Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Fyr til nyt hus og værksted

Pillefyr, Stokerfyr eller noget helt andet?
Få hjælp til at finde det anlæg der passer netop til dine behov.
Forumregler
For at få den mest korrekte hjælp, anbefaler vi at du nøje beskriver dine behov og ønsker.
Så bliver det nemmere at hjælpe dig :)
levi

Fyr til nyt hus og værksted

Indlæg af levi » 20 jan 2013 22:56

nemocharley skrev:3.4 eller 6kw vølund (der var et eller andet med iltstyringen der gjorde at den vistnok kunne komme lavere ned end angivet - men effektiviteten tør jeg ikke gisne om)
15kw varmebaronen

begge systemer har fokus på slidstærke tændere

Passats Bioheat 149 - 2.99kw - har måling på 4.2 til 88.1%
Ny Biolyt 8kw - 2.4kw til 93.2%
6 kw & 15 kw i lavdrift på mindre pillefyr er helt uacceptabelt i 2013. - Der kan jeg godt forstå man anbefaler en akkutank - ellers kan man umuligt køre sommerdrift.

På Bioheat anbefaler man det nok primært pga. virkningsgraden, - men måske også fordi anlægget ikke kører stabilt ved 2.99 kw ?

Biolyt burde køre problemfrit i lavdrift, - og hvad de skulle anbefale en akkutank til må guderne vide - det giver ikke rigtig mening - medmindre man mener det forlænger komponenternes levetid (Slipper for garantispørgsmål) - men så overlader man jo konvektionstabet til forbrugeren - hvilket medvirker et højere forbrug ?


nemocharley

Fyr til nyt hus og værksted

Indlæg af nemocharley » 20 jan 2013 23:04

Bioheat var pga af virkninggrad og drift - sommerdriften er ikke så god på den er mit indtryk. Jeg har endda set et i drift som kun modulerede mellem 7 og 14.9kw i en 200 liters buffertank - for at optimere drift og virkningsgrad (huset var ca 130m2 - med et ca årsforbrug på 4-4½ paller)

Biolytten bliver jeg dig svar skyldig på.

Varmebaronen (med buffertank antager jeg) praler af virkningsgrader på 92% - desuagtet om huset er 100m2 eller 300m2

levi

Fyr til nyt hus og værksted

Indlæg af levi » 20 jan 2013 23:05

nemocharley skrev:Bioheat var pga af virkninggrad og drift - sommerdriften er ikke så god på den er mit indtryk. Jeg har endda set et i drift som kun modulerede mellem 7 og 14.9kw i en 200 liters buffertank - for at optimere drift og virkningsgrad (huset var ca 130m2 - med et ca årsforbrug på 4-4½ paller)

Biolytten bliver jeg dig svar skyldig på.

Varmebaronen (med buffertank antager jeg) praler af virkningsgrader på 92% - desuagtet om huset er 100m2 eller 300m2
Du skal huske at en virkningsgrad udelukkende er på FYRET - der tages ikke højde for konvektionstab i akkutanken i det regnestykke :great:

Det er oldnordisk og uøkonomisk at køre med akkutank på et moderne pillefyr!

nemocharley

Fyr til nyt hus og værksted

Indlæg af nemocharley » 20 jan 2013 23:13

Ja - lavenergihuse egner sig nok ikke så godt til pillefyr - der er ikke mange der har en max ydelse under 10 (Biolyt, Variowin, Pellematic).

levi

Fyr til nyt hus og værksted

Indlæg af levi » 20 jan 2013 23:14

nemocharley skrev:Ja - lavenergihuse egner sig nok ikke så godt til pillefyr - der er ikke mange der har en max ydelse under 10 (Biolyt, Variowin, Pellematic).
Super lavenergihuse (A huse) - skal have en varmepumpe og solceller - og evt. solvarme :great:


Besvar