Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Pillefyr inde i huset

Pillefyr, Stokerfyr eller noget helt andet?
Få hjælp til at finde det anlæg der passer netop til dine behov.
Forumregler
For at få den mest korrekte hjælp, anbefaler vi at du nøje beskriver dine behov og ønsker.
Så bliver det nemmere at hjælpe dig :)
Tine
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 4
Tilmeldt: 14 jan 2013 15:58
Mit fyr: Kroll biooliefyr
Areal: 135 m2
Brændsel: Bioolie

Pillefyr inde i huset

Indlæg af Tine » 14 jan 2013 16:08

Vi overvejer alvorligt at skifte vores biooliefyr ud med et pillefyr. Fyret skal stå inde i huset ligesom biooliefyret, der larmer en del på grund af behovet for kompressor og pumpe. Hvordan er det med støjniveauet for pillefyr. Er der nogen, der er bedre egnet end andre? Vi skal have opvarmet 135 m2
Hvordan med skorsten. Vi har en skorsten, der er bygget op i skorstenselementer.
På forhånd tak for svar.

Hvordan er det med varmtvandsbeholder. kan det lade sig gøre at får et pillefyr uden? Vi har en fin ny kombivandvarmer, der er sluttet til oliefyret


Bjarke J
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 189
Tilmeldt: 29 sep 2011 00:09
Mit fyr: Scotte 10kW
Areal: 172 m2
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 8544
Årligt forbrug: 4 ton (i teorien!)
Geografisk sted: Mørke

Pillefyr inde i huset

Indlæg af Bjarke J » 14 jan 2013 16:36

Tine skrev:Vi overvejer alvorligt at skifte vores biooliefyr ud med et pillefyr. Fyret skal stå inde i huset ligesom biooliefyret, der larmer en del på grund af behovet for kompressor og pumpe. Hvordan er det med støjniveauet for pillefyr.
Jeg har et skottefyr stående i mit bryggers, pakket ind i et lille fyrrum af to lag gips og 100 mm. mineraluld det hører vi ikke. Inden jeg fik sat fyrrummet op raslede det lidt, men ingenting sammenlignet med det gamle oliefyr der lød som et godstog der var på vej igennem huset.
Tine skrev: Er der nogen, der er bedre egnet end andre? Vi skal have opvarmet 135 m2
Hvordan med skorsten. Vi har en skorsten, der er bygget op i skorstenselementer.
På forhånd tak for svar.
De fleste moderne skorstene skulle kunne klare et pillefyr, hvis den er isoleret ordentligt. Jeg har en muret skorsten fra 1930. Den virker, men jeg bliver nødt til at køre med ekstra luft for at få den varmet godt op. Dog bor vi på toppen af en bakke, uden store træer eller høje bygninger i nærheden, så vi har masser af træk i skorstenen.
Tine skrev: Hvordan er det med varmtvandsbeholder. kan det lade sig gøre at får et pillefyr uden? Vi har en fin ny kombivandvarmer, der er sluttet til oliefyret
Der er masser af pillefyr uden varmtvandsbeholder.

Søren-R
Stoker VIII
Stoker VIII
Indlæg: 311
Tilmeldt: 31 dec 2011 07:16
Mit fyr: Ekoheat 900
Areal: 125
Brændsel: 8 mm Fågelfors
Fremviser gerne i postnummer: 9800
Årligt forbrug: 3,5 T
Geografisk sted: Hjørring
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 2 gange

Pillefyr inde i huset

Indlæg af Søren-R » 14 jan 2013 17:45

Hvis du har nogle mål på pladsen der hvor pillefyret skal stå, er jeg sikker på at der nok skal komme nogle bud på hvad der kan stilles op.
Du må aldrig tro du er værdiløs.
Du kan altid bruges som et dårligt eksempel

nemocharley

Pillefyr inde i huset

Indlæg af nemocharley » 14 jan 2013 18:15

skal selv have fyr inde i huset (udhus bygget i forlængelse med hovedhus). Vi har pt et gammel oliefyr, der hyler som en jetmotor efterhånden....

lige for at hjælpe lidt, så er der efterhånden en del kompakte løsninger på markedet: I den billigere ende er der Scotte minien, som mange er glade for, Vølunds pellex 100 ser nu også god ud. MGM er også et meget spændende pillefyr efter østrigsk forbillede. I den dobbelt så dyre ende er der Passats Bioheat 149. Og i den helt dyre ende er der østriger fyrene - Windhager bla.

