forbrug: 8
Geografisk sted: Ringsted
Modtaget likes: 2 gange

Hvad er den rette pillefyr til et poolhus?

Indlæg af Olaf13 » 29 jan 2013 16:41

From skrev:
Hvis der bliver brugt op til 250 liter olie på en uge skal du ha' plads til 250*2,2 = 550 kg piller og det fylder ca 850-900 liter, så der skal en ret stor silo til. Alternativt skal du ha' en lille silo ved fyret og en større silo i et udhus og et suge anlæg.
Ok altså så stor silo som muligt, der er ikke rigtig muligheder for andet plads med suge anlæg lige nu men måske hend af vejen, men jeg har jo også muligheden med at lade oliefyret være serie koblet og stå i standby hvis den er godt isoleret stjæler den vel ikke så meget energi? Den skal kun starte op hvis pillefyret gå ned. Planen er at jeg kommer forbi med piller og renser for aske en gang om ugen og der er ikke mange uger om året der bruges max 250L. Så lidt olie hvis det kniber gør jo ikke så meget.
Men det er meget vigtig at fyret er en stabil type og en SMS er ikke af vejen hvis den går i udue.


Men det er vigtig at

levi

Hvad er den rette pillefyr til et poolhus?

Indlæg af levi » 29 jan 2013 18:27

Olaf13 skrev:Hej til jer alle :D
Jeg er ny herinde og vil gerne have nogle gode råd.
Jeg har planer om at sætte et pillefyr op i et 265 m2 udlejnings sommerhus med 32m2 pool. Bruger nu ca 5000 l olie om året.
Huset har gulvvarme overalt der er også en 6 persons SPA bad og 300 l varmt vands beholder.
Olie fyret er på 24 Kw.
Kan et pillefyr på 16 - 20 Kw klare det?
Hvilken fyr kan køre problem fri en uge af gangen uden pasning? Uden at gå i stå pga slager, smul el ligende?
Har planer om at lade oliefyret stå som nødfyr.
Hvor stor pille magasin til en uge??
Med venlig Hilsen
Olaf
Tænk dig nu godt om, - et pillefyr i et udlejningssommerhus, - det kan blive interessant hvis der kommer driftstop - så kan du blive kaldt til sommerhuset i tide og utide...

Hvis du absolut vil have et pillefyr, - så ville scotten være et godt valg (Det er meget driftsikkert), - og Scotten kan du holde øje med online, - og også få alarm fra på din telefon hvis der skulle ske noget...

Men igen, - hvis jeg havde et udlejningssommerhus så ville jeg være ligeglad med udgiften til opvarmningen, - den betaler lejer jo.....

Hvis det er fordi du vil "score" lidt på opvarmningen ift. dine indlejere, - så vælg en Scotte, - men være klar over - DET ER IKKE ET OLIEFYR!

Brugeravatar
Ugelvig
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1354
Tilmeldt: 18 sep 2012 12:19
Mit fyr: Atmos D14P/Iwabo Villa S2
Areal: 212+70
Brændsel: Stampemøllen
Dagligt forbrug: 16 kg pr. døgn
Årligt forbrug: 6 ton
Geografisk sted: Sønderjylland
Kontakt:

Hvad er den rette pillefyr til et poolhus?

Indlæg af Ugelvig » 29 jan 2013 18:35

Du Levi, Vølunds er også med interface og mulighed for alarm ;)

Men hvorfor skulle der komme driftsstop? Passer man sit fyr, nogenlunde forsvarligt burde det vel bare køre???
/AJU

Atmos D14P med påmonteret Iwabo Villa S2 og 750l træpiller i Mafa Midi silo fremvises gerne :)


Besvar