Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Fyr til nyt hus og værksted

Pillefyr, Stokerfyr eller noget helt andet?
Få hjælp til at finde det anlæg der passer netop til dine behov.
Forumregler
For at få den mest korrekte hjælp, anbefaler vi at du nøje beskriver dine behov og ønsker.
Så bliver det nemmere at hjælpe dig :)
nemocharley

Fyr til nyt hus og værksted

Indlæg af nemocharley » 14 jan 2013 19:08

bobzinen skrev:
Nu skal staklen vel også ku sparke sig vej for alternative opvarmings former icon_cheesygrin.gif
lige præcis - med det hus han beskriver var jordvarme med energifanger da det mest enkle - kombinerer han dette med solceller og termisk solvarme i en passende akku-tank ja så har han gratis varme resten af livet, og sandsynligvis et tilskud til elregningen oveni. For hyggens skyld kunne der sættes en brænde/pilleovn op.


Rosendal
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 17
Tilmeldt: 30 jun 2010 08:56
Fremviser gerne i postnummer: 6740
Geografisk sted: Esbjerg

Fyr til nyt hus og værksted

Indlæg af Rosendal » 14 jan 2013 22:00

Jeg har fået et par tilbud på jordvarme. Men det løber op i 100.000kr, og ifølge beregninger koste mellem 15 og 20.000kr i strøm om året, hvilket jeg ikke kan få til at passe. Den ene var et grundvoss 12kw anlæg mener jeg. Måske jeg skulle få lavet energiberegningen for at se hvor stort et anlæg jeg egenligt behøves. Måske jeg kunne nøjes med en noget billigere 8kw. Men tager jordvarme ikke bare generalt utroligt meget strøm? Måske var det ikke en dårlig løsning med et seperate fyr. Brændefyret kunne jeg altid købe senere brugt. Men jeg ville nemlig også gerne kunne fyre med flis da jeg har adgang til en masse grene. Planen er forøvrigt ændret mht. fyr i værkstedet, vi laver skuret ved carporten lidt større og isolere godt, så kan vi have fyrerum der og undvære den midlertidige pillebrændeovn inden i huset. :)

nemocharley: Jeg så først dit indlæg på side 2 nu. :) Hvad er en energifanger? Grunden til at vi vælger vakuumsolfangere (selv om de er piv grimme) er at de er meget mere effektive end dem i kasser. Jeg ved ikke om det er dem du tænker på som energifanger? Vi havde overvejet en 1200literes aku.tank, det burde det fint være plads til i teknikrummet, ellers kan jeg stadig nå at tegne lidt ekstra plads til. (i begrændsede mængder) icon_cheesygrin.gif

pso
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 835
Tilmeldt: 07 nov 2011 23:11
Mit fyr: Woody Mini 2011 model
Areal: 150+30
Brændsel: Fågelfors/Varga/Bella 8mm
Fremviser gerne i postnummer: 2770
Dagligt forbrug: 18,6 for november
Årligt forbrug: ca 5200kg
Geografisk sted: 2770 Kastrup
Modtaget likes: 5 gange

Fyr til nyt hus og værksted

Indlæg af pso » 14 jan 2013 22:26

Når huset er så godt isoleret skal der ikke meget varme til. Dit største problem bliver nok at pille ovenen varmer alt for meget.

En brændeovn med gris senderc a 2/3 af varmen ud i rummet og kun 1/3 i vand. Du skal kigge efter en pilleovn som kan levere mindst 2/3 af varmen til vandet.
Ved ikke om det findes?
Til så godt isoleret hus ville jeg installere en luft til luft varmepumpe af anerkendt fabrikat og glemme alt om ovn og fyr.
VVB skal så være med en stor El patron. Så kan du glemme alt om ovn/fyr og skorsten til du laver værkstedt som sikkert kommer til at bruge mere varme end huset.

