Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

reka halm med stoker

Pillefyr, Stokerfyr eller noget helt andet?
Få hjælp til at finde det anlæg der passer netop til dine behov.
Forumregler
For at få den mest korrekte hjælp, anbefaler vi at du nøje beskriver dine behov og ønsker.
Så bliver det nemmere at hjælpe dig :)
jplilholt
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 5
Tilmeldt: 14 jan 2013 20:21

reka halm med stoker

Indlæg af jplilholt » 14 jan 2013 20:41

Hej, jeg har reka halmfyr model 65 tretræk 75 - 25,1 KW. (hvad betyder 75 25,1 kw)
Jeg ønsker at montere et stokeranlæg på siden. nypris ab fabrik 36.800,-
Har brug for info. om det er en økonomisk god ide. og evt. et alternativ.


newpas
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1713
Tilmeldt: 06 nov 2011 13:28
Mit fyr: MGM15 Årg 2007
Areal: 150+kælder
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9870
Dagligt forbrug: For stort men kræves
Årligt forbrug: 510sæk/år=8T
Geografisk sted: Nordjylland/Hørmested
Givet likes: 35 gange
Modtaget likes: 13 gange

reka halm med stoker

Indlæg af newpas » 14 jan 2013 21:50

Er det ikke caprisen for MGM comfort. Så opstil ved siden af med et par autoventiler. (ved godt det ik er så simpelt)

EKP
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 676
Tilmeldt: 27 okt 2008 18:29
Mit fyr: Atmos DC50+Scotte Black Star 16Kw.
Areal: 240+ 10 i fyrrum
Brændsel: En pind her og en sæk der
Fremviser gerne i postnummer: 9800
Dagligt forbrug: Svært at sige
Årligt forbrug: ?
Geografisk sted: Hjørring
Modtaget likes: 1 gang

reka halm med stoker

Indlæg af EKP » 14 jan 2013 22:25

Jeg skal nok afholde mig fra at kloge mig alt for meget på den løsning. Det er bare mit indtryk at der er meget stor forskel på et halmfyr og et almindeligt stokerfyr. Ofte er brændkammeret meget, meget stort på halmfyr og jeg kunne forestille mig at det ville gå voldsomt ud over pilleforbruget. Jeg mener bare at det kan hurtigt gå hen og blive en meget dyr løsning hvis man ikke satser 100% på flis, kornafrens eller smuld. Vælger man sådan en løsning skal man nok bare være klar over hvad man går ind til.

Håber der kommer andre på banen der ved mere om emnet end mig :-)

V.h. Emil

jplilholt
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 5
Tilmeldt: 14 jan 2013 20:21

reka halm med stoker

Indlæg af jplilholt » 14 jan 2013 23:31

newpas, jeg ved intet om stoker anlæg, så det er lidt sort snak for mig. men det er vejl. pris fra reka, og synes det virkede dyrt. Er på 75 tkr. inden det varmer.
EKP. kammeret er 800x900x1250. iflg. reka er det ingen problem, men ja vil jeg ende som pillemisbruger :)

Måske er der nogle der har et i drift el. til salg. eller skal jeg købe et alm. stoker med keddel og få en smed til at koble dem sammen.

PS: 4-5000 liter akk. tank. på loftet,

EKP
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 676
Tilmeldt: 27 okt 2008 18:29
Mit fyr: Atmos DC50+Scotte Black Star 16Kw.
Areal: 240+ 10 i fyrrum
Brændsel: En pind her og en sæk der
Fremviser gerne i postnummer: 9800
Dagligt forbrug: Svært at sige
Årligt forbrug: ?
Geografisk sted: Hjørring
Modtaget likes: 1 gang

reka halm med stoker

Indlæg af EKP » 14 jan 2013 23:42

jplilholt skrev:newpas, jeg ved intet om stoker anlæg, så det er lidt sort snak for mig. men det er vejl. pris fra reka, og synes det virkede dyrt. Er på 75 tkr. inden det varmer.
EKP. kammeret er 800x900x1250. iflg. reka er det ingen problem, men ja vil jeg ende som pillemisbruger :)

Måske er der nogle der har et i drift el. til salg. eller skal jeg købe et alm. stoker med keddel og få en smed til at koble dem sammen.

PS: 4-5000 liter akk. tank. på loftet,
Jeg ville helt klart droppe projektet hvis du kun vil fyre med piller - det er min ærlige mening. Etableringen bliver alt for dyrt i forhold til at købe et pillefyr og det bliver også dyrere i drift. Hvis du kun vil fyre med piller kommer du nok ikke til at bruge din akkutank...den ville dog nok være fin i de varme perioder hvis du fyrede med mere billigt brændsel som flis eller kornafrens.

