Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Nyt fyrrum til en bette bondegård

Pillefyr, Stokerfyr eller noget helt andet?
Få hjælp til at finde det anlæg der passer netop til dine behov.
Forumregler
For at få den mest korrekte hjælp, anbefaler vi at du nøje beskriver dine behov og ønsker.
Så bliver det nemmere at hjælpe dig :)
nordskov
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 13
Tilmeldt: 19 jan 2013 11:41
Mit fyr: KSM 275 FX +2m3 tank
Areal: 250+110
Brændsel: piller/træ/flis/Korn
Fremviser gerne i postnummer: 6800
Dagligt forbrug: 300L flis
Årligt forbrug: Ukendt endnu

Nyt fyrrum til en bette bondegård

Indlæg af nordskov » 19 jan 2013 22:16

Hejsa
Jeg er ny herinde og har kigget en del på siden men, hver gang jeg falder over et anlæg der kunne være noget, så bliver jeg dælme i tvivel....
Så håber jeg kunne finde nogen her der kunne hjælpe lidt. her er lidt fakta om ejendommen.
Stuehus er på ca.240 kvm. nogenlunde isoleret. (bygge år 1969) der kommer nyt tag +250mm isolering til foråret.
Der er 120kvm gilde sal, der skal holdes frostfrit der (kommer 100mm i gulv og væg. 200mm loft.)
samt et værksted. der evt også skulle på. ca. 120 kvm med høj til loft.
Fyrrummet er 5x5 meter. med velvinge loft. og ny skorsten., gulvet bliver støbt på mandag :-)

Tanken var en pille brænder og et fastbrændsels fyr. Da kombi'er som jeg har forstået ikker er helt optimale og slet ikke til aut. drift.

Har kigget lidt på skotte, ekoheat, mgm som pillebrænder. fastbrændsels fyret har jeg ikke kigget så meget på det ville være som secondær varmer og mest til at gå og hygge fyre i :-)

Hvis der er nogle der vil vise noget frem ville jeg være rigtig glad, og se noget i drift. Bor i nærheden af varde.
Håber der er nogen der vil dele ud af deres erfaringer, så jeg ikke skal genopfinde den dybe tallerken :-)

MHV
David


Brugeravatar
Brandsen
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 3485
Tilmeldt: 21 okt 2009 23:02
Mit fyr: Baxi Multi Heat 2.5 + Scotte BS1016 Mini
Areal: 425 m2
Brændsel: Spildkorn - Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4300
Årligt forbrug: ca 10 tons
Geografisk sted: Holbæk
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 136 gange

Nyt fyrrum til en bette bondegård

Indlæg af Brandsen » 19 jan 2013 22:30

Halløj i forum,

Velkommen til.

100mm isolering i gulv ? Det var ikke meget, er kravene ikke 220 aller 250mm nu om dage for gulve ?

Hvis det er bondegård du har, er der så nogle bønder i nærheden, der kunne tænkes at have noget billigt spildkorn,
for i så fald kunne en rigtig stoker været et godt alternativ, specielt da du har ret mange m2 at opvarme.
__________________________________________________________________
Med venlig hilsen, Brandsen
Baxi Multi Heat 2.5 med 600l tank, iltstyring, prom 1.08 ( Installeret Oktober 2005 )
Scotte BS Mini 10kw ( Installeret Juni 2013 )

EKP
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 676
Tilmeldt: 27 okt 2008 18:29
Mit fyr: Atmos DC50+Scotte Black Star 16Kw.
Areal: 240+ 10 i fyrrum
Brændsel: En pind her og en sæk der
Fremviser gerne i postnummer: 9800
Dagligt forbrug: Svært at sige
Årligt forbrug: ?
Geografisk sted: Hjørring
Modtaget likes: 1 gang

Nyt fyrrum til en bette bondegård

Indlæg af EKP » 19 jan 2013 22:39

Jeg har et hus nøjagtigt som dit og har en løsning med fastbrændsel (ATMOS DC50) og en pillebrænder (Scotte 16Kw). Jeg mener at:

- Det bliver for dyrt for dig at investere i en fastbrændselskedel hvis du kun vil gå og "hyggefyre". Det løber jo nok op i små 50.000 kr. for etableringen og der skal køres noget træ igennem for at det bliver tjent hjem.

- Et pillefyr vil være en god løsning men det kommer jo til at koste dig lidt penge til piller med alle de m2. Du skal nok regne lidt på hvad du kommer til at bruge i varmeudgifter (jeg har kun et stuehus på 240 m2 - ingen værksted, gildesal osv.).