nemocharley

Fyr til nyt hus og værksted

Indlæg af nemocharley » 14 jan 2013 22:29

energifanger er en rund satan man kan sætte i forbindelse med sine jordvarmeslanger, den står på udedelen af huset (ligesom en luft/vand varmepumpe). Den har den fordel, at den trækker varmen ud fra luften når dette er mere rentabelt end at hente den fra jorden - dette sker fuldautomatisk, via styringen i inderdelen - som jo oftest vil sidde sammen med en større vandtank +300liter. Smider du yderligere termisk solvarme oveni (som jo kan bruge både gulvarme og jordvarmeslanger og akkutank som buffer - ja så har du et anlæg med minimalt slid og strømforbrug. Solcellerne oveni gør det perfekt.

Vi har nogle gode venner som har jordvarme, det brænder cirka 6000kw af årligt til 150m2 af yderst tvivlsom isolering (der er ikke engang gulvarme i hele stueniveau-arealet. De har en brændeovn i stuen godt nok. Herfra min sofa tør jeg ikke være skråsikker og sige at du på ingen måde bør komme over det tal.... - meeeen det lyder sgu lidt højt.

Der kan være en hvis ræson i at "overdimensionere" varmepumperne lidt da deres COP er bedst ved 50-70% af max ydelse (hvilket jo også afhænger af fremløbstemperatur, som du i dit hus vil kunne sætte meget lavt). Det er omvendt med biobrændselskedlerne - eller det er der ihvertfald en del der mener (en god buffertank kan løse meget, mener jeg lige pt.)

Nuvel ovenstående er jo bare en vej at gå. Biobrændsel med solvarme er også god - måske endda bedre (det kommer an på så meget). Dit solcelleanlæg vil så sikre dig gratis strøm de næste 20 år frem (hvilket vel egentlig godt kan gøre en lidt smålykkelig..)

Hvis du vil have både brændefyr og pillefyr - så anskaf to enheder. Jeg har ikke forstand på det, men dem der har, siger det er den bedste løsning.

Jeg har et andet forslag til dig. Nu hvor du siger at du gerne vil fyre med flis, så kunne du jo med en flishakker lave lidt billig brændsel selv.
Så hvad med:
1) nyd solcellerne
2) køb Twinheats Cpi12 (min drømmestoker til ca 55.000)
3) Havde du skaffet solvarme? Hvis så - så skal det selvfølgelig rigges til i en akkutank som Cpi12éren også fyrer ind i. Tankstørrelse - til vakummrør mener jeg at huske at man sagde 5-10 liter pr. rør (jeg synes nu ikke de er så grimme). Tag evt. snak med Henrik Schack (q-pro.) eller Niels Lyck (varmtvand fra solen). I den størrelse du skriver om kan det nok ikke anskaffes for under 40.000). Jeg er selv en stor tilhænger af solvarme, da det er den eneste gratis energi vi kan hente (medmindre du har fri adgang til træ), men i sandhedens tjeneste så er solvarme svær at tjene ind, når det kombineres med biobrændselsfyr. Men det giver selvfølgelig nogle komfortfordele, og en buffertank vil jo nok også hjælpe lidt på stokerens årsvirkningsgrad.

Har du virkelig brug for mere energi????
Last edited by 2 on nemocharley; edited 14 times in total

nemocharley

Fyr til nyt hus og værksted

Indlæg af nemocharley » 14 jan 2013 22:31

pso skrev:Når huset er så godt isoleret skal der ikke meget varme til. Dit største problem bliver nok at pille ovenen varmer alt for meget.

En brændeovn med gris senderc a 2/3 af varmen ud i rummet og kun 1/3 i vand. Du skal kigge efter en pilleovn som kan levere mindst 2/3 af varmen til vandet.
Ved ikke om det findes?
Til så godt isoleret hus ville jeg installere en luft til luft varmepumpe af anerkendt fabrikat og glemme alt om ovn og fyr.
VVB skal så være med en stor El patron. Så kan du glemme alt om ovn/fyr og skorsten til du laver værkstedt som sikkert kommer til at bruge mere varme end huset.
en bioovn med vandharper sender 2/3 i centralvarmen - det har jeg lige læst. Men der skal en buffertank til.


