kombi fyr til piller og brænde

Pillefyr, Stokerfyr eller noget helt andet?
Få hjælp til at finde det anlæg der passer netop til dine behov.
Forumregler
For at få den mest korrekte hjælp, anbefaler vi at du nøje beskriver dine behov og ønsker.
Så bliver det nemmere at hjælpe dig :)
Blaser
Stoker V
Stoker V
12
Indlæg: 167
Tilmeldt: 28 nov 2011 14:15
Mit fyr: Atmos med ældre stoker
Areal: 200
Brændsel: træpiller, flis og andet
Dagligt forbrug: ved ikke endnu
Geografisk sted: Himmerland

kombi fyr til piller og brænde

Indlæg af Blaser »

Hej,

Jeg ved godt de fleste fraråder kombinationer, hvor man kan fyrer med træ i kedlen sammen med pille/stokerfyr. Der findes dog anlæg der kan begge dele uden at have ringe virkningsgrad, fx Jøma fungerer fint med både træ og stoker.
Ved flere anlæg skruer stokeren ned for effekten, hvis der suppleres med brænde.
Hvis man så udelukkende bruger brænde om vinteren, når forbruget er højt er der intet behov for akkumulering.

Blaser

Brugeravatar
Ugelvig
Stoker XV
Stoker XV
11
Indlæg: 1354
Tilmeldt: 18 sep 2012 12:19
Mit fyr: Atmos D14P/Iwabo Villa S2
Areal: 212+70
Brændsel: Stampemøllen
Dagligt forbrug: 16 kg pr. døgn
Årligt forbrug: 6 ton
Geografisk sted: Sønderjylland
Kontakt:

kombi fyr til piller og brænde

Indlæg af Ugelvig »

Jeg må tilslutte mig Blaser, fordi det er kombi behøver det ikke at være total elendig virkningsgrad. Klart man kommer heller ikke over de 90% som mange træpillefyr kan i dag. Men man kan godt komme på den gode side af 80% med begge dele.

Jeg vil klart anbefale en Atmos kedel over en Jøma, men det er bare min erfaring. Jeg syntes Atmosen er en kende mere økonomisk at fyre i og den virker som bedre kvalitet. Men Jøma kedlen kan tage længere stykker træ.

Jeg ville vælge en Atmos DC 25 SP kedel. Evt. uden træpillebrænder i første omgang. Så kan man altid eftermontere den, når man bliver træt af at "slås" med træ.

http://www.hedestoker.dk/shop/item.asp?id=3049

Hvordan selve anlægget skal opbygges, vil jeg lade være op til andre kloge hoveder. Her tænker jeg på akku. tank og VVB. Men Blasers idé med træpiller om sommeren og efter behov om vinteren lyder som en god idé. Så kan man smide en "pind" på, når tid og lyst er til det.

Måske, der er nogle som ligger inde med nogle diagrammer over en installation?
/AJU

Atmos D14P med påmonteret Iwabo Villa S2 og 750l træpiller i Mafa Midi silo fremvises gerne :)
nemocharley

kombi fyr til piller og brænde

Indlæg af nemocharley »

Hejsa - Jeg har en svensk kammerat der har denne kombikedel, som han er meget glad for: http://www.varmebaronen.com/html/biomax_utokad1.html

og her: http://www.varmebaronen.se/tekniska_dat ... emsida.pdf

jeg har ledt efter nogle virkningsgrader - men forgæves - prisen er omkring 50.000dkr. Så vidt jeg ved er der to forhandlere i Danmark. 1 i Østervrå (Nordenfjords) og 1 i Vammen nær Viborg.
Brugeravatar
Ugelvig
Stoker XV
Stoker XV
11
Indlæg: 1354
Tilmeldt: 18 sep 2012 12:19
Mit fyr: Atmos D14P/Iwabo Villa S2
Areal: 212+70
Brændsel: Stampemøllen
Dagligt forbrug: 16 kg pr. døgn
Årligt forbrug: 6 ton
Geografisk sted: Sønderjylland
Kontakt:

kombi fyr til piller og brænde

Indlæg af Ugelvig »

nemocharley skrev:Hejsa - Jeg har en svensk kammerat der har denne kombikedel, som han er meget glad for: http://www.varmebaronen.com/html/biomax_utokad1.html

og her: http://www.varmebaronen.se/tekniska_dat ... emsida.pdf

jeg har ledt efter nogle virkningsgrader - men forgæves - prisen er omkring 50.000dkr. Så vidt jeg ved er der to forhandlere i Danmark. 1 i Østervrå (Nordenfjords) og 1 i Vammen nær Viborg.
Spændende! Hvis den er mærket i Sverige, kan der rekvireres en attest derfra. Ellers må forhandlerne/importøren i Danmark få den testet i Danmark. Men en svensk prøvningsattest er fuldt ud gældende i DK.
/AJU

Atmos D14P med påmonteret Iwabo Villa S2 og 750l træpiller i Mafa Midi silo fremvises gerne :)
nemocharley

kombi fyr til piller og brænde

Indlæg af nemocharley »

Jeg har set fyret i aktion, da jeg var på besøg deroppe (lidt nord for Göteborg). Dengang interesserede det mig desværre ikke så meget, men jeg har da talt med ham efterfølgende - jeg vil se om jeg kan rykke ham for nogle tal.