- Jeg vil nok også vurdere at en stoker vil være det mest fordelagtige. Prisen på brændslet er ikke uden betydning i dit tilfælde.

fyrkat
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 72
Tilmeldt: 09 okt 2012 19:31
Mit fyr: Atmos DC32 Vøllund pillux 100
Areal: 175
Brændsel: Mest gran
Fremviser gerne i postnummer: 6261
Geografisk sted: Bredebro
Givet likes: 4 gange
Modtaget likes: 8 gange

Nyt fyrrum til en bette bondegård

Indlæg af fyrkat » 19 jan 2013 22:49

Du er meget velkommen til at se mit fyrrum som jeg netop er blevet færdig med.
Atmos 32
Vølund Pillux 100
1500 liters akkumuleringstank
Ladomat
Automixer

nordskov
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 13
Tilmeldt: 19 jan 2013 11:41
Mit fyr: KSM 275 FX +2m3 tank
Areal: 250+110
Brændsel: piller/træ/flis/Korn
Fremviser gerne i postnummer: 6800
Dagligt forbrug: 300L flis
Årligt forbrug: Ukendt endnu

Nyt fyrrum til en bette bondegård

Indlæg af nordskov » 19 jan 2013 23:14

Brandsen skrev:Halløj i forum,

Velkommen til.

100mm isolering i gulv ? Det var ikke meget, er kravene ikke 220 aller 250mm nu om dage for gulve ?

Hvis det er bondegård du har, er der så nogle bønder i nærheden, der kunne tænkes at have noget billigt spildkorn,
for i så fald kunne en rigtig stoker været et godt alternativ, specielt da du har ret mange m2 at opvarme.

Takker :-)
De 100mm iso. burder være fint da det jo ikke er noget der skal holdes på 20 grader året rundt, ved ikke om der er krav til det når det ikke er beboelse?
Men ja korn kunne også være en mulighed....


nordskov
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 13
Tilmeldt: 19 jan 2013 11:41
Mit fyr: KSM 275 FX +2m3 tank
Areal: 250+110
Brændsel: piller/træ/flis/Korn
Fremviser gerne i postnummer: 6800
Dagligt forbrug: 300L flis
Årligt forbrug: Ukendt endnu

Nyt fyrrum til en bette bondegård

Indlæg af nordskov » 19 jan 2013 23:25

EKP skrev:Jeg har et hus nøjagtigt som dit og har en løsning med fastbrændsel (ATMOS DC50) og en pillebrænder (Scotte 16Kw). Jeg mener at:

- Det bliver for dyrt for dig at investere i en fastbrændselskedel hvis du kun vil gå og "hyggefyre". Det løber jo nok op i små 50.000 kr. for etableringen og der skal køres noget træ igennem for at det bliver tjent hjem.

- Et pillefyr vil være en god løsning men det kommer jo til at koste dig lidt penge til piller med alle de m2. Du skal nok regne lidt på hvad du kommer til at bruge i varmeudgifter (jeg har kun et stuehus på 240 m2 - ingen værksted, gildesal osv.).

- Jeg vil nok også vurdere at en stoker vil være det mest fordelagtige. Prisen på brændslet er ikke uden betydning i dit tilfælde.

Jamen tanken med en pillebrænder var at det ville være noget der til dels kunne passe sig selv. (fruen ikke skulle passe dagligt) da jeg i forbindelse med mit job godt kunne være bort rejst flere dage.
og kiggede meget på en scotte da jeg har fået et godt indtryk af denne, efter at have læst et utal af indlæg :-)
oprindeligt havde jeg tænkt fastbrændsel passat atmos med uderbrænding. og 4000L akku. men fik besked om jeg nok skulle tænke på fruen at hun jo så skulle passe det når jeg var afsted.. (som bonus er der en lille på vej til marts)
så nu tænkte jeg at jeg ville høre her om hvilken vej der skulle vælges.
PT er der et oliefyr der bruger mellem 15-20L per dag......

EKP
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 676
Tilmeldt: 27 okt 2008 18:29
Mit fyr: Atmos DC50+Scotte Black Star 16Kw.
Areal: 240+ 10 i fyrrum
Brændsel: En pind her og en sæk der
Fremviser gerne i postnummer: 9800
Dagligt forbrug: Svært at sige
Årligt forbrug: ?
Geografisk sted: Hjørring
Modtaget likes: 1 gang

Nyt fyrrum til en bette bondegård

Indlæg af EKP » 19 jan 2013 23:46

nordskov skrev:

Jamen tanken med en pillebrænder var at det ville være noget der til dels kunne passe sig selv. (fruen ikke skulle passe dagligt) da jeg i forbindelse med mit job godt kunne være bort rejst flere dage.
og kiggede meget på en scotte da jeg har fået et godt indtryk af denne, efter at have læst et utal af indlæg :-)
oprindeligt havde jeg tænkt fastbrændsel passat atmos med uderbrænding. og 4000L akku. men fik besked om jeg nok skulle tænke på fruen at hun jo så skulle passe det når jeg var afsted.. (som bonus er der en lille på vej til marts)
så nu tænkte jeg at jeg ville høre her om hvilken vej der skulle vælges.
PT er der et oliefyr der bruger mellem 15-20L per dag......
Jeg synes det er en rigtig god idé at du også tænker på konen - det er altså et arbejde at skulle holde det kørende hvis du jævligt er væk. Min kæreste kan godt finde ud af at tænde op og smide brænde på i en snæver vending men jeg ville ikke overlade fyringen til hende i hverdagene.

Korn mener jeg ikke der er meget fremtid i. Det er ikke religiøse årsager men jeg vurderer at det er sjældent der er økonomi i dette brændsel. Som det er i dag kan det i hvert fald ikke betale sig. Jeg tror heller ikke vi skal forvente lave kornpriser de næste mange år.

