Pillefyr inde i huset

Pillefyr, Stokerfyr eller noget helt andet?
Få hjælp til at finde det anlæg der passer netop til dine behov.
Forumregler
For at få den mest korrekte hjælp, anbefaler vi at du nøje beskriver dine behov og ønsker.
Så bliver det nemmere at hjælpe dig :)
Brugeravatar
MichaelK
Stoker XVIII
Stoker XVIII
16
Indlæg: 4674
Tilmeldt: 20 okt 2007 03:15
Mit fyr: BioWin 100 Eksklusiv
Areal: ca. 300kvm.
Brændsel: Træpiller 6 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 8410
Årligt forbrug: ca 5,5 t.
Geografisk sted: Feldballe-Djursland
Har takket: 334 gange
Blevet takket: 333 gange

Pillefyr inde i huset

Indlæg af MichaelK »

Målene på en BioLyt er ca. (bredde/højde/dybde) 1028 / 1461 / 733 mm..
BioWin/VarioWin er ca. det samme. Desuden er højden 1889 mm., hvis der
er monteret pillesug oven på magasinet?

Hapero er 540 mm i bredden 600 mm i dybden 1140 mm i højden.



Mvh.

»Jo mere Jeg lære om mennesker, jo mere elsker Jeg min hund«

Citat: Mark Twain

nemocharley

Pillefyr inde i huset

Indlæg af nemocharley »

Deerhunter skrev:75.000 kr så skal der jo også køres en del piller igennem for de penge er sparet ind igen....
ja MGM står stærkt med den lave pris - og den virker driftsikker. Men du må jo give Michael ret i at det endnu ikke har den samme erfaringsramme som Biowin o.l. - og den sikkerhed er for nogle værd at betale for.

Dette er IKKE en kritik af MGM, jeg overvejer sgu selv at købe et - men det er et (her i landet) uprøvet fyr - relativt set.
nemocharley

Pillefyr inde i huset

Indlæg af nemocharley »

MichaelK skrev:Målene på en BioLyt er ca. (bredde/højde/dybde) 1028 / 1461 / 733 mm..
BioWin/VarioWin er ca. det samme. Desuden er højden 1889 mm., hvis der
er monteret pillesug oven på magasinet?

Hapero er 540 mm i bredden 600 mm i dybden 1140 mm i højden.



Mvh.
Haperoen vil passe godt til trådstarter i størrelse - prisen er deroppead - mener at huske 60.000+ - men brugerne er meget glade for fyret.
Brugeravatar
MichaelK
Stoker XVIII
Stoker XVIII
16
Indlæg: 4674
Tilmeldt: 20 okt 2007 03:15
Mit fyr: BioWin 100 Eksklusiv
Areal: ca. 300kvm.
Brændsel: Træpiller 6 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 8410
Årligt forbrug: ca 5,5 t.
Geografisk sted: Feldballe-Djursland
Har takket: 334 gange
Blevet takket: 333 gange

Pillefyr inde i huset

Indlæg af MichaelK »

Ja, driftsikkerhed betyder rigtig meget for mig. Jeg er væk mange timer dagligt, og
har ikke lyst til at komme hjem til et koldt hus, fordi anlæget strejker.

Mit har kun svigtet, når jeg har glemt at fylde piller på, ALDRIG nogen sinde af en
anden grund. Det tæller i mit regne stykke :great:



Mvh.

»Jo mere Jeg lære om mennesker, jo mere elsker Jeg min hund«

Citat: Mark Twain
Duborg
Stoker IV
Stoker IV
15
Indlæg: 121
Tilmeldt: 18 jan 2009 12:54
Mit fyr: Hoval Biolyt Eksklusiv 10 Kw
Areal: 170 m2
Brændsel: Neova 6 mm. træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4700
Dagligt forbrug: ca 10 kg
Årligt forbrug: 6,2 T.
Geografisk sted: Holløse, 4700 Næstved
Blevet takket: 1 gang

Pillefyr inde i huset

Indlæg af Duborg »

Ud over fyret størrelse skal man lige regne plads til røgrør, rør, osv. med.

Det havde jeg ikke husket på, da jeg tegnede den første firkant på gulvet hvor fyret skulle stå. :oops:

Og det fik min Hoval op på målene.

H :146 cm.
B :130 cm
D :105 cm.
Med venlig hilsen

Duborg

nemocharley

Pillefyr inde i huset

Indlæg af nemocharley »

Duborg skrev:Ud over fyret størrelse skal man lige regne plads til røgrør, rør, osv. med.