Prismæssigt bliver det naturligvis dyrere end de 50.000 som trådstarter har som loft, da der jo skal nogle seriøse buffertanke til (min 1200 liters olietank er i øvrigt billigt til salg fra juli af :) )

Atmos går man jo heller ikke fejl i byen med, hvis de kan gøre det lidt billigere.

Jens
Stoker XV
Stoker XV
17
Indlæg: 1078
Tilmeldt: 15 jan 2007 23:26
Mit fyr: MGM 15 Comfort + Passat Atmos m. akku.
Areal: 275
Brændsel: Træpiller + brænde i Atmos'en
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: 6 t + brænde
Geografisk sted: Sydvestjylland
Har takket: 75 gange
Blevet takket: 60 gange

kombi fyr til piller og brænde

Indlæg af Jens »

Hmm, Baxi kan da også byde ind med en kombi-model
http://www.baxi.dk/produkter/biobraendsel/dbk.html

og virkningsgraden kan der da ikke klages meget over for brænde og for træpiller er det ok på max, men ikke for godt på lav ydelse

http://www.baxi.dk/fileadmin/user_uploa ... B-1387.pdf
Mvh Jens

Hvis du ikke ændre kurs, - så risikere du at ende der, hvor du er på vej hen !
nemocharley

kombi fyr til piller og brænde

Indlæg af nemocharley »

nemocharley skrev:Jeg har set fyret i aktion, da jeg var på besøg deroppe (lidt nord for Göteborg). Dengang interesserede det mig desværre ikke så meget, men jeg har da talt med ham efterfølgende - jeg vil se om jeg kan rykke ham for nogle tal.

Prismæssigt bliver det naturligvis dyrere end de 50.000 som trådstarter har som loft, da der jo skal nogle seriøse buffertanke til (min 1200 liters olietank er i øvrigt billigt til salg fra juli af :) )

Atmos går man jo heller ikke fejl i byen med, hvis de kan gøre det lidt billigere.
Virkningsgraden for Viking Bio brænderen er 92% - dette gælder også i Biomaxen. Fastbrændselsdelen er på 89%. Så det er vel helt ok.
Til dit hus er 15-20kw rigeligt stort (på pillebrænderen) - men med den store akkutank, får du en god drift ifølge Varmebaronen. Min kammerat i det svenske bor på 210m2 (bygget i 2004). Han varmer endvidere en garage/værksted op til 16 grader på 40m2). Anlægget kører ikke om sommeren, da han har solvarme.

Der skal bruges træpiller af en god kvalitet for at undgå tæring.
Elbob
Stoker I
Stoker I
10
Indlæg: 5
Tilmeldt: 21 jul 2013 18:49
Mit fyr: bio-comfort 16 kw
Areal: 250
Brændsel: træpiller
Årligt forbrug: ca 8 tons

kombi fyr til piller og brænde

Indlæg af Elbob »

Hej Jeanette

Hvordan er det gået med køb af fyr
Ollii
Stoker XIV
Stoker XIV
15
Indlæg: 909
Tilmeldt: 10 jan 2009 19:18
Mit fyr: Jordvarme
Areal: 250
Brændsel: El
Årligt forbrug: 25-30000
Geografisk sted: sdrj
Har takket: 1 gang
Blevet takket: 3 gange

kombi fyr til piller og brænde

Indlæg af Ollii »

nemocharley skrev:
Virkningsgraden for Viking Bio brænderen er 92% - dette gælder også i Biomaxen. Fastbrændselsdelen er på 89%. Så det er vel helt ok.
Til dit hus er 15-20kw rigeligt stort (på pillebrænderen) - men med den store akkutank, får du en god drift ifølge Varmebaronen. Min kammerat i det svenske bor på 210m2 (bygget i 2004). Han varmer endvidere en garage/værksted op til 16 grader på 40m2). Anlægget kører ikke om sommeren, da han har solvarme.

Der skal bruges træpiller af en god kvalitet for at undgå tæring.
Hej nemo kan du ikke lige uddybe den med kvalitet og tæring?

M.v.h. ole.
Når du taler kan du kun sige noget du allerede ved. Når du lytter kan du lære hvad andre ved.

M.v.h. Olli.
nemocharley

kombi fyr til piller og brænde

Indlæg af nemocharley »

Ollii skrev:
Hej nemo kan du ikke lige uddybe den med kvalitet og tæring?

M.v.h. ole.
jo: Svovlholdig olie eller koks/kul, træ med højt vandindhold eller rester af overfladebehandling eller træpiller med højt indhold af limrester, sand eller andet som udvikler en sur slagge vil altid give en øget belastning. Den surhed vil påvirke kedel og brænder over tid. Nogle fyr er som bekendt mere robuste end andre, men forhandler var over for mig meget obs på at minde mig om kun at bruge gode træpiller. Min kedel har i øvrigt heller ikke shunt, det behøves åbenbart ikke på den kedel jeg har.

Besvar