V.h. Emil


jplilholt
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 5
Tilmeldt: 14 jan 2013 20:21

reka halm med stoker

Indlæg af jplilholt » 14 jan 2013 23:58

Idag fyrer jeg små baller og det træ jeg skaffe, men har brug for en ekstra varme kilde da jeg får flere rejsedage. og tænker at stokeren kan hjælpe. men vil stadig gerne bruge halm/træ når jeg er hjemme, da det er gratis for mig.
Men som jeg forstår dig, skal jeg købe et nyt stoker og koble dem sammen på vandet, hvis det er muligt.

newpas
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1713
Tilmeldt: 06 nov 2011 13:28
Mit fyr: MGM15 Årg 2007
Areal: 150+kælder
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9870
Dagligt forbrug: For stort men kræves
Årligt forbrug: 510sæk/år=8T
Geografisk sted: Nordjylland/Hørmested
Givet likes: 35 gange
Modtaget likes: 13 gange

reka halm med stoker

Indlæg af newpas » 15 jan 2013 12:29

Ja det var mit forslag. p.S. Undskyld "sort snak"

EKP
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 676
Tilmeldt: 27 okt 2008 18:29
Mit fyr: Atmos DC50+Scotte Black Star 16Kw.
Areal: 240+ 10 i fyrrum
Brændsel: En pind her og en sæk der
Fremviser gerne i postnummer: 9800
Dagligt forbrug: Svært at sige
Årligt forbrug: ?
Geografisk sted: Hjørring
Modtaget likes: 1 gang

reka halm med stoker

Indlæg af EKP » 15 jan 2013 15:33

jplilholt skrev:Idag fyrer jeg små baller og det træ jeg skaffe, men har brug for en ekstra varme kilde da jeg får flere rejsedage. og tænker at stokeren kan hjælpe. men vil stadig gerne bruge halm/træ når jeg er hjemme, da det er gratis for mig.
Men som jeg forstår dig, skal jeg købe et nyt stoker og koble dem sammen på vandet, hvis det er muligt.
Det afhænger meget af hvor ofte det kommer til at stå og afbrænde piller. Hvis pillerne kun er supplement og du har hhv. træ og halm til dit basisforbrug så mener jeg ikke det må koste over 20.000 kr. at få udvidet din eksisterende kedel til stoker. For omkring 30.000 kr. ville du kunne få opsat et seperat pillefyr der uden tvivl ville være mere økonomisk på den lange bane.

Den højere pris for en stoker (kontra pillefyr) kan kun retfærdiggøres hvis du udnytter de billigere brændsler den kan håndtere - og den mulighed har du allerede med din eksisterende kedel så jeg mener ikke du vinder noget ved det. Dit ønske er komfort er det vil du få billigst med et pillefyr tror jeg. Men undersøg først priserne på at få smækket en stoker på din reka - jeg skal ikke kunne sige om det kan gøres for under 20.000 kr.

jplilholt
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 5
Tilmeldt: 14 jan 2013 20:21

reka halm med stoker

Indlæg af jplilholt » 16 jan 2013 09:44

EKP skrev:
Det afhænger meget af hvor ofte det kommer til at stå og afbrænde piller. Hvis pillerne kun er supplement og du har hhv. træ og halm til dit basisforbrug så mener jeg ikke det må koste over 20.000 kr. at få udvidet din eksisterende kedel til stoker. For omkring 30.000 kr. ville du kunne få opsat et seperat pillefyr der uden tvivl ville være mere økonomisk på den lange bane.

Den højere pris for en stoker (kontra pillefyr) kan kun retfærdiggøres hvis du udnytter de billigere brændsler den kan håndtere - og den mulighed har du allerede med din eksisterende kedel så jeg mener ikke du vinder noget ved det. Dit ønske er komfort er det vil du få billigst med et pillefyr tror jeg. Men undersøg først priserne på at få smækket en stoker på din reka - jeg skal ikke kunne sige om det kan gøres for under 20.000 kr.
Jeg har fået pris fra reka. 36.800 + moms ab fabrik. og så skal det bygges på siden. Så prisen er nok det dobbelte inden det varmer.
Så konklusionen er nok et seperart pille-flis fyr. Medmindre jeg finder et stoker til halmfyret til under 20.000,- og tak for info.
Nu spørger jeg så om størrelsen på stoker. Jeg har ca 300m2. er det et 20KW ?

EKP
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 676
Tilmeldt: 27 okt 2008 18:29
Mit fyr: Atmos DC50+Scotte Black Star 16Kw.
Areal: 240+ 10 i fyrrum
Brændsel: En pind her og en sæk der
Fremviser gerne i postnummer: 9800
Dagligt forbrug: Svært at sige
Årligt forbrug: ?
Geografisk sted: Hjørring
Modtaget likes: 1 gang

reka halm med stoker

Indlæg af EKP » 16 jan 2013 14:11

jplilholt skrev:
Jeg har fået pris fra reka. 36.800 + moms ab fabrik. og så skal det bygges på siden. Så prisen er nok det dobbelte inden det varmer.
Så konklusionen er nok et seperart pille-flis fyr. Medmindre jeg finder et stoker til halmfyret til under 20.000,- og tak for info.
Nu spørger jeg så om størrelsen på stoker. Jeg har ca 300m2. er det et 20KW ?
Hvis det er en alm. ejendom og ikke f.eks. 300 m2 med gulvvarme uden isolering under gulvene og 2 cm. på loftet passer det meget godt.
Jeg har 240 m2 der er ret dårligt isoleret og har en 16 kw.


Besvar