Det havde jeg ikke husket på, da jeg tegnede den første firkant på gulvet hvor fyret skulle stå. :oops:

Og det fik min Hoval op på målene.

H :146 cm.
B :130 cm
D :105 cm.
Jep nok ikke en uvæsentlig pointe.... på den beskedne plads du nævner kan jeg kun se fire fyr Minibio, Hapero og måske Variowin og MGM. Og selv det kan blive lidt klemt - måske der skal skubbes lidt til det hele...

Mit kommende fyrrum får indermålene 185cm i bredde, 198cm i dybde og 205cm i højde.... og det har da givet mig en del hovedbrud med så lidt plads..

Pillefyr fylder bare mere end oliefyr...
Duborg
Stoker IV
Stoker IV
15
Indlæg: 121
Tilmeldt: 18 jan 2009 12:54
Mit fyr: Hoval Biolyt Eksklusiv 10 Kw
Areal: 170 m2
Brændsel: Neova 6 mm. træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4700
Dagligt forbrug: ca 10 kg
Årligt forbrug: 6,2 T.
Geografisk sted: Holløse, 4700 Næstved
Blevet takket: 1 gang

Pillefyr inde i huset

Indlæg af Duborg »

Ja og det væsentlige.....der skal være plads til fejeren....!
Med venlig hilsen

Duborg
Tine
Stoker I
Stoker I
11
Indlæg: 4
Tilmeldt: 14 jan 2013 15:58
Mit fyr: Kroll biooliefyr
Areal: 135 m2
Brændsel: Bioolie

Pillefyr inde i huset

Indlæg af Tine »

Tak for kommentarer. Jeg/vi er nu forvirret på et højere plan og tror måske, vi skal henvende os til nogle forhandlere og lade dem se på på mulighederne. Der er ingen af os, der er de store teknikere.
Vi vil af med biooliefyret, for det egner sig for os at se ikke til at stå inde i huset. Et isoleret skur med plads til både fyr og tank ville være ideelt, da det larmer en del p.g.a. kompressoren og til dels pumpen. Fyret er et Kroll og det er billigt i drift (meget). Vi forventer ikke at spare andet end frustrationer over larmen og frossen olie ved at installere pillefyr.
Tine
Stoker I
Stoker I
11
Indlæg: 4
Tilmeldt: 14 jan 2013 15:58
Mit fyr: Kroll biooliefyr
Areal: 135 m2
Brændsel: Bioolie

Pillefyr inde i huset

Indlæg af Tine »

Så vidt jeg kan se, står siloen på alle de pillefyr, I venligt har nævnt, ved siden af selve brænderen, der har røgrør bagud, Det gør det til en lidt bred sag, og lige netop det er udfordringen i forhold til placeringen af fyret. Vores skorsten er placeret for enden af den plads fyret skal stå på. Dvs de 50 cm dybde, jeg har nævnt, er faktisk skorstenens bredde, så selve brænderen/kedlen skal stå på tværs. For at det ikke skal være løgn, er indgangen til rummet lige ved siden af skorstenen, så skal man kunne komme ind til fyret , må det ikke være ret meget bredere. Kan siloen kobles på på anden måde end til venstre eller højre for fyret? Det har jeg svært ved at se på hjemmesiderne. Det ender s'gu med at vi må bygge huset om :shock:
nemocharley

Pillefyr inde i huset

Indlæg af nemocharley »

Tine skrev:Så vidt jeg kan se, står siloen på alle de pillefyr, I venligt har nævnt, ved siden af selve brænderen, der har røgrør bagud, Det gør det til en lidt bred sag, og lige netop det er udfordringen i forhold til placeringen af fyret. Vores skorsten er placeret for enden af den plads fyret skal stå på. Dvs de 50 cm dybde, jeg har nævnt, er faktisk skorstenens bredde, så selve brænderen/kedlen skal stå på tværs. For at det ikke skal være løgn, er indgangen til rummet lige ved siden af skorstenen, så skal man kunne komme ind til fyret , må det ikke være ret meget bredere. Kan siloen kobles på på anden måde end til venstre eller højre for fyret? Det har jeg svært ved at se på hjemmesiderne. Det ender s'gu med at vi må bygge huset om :shock:
det er der jeg er endt, jeg skal bygge om. Men tag lige et grundigt kig på Hapero (med sug mener jeg at magasinet er ovenpå kedlen) og MGM Junior alligevel.... men vær forberedt på, at i ikke vil kunne få et stort pillemagasin.

Lav evt. en plantegning og hav den med til de forskellige forhandlere.

Besvar