Rosendal
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 17
Tilmeldt: 30 jun 2010 08:56
Fremviser gerne i postnummer: 6740
Geografisk sted: Esbjerg

Fyr til nyt hus og værksted

Indlæg af Rosendal » 14 jan 2013 22:56

Det giver god stof til eftertanke. Jeg vil lige prøve at undersøge sagen med jordvarme igen. Måske bliver jeg glad for det næsten 100% vedligeholdelsefrie system. Jeg har også læst at 2/3 af varmen fra pillebrændeovne går til vandet. Men det er også lige meget da vi aligevel ikke skal have en. Ang. Solpanellerne skak de først køre over en 4 eller 500liters varmvandsbeholder, og derfra over i aku.tanken med det resterne varme.

nemocharley

Fyr til nyt hus og værksted

Indlæg af nemocharley » 14 jan 2013 23:10

Rosendal skrev:Det giver god stof til eftertanke. Jeg vil lige prøve at undersøge sagen med jordvarme igen. Måske bliver jeg glad for det næsten 100% vedligeholdelsefrie system. Jeg har også læst at 2/3 af varmen fra pillebrændeovne går til vandet. Men det er også lige meget da vi aligevel ikke skal have en. Ang. Solpanellerne skak de først køre over en 4 eller 500liters varmvandsbeholder, og derfra over i aku.tanken med det resterne varme.
det er altid godt at se det hele ordentligt igennem - har du i øvrigt tænkt på genveks - varmeudvinding i boligventilationsprocessen? Jeg ved ikke meget om det, andet end det er noget mange superlavenergihuse benytter sig af.

her er der neutral vejledning og overblik: http://www.energitjenesten.dk/om-boligen.html

lykke på rejsen - jeg er selv midt i energikildeskift...

nemocharley

Fyr til nyt hus og værksted

Indlæg af nemocharley » 14 jan 2013 23:13

nemocharley skrev:
mht solvarme så er det den traditionelle danske kombianlægs løsning du beskriver. Inden du rigger til og køber ind, så tag et kig på løsningen med varmtvandsstation (opvarmer brugsvand i gennemstrømning) kombineret med en stor buffertank.

det er altid godt at se det hele ordentligt igennem - har du i øvrigt tænkt på genveks - varmeudvinding i boligventilationsprocessen? Jeg ved ikke meget om det, andet end det er noget mange superlavenergihuse benytter sig af.

her er der neutral vejledning og overblik: http://www.energitjenesten.dk/om-boligen.html

lykke på rejsen - jeg er selv midt i energikildeskift...

nemocharley

Fyr til nyt hus og værksted

Indlæg af nemocharley » 14 jan 2013 23:14

hva´fan skete der lige der...? :)

Flemming DJ
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 2012
Tilmeldt: 06 nov 2009 13:39
Mit fyr: Opop + Sonnenkraft
Areal: 129 m2
Brændsel: RW Piller
Fremviser gerne i postnummer: 9740
Dagligt forbrug: Solskin en masse ;-)
Årligt forbrug: Ca. 4,1 ton
Geografisk sted: Jerslev J, Vendsyssel
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 3 gange

Fyr til nyt hus og værksted

Indlæg af Flemming DJ » 15 jan 2013 00:14

Lad nu være med at overdimensionere...

Hvis huset kan varmes op med en elpære, behøver man jo ikke en varmekanon. :wink:
Og husk nu, du ikke kan slukke for solen, og solvarme er møgsvært at gemme.

Din idé med at få beregnet husets energibehov er rigtigt god. Og ville nok også være mit udgangspunkt. :great:
Mvh Flemming

Bilpleje i Nordjylland: http://duensmobilebilpleje.dk


Besvar