Danmark producerer også gode kompakte stokere - Ph12-300 som den mindste, med Twinheats Cpi12 tæt på de samme mål.

Tine
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 4
Tilmeldt: 14 jan 2013 15:58
Mit fyr: Kroll biooliefyr
Areal: 135 m2
Brændsel: Bioolie

Pillefyr inde i huset

Indlæg af Tine » 15 jan 2013 18:51

1000 tak for de gode svar.
Den plads fyret skal stå på, er den samme som biooliefyret står på. Vi har lukket det inde bag et par store skydelåger Der er 110 cm bredde i to meters højde + 40 cm i 80 cm højde (under vandvarmeren) med en dybde på 50 cm. Dybden kan øges lidt, da skabslågerne kan rykkes en smule ud i rummet. Under alle omstændigheder skal det være et ret kompakt fyr.


nemocharley

Pillefyr inde i huset

Indlæg af nemocharley » 15 jan 2013 19:13

Tine skrev:1000 tak for de gode svar.
Den plads fyret skal stå på, er den samme som biooliefyret står på. Vi har lukket det inde bag et par store skydelåger Der er 110 cm bredde i to meters højde + 40 cm i 80 cm højde (under vandvarmeren) med en dybde på 50 cm. Dybden kan øges lidt, da skabslågerne kan rykkes en smule ud i rummet. Under alle omstændigheder skal det være et ret kompakt fyr.
det var ikke meget.... den polske minibio http://www.kostrzewa.com.pl/ - eller mgm junior måske - i den dyre ende er der Hapero, Variowin og måske Vitogligno

jeg ved ikke helt med scotte blackstar mini.

til 135m2 er det nok ikke nødvendigt at gå over 10kw

jeg er lidt usikker på dine mål - har du en plantegning?
Last edited by 1 on nemocharley; edited 15 times in total

Brugeravatar
Deerhunter
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 35
Tilmeldt: 11 mar 2012 15:17

Pillefyr inde i huset

Indlæg af Deerhunter » 15 jan 2013 19:13

Jeg er ikke i tvivl :-)

http://www.mgm-pillefyr.dk/

slet ikke når den skal stå inde i huset og det er det tætteste du kommer på et oliefyr.... nemmere bliver det ikke... :great:

Brugeravatar
MichaelK
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4674
Tilmeldt: 20 okt 2007 03:15
Mit fyr: BioWin 100 Eksklusiv
Areal: ca. 300kvm.
Brændsel: Træpiller 6 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 8410
Årligt forbrug: ca 5,5 t.
Geografisk sted: Feldballe-Djursland
Givet likes: 334 gange
Modtaget likes: 333 gange

Pillefyr inde i huset

Indlæg af MichaelK » 15 jan 2013 19:16

Deerhunter skrev:Jeg er ikke i tvivl :-)

http://www.mgm-pillefyr.dk/

slet ikke når den skal stå inde i huset og det er det tætteste du kommer på et oliefyr.... nemmere bliver det ikke... :great:
Det tætteste man kommer på olifyr, er også Hoval BioLyt, VarioWin, og Hapero. MGM er forholdvis ny i det spil :P

»Jo mere Jeg lære om mennesker, jo mere elsker Jeg min hund«

Citat: Mark Twain

nemocharley

Pillefyr inde i huset

Indlæg af nemocharley » 15 jan 2013 19:17

Deerhunter skrev:Jeg er ikke i tvivl :-)

http://www.mgm-pillefyr.dk/

slet ikke når den skal stå inde i huset og det er det tætteste du kommer på et oliefyr.... nemmere bliver det ikke... :great:
variowin og hapero er vel også ret nemme omend meget dyre new3

nemocharley

Pillefyr inde i huset

Indlæg af nemocharley » 15 jan 2013 19:25

ah dybden på 50cm - det er dér udfordringen er - ud og se på de nævnte mærker og mål op.


Besvar