Jeg ville gå efter flis, kornafrens, smuld eller restprodukter fra anden produktion (kerner, sten osv.). Flis kræver noget plads, udstyr osv. men har den klare fordel at det er meget let at få fat på og har en lav "pris-risiko". Har du maskiner og udbygninger til ejendommen?

Brugeravatar
leo-pol
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 780
Tilmeldt: 25 nov 2008 22:56
Mit fyr: KSM 275-18
Areal: 140m2 + div 200m2
Brændsel: stokerføde.... men 80%fastbrændsel
Dagligt forbrug: 1½ hjulbør
Årligt forbrug: ???
Geografisk sted: 4673 rødvig stevns sjælland
Givet likes: 11 gange
Modtaget likes: 8 gange

Nyt fyrrum til en bette bondegård

Indlæg af leo-pol » 20 jan 2013 10:50

hey der....
forstår ikke helt hvorfor du går uden om kombi-fyr....
ja ja..... ved godt at det ikke er optimalt..... men så længe at du skriver "hygge -fyre" med pind skulle du se lidt nærmer på ksm....
stoker der køre på alt og hvad hjertet begære..... også brænde så længe at det er hygge fyring.....
jeg er virkelig glad for mit men jeg har det problem at jeg ikke vil hygge fyre men fyre 95% brænde og så bare lige suplere de 5% med piller eller flis og der kommer anlæget ikke til sin ret.... desvære....
men prøv at lur dem ud engang.... du er velkommen til at komme og se u-hyeret køre....

viewtopic.php?f=28&t=12569

http://www.ksm-stoker.dk/dk/index.php

mvh leo-pol

Tom_AT
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4113
Tilmeldt: 20 nov 2009 17:09
Mit fyr: Blacksmith Combi Classic 18 / Atmos DC25
Areal: 182
Brændsel: Piller, Flis og brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Geografisk sted: Kvorning, midt mellem Randers og Viborg.
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 47 gange

Nyt fyrrum til en bette bondegård

Indlæg af Tom_AT » 20 jan 2013 11:34

leo-pol skrev:hey der....
forstår ikke helt hvorfor du går uden om kombi-fyr....
ja ja..... ved godt at det ikke er optimalt..... men så længe at du skriver "hygge -fyre" med pind skulle du se lidt nærmer på ksm....
stoker der køre på alt og hvad hjertet begære..... også brænde så længe at det er hygge fyring.....
jeg er virkelig glad for mit men jeg har det problem at jeg ikke vil hygge fyre men fyre 95% brænde og så bare lige suplere de 5% med piller eller flis og der kommer anlæget ikke til sin ret.... desvære....
men prøv at lur dem ud engang.... du er velkommen til at komme og se u-hyeret køre....

viewtopic.php?f=28&t=12569

http://www.ksm-stoker.dk/dk/index.php

mvh leo-pol
Der er jo bare det ved det at hvis han vælger fx en Scotte/Atmos løsning vil det koste noget i omegnen af det samme som en KSM eller lignende stoker/kombi-løsning. Og så ville jeg da helt klart vælge Scotte/Atmos løsningen. Jeg har selv et kombifyr, netop fordi jeg til at starte med tænkte at jeg så også kunne fyre lidt med træ. MEn for dælen hvor blev jeg da hurtigt træt af det. Det fungerer bare så uendeligt meget bedre i en gasogenkedel.

EKP
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 676
Tilmeldt: 27 okt 2008 18:29
Mit fyr: Atmos DC50+Scotte Black Star 16Kw.
Areal: 240+ 10 i fyrrum
Brændsel: En pind her og en sæk der
Fremviser gerne i postnummer: 9800
Dagligt forbrug: Svært at sige
Årligt forbrug: ?
Geografisk sted: Hjørring
Modtaget likes: 1 gang

Nyt fyrrum til en bette bondegård

Indlæg af EKP » 20 jan 2013 11:55

Tom_AT skrev:
Der er jo bare det ved det at hvis han vælger fx en Scotte/Atmos løsning vil det koste noget i omegnen af det samme som en KSM eller lignende stoker/kombi-løsning. Og så ville jeg da helt klart vælge Scotte/Atmos løsningen. Jeg har selv et kombifyr, netop fordi jeg til at starte med tænkte at jeg så også kunne fyre lidt med træ. MEn for dælen hvor blev jeg da hurtigt træt af det. Det fungerer bare så uendeligt meget bedre i en gasogenkedel.
Jeg ved slet ikke om der kan tænkes et scenarie hvor det kan betale sig at købe ind til træfyring hvis det kun er til hyggebasis.

1, Køber man en ATMOS så er investeringen så høj at der skal rigtig meget træ igennem før den er tjent hjem.

2, Køber man en kombikedel så bliver udnyttelsen af både piller og træ dårligere - og derfor bliver tilbagebetalingstiden nok det samme.

Jeg mener helt klart at en stoker er vejen frem - alternativt et pillefyr og så hyggefyring i en brædeovn :great:


Besvar